Σελίδες

Τρίτη 2 Ιουλίου 2019

2 Ιουλίου 2019: Σε ισχύ τίθενται από σήμερα οι νέοι Κώδικες -Ποινικός Κώδικας και Κώδικας Ποινικής Δικονομίας- οι οποίοι μεταξύ όλων των άλλων αλλαγών που φέρνουν καταργούν τα αδικήματα για την καθύβριση των Θείων και την περιύβριση νεκρού.

Η Ορθοδοξία στο στόχαστρο: Ο νέος Ποινικός Κώδικας και ο αντιρατσιστικός νόμος

2 Ιουλίου 2019

Σε ισχύ τίθενται από σήμερα οι νέοι Κώδικες -Ποινικός Κώδικας και Κώδικας Ποινικής Δικονομίας- οι οποίοι μεταξύ όλων των άλλων αλλαγών που φέρνουν καταργούν τα αδικήματα για την καθύβριση των Θείων και την περιύβριση νεκρού.
Μία εβδομάδα πριν από τις εθνικές εκλογές, τα ερωτήματα που τίθενται είναι πολλά καθώς οι εν λόγω αλλαγές δεν επιφέρουν απλώς αλλαγές στην απονομή δικαιοσύνης, αλλά προσβάλλουν το κοινό αίσθημα.
Ιδιαίτερο προβληματισμό προκαλεί το γεγονός ότι η προσβολή θρησκείας εκτός της ελληνορθόδοξης, μέχρι στιγμής υπό προϋποθέσεις μπορεί να ενταχθεί στον αντιρατσιστικό νόμο. Τι συμβαίνει όμως, στο εξής όταν κάποιος προσβάλει την ορθόδοξη παράδοση της Ελλάδος;
Γράφει ο δικηγόρος Βασίλης Καραμπούτης:

Η αποκλίνουσα συμπεριφορά απασχολεί σταθερά κάθε οργανωμένη σε κοινωνία συμβίωση ανθρώπων. Το φαινόμενο της απόκλισης παρά τη σχετικότητα και την ασάφειά του είναι, ωστόσο, συνδεδεμένο με ένα συμπαγές «όριο» το οποίο κάθε φορά «αποφασίζει» τι είναι αποκλίνουσα συμπεριφορά και τι δεν είναι.
Για έναν νομικό ή δικηγόρο το έγκλημα είναι η παράβαση ενός κανόνα του Ποινικού Δικαίου. Για έναν κοινωνιολόγο όμως αυτός ο ορισμός δεν είναι αρκετός. Το έγκλημα είναι για τον κοινωνιολόγο μια κοινωνική κατασκευή- αντιπροσωπεύει μια συμπεριφορά που χαρακτηρίζεται από ένα κοινωνικό σύνολο ως αντικοινωνική, αντίθετη προς την επικρατούσα ηθική, και συνεπάγεται την επιβολή κυρώσεων (του τυπικού κοινωνικού ελέγχου). Και συνιστά το έγκλημα κοινωνική κατασκευή στο βαθμό που ο ορισμός μιας συμπεριφοράς ως αντικοινωνικής ποικίλλει ανάλογα με την κοινωνία και την ιστορική περίοδο στην οποία αναφερόμαστε.
Από την 1η Ιουλίου 2019 οι νέοι Κώδικες – Ποινικός Κώδικας και Κώδικας Ποινικής Δικονομίας ξεκινά τυπικά και ουσιαστικά η εφαρμογή τους, και αρχίζουν να παράγουν έννομα αποτελέσματα διαμορφώνοντας ένα εντελώς νέο σκηνικό σε όλα τα στάδια της απονομής του ποινικού δικαίου.
Ειδικότερα, πλέον καταργούνται τα άρθρα που προέβλεπαν:
– κακόβουλη βλασφημία και καθύβριση με οποιονδήποτε τρόπο το Θεό και θρησκεία (άρθρα 198-199),
– περιύβριση νεκρών ή μέλη του ή την τέφρα του (άρθρο 201).
Επομένως, ανθρώπινες συμπεριφορές όπως ενδεικτικά:
Βρίζω δημόσια και με οποιονδήποτε τρόπο το Θεό,
Βλαστημώ δημόσια τα θεία,
Καθυβρίζω δημόσια και κακόβουλα με οποιονδήποτε τρόπο την Ανατολική Ορθόδοξη Εκκλησία του Χριστού ή άλλη αναγνωρισμένη θρησκεία,
Προβαίνω σε περιύβριση νεκρού αλλά και τέφρας νεκρού,
Προβαίνω σε περιύβριση τάφου,
Αφαιρώ αυθαίρετα νεκρό από νεκροταφεία (τυμβωρυχία), σπίτι, νοσοκομείο, κ.ά.
Αφαιρώ αυθαίρετα την τέφρα νεκρού από εκείνους που έχουν δικαίωμα να τη φυλάξουν,
δεν αποτελούν πλέον έκνομες συμπεριφορές με ποινικό ενδιαφέρον και δεν κινδυνεύει κάποιος να του επιβληθεί κάποια ποινική κύρωση.
Το ενδιαφέρων ερώτημα μετά την τροποποίηση του ποινικού κώδικα συνίσταται στο εξής:
Αν ο οποιοσδήποτε προσβάλλει την θρησκεία του άλλου (και μάλιστα μετά την τροποποίηση, ιδιαίτερα την ορθόδοξη ανατολική εκκλησία) εμπίπτει στις διατάξεις του νέου αντιρατσιστικού νόμου?
Τροφή για σκέψη………. Σημεία των καιρών…