Σελίδες

Πέμπτη 24 Οκτωβρίου 2019

ΕΝΑ ΕΡΩΤΗΜΑ ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΑΡΧΙΕΡΑΤΙΚΟ ΕΠΙΤΡΟΠΟ ΑΜΥΝΤΑΙΟΥ π. ΣΕΒΑΣΤΙΑΝΟ ΤΟΠΑΛΗ



Αποτέλεσμα εικόνας για ΑΡΧΙΕΡΑΤΙΚΟ ΕΠΙΤΡΟΠΟ ΑΜΥΝΤΑΙΟΥ π. ΣΕΒΑΣΤΙΑΝΟ ΤΟΠΑΛΗ

 ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΛΑΟ

ΕΝΑ ΕΡΩΤΗΜΑ ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΑΡΧΙΕΡΑΤΙΚΟ ΕΠΙΤΡΟΠΟ ΑΜΥΝΤΑΙΟΥ  π. ΣΕΒΑΣΤΙΑΝΟ ΤΟΠΑΛΗ

ΣΥΛΛΟΓΟΣ  «ΣΤΡΑΤΗΓΟΣ ΜΑΚΡΥΓΙΑΝΝΗΣ»

Πέρασαν  τρία χρόνια και είκοσι ημέρες από την 4η Νοεμβρίου 2016, ημέρα κατά την οποία ο σύλλογός μας πραγματοποίησε εκδήλωση στο Πνευματικό Κέντρο της Πτολεμαΐδας με θέμα: «Ο ρόλος των λαϊκών μέσα στην  Εκκλησία μετὰ την “Πανορθόδοξη Σύνοδο”». Πέρασαν 1.115 ημέρες από τότε και πιστεύουμε πως ήλθε ο καιρός να απαντήσουμε σε δημοσιευμένο άρθρο του π. Σεβαστιανού Τοπάλη, Αρχιερατικού Αμυνταίου της Μητροπόλεως Φλωρίνης Πρεσπών και Εορδαίας. Το άρθρο του π. Σεβαστιανού είχε τον τίτλο: «Η ΙΔΕΟΛΟΓΙΚΗ ΤΥΡΑΝΝΙΑ ΚΑΙ ΤΟ ΠΟΛΕΜΙΚΟ ΜΕΝΟΣ…» [1] και δημοσιεύθηκε στις 3 Νοεμβρίου του 2016, δηλαδή δύο ημέρες μετά την δημόσια πρόσκλησή μας προς τον λαό του Θεού, δύο ημέρες μετά την «ΑΝΟΙΧΤΗ ΕΠΙΣΤΟΛΗ- ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ ΠΡΟΣ ΟΛΟΥΣ ΤΟΥΣ ΧΡΙΣΤΙΑΝΟΥΣ ΤΗΣ ΜΗΤΡΟΠΟΛΕΩΣ ΦΛΩΡΙΝΗΣ  ΠΡΕΣΠΩΝ ΚΑΙ ΕΟΡΔΑΙΑΣ» [2].

Από το επίμαχο άρθρο του π. Σεβαστιανού εμφανίζουμε στη σκηνή του λόγου μας την πρώτη μοναχά πρόταση. Ιδού: «Τις μέρες αυτές βλέπεις ένα πολεμικό μένος να κινείται μέσα από πράξεις και γραφίδες κληρικών και λαϊκών που σαν μονάδες απόμακρες και μοναχικές και απόξενες ορμούν εναντίον του Πατριάρχου των Ελλήνων και της Ορθοδοξίας και να πετροβολούν την κεφαλή τους και να κινούνται σε παράδρομους εκκλησιαστικής ανακολουθίας και ακαταστασίας. Νομίζουν με το να διασύρουν πρόσωπα ηγετικά της  Εκκλησίας ότι κάνουν αγώνα κάθαρσης και υπεράσπισης. Από την μια αποτειχίζονται από την Εκκλησία και από την άλλη δεν αναλαμβάνουν τις ευθύνες τους για την αποκοπή τους και θέλουν να έχουν λόγο και ξεσηκώνουν τον λαό σε ένα σχίσμα. Και όλα αυτά τα πράττουν ψάχνοντας κανόνες και κανόνια για να τους εξυπηρετήσουν και να βομβαρδίσουν. Και τους κανόνες θέλουν να τους κόβουν στα μέτρα τους λες και είναι ύφασμα για την στολή τους και θέλουν να αμνηστεύουν την συνείδηση τους για την ακρισία τους και να την επιβραβεύουν λέγοντας πως πράττουν το δίκαιο και υπερασπίζουν την Εκκλησία του Χριστού.» [1].


Και από την «ΑΝΟΙΧΤΗ ΕΠΙΣΤΟΛΗ - ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ ΠΡΟΣ ΟΛΟΥΣ ΤΟΥΣ ΧΡΙΣΤΙΑΝΟΥΣ ΤΗΣ ΜΗΤΡΟΠΟΛΕΩΣ ΦΛΩΡΙΝΗΣ  ΠΡΕΣΠΩΝ ΚΑΙ ΕΟΡΔΑΙΑΣ» του συλλόγου μας εμφανίζουμε ενώπιών σας  μία μονάχα πρόταση, την τελευταία της. Ακούστε: «Ἀγαπητοί, ἔχοντας ὑπόψη τὰ παραπάνω, ἀλλὰ καὶ τὸ λόγο τοῦ Ἁγίου Πορφυρίου ποὺ λέγει: «Μία θρησκεία μόνο εἶναι, ἡ Ὀρθόδοξος χριστιανικὴ Θρησκεία. Καὶ τὸ πνεῦμα αὐτὸ τὸ ὀρθόδοξον εἶναι τὸ ἀληθές. Τὰ ἄλλα πνεύματα εἶναι πνεύματα πλάνης καὶ οἱ διδασκαλίες τους εἶναι μπερδεμένες….», καλοῦμε ὅλους ἐσᾶς, τοὺς ἐν Χριστῷ ἀδελφούς μας, στὴν ἐκδήλωση τοῦ Συλλόγου μας…  Θέμα τῆς ἐκδήλωσης εἶναι: «Ἡ θέση καὶ ὁ ρόλος τῶν Λαϊκῶν μέσα στὴν Ἐκκλησία».

Ἡ ἐκδήλωση αὐτὴ ἔχει νὰ κάνει μὲ τὴ στάση τῶν Λαϊκῶν της Μητροπόλεως Φλωρίνης - Πρεσπῶν καὶ Ἐορδαίας γενικά ἀλλὰ καὶ σὲ συνάρτηση μὲ τὰ ὑπογραφέντα κείμενα κατὰ τὴν Σύνοδο τὴν ὀνομαζόμενη «Ἁγία καὶ Μεγάλη», ποὺ ἔγινε στὸ Κολυμπάρι τῆς Κρήτης, στίς 19 - 26 Ἰουνίου 2016.

Τὸ ψήφισμα αὐτῆς θὰ ἐπιδοθεῖ στὸν Σεβασμιότατο Μητροπολίτη μας κ.κ. Θεόκλητο, προκειμένου νὰ μεταφέρει μέσα στοὺς κόλπους τῆς Ἱεραρχίας τῆς Ἐκκλησίας μας τὸν Λαϊκὸ Ἀγωνιστικὸ καὶ Ὀρθόδοξο παλμὸ τῆς περιφερείας του.» [2].

Από την ιστορία του πράγματος ας έλθουμε τώρα στην ουσία αυτής της παρέμβασής μας καταθέτοντας ένα διπλό ερώτημα προς τον σεβαστό π. Σεβαστιανό.

Πρώτον, όλοι οι πιστοί γνωρίζουν ότι ο επίσκοπος Φλωρίνης, τουλάχιστον μία φορά μέσα στο ‘18 (27 Δεκεμβρίου) και άλλη μία μέσα στο ‘19, μνημόνευσε αντικανονικά την ώρα της Θείας Λειτουργίας μία σχισματική και αφορισμένη «εκκλησία» (από την Εκκλησία της Ρωσίας), την νεοσυσταθείσα  δηλαδή «εκκλησία» της  Ουκρανίας. Και το ερώτημα είναι το εξής: Πότε και πού αρθρογραφήσατε και ποιος ο τίτλος του άρθρου σας για το ενδεχόμενο φόβο του Σχίσματος μεταξύ της Εκκλησία της Ελλάδος και αυτής της Ρωσίας (που πλέον είναι ΟΡΑΤΟΣ λόγω της πραξικοπηματικής - αντικανονικής αναγνώρισης της δήθεν Ουκρανικής «εκκλησίας» από τον Αρχιεπίσκοπο Ιερώνυμο και τους συν αυτώ); Μήπως για τους εν λόγω Ιεράρχες - Αρχιερείς δεν ισχύει ο παραπάνω λόγος σας: «Από την μια αποτειχίζονται από την Εκκλησία (της Ρωσίας) και από την άλλη δεν αναλαμβάνουν τις ευθύνες τους για την αποκοπή τους (ενν. λόγω της αναγνώρισης μιας σχισματικής δήθεν Ορθόδοξης «εκκλησίας» που κατ’ ουσίαν είναι ουνιτικής προελεύσεως, κοινωνούν δηλαδή με τον Πάπα της Ρώμης) και θέλουν να έχουν λόγο και ξεσηκώνουν τον λαό (ενν. με το πραξικοπηματικό «Δελτίο Τύπου» του επισκόπου Ιεροθέου Ναυπάκτου!) σε ένα σχίσμα»;

Δεύτερον, Θα επιθυμούσαμε να απαντήσετε σε εμάς αλλά και σε όλους τους πιστούς που διάβασαν το άρθρο σας (3-11-2016) μία ημέρα πριν από την εκδήλωση του Συλλόγου μας (4 Νοεμβρίου 2016) στο ερώτημα: Α) Ο όρος «Αποτείχιση» που εισάγει εν τη Εκκλησία ο γνωστός 15ος Ιερός Κανόνας της  Πρωτοδευτέρας (ΑΒ΄) Συνόδου του αγίου Φωτίου (861) είναι εσφαλμένως;  Β) Ο γνωστός 15ος Ιερός Κανόνας της  Πρωτοδευτέρας  (ΑΒ΄) Συνόδου του αγίου Φωτίου (861) που εισάγει τον όρο Αποτείχιση εν τη Εκκλησία είναι εσφαλμένως;  Και όταν οι πιστοί τον ενεργοποιούν εκπίπτουν της Εκκλησίας; Πείτε μας λοιπόν, διαφωτιστικό τω τρόπω, ποιο είναι το ερμηνευτικό «μέτρο» του εν λόγω Ιερού Κανόνα;

 Σας θυμίζουμε και πάλι ολόκληρη τη «πρώτη» πρότασή σας τονίζοντας με τον πιο απλό τρόπο το ότι ο 15ο Κανόνας  λέγει ακριβώς τα αντίθετα απ’ όσα εσείς δημόσια υποστηρίξατε.

Με τη φράση σας: «Από την μια αποτειχίζονται από την Εκκλησία και από την άλλη δεν αναλαμβάνουν τις ευθύνες τους για την αποκοπή τους» υπονοείται πως όποιος αποτειχίζεται αποκόπτεται από το Σώμα του Χριστού! Έλεος… Η αποτείχιση δεν είναι σχίσμα αλλά κανονικό δικαίωμα εκάστου μέλους του Τιμίου Σώματος του Ιησού Χριστού. Ιδού και η πιστευτή από εμάς απόδειξη.

Η αποτείχιση δεν είναι σχίσμα

«Η αποτείχιση δεν είναι σχίσμα… Αν η παναίρεση του Οικουμενισμού και η ψευδοσύνοδος της Κρήτης, τις οποίες υποστηρίζετε (ενν. τον Μητροπολίτη Θεσσαλονίκης Άνθιμο), με οδηγήσουν να ασκήσω το κανονικό δικαίωμα της διακοπής του μνημοσύνου σας, η οποία μόνο από τους αδιάβαστους και αμελέτητους η σκοπίμως και ψευδώς χαρακτηρίζεται ως σχίσμα, τότε θα σας εξηγήσω για ποιους σοβαρούς θεολογικούς, εκκλησιαστικούς, κανονικούς λόγους προβαίνω σ᾽ αυτό το απολύτως δικαιολογημένο διάβημα, οπότε κι εσείς, ανάλογα με την καλή η ελλιπή γνώση των Ιερών Κανόνων και την πατρική σας (χωρίς εισαγωγικά) φροντίδα και αγάπη, θα προχωρήσετε στις επιβαλλόμενες ενέργειες. Πάντως η ακροτελεύτια συμβουλή σας να μη συμβάλλω εις ‘’την δημιουργίαν «αποτειχίσεων», «σχισμάτων» και «ανταρσιών»’’, πράγμα που «τυγχάνει αντικανονικόν και εκκλησιολογικώς απαράδεκτον», αποδεικνύει ότι δεν γνωρίζετε δυστυχώς τι σημαίνουν αυτοί οι όροι και δεν επιθυμώ τώρα ως πανεπιστημιακός διδάσκαλος να σας τους αναλύσω. Επισημαίνω απλώς ότι η «αποτείχισις», την οποία επαινεί ο ΙΕ´ Κανών της Πρωτοδευτέρας Συνόδου του Μ. Φωτίου (861), δηλαδή η διακοπή μνημοσύνου του κηρύσσοντος αίρεση επισκόπου, και την οποία συνιστά σύνολη η προηγούμενη και η επόμενη Πατερική Παράδοση δεν έχει καμμία σχέση ούτε με το «σχίσμα», ούτε με την «ανταρσία», με τα οποία την τσουβαλιάζετε η αμαθώς η σκοπίμως. Σχισματικοί και αντάρτες είναι οι υποστηρίζοντες την παναίρεση του Οικουμενισμού. Διαβάστε, παρακαλώ, τον Ιερό Κανόνα [22]» [3].

Με σεβασμό στην ιερωσύνη σας

Για το Δ.Σ.


Ο πρόεδρος – Δημήτριος Β. Εμμανουήλ
Ο γραμματέας – Χρήστος Θ. Ελευθεριάδης

Πτολεμαΐδα 24 Οκτωβρίου 2019
(Άγιος Αρέθας ο Μεγαλομάρτυρας και οι «σὺν αὐτῶ»)





                                                                              

[1]  https://www.eordaia.org/index.php/13-2016-noenvrios/422-i-ideologiki-tyrannia-kai-to-polemiko-menos-grafei-o-arxi-mandritis-sevastianos-topalis-arxieratikos-epitropos-amyntaiou

[2]http://www.prlogos.gr/%CE%B5%CE%BA%CE%B4%CE%AE%CE%BB%CF%89%CF%83%CE%B7-%CE%BC%CE%B5-%CE%B8%CE%AD%CE%BC%CE%B1-%E1%BD%81-%CF%81%CF%8C%CE%BB%CE%BF%CF%82-%CF%84%E1%BF%B6%CE%BD-%CE%BB%CE%B1%CF%8A%CE%BA%E1%BF%B6%CE%BD/

[3] Τι απαντάει ο π.Θεόδωρος Ζήσης στον Μητρπολίτη Θεσσαλονίκης Άνθιμο

[22] Κανών ΙΕ´:«Τα οριθέντα περί Πρεσβυτέρων και Επισκόπων και Μητροπολιτών, πολλώ μάλλον επί Πατριαρχών αρμόζει. Ώστε ει τις Πρεσβύτερος, η Επίσκοπος, η Μητροπολίτης τολμήσοι αποστήναι της προς τον οικείον Πατριάρχην κοινωνίας, και μη αναφέροι το όνομα αυτού, κατά το ωρισμένον και τεταγμένον, εν τη θεία Μυσταγωγία, αλλά προ εμφανείας συνοδικής και τελείας αυτού κατακρίσεως, σχίσμα ποιήσοι· τούτον ώρισεν η αγία Σύνοδος πάσης ιερατείας παντελώς αλλότριον είναι, ει μόνον ελεχθείη τούτο παρανομήσας. Και ταύτα μεν εσφράγισταί τε και ώρισται περί των προφάσει τινών εγκλημάτων των οικείων αφισταμένων προέδρων, και σχίσμα ποιούντων, και την ένωσιν της Εκκλησίας διασπώντων. Οι γαρ δι᾽ αίρεσίν τινα παρά των αγίων Συνόδων, η Πατέρων, κατεγνωσμένην, της προς τον πρόεδρον κοινωνίας εαυτούς διαστέλλοντες, εκείνου δηλονότι την αίρεσιν δημοσία κηρύττοντος, και γυμνή τη κεφαλή επ᾽ Εκκλησίας διδάσκοντος, οι τοιούτοι ου μόνον τη κανονική επιτιμήσει ουχ υπόκεινται προ συνοδικής διαγνώσεως εαυτούς της προς τον καλούμενον Επίσκοπον κοινωνίας αποτειχίζοντες, αλλά και της πρεπούσης τιμής τοις ορθοδόξοις αξιωθήσονται. Ου γαρ Επισκόπων, αλλά ψευδεπισκόπων και ψευδοδιδασκάλων κατέγνωσαν, και ου σχίσματι την ένωσιν της Εκκλησίας κατέτεμον, αλλά σχισμάτων και μερισμών την Εκκλησίαν εσπούδασαν ρύσασθαι».