Τρίτη 21 Απριλίου 2020

(†) ἐπίσκοπος Αὐγουστῖνος: Ὅλοι θὰ μποῦν στὸν κλίβανο τῆς ὀργῆς τοῦ Θεοῦ.

«Ο ΚΥΡΙΟΣ ΕΓΓΥΣ»


-  Τέλος ενε « Κύριος γγύς» κα διότι, ­πως λέει  ερς Χρυσόστομος, δν ξέρουμε πότε θ γίν  Δευτέρα παρουσία. Ο χιλιαστα ρίζουν χρονολογίες κα δι­αψεύδονται· ­μες γνωρίζουμε τι  μέρα κείνη ενε ­γνωστη. Μπορε  Κύριος ν λ­θ μετ πενήντα  ­κατ  διακόσα  χίλια χρόνια, λλ μπορε ν λθ κα αριο.  συντέλεια το κόσμου ενε «γγύς». Διαβάστε τν ποκάλυψι ν δτε κε τ μέλλοντα.  γ μιάνθηκε κα ρυπάνθηκε π αματα, τιμίες, γκλήματα, κα θ περάσ π κλίβανο. λοι θ μπον στν κλίβανο τς ργς το Θεο.

Κυριακὴ Βαΐων (Φιλ. 4,4-9)




«Ο ΚΥΡΙΟΣ ΕΓΓΥΣ»


Σήμερα, γαπητοί μου, ενε μέρα ερ κα νδοξος, Κυριακ τν Βαΐων. Σήμερα λας πολς ποδέχθηκε στ εροσόλυμα τν Κύρι­ον μν ησον Χριστόν, τν «νικητν το θανάτου» (πολυτ.), κα φώναζαν «σαννά, ελογημένος ρχόμενος ν νόματι Κυρίου» (ω. 12,13 = Ψαλμ. 117,26). ς συγκεντρώσουμε τ νο μας στ ερ νοήματα κι ς πομε λίγα σύντομα λόγια.
Κα δν πάρχει πι σύντομος λόγος π ­κενον πο επε πόστολος Παλος στν σημεριν πόστολο. ν προσέξατε, μέσα στ νάγνωσμα ατ πάρχουν δύο λέξεις γεμ­τες πνευματικ νόημα. Ενε ο λέξεις « Κύριος γγύς» (Φιλιπ. 4,5), Κύριος ενε κοντά μας δη­λαδή. Τί κρύβουν ο λέξεις ατές;


* * *
Πολλοί, γαπητοί μου, διαβάζουν τ Εαγγέλιο κα νθουσιάζονται. Θ θελαν ν ζον στς μέρες το Κυρίου μν ησο Χριστο, ν ενε στος γίους Τόπους, στ ερ δάφη πο πάτησε Κύριος, ν ενε κοντά του, ν τν βλέπουν κα ν τν κονε. κουγα πρ μερν να φτωχ νθρωπο ν λέ· χ, πάτερ μου, δν θελα τίποτε λλο παρ ν πάρω κ γ να εσιτήριο ν πάω στος γίους Τόπους, κα τ Μεγάλη Παρασκευ ν προσ­κυνήσω τν πανάγιο Τάφο!… Προσπάθησα ν τν παρηγορήσω κα το επα τ ξς.
Μπορε κανες ν χ χρήματα, ν πά στος γίους Τόπους κα ν προσκυνήσ τν πανάγιο Τάφο, κα μως Κύριος ν ενε μακριά του· κα μπορε πάλι λλος, πτωχός – πάμ­πτωχος, πο δν χει εσιτήριο ν πά στ σπίτι του, ν μέν στν καλύβα του κα ­μως Κύριος ν ενε πολ κοντά του. Τ «μακρν» τ «γγύς», στν γία μας θρησκεία πο ε­νε πνευματική, δν ξαρτται ­π τν τόπο. Κύριος ενε μακρι ταν ­μαρτάνς, κα ε­νε κοντ ταν κάνς τ καλ κα «πιτελς γιωσύνην» (Β΄ Κορ. 7,1). π σένα ξαρτται. Μ τν κακία κάνεις τν καρδιά σου να βρωμε­ρ σταλο, πο δν μπορε ν μείν τ Πνεμα τ γιο, κα μ τν καλωσύνη κάνεις τν καρδιά σου πανάγιο Τάφο κα ναό, μέσα στν ­ποο μπορε ν κατοικήσ Θεός. Μ τν ρε­τ κάνεις τν καρδιά σου ορανό, κα μ τν κακία τν κάνεις κόλασι. Τ «γγς» λοιπν το Κυρίου ξαρτται χι π τν τόπο λλ π τν τρόπο μ τν ποο ζ καθένας μας.
Στν βίο το γίου γνατίου το Θεοφόρου ναφέρεται τι, ταν τν ρριξαν στ ­γρια θηρία στ μφιθέατρο τς Ρώμης κι α­τ φαγαν λο τ σμα του, μεινε μόνο καρ­διά –τ θηρία τν σεβάστηκαν–, κι ταν νοιξαν τν καρδιά του, παράδοσις λέει τι βρέ­θηκε μέσα γραμμένο· «ησος Χριστς ρως τς καρδίας μου», γλυκειά μου γάπη. σοι λοιπν χουν τέτοια γάπη στ Χριστό, τν ­γαπον πάνω π ,τι λλο στν κόσμο, τς ­γιες ατς μέρες τς ασθάνονται βαθειά.
« Κύριος γγς» δι τς πίστεως, « Κύριος γγς» δι τς ­ρε­τς, « Κύριος γ­γς» δι τς λεημοσύνης κα κάθε γαθοεργίας, « Κύριος γγς» δι τς γάπης.
λλ πρέπει ν μολογήσουμε, τι ν­θρωπος δν ενε μόνο πνεμα, ενε κα σάρκα· κα ς σάρκα χει νάγκη τς γιες ατς ­μέρες ν βρίσκεται σ να περιβάλλον πο ν πενθυμίζ τ ερ γεγονότα. Κα τέτοιος τόπος ενε κκλησία, ρθόδοξος ναός. Δν ενε νάγκη ν ταξιδέψ κανες κα ν πά μακρι στ ερ προσκυνήματα· κάθε φορ πο μπαίνεις στν κκλησία –«ς φοβερς τόπος οτος· οκ στι τοτο λλ οκος Θεο, κα ατη πύλη το ορανο» (Γέν. 28,17)–, ν πιστεύς τι χρος ατς δν ενε να κομμάτι γς, δν ενε πλς να οκόπεδο ­πως λα τ λλα· κκλησία μας ενε ορανός, ενε οκος το Θεο. Ναί, κε ενε λα σα ζητάει ψυχή σου· Βηθλεμ πο γεννήθηκε Χριστός, ορδάνης πο βαπτίσθη­κε, Γεθσημαν πο πέρασε μ γωνία τς τε­λευταες ρες, τ περο που φαγε μ τος μαθητάς, φρικτς Γολγοθς κα σταυ­ρός. κε συνοψίζονται λα. Βηθλεμ ενε γία πρόθεσις, μικρ κόγχη ριστερ στ ερ βμα, που τοιμάζονται τ τίμια δρα. ορδάνης ενε τ γιο βάπτισμα κα τ δάκρυ τς μετανοίας. Γεθσημαν ενε ρα τς ναγωνίου προσ­ευχς γι τ βάσανα κα τς θυσίες τς ζως. Γολγοθς, τέλος, ενε γία τράπεζα, που προσφέρεται ψίστη θυσία.
Ενε λοιπν « Κύριος γγς» δι τς πίστεως, τς γάπης, τς λεημοσύνης, τν ρετν, «γγς» ταν βρισκόμαστε μέσα στ ναό. λ­λ ατς τς γιες μέρες κα ο πι ψυ­χρο θ πλησιάσουν χι πλς «γγύς», λλ θ νοίξουν τ στόμα τους ν δεχθον μέσα τους τν πολύτιμο μαργαρίτη, τ σμα κα τ αμα το Χριστο. Κα δ ενε τ φοβερό. ς κφρασθ μ να παράδειγμα τς γίας Γραφς. Κάποτε, ταν Μωυσς βρέθηκε στν ρημο κα βοσκε τ πρόβατα, βλέπει μία βάτο ν φλέγεται λλ ν μν καίγεται. Κι ταν πγε ν πλησιάσ, κούει φωνή· «Μωυσ, μν πλησιάσς δ· τόπος ατς ενε γ γία· βγάλε τ παπούτσια σου» (βλ. ξ. 3,4).
βάτος, πως λένε ο πατέρες τς κκλη­σίας, εκονίζει τν Παναγία λλ κα τν θεία κοινωνία, πο ενε «πρ τος ναξίους φλέγον» (κολ. θ. Μετ.)· φωτι πο καθαρίζει τ χρυσάφι λ­λ καίει τ ξύλα κα τ χυρα. ν εσαι χρυ­σάφι, θ σ καθαρίσ· ν εσαι χυρο, θ σ κατακαύσ. νθρωπε πο πλησιάζεις ατ τ φωτιά, λεγξε τν αυτό σου, εσαι ξιος ν κοινωνήσς; Βγάλε κ σ τ ποδήματα κα τ οχα σου, πλνε τα κα στρσε τα, ­πως σήμερα ο ουδαοι, γι ν περάσ Κύριος.
Δν ρκε νας τυπικς ορτασμός. Εδαμε ­τι ο «μετ κλάδων μνήσαντες πρότερον, μετ ξύλων συνέλαβον στερον, ο γνώ­μονες Χριστόν» (πακ. Βαΐων). Δν τος φέλησε τ τι τν μέρα ατ κρατοσαν κλαδι κα βάια κα πλωσαν τ ροχα τους ν πατήσ Χριστός, ποος δν χει νάγκη π τ ροχα κα τος τάπητές μας. χει δικό του τάπητα τ λουλούδια, πο φυτρώνουν τώρα τν νοιξι. Κάτι λλο ζητε π μς Χριστός. Θέλει, ταν πλησιάζουμε τν γία κοινωνία, ν βγάλουμε π πάνω μας τ βρωμερ πουκάμισό μας κα ν τ πμε στ πλυντήριο ν πλυθ. Τ λέει πόστολος Παλος· «πεκδυσάμενοι τν παλαιν νθρωπον…» (Κολ. 3,9).
Ν κάνουμε, πως λέει μέγας Βασίλειος, κάτι πο κάνουν τ φίδια. Τέτοιες μέρες τς νοίξεως τ φίδια στριμώχνονται στς τρύπες τν τοίχων κα βγάζουν τ παλι δέρμα τους, κα βλέπεις κε τ πουκάμισα τν φιδιν. Κάτι τέτοιο ν κάνουμε κ μες· ν στριμωχτομε, ν πιέσουμε κα ν βιάσουμε τν ­αυτό μας, ν περάσουμε π τν στεν πύλη τς μετανοίας κα ν φήσουμε μέσα στν κ­κλησία τ παλιό μας πουκάμισο. Ν φτύσουμε κόμη τ φαρμάκι, τ δηλητηριδες δόν­τι, τν κακία κα μοχθηρία κα κάθε μαρτία. τσι θ μπορέσουμε ν πλησιάσουμε κ ­μες τ για μυστήρια. Κα τότε πλέον Κύριος δν θ βρίσκεται πλς «γγύς», λλ θ βρίσκεται ντς τς καρδίας μας.
σα στρα ενε κοντ στν λιο λάμπουν περισσότερο, σα ενε μακρι λάμπουν λιγώτερο. Σύ, Χριστιανέ, τς ­γιες ατς μέρες κά­νε πτσι οράνια, γίνε τρόπον τιν νας πνευ­ματικς πύραυλος κα πλησίασε τν λιο Χριστό. σο προσεύχεσαι, καθαρίζεσαι, γιάζεσαι, τό­σο πόστασι μικραίνει, πλησιάζεις τ Χριστ κα ν τέλει σμίγεις μ τν λιο – μ τ Θεό, γίνεσαι κ σ νας μικρόθεος π τς γς.
Ενε κόμη « Κύριος γγύς» –μ σς πικράνω τν γία ατ μέρα–, διότι ενε γνωστη μέρα το θανάτου μας. Ποιός π μς ενε βέβαιος, τι φεύγοντας π τν κκλησία θ πά σπίτι του; Λοιπν «γρηγορετε…· γίνεσθε τοιμοι, τι ρ ο δοκετε υἱὸς το νθρώπου ρχεται» (Ματθ. 24,42.44. Λουκ. 12,40).
Τέλος ενε « Κύριος γγύς» κα διότι, ­πως λέει ερς Χρυσόστομος, δν ξέρουμε πότε θ γίν Δευτέρα παρουσία. Ο χιλιαστα ρίζουν χρονολογίες κα δι­αψεύδονται· ­μες γνωρίζουμε τι μέρα κείνη ενε ­γνωστη. Μπορε Κύριος ν λ­θ μετ πενήντα ­κατ διακόσα χίλια χρόνια, λλ μπορε ν λθ κα αριο. συντέλεια το κόσμου ενε «γγύς». Διαβάστε τν ποκάλυψι ν δτε κε τ μέλλοντα. γ μιάνθηκε κα ρυπάνθηκε π αματα, τιμίες, γκλήματα, κα θ περάσ π κλίβανο. λοι θ μπον στν κλίβανο τς ργς το Θεο.

* * *
δελφοί μου, πόστολος Παλος μς δίνει τ ραιότερο σύνθημα. ς τ θυμώμαστε· « Κύριος γγύς». ς τ νιώσουμε λοι βα­θει στν αυτό μας. Κα εθε τς γιες ατς μέρες ν πλησιάσουμε περισσότερο τν Κύριο, στε ν α­σθανθομε κ μες τ χαρ τς ­ναστά­σεώς του κα ν πομε· «Τν νάστασίν σου, Χριστ Σωτήρ, γγελοι μνοσιν ν ορανος· κα μς τος π γς καταξίωσον ν καθαρ καρδί σ δοξάζειν» (κολ. ναστ· Παρακλητ. πλ. β΄ Σάβ. σπ.).

(†) πσκοπος Αγουστνος
πομαγνητοφωνημνη μιλα, ποα γινε στν . να γ. Ταξιαρχν Πεδίου ρεως – θηνν τν 7-4-1963.
Τν μιλία ατ μπορετε ν τν κούσετε χωρς περικοπς στ cd 75β΄Α τς σειρς «ΦΩΝΗ ΒΟΩΝΤΟΣ» (πληροφορίες στ τηλέφωνο 23850-28868)