Σελίδες

Δευτέρα 17 Απριλίου 2017

Η Ακρίβεια και η Οικονομία



ΟΙ ΛΑΪΚΟΙ ΕΝ ΤΗ ΕΚΚΛΗΣΙΑ

Η Ακρίβεια και η Οικονομία

« καὶ οὕτως ὁ Παῦλος ἐξῆλθεν ἐκ μέσου αὐτῶν. 
 τινὲς δὲ ἄνδρες κολληθέντες αὐτῷ ἐπίστευσαν,
 ἐν οἷς καὶ Διονύσιος ὁ ᾿Αρεοπαγίτης
 καὶ γυνὴ ὀνόματι Δάμαρις
καὶ ἕτεροι σὺν αὐτοῖς» (Πραξ. 17, 33-34)

         Αγαπητοί εν Χριστώ αδελφοί,
         Γίνεται πολύς λόγος τον τελευταίο καιρό για εκείνους που ακολουθούν κάποιον πνευματικό πατέρα πιστά. Εκφράσεις του τύπου «συν αυτώ» ή «συν αυτοίς» καταλαμβάνουν όλο και περισσότερο χώρο στην μνήμη του υπολογιστή μας και τόπο σε πρόσφατα άρθρα που βλέπουν την δημοσιότητα.
Στο ‘’ΜΙΚΡΟΝ ΤΥΠΙΚΟΝ 2017’’ διαβάζουμε: «10 Μεγάλη Δευτέρα. Εν η μνείαν ποιούμεθα Ιωσήφ του Παγκάλου και την ακαρπίαν αυτής, υπό του Κυρίου καταρασθείσης και ξηρανθείσης συκής. Τερεντίου, Πομπηΐου, Μαξίμου, μακαρίου, Αφρικανού μαρτύρων και των συν αυτοίς. Αλεξάνδρου και των συν αυτώ. Επαμεινώνδου μεγαλομάρτυρος, Γρηγορίου ιερομάρτυρος του Ε' Αρχιεπισκόπου ΚΠόλεως,* ούτινος το σεπτόν λείψανον τεθησαύρισται εν τω Μητροπολιτικώ Ναώ Αθηνών».
         Είναι λοιπόν συνήθεις οι φράσεις αυτές και συνήθως αναφέρονται σ’ εκείνους τους πιστούς, κατά το πλείστον λαϊκούς, που ακολουθούν έναν αξιόπιστο δούλο του Κυρίου μας. Έτσι στις Πράξεις των Αποστόλων, στο δέκατο έβδομο κεφάλαιο διαβάζουμε:  «Έτσι ο Παύλος εξήλθε από ανάμεσά τους.  34 Μερικοί όμως άντρες προσκολλήθηκαν σ’ αυτόν και πίστεψαν, μεταξύ των οποίων ήταν και ο Διονύσιος ο Αρεοπαγίτης και μια γυναίκα με το όνομα Δάμαρις και άλλοι μαζί τους».
 «καὶ ἕτεροι σὺν αὐτοῖς» (Πραξ. 17,34)

          Χάρη ακρίβειας λοιπόν λέμε
πως όταν ακούμε φράσεις κλειδιά, π.χ. «π. Θεόδωρο καὶ στοὺς σὺν αὐτῷ», «π. Θεοδώρου Ζήση καὶ τῶν σὺν αὐτῷ π. Νικολάου καὶ π. Φωτίου»…, θα πρέπει στο νου μας να θέτουμε την ίδια πάντοτε λέξη κλειδί: Λαϊκός-Λαϊκοί! Άνθρωποι πιστοί δηλ. που στηρίζουν με αγάπη και πόνο όποιον αγωνίζεται υπέρ του Χριστού, είτε κληρικός είναι αυτός, είτε λαϊκός!
         Είναι πολύ γνωστή τέλος η περικοπή του πρώτου κεφαλαίου του κατά Ιωάννη Ευαγγελίου όπου ο Ιησούς καλεί το Φίλιππο και το Ναθαναήλ. «Τῇ ἐπαύριον ἠθέλησεν ὁ ᾿Ιησοῦς ἐξελθεῖν εἰς τὴν Γαλιλαίαν· καὶ εὑρίσκει Φίλιππον καὶ λέγει αὐτῷ· ἀκολούθει μοι», δηλ. « (44) Την επόμενη ημέρα θέλησε να εξέλθει στη Γαλιλαία και βρίσκει το Φίλιππο. Και ο Ιησούς τού λέει: «Ακολούθα με».

           Μετά ταύτα θα παρακαλούσαμε πολύ τους αδελφούς και πατέρες μας, κληρικούς και λαϊκούς, να εφαρμόζουν με κάποια οικονομία τις φράσεις αυτές και πάλι να έχουν κατά νου ότι η θέση και ο ρόλος των απλών πιστών στην ζωή της Εκκλησίας μας είναι ουσιαστικός και πως κάθε μομφή προς έναν συγκεκριμένο εκκλησιαστικό πρόσωπο θίγει και τους συν αυτώ, αμήν.

ΜΕ ΤΙΜΗ
Δημήτριος Β. Εμμανουήλ, Ιεροψάλτης

Υ.Γ

Ο άγιος Παΐσιος ο Αγιορείτης λέγει προς πάντας ότι «Μπορεί κανείς με την προσευχή να βοηθήσει περισσότερο αλλά την σιωπή του θα την εκμεταλλευθούν οι άλλοι και θα πουν “ ο τάδε και ο τάδε δεν διαμαρτυρήθηκαν επομένως είναι με το μέρος μας∙ συμφωνούν μαζί μας”. Αν δεν αρχίσουν μερικοί να χτυπούν το κακό, να ελέγχουν δηλαδή αυτούς που σκανδαλίζουν τους πιστούς θα γίνει μεγαλύτερο κακό» [ https://www.xfe.gr/index.php/2014-03-08-12-15-44/267-2014-01-03-11-22-09  ]