Σελίδες

Σάββατο 9 Νοεμβρίου 2024

ΑΝΟΙΧΤΗ ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΠΡΟΣ ΟΡΘΟΔΟΞΟΥΣ ΠΤΟΛΕΜΑΪΔΙΩΤΕΣ, ΜΗΠΩΣ ΘΕΛΕΤΕ Η ΠΟΛΗ ΜΑΣ ΝΑ ΓΙΝΕΙ «ΚΑΡΒΟΥΝΟ»;

 


ΔΗΜΑΡΧΕ ΚΑΙ ΚΥΡΙΕ ΑΝΤΙΔΗΜΑΡΧΕ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΕΙΣΤΕ «ΤΡΑΝΣ»;

ΜΗΠΩΣ ΘΕΛΕΤΕ Η ΠΟΛΗ ΜΑΣ ΝΑ ΓΙΝΕΙ «ΚΑΡΒΟΥΝΟ»;

ΑΝΟΙΧΤΗ ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΠΡΟΣ ΟΡΘΟΔΟΞΟΥΣ ΠΤΟΛΕΜΑΪΔΙΩΤΕΣ

 

Αγαπητοί συμπολίτες, άνδρες , γυναίκες και παιδιά (αγόρια και κορίτσια κάθε ηλικίας),

Καθώς αναλογιζόμαστε την «Πρώτη Carbon Tierra Biennale στην Πτολεμαΐδα 27 Σεπτεμβρίου - 29 Σεπτεμβρίου 2024» [1], έρχεται στον νου μας ο λόγος του ιερού Χρυσοστόμου: «Ουκ έξεστί σοι αδιαφόρως ζην» (= Δεν σου επιτρέπεται να ζεις με αδιαφορία), και ο λόγος αυτός, αγαπητοί, έχει ειπωθεί για όλους τους ανθρώπους, όλων των «χρωμάτων και αποχρώσεων» που βαπτίστηκαν στο όνομα του Πατρός και του Υιού και του Αγίου Πνεύματος. Ο ιερός Πατήρ ξεκινά με το «Δεν σου επιτρέπεται» και συνεχίζει με το «Δεν βλέπεις;»,

Δεν βλέπεις ότι  «η πάλη μας δεν είναι με ανθρώπους, αλλά με τα πονηρά πνεύματα» και ότι «τα όπλα μας, που μας έδωσε ο Κύριος, είναι πνευματικά»;

«Δεν βλέπεις στους γυμνικούς αγώνες πως φροντίζουν πολύ για τον εαυτό τους εκείνοι που δέχονται να παλέψουν με ανθρώπους, και με πόση εγκράτεια κάνουν την άσκηση του σώματός τους;».

Αλήθεια,

«Δεν βλέπεις..», την επίσημα προσκεκλημένη (από τους οργανωτές της εν λόγω πολιτιστικής εκδήλωσης) ξένη κοπέλα που ως καλλιτέχνης γυμνώθηκε μπροστά στην Δημοτική Βιβλιοθήκη μπροστά στα μάτια μικρών και μεγάλων θεατών προκειμένω να παλέψει και να νικήσει την «ντροπή» ή αλλιώς την αιδώ «που στην νεώτερη γλώσσα μεταφράζεται σαν «ντροπή», συστολή, σεβασμός, αισχύνη, σεμνότητα, κοσμιότητα, ευλάβεια, δέος» και που είναι «ένα πολύμορφο συναίσθημα με ευρύτατο περιεχόμενο»; [2].

«Δεν βλέπεις…», τους γυμνικούς αγώνες δύο Θεσσαλονικέων που βαδίζουν εντελώς γυμνοί στο κέντρο της πόλης του Αγίου Δημητρίου, αυτούς που αυτοβιντεοσκοπούνται (χάριν αποδείξεων, ότι δηλαδή βαδίζουν με γοργά βήματα και χωρίς στάσεις)…αυτούς που εν τέλει στο δικαστήριο – λόγω προσβολής δημοσίας αιδούς -  αθωώθηκαν… αυτοί που είπαν στους δικαστές πως είναι άνθρωποι φυσικοί - φυσιολογικοί και ότι απλά σέβονται το περιβάλλον και γι’ αυτό προβάλλουν το σώμα τους γυμνό, όπως ακριβώς το καλλιτέχνησε η μάνα «Φύση»…και αθωώθηκαν.

«Δεν βλέπεις…», ότι οι διοργανωτές του πρώτου  Carbon Tierra Biennale (που λένε ότι «Η σύγχρονη τέχνη θα συνδεθεί με την εξόρυξη του λιγνίτη στη «γη του κάρβουνου» Πτολεμαΐδα»), φρόντισαν να βάλουν μια μικρή «ΤΡΑΝΣ» σταγόνα /δηλητήριο μέσα στον πολιτιστικό 3ημερο αχταρμά τους, και ότι μακροπρόθεσμα αποσκοπούν να γίνει η Πτολεμαΐδα κυριολεκτικά «γη του κάρβουνου», δηλαδή ό,τι έγιναν τα Σόδομα…και μεσοπρόθεσμα να γίνει κέντρο γυμνιστών όπως αυτό της Θεσσαλονίκης, δηλ. ό,τι γίνεται στις κατά τόπους γυμνές ποδηλατικές παρελάσεις αξιοπρέπειας και επιπλέον όπως και ό,τι γίνεται στις ΗΠΑ, στην Βενετία, και αλλού;

Α΄. «Με τη συμμετοχή πλήθους ποδηλατών, οι περισσότεροι εκ των οποίων ημίγυμνοι ή ντυμένοι, ξεκίνησε στις 7.00 μμ με αφετηρία το πάρκο της ΧΑΝΘ και κατεύθυνση προς τη λεωφόρο Μεγάλου Αλεξάνδρου η 10η Διεθνής Γυμνή Ποδηλατοδρομία. Πρόκειται για μία δράση που πραγματοποιείται ταυτόχρονα σε 70 πόλεις 20 χωρών του κόσμου ενώ στην Ελλάδα διοργανώνεται εδώ και 10 χρόνια μόνο στη Θεσσαλονίκη και πλαισιώνεται από παράλληλες εκδηλώσεις και δρώμενα»[3].

Β΄. «Σοκ προκαλούν οι εικόνες που ήρθαν στη δημοσιότητα από παρελάσεις των ΛΟΑΤΚΙ+ στις ΗΠΑ. Συγκεκριμένα, όπως φαίνεται σε βίντεο που δημοσιεύθηκαν στο «Χ» (πρώην Twitter), κάποιοι συμμετέχοντες παρέλασαν τελείως γυμνοί, παρά το γεγονός ότι στους δρόμους βρίσκονταν παιδιά! Το συγκεκριμένο αποτρόπαιο θέαμα καταγράφεται ξεκάθαρα, με τα παιδιά να κοιτούν σαστισμένα τους ολόγυμνους πεζούς και ποδηλάτες που συμμετείχαν…» [4].

Αγαπητοί, μήπως και υμείς θέλετε η πόλη μας (που τόσο αγάπησε τον πατέρα Αυγουστίνο Καντιώτη) να γίνει «κάρβουνο»;

1.     Διδάγματα από την «Γυμνή ποδηλατοδρομία στη Θεσσαλονίκη!»

Δείχνοντας λίγη υπομονή και επιμονή βλέπουμε καθαρά ότι αυτοί που επιλέγουν κατά περίεργο τρόπο να αγωνιστούν γυμνοί μα «λαδωμένοι» (ώστε να γλιστρούν από την Δικαιοσύνη…καθώς δεν βλέπουν -πιστεύουν στη Δικαιοσύνη του Θεού), ότι κόπτονται δήθεν «Για την οικολογία για το περιβάλλον για την απεξάρτησή μας από το πετρέλαιο, τον λιγνίτη και τις μη ανανεώσιμες πηγές ενέργειας.» αλλά και «για την απενοχοποίηση του γυμνού φυσικού ανθρώπινου σώματος» (δηλαδή ότι ζήσαμε έξω από την βιβλιοθήκη του περήφανου Δήμου μας)…

Και επειδή δεν μας επιτρέπεται να ζούμε με αδιαφορία ας μάθουμε τα περί «συμπερίληψης», δηλαδή το πόσο πονηρά εργάζονται οι άνθρωποι που είναι «απέναντι» του αληθινού Θεού διότι μόνο από άγνοια δικαιολογείται κάποιος να πιει ένα ποτήρι με μία μόνο σταγόνα δηλητήριο.   Ιδού η συμπερίληψη του «εν» κατά τα άλλα μηνύματος:

< Στόχος της Γυμνής Ποδηλατοδρομίας είναι να στείλει με έναν ειρηνικό τρόπο μήνυμα:

-για την προστασία του περιβάλλοντος.

- για την απενοχοποίηση του γυμνού φυσικού ανθρώπινου σώματος.

-για την προώθηση του ποδηλάτου ως μέσου μετακίνησης και της βιώσιμης κινητικότητας ενάντια στην κουλτούρα του αυτοκινήτου και της ρύπανσης.

-για την οικολογία.

-για το περιβάλλον.

-για την απεξάρτησή μας από το πετρέλαιο.

-για την απεξάρτησή μας από τον λιγνίτη και τις μη ανανεώσιμες πηγές ενέργειας…

Και επειδή δεν σου επιτρέπεται να ζεις με αδιαφορία μάθε τι διεκδικούν «Οι διοργανωτές της Γυμνής Ποδηλατοδρομίας», και αναλογίσου ότι το αυτό διεκδικούν – ίσως άθελά τους - και οι εμπνευστές του πρώτου Carbon Tierra Biennale Πτολεμαΐδας.

(Διεκδικούν τις ψυχές των αγνών παιδιών μας…)

Πράγματι, οι διοργανωτές της Γυμνής Ποδηλατοδρομίας διεκδικούν:

Πράσινη πόλη με βιώσιμη κινητικότητα, πάρκα στα πρώην στρατόπεδα, ελεύθερους πράσινους χώρους, πεζοδρομημένο κέντρο, ολοκληρωμένο δίκτυο ποδηλατοδρόμων που συνδέουν όλη την πόλη και άλλα πολλά! Αλήθεια «δεν βλέπεις» ότι τα ίδια ακριβώς αιτήματα συμπεριλαμβάνονται ως μαθήματα σε όλες τις βαθμίδες της υποχρεωτικής εκπαίδευσης, Νηπιαγωγείο, Δημοτικό και Γυμνάσιο… «δεν βλέπεις» ότι από το Νηπιαγωγείο (στο μάθημα των «Σεξουαλικών δεξιοτήτων») μυούνται τα παιδιά στα περί του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, και σιγά-σιγά στο πόσο καλό πράμα είναι το ποδήλατο, και να και οι «Ελεύθεροι Πράσινοι (Γυμνοί) Ποδηλάτες» με τα πολύχρωμα δικαιώματά τους… 

Οι διοργανωτές της Γυμνής Ποδηλατοδρομίας διεκδικούν επιπλέον: 

Α΄. «Ευνοϊκές ρυθμίσεις για τα ποδήλατα στον Κ.Ο.Κ.: (ειδικοί σηματοδότες προτεραιότητας εκκίνησης και σημείο υποδοχής πριν τις διαβάσεις για λιγότερο καυσαέριο, κίνηση στο αντίθετο ρεύμα σε δρόμους ήπιας κυκλοφορίας, μετατροπή του STOP σε παραχώρηση Προτεραιότητας για τα ποδήλατα, 30 χλμ/ώρα προκαθορισμένο όριο ταχύτητας μηχανοκίνητων κ.α.).

Β΄. «Προγράμματα Ποδήλατο στην δουλειά/ το σχολείο/ την εκπαίδευση με κίνητρα χρήσης όπως μειωμένο ΦΠΑ, εκπτώσεις. Εκπαίδευση και ενημέρωση για το ποδήλατο σε παιδιά και ενήλικες»[5]…

Αλήθεια, ΔΗΜΑΡΧΕ ΚΑΙ ΚΥΡΙΕ ΑΝΤΙΔΗΜΑΡΧΕ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ «δεν βλέπεις» ή καλύτερα δεν βλέπεις ότι σε βλέπουν; Αλήθεια, κύριοι του πολιτισμού και λοιποί της Σχολικής επιτροπής δεν βλέπετε; Αλήθεια, άγιοι Πατέρες, δεν τα βλέπετε; (Αν ναι, γιατί σιωπάτε; Ποιος σας έκλεισε το στόμα;)

2.    Αλλά και οι πολύφημοι διοργανωτές μας… που στοχεύουν / τι διεκδικούν; (Διδάγματα από την Carbon Tierra Biennale):

Α΄. «H Carbon Tierra Biennale στοχεύει στη δημιουργία μιας δυναμικής σχέσης μεταξύ της ιστορικής - εξορυκτικής κληρονομιάς του τόπου των σύγχρονων χωρικών μετασχηματισμών και της πειραματικής, σύγχρονης τέχνης και καλλιτεχνικής πρακτικής. «Είναι η αρχή για κάτι μεγαλύτερο που θέλουμε να ξεκινήσουμε στην πόλη της Πτολεμαΐδας. Ευελπιστούμε να γίνεται κάθε δύο χρόνια και να μεγαλώνει, να έχουμε περισσότερους καλλιτέχνες, να έχουμε επισκέπτες στην πόλη από το εξωτερικό και την Ελλάδα και να επεκταθούμε σε πολλά σημεία της πόλης. Αυτό είναι το τελικό μας όραμα» σημείωσε ο κ. Λάζογλου.»!

Β΄. «Ένας ακόμη στόχος είναι η διασύνδεση της πόλης της Πτολεμαΐδας με άλλες εξορυκτικές κοινότητες στην Ευρώπη αλλά και παγκοσμίως ώστε να υπάρξει ανταλλαγή απόψεων, γνώσεων και καλλιτεχνών. «Μετά από όλη αυτή την πορεία του μισού αιώνα με ορυχεία και εργοστάσια, η Πτολεμαΐδα σήμερα είναι μια πόλη σε απόλυτη παρακμή. Όλοι οι νέοι έχουν μεταναστεύσει και δεν υπάρχει τίποτα να καταδεικνύει τη σύνδεση της πόλης με τα ορυχεία και τον πλούτο που υπήρξε».»

Γ΄. «Τέτοιες εκδηλώσεις μπορούν να συμβάλλουν στην ανάπτυξη καθώς δημιουργείται ένας διάλογος που θέτει ερωτήματα για το ποιες πολιτικές ακολουθήθηκαν και τι θα πρέπει να γίνει από εδώ και πέρα για να υπάρξει μια σωστή διαχείριση του πλούτου και να υπάρξει αειφόρος ανάπτυξη που θα δώσει συνέχεια στην υπαρξιακή υπόσταση της πόλης.  Τέλος, ο κ. Λάζογλου ευελπιστεί ο κόσμος της Δυτικής Μακεδονίας να «αγκαλιάσει» ουσιαστικά αυτή την προσπάθεια βοηθώντας στην ανάπτυξη της και τα επόμενα χρόνια να «ανοίξει» αυτή η δράση και να συμμετέχουν ακόμα περισσότεροι καλλιτέχνες, τοπικοί και μη αλλά και διεθνείς.» [6]

Δηλαδή, στόχος των διοργανωτών το χρήμα ή καλύτερα ο Χρυσός και όχι ο Χριστός!

Αλήθεια, η Πτολεμαΐδα σήμερα είναι μια πόλη σε απόλυτη παρακμή; (Μήπως είναι;) Χτες οι διοργανωτές του πρώτου Καρνάβαλου στάθηκαν απέναντι του Χριστού και των Χριστιανών, σήμερα, μετά το πρώτο «μπιενάλε» οι ίδιοι άνθρωποι εύχονται «τα επόμενα χρόνια να «ανοίξει» αυτή η δράση και να συμμετέχουν ακόμα περισσότεροι καλλιτέχνες, τοπικοί και μη αλλά και διεθνείς»… Αλήθεια, η Πτολεμαΐδα σήμερα είναι μια πόλη σε απόλυτη (πνευματική) παρακμή ή όχι;

Επίλογος

Εν τέλει,  οι του πολιτισμού της Πόλεώς μας, άσχετα με το τι διεκδικούν, αυτό που επιτυγχάνουν – όπως και με το Πρώτο (ΚarVonval) Καρναβάλι της Πτολεμαΐδας, 7 έως16 Μαρτίου 2024 – είναι να θέσουν εαυτούς «απέναντι» από το νόμο του Θεού ένεκεν ευρωπαϊκών κονδυλίων και  ΗΠΑργυρίων…

 [Σχόλιο: Μετά σου λένε πολιτιστικές δράσεις, αντί να πουν ‘Πολύχρωμα Πολιτιστικά κονδύλια - αργύρια προδοσίας της εν Χριστώ φιλίας’]!

Αδελφοί, σας παρακαλούμε να προσέξετε τις παρακάτω φράσεις - κλειδιά (που αφορούν το αλλότριο πνεύμα της «Carbon Tierra Biennale»):

«Η Carbon Tierra Biennale στοχεύει στην ενεργοποίηση και τον εμπλουτισμό της πολιτιστικής και καλλιτεχνικής έρευνας και δημιουργίας. Προωθεί πρωτοβουλίες συμπεριληπτικές …».

Αλήθεια «δεν βλέπεις» ότι στην 60η Μπιενάλε της Βενετίας (Biennale di Venezia – Venice Biennale) που είναι «μία από τις μεγαλύτερες εκθέσεις σύγχρονης τέχνης και μια από τις παλαιότερες αφού έχει ιδρυθεί το 1893» οι μισοί και παραπάνω συμμετέχοντες καλλιτέχνες δήλωναν πως δεν έχουν προσδιοριστεί ως προς το φύλο; Και πάλι ότι στην εν λόγω έκθεση υπήρχαν θέματα  Queer;

(Queer είναι ένας όρος "ομπρέλα" (υπερώνυμο), που αφορά τις έμφυλες μειονότητες, που δεν ανήκουν στην κατηγορία των ετεροφυλόφιλων ή/και των cisgender. Η λέξη είναι αγγλικής προέλευσης και αρχικά σήμαινε ο "περίεργος", ο "παράξενος". Η λέξη με τη σημερινή της διαδεδομένη σημασία ξεκίνησε να χρησιμοποιείται κατά τα τέλη του 19ου αιώνα με μειωτικό χαρακτήρα έναντι των ομοφυλόφιλων. Ωστόσο, αρχής γενομένης της δεκαετίας του 1980, η λέξη επανοικειοποιήθηκε και σιγά σιγά χρησιμοποιήθηκε μέσα στην Κοινότητα και ξεκίνησε να προσδιορίζει έτσι τα gay άτομα. Άνθρωποι που δεν αποδέχονται τις παραδοσιακές έννοιες φύλων, και χωρίς να θέλουν να προσδιοριστούν ως ΛΟΑΤ, πολλές φορές αυτοπροσδιορίζονται ως queer.» (Πηγή: https://el.wikipedia.org/wiki/Queer)

Αλήθεια, κύριοι του (άθεου) Πολιτισμού,

«Ποια είναι αυτή η καταστροφική δύναμη που έχουμε μέσα μας και δεν μας δείχνει τα όρια και τις επιπτώσεις των πράξεων μας; Τι μας εμποδίζει να ενεργούμε με βιώσιμο τρόπο για το μέλλον της [Πτολεμαϊδιώτικης] Γης και των σημερινών και μελλοντικών κατοίκων της…»;

Και κάτι τελευταίο - σχετικά με την 60η Μπιενάλε Βενετίας που ξεκίνησε το Σάββατο 20 Απριλίου και θα κρατήσει έως την Κυριακή 24 Νοεμβρίου 2024! Αναφέραμε ότι «Η λέξη queer είναι αγγλικής προέλευσης και αρχικά σήμαινε ο "περίεργος", ο "παράξενος".». Δείτε λοιπόν και ανακαλύψτε το σκοπό της εν λόγω Μπιενάλε και «μη γίνεσθε άπιστοι».

ΕΡΩΤΗΣΗ: «Γιατί αυτή η 60η Μπιενάλε Βενετίας είναι διαφορετική;»

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: «130 χρόνια από την πρώτη έκθεση, η Μπιενάλε Βενετίας φέτος παρουσίασε, και στην κεντρική έκθεση αλλά και στα 88 εθνικά περίπτερα, καλλιτέχνες άγνωστους, κυρίως από τον παγκόσμιο Νότο, από τόπους που δεν έχουν μπει ποτέ στον χάρτη της αγοράς της τέχνης, από αυτόχθονες λαούς, από εκτοπισμένους καλλιτέχνες, από πλάνητες δημιουργούς, από δημιουργικούς ‘απροσάρμοστους’ στα μέτρα και τα σταθμά της Δυτικής τέχνης μέχρι σήμερα….»

Αγαπητοί, τι θα πρέπει να γίνει από εδώ και πέρα; Ο πιστός λαός της Εορδαίας (κληρικοί και λαϊκοί) θα θελήσει να «αγκαλιάσει» αυτή την προσπάθεια; βοηθώντας στην ανάπτυξη της; ώστε και τα επόμενα χρόνια να «ανοίξει» αυτή η δράση και να συμμετέχουν ακόμα περισσότεροι καλλιτέχνες, τοπικοί και μη αλλά και διεθνείς;

Μη γένοιτο!

Κύριε Δήμαρχε, κύριε Αντιδήμαρχε του πολιτισμού, είστε  cis-, που σημαίνει "από τη μεριά μας";  Ή είστε trans που σημαίνει "απέναντι" μας;

(Η «λατινογενής πρόθεση τρανσ-, σημαίνει "απέναντι".» https://el.wikipedia.org/wiki)

Αν είστε από τη μεριά μας, τότε,

«Δεν επιτρέπεται αγαπητέ, να ζεις αδιάφορα στο εξής, αλλά όρισε στον εαυτό σου νόμους και κανόνες, ώστε να κάνεις τα πάντα στην εντέλεια και να φυλάγεσαι πολύ και από εκείνα που θεωρούνται ότι είναι κακά. Γιατί όλη η παρούσα ζωή είναι αγώνας και πάλη, και πρέπει εκείνοι που μπαίνουν μια για πάντα στο στάδιο αυτό της αρετής να είναι εγκρατείς σ’ όλα. «Γιατί καθένας που αγωνίζεται, είναι εγκρατής σ’ όλα» (Α´ Κορ. 9, 25).

Δεν βλέπεις στους γυμνικούς αγώνες πως φροντίζουν πολύ για τον εαυτό τους εκείνοι που δέχονται να παλέψουν με ανθρώπους, και με πόση εγκράτεια κάνουν την άσκηση του σώματός τους; Έτσι βέβαια και εδώ πρέπει να γίνεται. Επειδή η πάλη μας δεν είναι με ανθρώπους, αλλά με τα πονηρά πνεύματα, και η άσκηση και η εγκράτειά μας ας είναι πνευματική, αφού και τα όπλα μας, που μας έδωσε ο Κύριος, είναι πνευματικά» (Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος, Λόγος εις το Άγιον Πάσχα, ΕΠΕ 36,89.).

Αδελφοί,

Η πρώτη Carbon Tierra Biennale στην Πτολεμαΐδα, από 27 Σεπτεμβρίου έως και 29 Σεπτεμβρίου 2024, υπήρξε ή όχι η δεύτερη μεγάλη (πνευματική) πτώση μας;

«Ο Θεός να ελεά μας» (Αγία Σοφία της Κλεισούρας)

 

ΜΕΛΗ ΤΟΥ ΣΥΛΛΟΓΟΥ «ΣΤΡΑΤΗΓΟΣ ΜΑΚΡΥΓΙΑΝΝΗΣ»

Δημήτριος Β. Εμμανουήλ , Λειτουργός Μέσης Εκπαίδευσης

Χρήστος Θ. Ελευθεριάδης, Ηλεκτρολόγος ΤΕΙ

Πτολεμαΐδα 9 Οκτωβρίου 2024 (Δικαίων Αβραάμ και Λωτ του ανεψιού του)

Σημειώσεις:

[1] https://kilowartplatform.gr/carbon-tierra/

[2] «ΑΙΔΩΣ (ΤΟ ΔΙΑΜΑΝΤΙ ΤΗΣ ΣΕΜΝΟΤΗΤΑΣ)», ΜΙΧΑΗΛ Ε. ΜΙΧΑΗΛΙΔΗ, ΑΘΗΝΑ 1996, ΣΕΛ.8

[3] https://www.iefimerida.gr/news/343397/gymni-podilatodromia-sti-thessaloniki-eikones

[4] https://www.pronews.gr/koinonia/ipa-gymnoi-oi-symmetexontes-se-parelasi-loatki-mprosta-se-mikra-paidia-vinteo/

[5]  https://www.iefimerida.gr/news/343397/gymni-podilatodromia-sti-thessaloniki-eikones

[6] https://xronos-kozanis.gr/i-sygchroni-techni-tha-syndethei-me-tin-exoryxi-tou-ligniti-sti-gi-tou-karvounou-ptolemaida/