Ἀντιμετώπισις ἑνός αἱρετικοῦ:
(14o: Ὁ Χριστιανός ὁμολογεῖ
μέ τό σημεῖο τοῦ Σταυροῦ!),
μέ τό σημεῖο τοῦ Σταυροῦ!),
ἐκ τοῦ βιβλίου:
"ΑΠΑΝΘΙΣΜΑ ΕΠΙΣΤΟΛΩΝ",
Ὁσίου Θεοφάνους τοῦ Ἐγκλείστου
Ὅταν λοιπόν ἐκεῖνος (ὁ αἱρετικός) σᾶς προτρέπη "ὁμολογῆστε, ὁμολογῆστε τόν Χριστό μέ τά χείλη σας", ἐσεῖς πλησιάστε τον καί προτρέψτε τον "ὁμολογῆστε καί σεῖς, ὁμολογῆστε τόν Χριστό μέ τό σημεῖο τοῦ Σταυροῦ". Ὁμολογία καί τό ἕνα, ὁμολογία καί τό ἄλλο. Τό ἕνα μόνο μέ λόγια. Τό ἄλλο μέ ἔργα. Τά ἔργα ὅμως εἶναι σημαντικώτερα ἀπό τά λόγια.
Καί ὅταν εἶπε σ' ἐκεῖνον πού ἀρνήθηκε νά ὁμολογήση μέ τά χείλη τόν Χριστό "φαίνεται ὅτι ντρέπεσαι τούς ἀνθρώπους", θά ἔπρεπε καί σεῖς νά τοῦ λέγετε "ἐφ' ὅσον ἀρνεῖσθε νά κάνετε τό σημεῖο τοῦ Σταυροῦ, πού κι αὐτό εἶναι ὁμολογία, φαίνεται ὅτι καί σεῖς ντρέπεσθε νά ὁμολογήσετε τόν Χριστό ἐνώπιον τῶν ἀνθρώπων".
Ὁ Μέγας Βασίλειος μᾶς βεβαιώνει ὅτι τό σημεῖο τοῦ Σταυροῦ, πού κάνουμε, θεσπίστηκε ἀπό τούς Ἀποστόλους καί ὅτι, ὅταν γίνεται μέ πίστι, διώχνει τούς ἀοράτους ἐχθρούς, ἀνατρέπει τά σκοτεινά τους σχέδια καί προφυλάσσει τόν Χριστιανό ἀπό τίς ἐπιθέσεις τους.
Ὁ Κύριος διά τοῦ Σταυροῦ συνέτριψε τήν δύναμι τῶν ἐχθρῶν. Τό ἐνθυμοῦνται αὐτό οἰ ἐχθροί καί ἀποφεύγουν κάθε ἀνάμνησί του. Ὅποιος δέν σφραγίζει τόν ἑαυτό του μέ τό σημεῖο τοῦ Σταυροῦ, ἀφήνει ἐλεύθερο πεδίο δράσεως στούς ἐχρθούς. Χριστιανός χωρίς τό σημεῖο τοῦ Σταυροῦ μοιάζει μέ στρατιώτη χωρίς ὅπλο. Βρίσκεται στήν διάθεσι τοῦ ἐχρθοῦ. Ὁ Σταυρός ἁγιάζει κάθε ἄνθρωπο καί κάθε ἀντικείμενο.
Ἔτσι παρέλαβε ἡ Ἐκκλησία ἀπό τούς Ἀποστόλους καί ἔτσι πιστεύουν οἱ Χριστιανοί. Γι' αὐτό εὔλογα ἀναρωτιέται κανείς:
Εἶναι Χριστιανός ἐκεῖνος πού ἀποφεύγει τό σημεῖο τοῦ Σταυροῦ;