
παπα-Παύλος Καλλίκας
Ιερέας Ι. Μητροπόλεως Κυθήρων και Αντικυθήρων,
σε Αποτείχιση (διακοπή μνημόνευσης) του Κυθήρων.
Αγαπητοί μου αναγνώστες,
ως τελευταίο όπλο και στην ΠΡΑΞΗ πρώτη γενναία αντίδραση κατά της εκκλησιαστικής κατάντιας, στην οποία έχει περιέλθει δεινώς η Ορθόδοξη πατρίδα μας, χρησιμοποίησα την Θεοπαράδοτη και Αγιοπαράδοτη Ιερά Αποτείχιση. Περίμενα στην «οικονομία» αρκετά χρόνια με καρτερία και υπομονή, αγωνιζόμενος δια δημοσίων και ενυπόγραφων άρθρων μου και λόγων μου.
Με την Χάρη του Θεού, ήρθε ο καιρός να περάσω από τα λόγια, στις πράξεις. Η ιερατική συνείδησή μου ΔΕΝ ΣΗΚΩΝΕ ΑΛΛΗ ΑΝΑΒΟΛΗ. Δεν μπορούσε να τα βολέψει άλλο. Θεωρώ μεγάλη υπόθεση την ΣΥΝΕΠΕΙΑ μεταξύ λόγων και πράξεων σε έναν άνθρωπο. Πόσω δε μάλλον σε θέματα Πίστεως. Σε αντίθετη περίπτωση (οπού δηλ. βασιλεύει η ασυνέπεια ή η της μοδός «οικονομία») διαπιστώνουμε ότι ο άνθρωπος καταντά γραφικός και ο αγώνας του κενός, ανερμάτιστος και αναποτελεσματικός. Μόνη «ελπίδα» του το αδιέξοδο. Τα αδιέξοδα.
Ακολουθεί, λοιπόν, η πρώτη δημόσια εμφάνιση της διακοπής μνημόνευσης του Κυθήρων από την ελαχιστότητά μου, τον τελευταίο δηλ. παπαδάκο της μικρότερης Μητροπόλεως, προς ενημέρωση των καλοπροαιρέτων, προς ικανοποίηση των περιέργων και αργόσχολων, και προς έλεγχο των σκανδαλιζομένων και των απανταχού φονταμελιστών «οικονομολόγων».
Η διακοπή μνημόνευσης του Κυθήρων εκφωνήθηκε ενώπιον του ποιμνίου μου στις 22.12.2024 στον Ι. Ναό Αγ. Γεωργίου Καρβουνάδας, και ανακοινώθηκε για τις 25.12.2024. Επιδόθηκε στον Κυθήρων τα Άγια Χριστούγεννα (25.12.2024). Δεν την δημοσίευσα ευρέως τότε, προσμένοντας και ελπίζοντας, όπως γράφω και στο κείμενο της διακοπής, να ακολουθήσει και ο Κυθήρων τον Ομολογιακό αυτόν δρόμο της Αγίας Αποτείχισης. Και αυτό σεβόμενος ο ίδιος, τα όσα υποστήριζε δια της γραφίδος του και δια των Ποιμαντορικών Εγκυκλίων του, χρόνους τώρα. Κάτι τέτοιο μέχρι και την στιγμή αυτήν, δεν φάνηκε. Να δώσει ο Θεός.
Ο εν λόγω επίσκοπος Κυθήρων από το 2016 και μετά συνήθιζε να κλείνει τους λόγους του με τη γνωστή φράση «οι καιροί ου μενετοί», που σημαίνει, σ’ ελεύθερη απόδοση, «οι καιροί δεν περιμένουν, πρέπει να δράσουμε». Παρότι λοιπόν οι καιροί δεν περιμένουν και δεδομένου ότι από τότε (2016) ήδη μετρούμε 9 ΧΡΟΝΙΑ, θα έπρεπε να υπάρξει έντονος εκ μέρους του προβληματισμός, να είχαν γίνει εσωτερικές διεργασίες. Πως γίνεται οι καιροί να τρέχουν με ιλιγγιώδεις ταχύτητες και ο Κυθήρων να περιμένει; Κύριος οίδε. Κύριος γινώσκει τα κρύφια…
Εύχομαι, εκ βάθους ειλικρινούς καρδίας, ο επίσκοπος Κυθήρων εκζητώντας τον Θείο φωτισμό, να ανανήψει, να βρει τον δρόμο, τον πρώτο ζήλο, το θάρρος και το κουράγιο και να ζυγίσει αντικειμενικά τα καταστροφικώς συμβαίνοντα στους κόλπους της Εκκλησίας, αναλογιζόμενος την επισκοπική ευθύνη του, με νηφαλιότητα, συνέπεια και ακρίβεια. Να κηρύξει εμπράκτως πλέον, και όχι μόνο δια ανέξοδων και ανερμάτιστων λόγων, την αντίδρασή του προς τους αιρετίζοντες συνεπισκόπους του και τον αρχιαιρεσιάρχη Κων/πολεως και αδελφο του Πάπα Βαρθολομαίο, και να τους αποκηρύξει, μη συσχηματιζόμενος πλέον με αυτούς και την πλάνη τους. Φοβούμαι ότι σε άλλη περίπτωση, αν δηλαδή δεν ενεργήσει με γενναίες πράξεις, θα είναι αργά. Θα θρηνολογήσουμε. Μη γένοιτο.
Εν καιρώ ευθέτω, αν χρειασθεί, θα δημοσιεύσω ενδελεχής κριτική στην επαμφοτερίζουσα και αιρετίζουσα μέχρι τις μέρες μας στάση του Κυθήρων, όπως την έζησα και την αντιλήφθηκα εξ ιδίας πείρας. Εύχομαι να μην αναγκασθώ να προβώ σε κάτι τέτοιο.
Τέλος, να σημειώσω ότι μετά την διακοπή της μνημόνευσης του επισκόπου Κυθήρων, και στην πρόθεσή μου να διακόψω κάθε δημοσιοϋπαλληλική σχέση με την Ι. Μητρόπολη, μου ζητήθηκε από την Ι. Μητρόπολη να δηλώσω την παραίτησή μου. Το έπραξα υπακούοντας. Ως αιτιολογία βέβαια έβαλα την Αποτείχιση μου. Ο Κυθήρων παρέβλεψε την αιτιολογία αυτή και δημοσίευσε ΦΕΚ με απόφασή του και την υπογραφή του, όχι λόγω Αποτείχισης, αλλά λόγω 70ου έτους ηλικίας (θα χρειασθεί για μένα να περάσουν ακόμη 23 χρόνια), πνευματικής ή σωματικής νόσησης, και χωρίς βέβαια τα απαραίτητα δικαιολογητικά – γνωμοδοτήσεις, που προβλέπουν τα άρθρα που χρησιμοποίησε. Μετά από ένστασή μου έγινε ανάκληση αυτής της παράνομης, αήθους και επιπόλαιας, εκ μέρους του επισκόπου, παραίτησης.
Προς τιμήν του Κυθήρων, και προς μίμηση των άλλων συναδέλφων του επισκόπων, να σημειώσω ότι εφόσον έπεσε στο κενό η «παραίτηση» παραμένω (ως συνέβαινε και παλαιότερα σε περιπτώσεις Ομολογητών Επισκόπων που έκαναν Αποτείχιση, οι οποίοι δεν έπαυαν να είναι Επίσκοποι, ούτε θεωρούνταν ότι είναι εκτός Εκκλησίας, αλλοίμονο!) παραμένω λέγω ακόμη Ιερέας Μητροπόλεως Κυθήρων σε αποτείχιση του Κυθήρων, ως και υπογράφω.
Εύχομαι εκ βάθους καρδίας και άλλοι ευσεβείς, ευαίσθητοι στα της Πίστεως και προσεκτικοί στα του Λειτουργήματός τους Ιερείς, ΟΠΟΤΕ ΕΛΘΕΙ Η ΩΡΑ ΤΟΥΣ, να ακολουθήσουν την Αγία Αποτείχιση, δηλαδή τον δρόμο που βάδισαν οι Άγιοι Πατέρες και Ομολογητές και Μάρτυρες, και η οποία ΚΡΥΒΕΙ ΠΑΜΠΟΛΛΕΣ ΕΥΛΟΓΙΕΣ και ΜΕΓΑΛΕΣ ΧΑΡΕΣ !!!
Ακολουθεί το κείμενο της διακοπής Μνημοσύνου του Κυθήρων:
«ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΔΙΑΚΟΠΗΣ ΜΝΗΜΟΣΥΝΟΥ ΤΟΥ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ ΚΥΘΗΡΩΝ ΚΑΙ ΑΝΤΙΚΥΘΗΡΩΝ κ.κ. ΣΕΡΑΦΕΙΜ, ΑΓΙΑ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ ΤΕΤΑΡΤΗ 25 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ 2024
Σεβασμιώτατε Κυθήρων και Αντικυθήρων κ.κ. Σεραφείμ,
Θα ήθελα να σας ενημερώσω με αυτή την μικρή σε μέγεθος και περιεκτική επιστολή ότι ΔΙΑΚΟΠΤΩ την ΜΝΗΜΟΝΕΥΣΗ του ονόματός σας και την ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΗ ΚΟΙΝΩΝΙΑ μαζί σας (Β΄καν. Αντιοχείας 341 μ.Χ., 31ος Αποστ. Καν., 15ος καν. Πρωτοδευτέρας). Ο λόγος είναι ότι με γυμνή την κεφαλή και ενώπιον του Αγίου Θυσιαστηρίου δηλώνετε ευθαρσώς την αυτή γνώμη, φρόνημα και πίστη, δηλαδή την «τελεία συγκοινωνία» σας με τα πρόσωπα τα οποία αναλόγως της περιστάσεως μνημονεύετε, ήτοι:
1.Βαρθολομαίο Κων/πόλεως.
Ο εν λόγω ρασοφόρος, που φέρει τον τίτλο του Πατριάρχου (πνευματικό τέκνο των μασόνων Μεταξάκη και Αθηναγόρα), πολλές φορές στο παρελθόν έχει πράξει τα εξής, με τα οποία εκ της μνημονεύσεως του ονόματός του από μέρους σας, δηλώνετε ότι και ΣΥΜΦΩΝΕΙΤΕ:
Α. Είχε και έχει κοινό ποτήριο με τους αιρετικούς παπικούς, τους ουνίτες και τους σχισματικούς Ουκρανούς και με εκκλησιομάχους πολιτικούς.
Β. Προσφωνεί αδελφό τον αιρεσιάρχη Πάπα και έχει συμπροσευχηθεί πολλάκις μετ΄αυτού και μετά των καρδιναλίων του.
Γ. Προωθεί εντατικά τα κοινά Πασχάλια με τον Πάπα και με άλλες αιρετικές παραφυάδες, προωθώντας την αίρεση του Οικουμενισμού της οποίας και ηγείται επί έτη πολλά, με σκοπό την τελεία ένωση μετά των ετεροδόξων (η μερική ένωση ήδη υφίσταται).
2.Την μη ορθοτομούσα και για αυτό αν-ίερη Σύνοδο της Εκκλησίας της Ελλάδος.
Ως εκ τούτου, μνημονεύοντας ως μέλος της και εσείς, την «Ιερά Σύνοδο της Εκκλησίας της Ελλάδος» ως ορθοτομούσας (και επιβάλλεται να αναφέρεσθε σε όλους του Επισκόπους που την συγκροτούν και όχι όπως λάθος ισχυρίζεσθε σε όσους εξ αυτών ορθοτομούν) μάλλον ενώπιον του θυσιαστηρίου ΨΕΥΔΕΣΘΕ ή μάλλον ΣΥΜΦΩΝΕΙΤΕ (παρότι έχετε διαφωνήσει στα γραπτά):
Α. Με την ψευδοσύνοδο του Κολυμπαρίου (Ιούνιο 2016) η οποία:
1.αποδέχθηκε τον όρο «Εκκλησία» για τους αιρετικούς, αποδέχθηκε την Δήλωση του Τορόντο (1950), επικύρωσε τις αιρέσεις των Συνάξεων Πόρτο Αλέγκε, Πουσάν και Μπάλαμαντ κ.α.
2.Απέρριψε ορθόδοξες βελτιωτικές προτάσεις, και αρνήθηκε την ορθόδοξη αντιρρητική θεολογία της τελευταίας χιλιετίας!
Β. Με την εν Ουκρανία το 2019 δικαιολόγηση του σχίσματος και την εκκλησιοποίησή του, η οποία συνέβει με την παραχώρηση αυτοκεφαλίας (κακοκεφαλίας) στην Ουκρανία από τον οικουμενιστή Βαρθολομαίο Κων/πόλεως στον ψευδοκληρικό Επιφάνιο.
Γ. Με την καταγραφή στα Δίπτυχα της Εκκλησίας της Ελλάδος του ονόματος του Επιφανίου και την μνημόνευσή του από τους συνεπισκόπους σας με τους οποίους και συλλειτουργείτε.
Σεβασμιώτατε,
ο καιρός της οικονομίας και της διάκρισης, όπως μάλλον κακώς την νοείτε και ίσως τελικά για αυτό βολεύει, έχει περάσει (2016-2025). Δυστυχώς, δεν έχει αποδώσει ούτε στο ελάχιστο. Κοιτάξτε γύρω σας την κατάντια. Η οικονομία έγινε δυστυχώς κανόνας. Η συνέπεια λόγων και πράξεων – ενεργειών συνεχώς ατονεί στις κινήσεις σας (βλ. μνημόνευση Βαρθολομαίου, συλλείτουργα με αιρετίζοντες επισκόπους, θέμα ομοφυλόφιλων: άρνηση αφορισμού εκ μέρους σας, παρουσία αφορισμένων πολιτικών στην πανήγυρη της Παναγίας της Μυρτιδιώτισσσας, οι οποίοι και διήλθαν «αβρόχοις ποσί»).
Η στάση σας τα τελευταία χρόνια, με την πλέον μειωμένη αντίστασή σας και την χάραξη των κόκκινων γραμμών σας στην δεδηλωμένη θέση σας κοινό Ποτήριο=παραίτηση, ούτε αποδίδει, ούτε ωφελεί, μάλλον γεννά πολλά ερωτηματικά. Μάλλον θόρυβος γίνεται, θα σημειώναμε. Οικονομία δηλ. μέχρι το κοινό Ποτήριο και μετά η παραίτηση. Τον αγώνα για πότε τον προγραμματίζετε; Ποιος θα δώσει λόγο για όσους θα έχουν σκανδαλισθεί μέχρι τότε (κοινό Ποτήριο) και μετά θα μάθουν απλά ότι παραιτηθήκατε; Ποιος θα δώσει λόγο για τον πιστό, που βλέπει τους συνεπισκόπους σας να προσκυνούν, ή άλλους δειλούς, εμμονικά να σιωπούν ή άλλους μόνο να γράφουν; Ποιος θα δώσει λόγο για τους πιστούς που συνηθίζουν στην πλάνη και τα κακώς κείμενα και τα θεωρούν φυσιολογικά πλέον; Πόση αλήθεια είναι η ευθύνη όλων σας, που πράττετε όπως πράττει κάποιος που του ανατέθηκε να είναι μεν επί σκοπόν, αλλά ρεμβάζει ή χειρότερα ακόμη ρέγχει, ενώ οι προβατόσχημοι λύκοι αλωνίζουν μπροστά στα μάτια του!
Μπορείτε να θρηνολογήσετε όσο και όσες φορές θέλετε, αν αυτό εσείς ορίζετε ως αγώνα. Είναι σεβαστό να θέλετε να επιβιώσετε με διπλωματικές υπεκφυγές και εκκλησιαστικά τεχνάσματα και αυτό να το υποστηρίζετε στα πλαίσια του αγώνα σας. Είναι δυνατόν σε εσάς να κοιτάτε αυστηρά το γράμμα του κανόνα περί αποτείχισης, αλλά συγχρόνως να είστε και κάθετα αντίθετος στην ακρίβεια.
Δεν θα σας ακολουθήσω όμως, πλέον. Μου αρέσει η υγιής και με συνέπεια λόγων και πράξεων δυναμική αντίδραση. Επιθυμώ την στοίχιση στην Αγιογραφική και Αγιοπατερική Παράδοση, όσο και αν κοστίζει. Ζηλεύω τα γρήγορα αντανακλαστικά των Αγίων και θεοφόρων Πατέρων, που άμεσα και σε ελάχιστο διάστημα (για την εποχή τους) απέκοπταν από την εκκλησιαστική κοινωνία, τους κάθε φορά αιρετίζοντες και καινοτομούντες. Ορθοτομούσαν με την δίστομο μάχαιρα, χωρίς φοβίες και «ναι μεν, αλλά», χωρίς διπλωματίες και σχολαστικισμό. Για τα παραπάνω, λοιπόν, δεν θα σας ακολουθήσω διότι φοβάμαι ότι θα γίνω τελικά γραφικός ή θα ξεχάσω και αυτά που έμαθα ή θα γενώ δειλός ή όλα μαζί αυτά.
Τελειώνοντας, και με αφορμή την τελευταία αντιμετώπισής σας προς την ελαχιστότητά μου (Λεοντσίνειο) [αναφέρομαι σε περιστατικό λίγες μέρες πριν την διακοπή μνημόνευσης. Απέφυγε επιδεικτικά να μου δώσει την ευχή του απομακρυνόμενος ο ίδιος και αποκρινόμενος σε εμένα με την φράση «Μην σας μολύνουμε, πάτερ»!], θα ήθελα να σας διαβεβαιώσω τα εξής:
1.Δεν επιθυμώ πλέον κάποια επικοινωνία μαζί σας (γραπτή ή προφορική), πλην της είδησης ότι διακόψατε το μνημόσυνο του Βαρθολομαίου και της ανίερης Συνόδου.
2.Φρόντισαν οι άνθρωποι με τους οποίους συναναστράφηκα παιδιόθεν και γαλουχήθηκα με τα νάματα της Ιερής Παράδοσης, αλλά και τα πρότυπα ηρωικών και Αγίων Επισκόπων Ομολογητών και μαρτύρων, τα οποία μελετώ και θαυμάζω ακόμη, φρόντισαν λέγω και μου έδωσαν τα κατάλληλα και ισχυρά αντισώματα, ώστε να μην μολύνομαι τόσο εύκολα, όσο εσείς νομίζετε (ήτοι δια της ευχής σας). Αλλοίμονο όμως και τρισαλλοίμονο σε όσους τα αντισώματα τους έπεσαν ή «πήγαν περίπατο» κατά την λαϊκή ρήση.
Ευχόμενος για την καλή ανάνηψη και με την ελπίδα της ανεύρεσης του πρώτου ζήλου σας,
παπα-Παύλος Καλλίκας
σε διακοπή μνημοσύνου
Υ.Γ. Θέλω ρητά και ανεπιφύλακτα να σας δηλώσω ότι με την επιστολή αυτή ζητώ την οριστική διακοπή κάθε μορφής σχέσης με την Ιερά Μητρόπολη Κυθήρων και Αντικυθήρων με ό,τι αυτό συνεπάγεται.
Παρακαλώ να μου γνωστοποιήσετε άμεσα με ηλεκτρονικό μήνυμα την λύση σύμβασης με τον εν λόγω εκκλησιαστικό φορέα, ώστε να ενημερωθεί η προσωποποιημένη πληροφόρηση μισθωτού. Ευχαριστώ.»
Καλό αγώνα Πατέρα Παύλε. Την ευχή σας να έχουμε. Δόξα τω Θεώ, το πύρ που έβαλε ο Χριστός στη γη, δεν έσβησε.
Πατέρα Παύλο, την ευχή σας. Και εμείς διαφωνούμε σε μερικά πράγματα με τον Μητροπολίτη Κυθήρων. Ζυγίζοντας όμως τα πράγματα, θα έλεγε κανείς πως ο σεβασμιώτατος και αγώνες έκανε και φιλακόλουθος είναι και ασκητικότατος παραμένει και ομολογεί την αλήθεια, αν και οπωσδήποτε θα τον θέλαμε πιο θαρραλέο (και να διακόψει την κοινωνία με τους υπόλοιπους επισκόπους). Είναι ο μόνος, στην Ελλάδα, που κρατάει μια πατερική γραμμή και στάση.
Το σημαντικότερο ερώτημα είναι το εξής. Ποια αίρεση κύρηξε γυμνή τη κεφαλή; Διότι αν θεωρούμε την μνημόνευση των υπολοίπων ως αίρεση, τότε «αλυσιδωτά» όλοι οι επίσκοποι της εκκλησίας κηρύττουν (αίρεση)! Αυτή δεν είναι άλλωστε η θεωρία των συγκοινωνούντων δοχείων, για την οποία μας μιλούσε και ο πατέρας Θεόδωρος Ζήσης (με τον οποίο συμφωνώ απόλυτα);
Να ήσασταν σε οποιαδήποτε άλλη μητρόπολη το καταλαβαίνω, αλλά στην συγκεκριμένη;
Αν δεν ανακοινώσετε επιπλέον λόγους, φοβάμαι ότι δεν έχει λογική η δική σας αποτειχιση – την οποία και εγώ θεωρώ ως αναγκαία λύση (για όλες τις άλλες περιοχές της Ελλάδος).
Μπορεί να τα καταλαβαίνω εγώ λάθος.
Και πάλι την ευχή σας!
Κατανοώ ώς συγκοινονούντα δοχεία εάν θεωρήσω ότι ο δικός μου επίσκοπος είναι αιρετικός επειδή πήγε και συλλειτούργησε με κάποιον άλλον ο οποίος μνημόνευσε τον τάδε αιρετικό στο φρόνημα.
Όταν όμως ο ίδιος ο επίσκοπός μου έχει μνημονεύσει κάποιον με αιρετικά φρονήματα, τότε αυτό δεν είναι αλυσιδωτά συγκοινωνούντα δοχεία.
Μα όλοι κάποιον μνημονεύουν, ο οποίος μνημονεύει έναν δεύτερο και πάει λέγοντας.
Δεν μνημόνευσε ή λειτούργησε με κάποιον συνοδικά καταδικασμένο αιρετικό. Εκεί θα ήταν άλλη ιστορία.
Μα και ο 15ος Κανόνας δεν μιλά για κάποιον συνοδικά καταδικασμένο αιρετικό. Τότε δεν θα χρειαζόταν η αποτείχιση και τα πράγματα θα ήταν ξεκαθαρισμένα. Μιλά για αίρεση τινα παρά των Αγίων Πατέρων κατεγνωσμένη κλπ κλπ.
Ομιλήσατε ορθά αλλά πολλοί αρνούνται να το καταλάβουν. Και ο π. Θ. Ζήσης αποδέχθηκε εδώ και πολύ καιρό προς τιμήν του το λάθος του για τα συγκοινωνούντα δοχεία. Και ούτε η μνημόνευση επισκόπου με κατεγνωσμένα αιρετικά φρονήματα αν δεν τα κηρύττει δημόσια είναι λόγος διακοπής μνημόνευσης. Και φυσικά κανένα κοινό ποτήριο δεν υπάρχει, που αναφέρεται στο κείμενο αποτείχισης. Συν πολλά άλλα ατυχή. Ο αντίλογος είναι ότι το κάνουν κρυφά. Ακόμη κι αν είναι αλήθεια που δύσκολα αυτό κρύβεται, πάει περίπατο το γυμνή τη κεφαλή. Ο Κυθήρων δηλαδή αιρετικός! Ζήσαμε για να το ζήσουμε κι αυτό.
«Και ούτε η μνημόνευση επισκόπου με κατεγνωσμένα αιρετικά φρονήματα αν δεν τα κηρύττει δημόσια είναι λόγος διακοπής μνημόνευσης.»
Ε τότε να μνημονεύουν και τον πάπα στην Θεία Λειτουργία αρκεί να μην κηρύττουν δημόσια τις κατεγνωσμένες αιρέσεις των παπικών!
Ο Πάπας είναι κατεγνωσμένα συνοδικά αιρετικός. Ο Βαρθολομαίος όχι. Μην μπερδευόμαστε. Μέχρι να καθαιρεθεί συνοδικά είναι κανονικός επίσκοπος. Και ο αποτειχισμένος κληρικός όσα δίκια κι αν έχει κάθεται λόγω του 15ου στα αυγά του στη Μητρόπολή του. Αν φύγει και πάει αλλού κάνει σχίσμα. Ο π. Παύλος είναι στα Κύθηρα ή στη Θεσσαλονίκη; Το δεύτερο ισχύει.
Αδελφέ δεν μπερδευόμαστε καθόλου. Γνωρίζουμε ότι είναι κατεγνωσμένα συνοδικά αιρετικός ο πάπας και ότι ο Βαρθολομαίος δεν έχει καταδικαστεί συνοδικά… ακόμη. Απλά σχολίασα αυτό που συνεπάγεται από αυτό που έγραψες, ότι «ούτε η μνημόνευση επισκόπου με κατεγνωσμένα αιρετικά φρονήματα αν δεν τα κηρύττει δημόσια είναι λόγος διακοπής μνημόνευσης.» Δηλαδή μνημονεύουν επίσκοπο με κατεγνωσμένα αιρετικά φρονήματα αλλά εάν δεν τα κηρύξουν οι ίδιοι αυτά τα φρονήματα είναι εν τάξει; Δηλαδή τί κάνουν εκεί στην μνημόνευση βρε παιδί μου, λένε παραμύθια; Μπροστά στην Αγία Τράπεζα λένε παραμύθια;
Μνημονεύει κάποιον άλλον ο π. Παύλος; Πώς κάνει σχίσμα;
Άρα όλοι οι άγιοι του 20ου αιώνα, σε όλο τον πλανήτη, έπρεπε να αποτειχιστούν για να μην έρθουν σε κοινωνία με τον Αθηναγόρα ή τον Δημήτριο ή την ψευδοεκκλησια που αναγνώρισε το φανάρι επί κομμουνισμού, διότι κατά κάποιο τρόπο η μνημόνευση θα έφτανε μέχρι τον Πατριάρχη Κωνσταντινουπόλεως. Άρα όλοι σχεδόν οι αρχιερείς και ιερείς παγκοσμίως έλεγαν ψέματα μπροστά στην αγία τράπεζα. Δεν θέλω να το συνεχίσω, είναι λάθος ο όλος συλλογισμός και όχι μόνο δεν κάνει καλό στην αποτειχιση, αλλά το αντίθετο.
Λυπάμαι που θα επανέλθω αλλά ναι, μπερδεύεστε. Πρώτον η αποτείχιση δεν είναι υποχρεωτική. Ναι όλοι μνημονεύουν επισκόπους με αιρετικά φρονήματα αφού σχεδόν όλοι είναι είτε αιρετικοί είτε αιρετίζοντες, κάποιοι δε, γυμνή τη κεφαλή. Ο μόνος που ξεχώριζε στην Ελλάδα ήταν ο Κυθήρων. Και επικαλούμαστε αποτείχιση από τον…Κυθήρων επειδή…έπρεπε να κάνει περισσότερα. Να πω ότι είναι λαγός; Το λέω. Σε κανέναν Κανόνα όμως που επικαλείται ο π. Παύλος δεν εμπίπτει ο Κυθήρων. Θα ακολουθήσουν εμπεριστατωμένες τοποθετήσεις ειδικότέρων εμού.
Δεν ξέρω αν λένε παραμύθια μπροστά στην Αγία Τράπεζα, ο Κανόνας όμως τους δίνει το δικαίωμα να το πράττουν. Δεν είναι υποχρεωτικός. Κακώς κατ’ εμέ αλλά αυτό ισχύει. Ο π. Παύλος αφού έκανε διακοπή μνημόνευσης, όπως τέλος πάντων την έκανε, η θέση του είναι στη Μητρόπολη Κυθήρων μέχρι να κοιμηθεί ο επίσκοπός του ή να μετανοήσει για όσα του καταμαρτυρεί. Όπου αλλού κι αν ευρίσκεται να σιωπά. Αλλά λειτουργεί εκτός της Μητροπόλεώς του. Αυτό λέγεται εκτός από σχίσμα και αντικανονικότητα. Τι και πού δεν μνημονεύει ο π. Παύλος τώρα, ας ερωτηθεί.
Γενικεύεις αυτό που έγραψα και δεν είναι σωστό. Θα μπορούσες να το κάνεις εάν ο 15ος ήταν υποχρεωτικός. Δεν έχω πει ποτέ τέτοιο πράγμα. Ο Θεός βλέπει και κρίνει διαφορετικά. Η Εκκλησία έχει Αγίους που διαφώνησαν μεταξύ τους. Στον 20ο αιώνα έχουμε και Αγίους που διέκοψαν την μνημόνευση του Αθηναγόρα (Άγιος Παΐσιος). Το ότι έθεσα το ερώτημα τί κάνουν οι ιερείς μας μπροστά στην Αγία Τράπεζα, δεν σημαίνει ότι εννοώ πως πρέπει να επιβάλλουμε μία καθολική άρνηση σε οτιδήποτε συμβαίνει. Αλλοίμονο. Εσύ από την άλλη να θυμάσαι ότι ούτε το άλλο άκρο παίζει…να κάνουνε σε όλα μούγκα στη στρούγκα. Λοιπόν. Ο καθένας με την καρδία του. Αυτό κοιτάζει ο Θεός.
Δεν γενικεύω τίποτα. Αν ο καθένας έκανε αυτό που του λέει η καρδιά του θα γινόταν μπάχαλο όπως και γίνεται. Φαίνεται στα σχόλια τι άγνοια υπάρχει. Φυσικά και διέκοψαν τη μνημόνευση του Αθηναγόρα αλλά επειδή υπήρχε λόγος. Υπάρχουν ακόμη και άγιοι που διέκοψαν μνημόνευση προ του 15ου. Η εξαίρεση όμως δεν αποτελεί Κανόνα. Και φυσικά έγινε επειδή υπήρχε λόγος. Στον Κυθήρων ΔΕΝ υπάρχει. Επειδή δεν είναι τόσο τολμηρός όσο το λέει η δική μας καρδιά. Και να ήταν κάποιος επίσκοπος που δεν αντέδρασε σε τίποτα! ΛΑΘΟΣ μέγα αυτή η κίνηση που θα την πιάσουν οι αντίπαλοι και θα κάνουν ζημιά. Ήδη γίνεται στους πιστούς. Είχα πει δεν θα εμπλακώ σε συζήτηση αλλά ξενυχτώ διότι δεν αντέχεται.
Μα η απάντηση σου αυτή έρχεται να προστεθεί σε αυτήν του πατρός Παύλου. Εκεί δηλαδή που πατάει η αποτειχιση του. Στο ότι παύει να τον μνημονεύει επειδή εκείνος μνημονεύει με την σειρά του άλλους. Βλέπεις πως χάνεται η μπάλα;
Σαφώς και ο άγιος Παΐσιος, αλλά και άλλοι έκαναν αποτειχιση και πολύ καλώς έκαναν. Όμως σύμφωνα με την ανωτέρω λογική η αποτειχιση τους θα έπρεπε να είναι διηνεκής, διότι με τον έναν ή τον άλλον τρόπο η μνημόνευση θα έφτανε μέχρι τον Πατριάρχη Κωνσταντινουπόλεως (που όποιος κι αν ήταν αυτός υπέπεσε σε χοντρά λάθη τον 20ο αιώνα).
Κανείς δεν λέει να κάνουν μουγκα. Ουδέποτε το υποστήριξα αυτό. Άλλο αυτό και άλλο το να φτάνουμε σε σχίσματα. Μην ξεχνάμε πως η αποτειχιση (θα έπρεπε να) προστατεύει από σχίσματα και δεν δημιουργεί τέτοια.
@kandianos
Η απάντηση με το «γενικεύεις» ήτανε για τον άλλον σχολιαστή όχι για σένα. Δεν είπα ποτέ να κάνει ο καθένας ό,τι θέλει. Ούτε να ενεργεί μακριά από τους Κανόνες. Δεν θα κρεμάσω κανέναν ούτε θα τον χειροκροτήσω μέχρι να καταλάβω τί έγινε.
Καλώς.
@kandianos
25 Απριλίου, 2025 στο 12:38 πμ
Εγώ δεν είπα ότι η αποτείχιση είναι υποχρεωτική. Ανέφερα την μνημόνευση στη Θεία Λειτουργία (π.χ. ο οικείος επίσκοπος μνημονεύει την Ιερά Σύνοδο η οποία έχει αποδεχθεί το Κολυμπάρι κλπ) με το σκεπτικό μήπως αυτό θα μπορούσε να αποτελεί λόγο αποτείχισης ενός ιερέως από αυτόν τον επίσκοπο. Βέβαια εκεί εκφράζουμε ευχή, αλλά δηλώνουμε και σύνδεσμο πίστης.
Στην περίπτωση του Μητρ. Κυθήρων ο οποίος σε εμάς δεν έχει κηρύξει αίρεση γυμνή τη κεφαλή, το πράγμα βέβαια γίνεται πιο περίπλοκο.
Όχι, δεν είναι λόγος αποτείχισης αυτός. Πρέπει προσωπικά να κηρύττεται δημόσια κατεγνωσμένη αίρεση αν δεν είναι συνοδικά καταδικασμένη, καταδικασμένη έστω και από έναν άγιο, όπως είναι ο Οικουμενισμός που έγινε από πολλούς σύγχρονους αγίους που γνωρίζουμε. Και η Ιερά Σύνοδος ουδέποτε αποδέχθηκε ως Σώμα το Κολυμπάρι. Δεν πήρε ακόμη θέση συνοδικά. Μεμονωμένα μέλη της ναι, και αυτό πάλι χωρίς γυμνή τη κεφαλή. Με πράξεις. Υπάρχουν και αυτοί που μίλησαν δημόσια, γυμνή τη κεφαλή υπέρ της, όπως ο πρώην και νυν αποθανών Θεσσαλονίκης, που έδωσε το δικαίωμα κατά τον Κανόνα να δικαιολογήσει την αποτείχισή του ο π. Θ. Ζήσης. Είναι και μερικοί άλλοι. Σε καμία περίπτωση όμως ο Κυθήρων. Δεν αντέχεται αυτή η παρεκτροπή. Το θέμα αγαπητή αδελφή Φαίη είναι ότι η αποτείχιση του π. Παύλου προς τον επίσκοπο Κυθήρων δεν εμπίπτει σε κανέναν από τους Ιερούς Κανόνες που επικαλείται, τα επιχειρήματά του ουδόλως ικανοποιούν αυτό που νομικά λέμε το κοινό περί δικαίου αίσθημα και ως εκ τούτου είναι έωλη και καταχρηστική.
Η Ιερά Σύνοδος αποδέχθηκε το Κολυμπάρι δια της σιωπής της και της απουσίας της και αφήνει να υλοποιηθεί το έργο της στην κοινωνία. Η σιωπή είναι το τρίτο είδος αθεΐας σύμφωνα με τον Άγιο Γρηγόριο τον Παλαμά. Στην πράξη κολυμπάνε στον οικουμενισμό όλοι τους εκτός από λίγους. Και τους αχειροτόνητους τους αναγνωρίζουν στην πράξη. Έχουν μπει στα δίπτυχα. Μνημονεύονται σα να είναι κανονική Εκκλησία. Συλλειτουργούν μαζί τους. Και δεν είδα κανέναν να βγαίνει να διαμαρτυρηθεί που η διοικούσα Εκκλησία δουλεύει στο ρελαντί με το εκτελεστικό όργανο τη ΔΙΣ. Η ρίζα σαπίζει κι εσύ περιμένεις κάποιον να στο πει. Έχουν αλωθεί όλες οι Θεολογικές Σχολές. Τα παιδιά μας στα σχολεία μαθαίνουν για την «Αγία και Μεγάλη Σύνοδο». Το Άγιον Όρος συμμετέχει σε «λατρευτικές εβδομάδες» και αρκετές Μονές συλλειτουργούν με τους ψευτοορθοδοξους ουνίτες της Ουκρανίας. Οι ιεράρχες είναι ένας ένας διαλεχτοί ! Και δεν βάζω μέσα σε αυτούς τον Μητροπολίτη Κυθήρων αλλά μην μου τα μπερδεύεις αυτά τα θέματα στην συζήτηση και μου τα ισοπεδώνεις όλα επειδή έχεις τις ενστάσεις σου για την αποτείχιση. Αυτά που συμβαίνουν σήμερα θυμίζουν τον σύζυγο που τον απατάει η γυναίκα του. Το νοιώθει στον τρόπο που του συμπεριφέρεται, βλέπει παντού διάφορα «τεκμήρια» στο σπίτι, τους έχει δει κιόλας μαζί, αλλά περιμένει να του το πει η ίδια «γυμνή τη κεφαλή» για να κάνει κάτι. Καταλαβαίνω ότι εσύ κοιτάς αυστηρά τον Κανόνα και τις προϋποθέσεις που θέτει ΚΑΙ ΚΑΛΑ ΚΑΝΕΙΣ. Μην τα παίρνεις όμως όλα σβάρνα γιατί μετά πυροδοτείς συζήτηση η οποία πάει αλλού. Ο Γέροντας Γαβριήλ μας λέει να μην πηγαίνουμε στους επισκόπους που συλλειτούργησαν με τους λαϊκούς της Ουκρανίας (που δεν ξέρουμε αν είναι και βαπτισμένοι κιόλας συμπληρώνω) κι εσύ έχεις μείνει στο κανονικό παράπτωμα της καταγραφής τους. Τέτοια σύγχυση; Εδώ συλλειτουργούνε μαζί τους και τους μνημονεύουν στην Θεία Λειτουργία. Να σου βάλουν κι ένα σκύλο στα δίπτυχα και να στον μνημονεύουν στη Θεία Λειτουργία. Δεν πειράζει θα πεις…. Είναι ένα απλό «κανονικό παραπτώματάκι»!
Λυπάμαι αλλά τα παραπάνω όλα που λες ορθότατα αλλά εκτός θέματος. Φυσικά και η Ι.Σ. αποδέχεται το Κολυμπάρι διά της σιωπής. Ορθός και ο λόγος του Παλαμά περί τρίτης αθεΐας αλλά δεν γίνεται Κανόνας. Στο θέμα δεν αρκεί η σιωπή. Θέλει δημόσια παραδοχή. Και οι θεολογικές και οι αχειροτόνητοι και τα δίπτυχα και όλα τα άλλα, ναι, έτσι είναι. Ορθός και ο γέροντας Γαβριήλ. Μακριά από όλους αυτούς. Το θέμα όμως είναι η μνημόνευση. Και δεν υπάρχει μικρό κανονικό παραπτωματάκι και μεγάλο. Αίρεση σύμφωνα με τους Κανόνες είναι το θέμα. Ούτε είναι θέμα γράμματος νόμου. Αν ο κάθε ρασοφόρος έκανε αποτείχιση κατά το δοκούν για κάθε που νομίζει ή δεν νομίζει από αυτά που αναφέρεις, δεν θα ξέραμε ποιος είναι τι, τι Μυστήριο είναι έγκυρο και τι όχι, ποιος είναι παντρεμένος και βαπτισμένος ή όχι και το απόλυτο μπάχαλο. Ο Κυθήρων ούτε έκανε κάτι από τα παραπάνω ούτε εμπίπτει στους Κανόνες που επικαλείται το κείμενο. Βγάζει μάτι πως ήταν ΛΑΘΟΣ που θα φέρει και άλλα λάθη.
@christosvlam 25 Απριλίου, 2025 στο 1:44 πμ
Αδελφέ, για την μνημόνευση την απορία την είχα πάντα. Και δεν εννοώ την μνημόνευση που περιγράφεις, δηλαδή αυτόν που μνημόνευσε τον άλλον, ο οποίος μνημόνευσε τον παράλλον και πάει λέγοντας. Εννοώ την μνημόνευση στην Θεία Λειτουργία που πήγε ο Επίσκοπος, τον οποίον Επίσκοπο μνημονεύει συνέχεια ο ιερέας. Δεν γνωρίζω τί ακριβώς έγινε στην παρούσα περίπτωση, διερωτώμαι όμως πώς έχει κανείς το δικαίωμα να επιβάλει στον ιερέα μία «γραμμή» που ελέγχεται από την συνείδησή του. Και βλέπω ότι τους παραδοσιακούς ιεράρχες τους καλούν συχνά κάτι οικουμενιστικά Μοναστήρια να χοροστατήσουν στις Θείες Λειτουργίες τους, τα οποία Μοναστήρια έχουνε συλλειτουργήσει πάμπολες φορές με σχισματικούς. Γίνεται ή δεν γίνεται αυτό σκοπίμως για να συνδέσουν τις παρανομίες τους με τους λιγοστούς εναπομείναντες παραδοσιακούς ιεράρχες και για να «κανονικοποιήσουν» / «εκκλησιαστικοποιήσουν» περαιτέρω τις βλασφήμιες τους μέσα στο Σώμα της Εκκλησίας; Στην Γλυφάδα με τους ομοφυλόφιλους τί έγινε; Δεν χρησιμοποίησαν το Μυστήριο του Βαπτίσματος για να επιβάλλουν τις αλλαγές που ήθελαν; Έτσι προχωράει το καρκίνωμα σήμερα στην Εκκλησία και στην κοινωνία. Έχουν βρει τον τρόπο τους αυτοί. Εμείς κοιμόμαστε με τα τσαρούχια. Εγώ δεν γνωρίζω αν η πνευματική σύνδεση (η μνημόνευση στη Θεία Λειτουργία) είναι «γυμνή τη κεφαλή» ή όχι. Καταλαβαίνω όμως ότι η Θεία Λειτουργία είναι η ιερότερη στιγμή πάνω στη γη και ότι δεν πρέπει να λέμε ψέματα, ούτε να επιβάλουμε στον ευσεβή ιερέα να λέει ψέματα μπροστά στην Αγία Τράπεζα. Καταλαβαίνω εξίσου ότι και άλλοι παράγοντες παίζουν ρόλο. Η συχνότητα, η γενικότερη κατάσταση, το φρόνημα του καθενός.
Προσευχή να κάνουμε να μας φωτίσει ο Θεός.
Ναι, έτσι κάνουν και παγιδεύουν. Όποιος έχει νιονιό, δεν πάει. Όσο για τη διαδικασία της αποτείχισης νομίζω το εξάντλησα. Πάνω από 3 σελίδες σχόλια αποθήκευσα. Γίνονται και με επεξεργασία κείμενο αλλά το 2018 ήμουν εκ των εισηγητών για το Κολυμπάρι στην Ημερίδα που έγινε στη Θεσσαλονίκη και υπάρχει πλήθος αρθρογραφίας μου για το θέμα. Υπάρχουν όλα στο διαδίκτυο και στον ιστότοπό μου. Άλλωστε θα ακολουθήσουν δημοσιεύσεις ειδικοτέρων που δεν μπορώ να αποκαλύψω. Τα πράγματα είναι απλά. Και δεν είναι προσωπικές απόψεις αλλά αυτό που ισχύει.
@kandianos 25 Απριλίου, 2025 στο 1:05 μμ
Άκουσε αδελφέ επειδή έχει γίνει κουραστικό και νομίζω ότι επαναλαμβανόμαστε. Περί του 15ου Κανόνος δεν διαφωνούμε. Υπάρχει και ο 31ος και εν πάση περιπτώσει εγώ δεν πιστεύω ότι έχουμε δει ολόκληρη την εικόνα. Έτσι όπως το καταλαβαίνω αυτήν την στιγμή, ο π. Παύλος, λόγω της πρωτοφανούς αποστασίας έχει παράπονο από τον επίσκοπό του που δεν είναι πιο δυναμικός και αναγκάζεται να συμβιβάζει την συνείδησή του. Για μικρό παραπτωματάκι δεν μίλησα εγώ, εσύ υποτίμησες την αναγραφή του σχισματικού στα δίπτυχα…. (κανονικό παράπτωμα νομίζω το περιέγραψες) ενώ τα συλλείτουργα που κάνει με τους αιρετικούς δεν σε αφορούν. Έχω κουραστεί. Ο κανόνας κι ο κανόνας, δεν μπορούμε το ένα, δεν μπορούμε το άλλο. Καλά κάνεις και τα λες αλλά κάπου βάλε και χειρόφρενο. Δεν είναι όλα μαθηματικά. Και μερικές φορές οι εξαιρέσεις αποδεικνύουν τον κανόνα. Και δεν στο λέω εγώ, να κοιτάξεις λίγο πίσω στην εκκλησιαστική ιστορία και θα το δεις. Δεν αποφαίνομαι για τίποτα, απλά προσεύχομαι και περιμένω μέχρι να καταλάβω περισσότερο τί συμβαίνει.
Εγώ δεν έχω κουραστεί να λέω την αλήθεια ούτε θα κουραστώ. Άλλ΄αντ’ άλλων. Ποτέ δεν ισχυρίστηκα όσα μου καταμαρτυρείς. Περίμενε τότε να καταλάβεις τι συμβαίνει. Συ είπας. Η προσευχή βοηθά και ορθώς την επικαλείσαι. Τα γραπτά όλων είναι εδώ. Σταματάμε εδώ.
@ kandianos 27 Απριλίου, 2025 στο 1:50 μμ
Και βεβαίως τα γραπτά μένουν. Οι Ιεροί Κανόνες είναι εργαλεία για την αντιμετώπιση θεμάτων και προβλημάτων στην Εκκλησία. Εσύ αδελφέ αλλάζεις την πραγματικότητα για να την «ταιριάξεις» όπως εσύ νομίζεις σε έναν Κανόνα. Αυτό λέω πιο πάνω, και αν δεν το κατάλαβες στο εξηγώ. Λες, μας αφορά που ο Επιφάνιος είναι στα δίπτυχα, αλλά δεν μας αφορά τί κάνει αυτός ο Επιφάνιος που είναι στα δίπτυχα !! Και καταλήγει ο π. Παύλος και ο κάθε π. Παύλος να συμβιβάζει την συνείδησή του με έναν αχειροτόνητο σχισματοαιρετικό, τον οποίον εσύ, δίχως τη σκούφια του, το ποιόν του και τις πράξεις του, βλέπεις ως ένα απλό «κανονικό παράπτωμα». Αν βάζανε εκεί τον πάπα και τον μνημονεύανε τί θα έλεγες; Ότι είναι «κανονικό παράπτωμα» για το οποίον δεν μπορούμε να κάνουμε τίποτα μέχρι να συγκληθεί σύνοδος; Τα κόβεις και τα ράβεις εκεί που θες και μετά λες, δεν γίνεται το ένα, δεν γίνεται το άλλο. Και σου λέω να κοιτάξεις την εκκλησιαστική παράδοση. Αν σκεφτότανε έτσι ο Άγιος Θεόδωρος Στουδίτης, ούτε Μοιχειανική αίρεση θα είχαμε, ούτε διακοπή μνημόνευσης θα είχαμε. Επαναλαμβάνω. Συμπεράσματα δεν βγάζω για τίποτα, αλλά το θέμα της μνημόνευσης είναι πολύ σημαντικό στη Θεία Λειτουργία. ΔΕΝ ΜΠΟΡΟΥΜΕ ΝΑ ΕΠΙΒΑΛΟΥΜΕ ΣΕ ΕΝΑΝ ΙΕΡΕΑ ΝΑ ΛΕΕΙ ΨΕΜΑΤΑ ΣΤΗ ΘΕΙΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ. ΟΤΑΝ Ο ΙΔΙΟΣ ΕΛΕΓΧΕΤΑΙ ΑΠΟ ΤΗΝ ΣΥΝΕΙΔΗΣΗ ΤΟΥ. Περιμένω τους ειδικούς να αποφανθούν για το θέμα της μνημόνευσης και μέχρι τότε δεν προβαίνω σε αφορισμούς. Και να σου πω ένα τελευταίο. Φτάσαμε σήμερα να γίνονται οι Ναοί θέατρα, ξέρεις γιατί; Διότι εκεί, μπροστά στην Αγία Τράπεζα άρχισαν να λέγονται πολλά ψέματα. Απ’ εκεί ξεκίνησε το κακό.
Πατέρα Παύλε, ορθώς πράξατε. Ευαρεστήσατε τον Χριστόν μας και δώσατε μεγάλη δύναμη σε όλους όσοι δεν ανέχονται τα αιρετικά τερτίπια από την διοικούσα εκκλησία. Κρατηθείτε δυνατά στον ευλογημένο αυτόν δρόμο που ορθώς επιλέξατε. Αυτός ο ζόφος δεν θα κρατήσει για πολύ ακόμη.
Ο Χριστός μας να σας ευλογεί.
Σεβαστέ και αγαπητέ μας π.Παύλε, καλώς ήλθατε στην ευλογημένη Ιεροκανονική Αποτείχιση! Δόξα τω Θεώ! Μακάρι να ακολουθήσουν αυτόν τον αγιοπατερικό δρόμο όλοι οι εναπομείναντες ορθόδοξοι Ιερείς!
Ο Άγιος Τριαδικός Θεός μας να σας ενισχύει πάντα στον αγώνα σας, με τις πρεσβείες της Θεοτόκου και πάντων των Αγίων!
Χριστός Ανέστη!
Καλόν αγώνα άξιε π. Παύλε. Ο δρόμος δύσβατος αλλά προέχει ο Χριστός. Χαιρόμαστε αφάνταστα για την Ιεροκανονική σας Αποτείχιση. Πρέπει επιτέλους να μπουν ξεκάθαρες διαχωριστικές γραμμές με τους αιρετικούς. Δεν είναι δυνατόν να είμαστε αναγκασμένοι ( Ιερείς ή λαικοί ) να κοινωνούμε έστω και δια της μνημονεύσεως με αιρετικούς ( στο φρόνημα ακόμα ) Μητροπολίτες. Ο Θεός μεθ’ υμών!
Διαβάστε το 9ο κεφάλαιο με προσοχή:
https://katanixi.gr/protopr-theodoros-zisis-i-dilosi-diakopis-mnimosynoy-toy-episkopoy-toy-istoriko-keimeno/
Διαβάστε προσεκτικά, ιδιαίτερα το τέλος του κειμένου με τα έντονα γράμματα:
https://katanixi.gr/o-geron-gavriil-gia-toys-oikoymenistes-kai-tin-apoteichisi/
Καλό αγώνα σε όλους !!!!
ΧΡΙΣΤΟΣ ΑΝΕΣΤΗ
Χριστός Ανέστη. Ο Κυθήρων δεν κύρηξε γυμνή τη κεφαλή αίρεση. Είναι ο μοναδική ορθόδοξη φωνή που ακούγεται (ίσως βέβαια να υπάρχουν και άλλοι). Η αίρεση του φιλιοκβε είχε ξεκινήσει 200 περίπου χρόνια πριν το 1054 και οι πατέρες έκαναν οικονομία τόσα χρόνια. Η μητρόπολη Κυθήρων είναι ίσως ο τόπος που πολύ παραδοσιακοί ιερείς σε όλη την πατρίδα μας θα ήθελαν να βρίσκονται. Καλόν αγώνα καλή μετάνοια και καλή φώτιση σε όλους μας.
Μιχαήλ πολύτεκνος
1. “(Συγγενής ή) φίλος ο Πλάτων, φιλτάτη η αλήθεια”.
2. Η εκκλησιαστική ζωή δεν καθορίζεται από την ποιότητα της “ιερατικής μου συνειδήσεως”, αλλά “η ιερατική μου συνείδηση” οφείλει να καθορίζεται από την εκκλησιαστική ζωή, όπως αυτή έχει οριοθετηθεί στην κανονική μας παράδοση.
3. Όλα τα ζητήματα στην εκκλησιαστική ζωή εξαρτώνται από συγκεκριμένες προϋποθέσεις που έχει καθορίσει η Εκκλησία, που αν δεν πληρούνται υπάρχει σοβαρότατο πνευματικό πρόβλημα. Το αυτό συμβαίνει και με τη διακοπή του μνημοσύνου του αιρετίζοντος επισκόπου: η Εκκλησία έχει καθορίσει στον 15ο κανόνα της Πρωτοδευτέρας Συνόδου (ΑΒ-15) επί Αγ. Φωτίου συγκεκριμένες περιοριστικά αναφερόμενες προϋποθέσεις για να μην θεωρηθεί η αποτείχιση σχίσμα, αλλά να είναι επαινετή.
4. Διερωτώμαι:
i. Ποια “αἵρεσιν παρὰ τῶν ἁγίων Συνόδων ἢ Πατέρων κατεγνωσμένην” κήρυξε ο Μητροπολίτης Κυθήρων Σεραφείμ, όπως προβλέπει ο ΑΒ-15 για να είναι η αποτείχιση εκκλησιολογικά αποδεκτή; Ασφαλώς καμία!
ii. Κήρυξε την πιο πάνω αίρεση “επ’ εκκλησίας”, δηλαδή επίσημα, ο Μητροπολίτης Κυθήρων Σεραφείμ, όπως προβλέπει ο ΑΒ-15 για να είναι η αποτείχιση εκκλησιολογικά αποδεκτή; Ασφαλώς όχι!
iii. Κήρυξε την πιο πάνω αίρεση “γυμνή τη κεφαλή”, δηλαδή απροκάλυπτα, ο Μητροπολίτης Κυθήρων Σεραφείμ, όπως προβλέπει ο ΑΒ-15 για να είναι η αποτείχιση εκκλησιολογικά αποδεκτή; Ασφαλώς όχι!
iv. Είναι “ψευδεπίσκοπος” και “ψευδοποιμένας” ο Μητροπολίτης Κυθήρων Σεραφείμ, όπως προβλέπει ο ΑΒ-15 για να είναι η αποτείχιση εκκλησιολογικά αποδεκτή; Ασφαλώς όχι!
5. Εκφράζω το βαθύτατο σεβασμό, την εκτίμηση και τη συμπαράστασή μου στον Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη Κυθήρων Σεραφείμ.
Πάτρα 24.4.25, 22:28
π. Αναστάσιος Γκοτσόπουλος
(agotsopo@gmail.com 6945-377621)
Πατήρ Αναστάσιε Χριστός Ανέστη !
Μια μόνο ερώτηση χωρίς πολλές πολλές περιστροφές :
Στα δίπτυχα της Εκκλησίας της Ελλάδος μνημονέυεται ο Επιφάνιος Κιέβου (που βεβηλώνει τα Άγια Λείψανα των Πατέρων των Σπηλαίων του Κιέβου) ;
Αν η απάντηση είναι ΝΑΙ τότε περιμένουμε και τη δική σας Αποτείχιση…
Ουδεμία σχέση, καλέ μου άνθρωπε. Ο Κιέβου είναι ένας λαϊκός με ράσα. Και στα δίπτυχα είναι γραμμένος αντικανονικά. Ναι, βεβηλώνει. Από πότε όμως και ποιος Κανόνας επιτρέπει αποτείχιση για κανονικό παράπτωμα όσο βαρύ κι αν είναι; Μόνο για αίρεση. Αν εγώ βάλω ράσα και ο τοπικός μου επίσκοπος με καταγράψει ως κληρικό, κηρύττει αίρεση ή διαπράττει Κανονικό παράπτωμα; Τέτοια σύγχυση! Η διακοπή μνημόνευσης έχει εντελώς συγκεκριμένο και προσωπικό χαρακτήρα. Θα χειροκροτούσα ιερείς της Μαγνησίας και της Μεσσηνίας αν το έκαναν. Τον π. Παύλο όμως, όχι.
κ. Βαρβέρη,
αποτειχίζομαι τώρα αν μου βρεις ένα κανόνα που να θέτει ως προϋπόθεση της αποτειχίσεως την ασέβεια στα ιερά λείψανα.
Επιβάλλεται σοβαρότητα στα πολυ σοβαρά αυτά ζητήματα.
Η απρόσεκτη και αντικανονική αποτείχιση κάνει ΠΟΛΥ ΜΕΓΑΛΟ ΚΑΚΟ στην ιερή αποτείχιση.
Χριστός ανέστη π. Αναστάσιε! Συμφωνώ. Ο Κυθήρων δεν έχει πράξει τέτοια που να έχει νόημα η αποτείχιση από αυτόν ως επίσκοπο.
Χριστός ανέστη πάτερ Αναστάσιε, συμφωνώ απολύτως μαζί σας. Αν ο σεβασμιος πατηρ Παύλος ήταν στην μητρόπολη Μεσσηνίας, Νέας Ιωνίας, Δημητριάδος, η πράξη του θα ήταν καθόλα επαινετή.
Πατέρα Αναστάσιε,
Το Κοινό Ποτήριο που έχετε ,δια της κοινωνίας σας με την Σύνοδό σας η οποία με την σειρά της έχει κοινωνία με διώκτες Χριστιανών και βεβηλωτές των Λειψάνων των Αγίων (όπως ο Επιφάνιος), σας αναπαύει ενώπιον του Θυσιαστηρίου ;
Χρειάζεται κάποιος ιδιαίτερος κανόνας για να μην έχετε κοινωνία με διώκτες των Χριστιανών ;
«Διὸ ἐξέλθετε ἐκ μέσου αὐτῶν καὶ ἀφορίσθητε, λέγει Κύριος, καὶ ἀκαθάρτου μὴ ἅπτεσθε, κἀγὼ εἰσδέξομαι ὑμᾶς, καὶ ἔσομαι ὑμῖν εἰς πατέρα, καὶ ὑμεῖς ἔσεσθέ μοι εἰς υἱοὺς καὶ θυγατέρας» (Β’ Κορ. 6, 17-18)
Πιστεύω το παραπάνω εδάφιο εκ της Καινής Διαθήκης να είναι υπεραρκετό.
Περιμένουμε και την δική σας Αποτείχιση εις Δόξαν του Κυρίου Ιησού Χριστού.
Αδελφέ γίνατε κατανοητός. Όχι άλλο «μπούλινγκ». Σας είχα σταματήσει τον σχολιασμό ακριβώς για αυτό το πράγμα που κάνετε. Δεν γίνεται έτσι η αποτείχιση. Με όλον τον σεβασμό.
Θέλω να πω, πείτε ό,τι θέλετε να πείτε αλλά δεν έχετε πρέπει να πιέζετε έναν ιερέα να κάνει αποτείχιση. Δεν είναι σωστό αυτό. Ας του το πει ένας πρεσβύτερος. Είναι πολύ ενοχλητικό,, πυροδοτεί το ακριβώς αντίθετο αποτέλεσμα, ειδικά όταν το κάνετε συνέχεια.
Χριστός Ανέστη. Είναι σαφές ότι δεν νομιμοποιείται ιεροκανονικώς διακοπή μνημόνευσης επισκόπου που ΔΕΝ κηρύττει δημοσίως και ΔΕΝ διδάσκει γυμνή τη κεφαλή αίρεση. Εν προκειμένω, ο μητροπολίτης Κυθήρων είναι βέβαιο ότι δεν έχει κάνει ποτέ ούτε το ένα, ούτε το άλλο και δυστυχώς ο αγαπητός μας π.Παύλος έσφαλε. Νομίζω με την κίνηση αυτή, ο πονηρός κατάφερε ένα (ακόμα) σοβαρό πλήγμα στην (μόνη) ορθοφρονούσα Μητρόπολη, στερώντας από το δυναμικό της έναν εξαίρετο ιερέα.
Χριστός Ανέστη! Πολύ θλιβερή και δυσάρεστη εξέλιξη. Αιρετικός ο Μητροπολίτης Κυθήρων! Ωραία, κατόπιν αυτού όλα να τα αναμένουμε από κάποιους… Δεν έχω λόγια για την προφανή ασυλλόγιστη βιασύνη κάποιων να τοποθετήσουν «φωτοστέφανα» στον π.Παύλο γι αυτή του ενέργεια. Έναντι ενός Μητροπολίτη που έφτασε λίγο πριν την καθαίρεση από το «κονκλάβιο» των συστημικών της Συνόδου λόγω της αντίστασης του στον νεοταξικό οδοστρωτήρα τον καιρό του κορωνοϊού. Ο Θεός να μας ελεήσει…
Ιννοκέντιος
Αγαπητέ, δεν λέει ότι είναι αιρετικός ο Σεβασμιώτατος Κυθήρων, ο οποίος είναι σε όλους μας συμπαθής και σε μένα πολύ συμπαθής. Λέει απλά ότι εδώ που έχουμε φθάσει χρειάζονται περισσότερα και ότι δεν αναπαύεται η συνείδησή του με τα πράγματα έτσι όπως προχωρούν.
Έχουμε φτάσει στο σημείο να παίζουμε θέατρο μέσα στους ναούς, να μπάζουμε μπουζούκια και κλαρίνα και βιολιά και ψάχνουμε το γράμμα του νόμου , αν μας επιτρέπεται ή όχι η αποτειχηση.
Για όλα τα παραπάνω τι λέει το γράμμα του νόμου;;
Ή αγανάκτηση των πιστών έχει χτυπήσει κόκκινο , γιατί η ορθοδοξία βουλιάζει μπροστά στα μάτια μας και δεν βρίσκεται ένας Καντιώτης να σαλπίσει <<στώμεν καλώς>>!!
Αυτήν την αγανάκτηση εκφράζει ο πατήρ Παύλος, και αν δεν συμφωνεί με το γράμμα του νόμου σιγά μην στάξει η ουρά.
Αδελφέ, αποτείχιση δεν κάνουμε έτσι γενικά και αόριστα επειδή έχουμε αγανακτήσει.
Ασφαλώς όχι. Απλώς συγκρίνω τους προβληματισμούς.
Προς Kandiano:
Το Κοινό Ποτήριον του Επιφανίου με Ουνίτες (παπικούς) «κληρικούς» είναι ή δεν αίρεση; Αν θες σου στέλνω και φωτογραφίες…
Το Κοινό Ποτήριον του Βαρθολομαίου με παπικούς Ουνίτες λαϊκούς (υπάρχει φωτογραφικό υλικό με τον πρώην πρόεδρο της Ουκρανίας Ποροσένκο) είναι ή δεν είναι αίρεση;
Για το πρώτο, πρόβλημά τους. Και τα ποτήρια και οι πιατοθήκες. Ουνίτες και παπικοί μεταξύ τους ας κάνουν και θαλάσσιο σκι. Δεν μας αφορά.
Κοινό ποτήριο Βαρθολομαίου με Ουνίτες δεν θυμάμαι αλλά μπορεί και να έγινε και ναι, είναι αίρεση. Ο Βαρθολομαίος είναι άξιος διακοπής μνημόνευσης ακόμη και για τις συμπροσευχές. Γυμνή τη κεφαλή και φωναχτά γίνονται. Ο Κυθήρων δεν μνημονεύει Βαρθολομαίο. Ακόμη όμως και να μνημόνευε ή και να συλλειτουργούσε μαζί του, ο Βαρθολομαίος μέχρι να καθαιρεθεί από Σύνοδο είναι κανονικός αρχιερέας με κανονική ιεροσύνη. Αν ο Κυθήρων υποχρεούται εκ της θέσεώς του να μνημονεύει Βαρθολομαίο – που δεν ισχύει στον συγκεκριμένο – αυτός αποκλειστικά έχει την ευθύνη της αποτείχισής του ή όχι, προαιρετικά από τον Βαρθολομαίο. Τούτο ισχύει και για άλλους. Αν τώρα ο Κυθήρων αρχίσει να κάνει αυτά που κάνει ο Β, τότε και μόνον τότε οι υφιστάμενοί του ιερείς αποκτούν το δικαίωμα της αποτείχισης από τον Κυθήρων, εάν το θέλουν. Εδώ η επίκληση προαιρετικότητας είναι ολίγον από γελοίο. Πρέπει όλοι να τους γυρίσουν την πλάτη εάν κλειδώνει ο Κανών. Υπάρχουν πολλοί αρχιερείς που εμπίπτουν στον Κανόνα και δεν κουνιέται φύλλο από τους παπάδες τους. Στον Κυθήρων όμως δεν υπάρχει ούτε το αίτιο ούτε το αιτιατό. Κάνει χαρτοπόλεμο; Κάνει. Τόσο μπορεί και φτάνει. Τουλάχιστον τα λέει. Μπορεί περισσότερα; Μπορεί. Γιατί δεν τα κάνει; Ρωτήστε τον. Σε καμία περίπτωση όμως δεν αιρετίζει ούτε κηρύττει αίρεση. Αν δεν γίνομαι και τώρα κατανοητός, υπάρχει πρόβλημα και δεν είναι σε μένα.
Το πρώτο μας αφορά γιατί εμπλέκεται ο Επιφάνιος. Αυτόν που θεωρείς αδελφέ «κανονικό παραπτωματάκι» στα δίπτυχα της Εκκλησίας της Ελλάδος. Μέσα στο «ιερό» τους μπήκε παπικός την ώρα της «Θείας Λειτουργίας». Υπάρχουν φώτο. Και υπάρχει και άλλη περίπτωση όπου τελέστηκε με ουνίτη, αν θυμάμαι καλά, «Θεία Λειτουργία» με τις φωτο να δείχνουν και ποτήριο στην τράπεζα. Πέραν του ότι έχουνε συμπροσευχηθεί και έχουνε κάνει ακολουθίες με όλες τις σχισματικές γάτες που κυκλοφορούνε στην πιάτσα και φυσικά με παπικούς και ουνίτες. Και ο Βαρθολομαίος κοινώνησε τον Ποροσένκο, ο οποίος στο παρελθόν είχε κοινωνήσει από τον Σβιατοσλάβ Σεβτσούκ τον ουνίτη. Ο Σεβ. Κυθήρων μνημονεύει την Ιερά Σύνοδο της Εκκλησίας της Ελλάδος που μνημονεύει αυτόν τον Επιφάνιο και αν θυμάμαι καλά προσκλήθηκε και λειτούργησε στην Βατοπαιδίου όπου μνημονεύουν τον Βαρθολομαίο.
Λυπάμαι αλλά αυτά δεν αφορούν τον Κυθήρων άμεσα. Άλλωστε τα έχει καταδικάσει εγγράφως. Η αποτείχιση αναφέρεται σε όσα αιρετικά έχει πράξει ή πει δημόσια ο προϊστάμενος ιερωμένου. Και αυτό στον Σεραφείμ Κυθήρων δεν υφίσταται. Και ουδέποτε χρησιμοποίησα τον όρο «παραπτωματάκι». Αυτή η γλώσσα ανήκει σε άλλους που παριστάνουν τους επιστημονικούς αρθρογράφους. Και εννοείται ότι το πρώτο δεν μας αφορά, τι κάνουν παπικοί και ουνίτες μεταξύ τους. Όσο για τα δίπτυχα, ο Κυθήρων δεν έχει τη δυνατότητα να τα διαγράψει. Μόνο να καταδικάσει τον Επιφάνιο. Και το έχει κάνει.
Άλλη επεξήγηση επ’ αυτού δεν ξανακάνω.
«Και εννοείται ότι το πρώτο δεν μας αφορά, τι κάνουν παπικοί και ουνίτες μεταξύ τους.»
Ευλογημένε αδελφέ, δες επάνω τί γράφει ο άνθρωπος…. το «πρώτο» αφορά την κουστωδία του Επιφανίου που έχει τελέσει «ιεροπραξίες» με ουνίτες και παπικούς. Πώς δεν μας αφορά; Την κουστωδία του Επιφανίου δεν μνημονεύουν οι δικοί μας ώς 15η εκκλησία;
Δεν διαφωνώ μαζί σου στο ότι ο Σεβ. Κυθήρων δεν έχει κηρύξει αίρεση γυμνή τη κεφαλή, αλλά μην διαστρεβλώνουμε και τα γεγονότα. Το «παραπτωματάκι» είναι σε εισαγωγικά και απ’ ότι βλέπω αδελφέ, όλο σαν «παραπτωματάκι» βλέπεις τα του Επιφανίου.
Όχι, Φαίη, δεν μας αφορά η κουστωδία του Επιφανίου. Μας αφορούν τα δίπτυχα. Αλλά δεν μπορούμε να κάνουμε τίποτα απολύτως εμείς για αυτό ούτε κανένας Κυθήρων. Είναι θέμα Συνόδου η οποία δεν συγκαλείται για αυτό το θέμα. Και δεν βλέπω κανένα σαν παραπτωματάκι στον Επιφάνιο. Βλέπω αυτό που είναι, έναν θεομπαίχτη λαϊκό που ακόμη κι αν συλλειτουργεί επίσκοπος μαζί του ΔΕΝ είναι αίρεση. Η αποτείχιση απαιτεί αίρεση κατεγνωσμένη γυμνή τη κεφαλή. Αφού δεν μπορείτε να το καταλάβετε, πρόβλημά σας. Και αφού ο Κυθήρων δεν κήρυξε αίρεση γυμνή τη κεφαλή, το θέμα είναι λελυμένο. Τόση μελάνι τόσες μέρες δηλαδή για το τίποτα.
Λέτε ότι ο Κυθήρων έχει καταδικάσει τον Επιφάνιο ( το λέτε πιο κάτω) . Δε θα έπρεπε να υπάρχει αυτή καταδίκη στα πρακτικά της Ιεράς Συνόδου; Υπάρχει; Είναι δυνατό να υπάρχει » Ένωση Εκκλησιών » επίσημα ( στα Δίπτυχα της Εκκλησίας κι ο Αρχιεπίσκοπος Αθηνών κ.Ιερώνυμος μνημονεύει κανονικά στη Θεία Λειτουργία ) και οι Μητροπολίτες να μην εκφράζονται θεσμικά( δια της Ιεράς Συνόδου ); Αν μελλοντικά επιχειρήσουν την » Ένωση » με τον Παπισμό τα ίδια θα λέτε ( Απευθύνομαι γενικά κι όχι μόνο σε σας);
@kandianos on 27 Απριλίου, 2025 στο 2:12 μμ
Όχι kandianos εμάς μας αφορά πάρα πολύ, και το ότι είναι στα Δίπτυχα ο λαΐκός Ντουμένκο, και το τι κάνει με τους απατεώνες στην Ουκρανία. Εσένα ας μην σε αφορά. Εμάς μας αφορά.
Ο 15ος δεν είναι Κανόνας Οικουμενικής Συνόδου. Υπάρχει και ο Αποστολικός 31ος. Τα σχόλιά σου είναι εκνευριστικά διότι μας λες ότι δεν μπορούμε να κάνουμε τίποτα μπροστά στη φωτιά που μας ζώνει. «Μας αφορούν τα δίπτυχα» (κανονικό παράπτωμα!! όπως λες) αλλά δεν μας αφορούν οι θεομπαίχται που είναι αχειροτόνητοι, διώκται Ορθοδόξων αδελφών, κοινωνοί παπικών ουνιτών σχισματικών. Όλες τις ασθένειες έχουνε πάνω τους αλλά εσένα δεν σε αφορούν γιατί έχεις κολλήσει στον 15ο. Αύριο αν ο Κυθήρων ή όποιος άλλος σαν αυτόν που δεν κηρύττει αίρεση γυμνή τη κεφαλή (επιφυλάσσομαι για το σκέλος της μνημόνευσης στη Θεία Λειτουργία) μνημονεύσει τον πάπα που τον βάλουν στα δίπτυχα, (μετά την άρση των αναθεμάτων αυτό θα είναι το επόμενο κομβικό σημείο, τα δίπτυχα) εσύ τί θα πεις; Ότι δεν μπορούμε να κάνουμε τίποτα μέχρι να γίνει σύνοδος; Ότι ο τάδε επίσκοπος είναι παραδοσιακός και δεν μπορούμε να κάνουμε τίποτα; ‘Οτι ο 15ος δεν αναφέρει τίποτα για την μνημόνευση στη Θεία Λειτουργία; Λέμε για τους ου κατ’ επίγνωση ζηλωτές ότι το παρακάνουν, αλλά υπάρχει και το «ανάλογο» στους πολύ-«κανονικούς» της άλλης πλευράς. Σα να μην βλέπουν μπροστά τους. Και ποιος σου είπε ότι θα γίνει ποτέ σύνοδος με τέτοια μυαλά; Έτσι έκαναν οι χριστιανοί (λαϊκοί και κληρικοί) στο παρελθόν; Δεν έκαναν αγώνες; Δεν ερχόντουσαν σε κόντρα με το σύστημα; Ο Κυθήρων Σεραφείμ είναι παραδοσιακός αλλά κοινωνεί με υμνωδούς της παναίρεσης του οικουμενισμού, της ψευδοσυνόδου και συλλειτουργούς των ουκρανοναζί. Το ότι προσπαθεί να τον ταρακουνήσει λίγο ο ιερέας του θα έπρεπε να το πάρει ως ευλογία. Με το πέρασμα του χρόνου είναι πολύ εύκολο να βρεθεί στην άλλη πλευρά χωρίς καν να το καταλάβει. Όχι μόνο αυτός αλλά κι εμείς, όλοι μας, διότι η μόλυνση προχωράει. Ευτυχώς που ο Κύριος βλέπει την παραλυσία μας και επενέβη την σωστή ώρα και πήρε τον πάπα αλλιώς θα γινόμασταν όλοι γιουσουφάκια του.
Πολλές είναι οι αιρετικές καινοτομίες που εφαρμόζονται από πολλούς Μητροπολίτες, οι οποίες απαγορεύονται από τούς ιερούς κανόνες τών οικουμενικών συνόδων.
Όταν οι ιερείς κανόνες αμφισβητούνται καί καταντούν, εάν μου επιτραπεί ή έκφραση κουρέλια χαρτιά από αρκετούς Μητροπολίτες , γινόμαστε Αγιομαχοι, (εναντίον τών Αγίων μας) καί οι Άγιοι μας , απαξιώνονται, πού με Άγιο Πνεύμα κατέγραψαν αυτούς τούς ιερούς κανόνες καί θυσίασαν την ίδια την ζωή τους για να τούς κρατήσουν, όπου φυσικά , σε αυτά αναπαύεται Ο Άγιος Τριαδικός Θεό μας καί η Υπεραγία Θεοτόκος Παναγία μας, καταντουμε Αγιομαχοι.
Συμπέρασμα , ο κάθε Μητροπολίτης, Ηγούμενος, ιερέας πού περιφρονεί τούς ιερούς κανόνες, ή είναι χλιαρός, ως προς στην ορθόδοξη πίστη είναι αγιομαχος , όταν συλλειτουργούν μαζί με Μητροπολίτη με αιρετικά φρονήματα ή ιερέας μνημονεύει τόν Μητροπολίτη με αιρετικά φρονήματα ή ο Μητροπολίτης, την Ιερά Σύνοδο πού αποδέχεται όλα αυτά τα αιρετικά φρονήματα.
Φυσικά σε αυτά προστίθενται, η ληστρική σύνοδος Κολυμπαρίου καί τό σχίσμα μεταξύ Πατριαρχείων Κων/πόλεως καί Ρωσίας για το Ουκρανικό – αχειροτονητο – ψευδοποιμενα Επιφάνειο, αντί τού αγίου κανονικού ποιμενάρχη Ονουφρίου τής Ουκρανικής Εκκλησίας.
Κατά αυτόν τόν τρόπο θέλουμε νά υμνείται και να δοξολογειται Ο Άγιος Τριαδικός Θεός ;
Αδελφέ ωραία είναι όλα αυτά στην θεωρία αλλά έχουμε δει πολλά κάκιστα παραδείγματα αποτείχισης. Για αυτό και η προσήλωση σε κάποιους συγκεκριμένους όρους και προϋποθέσεις βοηθά στο να υπάρχει μία τάξη και μία κοινή κατανόηση. Από την άλλη, η αποστασία έχει προχωρήσει τόσο πολύ που φαίνεται ανήμπορη ακόμη και αυτή η αποτείχιση. Εδώ όμως είναι που παρεμβαίνει ο Θεός. Και θα παρέμβει εάν Του το ζητήσουμε με ταπεινότητα αρκεί εμείς να κρατηθούμε ενωμένοι και να μη στρεφόμαστε ο ένας εναντίον του άλλου.
Θαρραλέα και σωστή η απόφαση του π. Παύλου, ωστόσο ο Κυθήρων ορθώνει έστω και τον λόγο του εναντίον των νεοταξιτών. Υπάρχουν άλλοι μητροπολίτες που έχουν κάνει το ποίμνιο μαλλιά κουβάρια και οι ιερείς τους κάνουν γαργάρα τις πράξεις τους. Ας δουν λίγο το παράδειγμα του π. Παύλου
όταν συλλειτουργεί ο Κυθήρων με άλλους αρχιερείς της Ελλάδος, δεν μνημονεύεται και ο Ντουμένκο, όπως γράφεται στα Δίπτυχα του κ.Ιερωνύμου ;; Δεν ξέρω τι συμβαίνει , ρωτώ να μάθω.
Απ΄την άλλη , ο Κυθήρων ,δεν έσπευσε να παραπέμψει τον π.Παύλο προς καθαίρεση όπως κάνουν άλλοι.Και αυτό είναι προς τιμήν του.
Ο π.Παύλος λέει αρχιαιρεσιάρχη τον κ.Βαρθολομαίο , όπως και είναι , και ο Κυθήρων δεν τον αποκεφαλίζει ,όπως έκανε πχ ο Πατρών προς τον π.Αναστάσιο Γκοτσόπουλο όταν αυτός έγραψε πολύ ηπιότερη κριτική προς τον Φανφαρόνο. Δυστυχώς , πέραν τού Κυθήρων, όλοι οι επίσκοποι μας χορεύουν στο σκοπό του φανφαριώτικου ουνιτισμού . Μακάρι να είχαμε και άλλους σαν αυτόν.
O μακαριστός π. Επιφάνιος Θεοδωρόπουλος στο βιβλίο του «Οικουμενισμός και Ζηλωτισμός – τα δύο άκρα» υποστηρίζει σαφώς ότι η προβλεπόμενη από τον 15ο κανόνα της Πρωτοδευτέρας Συνόδου Αποτείχιση είναι προαιρετική (εφόσον δεν έχει προηγηθεί συνοδική καταδίκη τυχόν αιρετικών δοξασιών του Επισκόπου) και υπό συγκεκριμένες προϋποθέσεις δύναται να πραγματοποιηθεί. Νομίζω ότι αυτές οι προϋποθέσεις ουδόλως πληρούνται στην περίπτωση του Μητροπολίτη Κυθήρων και Αντικυθήρων (δυστυχώς, η αίρεση του Οικουμενισμού δεν έχει ακόμη καταδικαστεί συνοδικά). Συμφωνώ απόλυτα με τις θέσεις που διατύπωσε ο π. Αναστάσιος Γκοτσόπουλος επί του εν λόγω θέματος.
Κανείς δεν είπε ότι είναι υποχρεωτική. Ο οικουμενισμός νομίζω έχει καταδικασθεί και συνοδικά, αλλά και έχει κατεγνωσθεί ως αίρεση από Πατέρες της Εκκλησίας (προβλέπεται στον 15ο Κανόνα), πχ Ιουστίνος Πόποβιτς.
Στηρίζω την απόφαση του παπα Παύλου γιατί βλέπω αγνές προθέσεις και Ορθόδοξο βίωμα. Έστω και εάν αυτός στον οποίο έκανε αποτείχιση είναι ο Σεβασμιότατος Μητροπολίτης Κυθήρων αλλά είναι ο μόνος Επίσκοπος που δύναται να σώσει ότι σώζεται, να σταματήσει τον κατήφορο, όμως με πράξεις δυναμικές πλέον και όχι με διαπιστώσεις.
Αδελφέ, δεν μοιράζω βραβεία αλλά μέσα στην γενική αποστασία που βρισκόμαστε αυτή η καλοπροαίρετη διάκριση στο σχόλιό σου μπορεί να υπερπηδήσει τα εμπόδια για να πάμε μπροστά. Σεβόμαστε και αγαπάμε τον Μητροπολίτη Κυθήρων Σεραφείμ, αλλά καταλαβαίνουμε και την ειλικρινή αγωνία του σεβαστού π. Παύλου που βλέπει από μακριά το χείλος του γκρεμού σταθερά να πλησιάζει. Να μένουμε μονάχα ταπεινοί σε ό,τι κάνουμε διότι ο διάβολος ελλοχεύει σε κάθε γωνία να μας αρπάξει.
Καταρχάς εύχομαι πραγματικά όλοι οι Μητροπολίτες να ακολουθούν την Ορθοδοξία ώστε να μη μας προβληματίζουν ενέργειες όπως του άξιου π.Παύλου. Επειδή βλέπω να γράφει μεταξύ πολλών άλλων κι ο σεβαστός και άξιος π.Αναστάσιος Γκοτσόπουλος έχω μια απλή ερώτηση: Εάν ο Πατριάρχης Βαρθολομαίος το 2019,δεν αναγνώριζε την Ψευδοεκκλησία των Ουκρανών του Ντουμένκο ( Επιφανίου ) αλλά προχωρούσε στην αναγνώριση της Ψευδοεκκλησίας του Παπισμού και στην συνέχεια το 2019 ( λόγω Κωνσταντινούπολης ), η Εκκλησία της Ελλάδος έστω και με πραξικοπηματικό τρόπο, αναγνώριζε τον Παπισμό και γράφονταν το όνομα του αντίχριστου Πάπα Ρώμης στα δίπτυχα της Εκκλησίας μας, θα μπορούσε να αποτειχιστεί ο π.Παύλος απ’ τον μη αποτειχισθέντα Μητροπολίτη Κυθήρων; Να μην ξεχνάμε ότι αυτά έγιναν στο Ουκρανικό! Και μη μου πει κάποιος ότι το Ουκρανικό δεν είναι Αίρεση αλλά μόνο Σχίσμα. Η πρώτη αιρετική διδασκαλία που εφαρμόζεται στο Ουκρανικό θέμα είναι η αποδοχή της αιρέσεως του Πρωτείου εξουσίας του Πατριαρχείου Κωνσταντινουπόλεως! Νομίζω δε χρειάζεται κάτι άλλο. Επίσης να ρωτήσω,αν γνωρίζει κάποιος. Ο Κυθήρων έκοψε τη μισθοδοσία του π.Παύλου; Γιατί αν έπραξε κάτι τέτοιο δείχνει έμπρακτα ότι είναι απέναντι στον π.Παύλο! Τα συλλείτουργα του Κυθήρων με αποδεδειγμένα, Οικουμενιστές και φιλοσχισματικούς του Ντουμένκο, σημαίνουν κάτι; Γνωρίζουμε σίγουρα ότι δε μνημονεύτηκε ο Ντουμένκο; Στην Ιερά Σύνοδο των Ιεραρχών που γίνετε Θεία Λειτουργία; Δικαίωμα στη μετάνοια έχουμε όλοι, όμως » Φίλος μεν Πλάτων, φιλτάτη δʼ αλήθεια «. Αναμένω να ξεκαθαριστεί σύντομα η κατάσταση.
Για το ουκρανικό βάλτε μέσα και την αίρεση του εθνοφυλετισμού, και μάλιστα του χειρότερου είδους, η οποία αίρεση καταδικάστηκε στην Κωνσταντινούπολη.
Οι ουκρανοναζίδες πετούσαν (και πετάνε ακόμα) από τους Ναούς τους Ρωσσόφωνους ακριβώς επειδή ήταν Ρώσσοι. Για φυλετικούς λόγους δηλαδή. Τους ανάγκασαν να αλλάξουν μέχρι και το καταστατικό της Εκκλησίας τους για να μην έχουν σχέση με το Πατριαρχείο Μόσχας. Αίρεση του εθνοφυλετισμού, με την οποία ο πατρ. Βαρθολομαίος κατηγορούσε τα θύματα που έχαναν τους Ναούς τους και ξυλοκοπούνταν από τους αχειροτόνητους σχισματικούς. Τι να πει κανείς.
Σαφώς, το λέτε πολύ σωστά. Απλά έγραψα μία αίρεση για να μη μακρηγορήσω.
ΑΠΆΝΤΗΣΗ ΣΤΟ ΕΡΩΤΗΜΑ: «Τα συλλείτουργα του Κυθήρων με αποδεδειγμένα, Οικουμενιστές και φιλοσχισματικούς του Ντουμένκο, σημαίνουν κάτι;»…..
Είπε γέρων : Αυτός που δεν λέει την Αλήθεια και δεν καταδικάζει δια της πράξεως τους ψευδεπισκόπους ή ψευδοποιμένες είναι ΘΕΟΜΠΑΙΧΤΗΣ. Αυτός που συλλειτουργεί μ’ αυτούς που καταδικάζει κρίνεται ως ΘΕΟΜΠΑΙΧΤΗΣ. Εφόσον συλλειτουργεί μ’ αυτούς (=Επισκόπους) που κατακρίνει είναι ΑΞΙΟΚΑΤΑΚΡΙΤΟΣ. Ό, τι δεν είναι αληθινό-Ορθόδοξο εμπίπτει στον κανόνα περί διακοπής μνημοσύνου ως ΘΕΟΜΠΑΙΧΤΟΥ….. ΚΆΘΕ ΠΡΆΞΗ (ΑΠΟΤΕΙΧΙΣΗ) ΠΟΥ ΔΕΝ ΑΝΤΙΣΤΡΑΤΕΥΕΤΑΙ ΤΗΝ «ΑΛΉΘΕΙΑ» ΕΙΝΑΙ Προσεχτική (διότι δεν αντιστρατεύεται την Αλήθεια) και Κανονική (διότι ο συλλειτουργών μετά Επισκόπου «θεομπαίχτου»… Θεομπαίχτης ΕΣΤΙ.
Θεωρώ τις εκφράσεις «ψευδεπίσκοπος» και «ψευδοποιμένας» βαρύτατες και άκυρες για τον Σεβ. Κυθήρων. Εάν στον Σεβασμιώτατο απευθύνεται και το «θεομπαίχτης», τότε τί να πω; Τραγικό. Ρωτώ, διότι από ένα σημείο και μετά το σχόλιό σας είναι δυσνόητο. Ο Σεβ. δεν είναι συνειδητά κάτι από αυτά που υπονοεί το σχόλιό σας. Οι υποχωρήσεις του όμως, έχουν οδηγήσει σαφώς τον ιερέα του σε κρίση με την συνείδησή του. Η αποτείχιση, η οποία προβλέπεται στην Εκκλησία, μπορεί να λειτουργήσει αφυπνιστικά και θεραπευτικά. Να συνειδητοποιήσει κανείς τί λάθος κάνει. Εάν υπάρχει κάποιος επίσκοπος από τον οποίον έχουμε ελπίδες και προσδοκίες, αυτός είναι ο Κυθήρων.
΄Εγραψα ένα άλλο σχόλιο ( το τελευταίο ) που αναφέρω:»Λέτε ότι ο Κυθήρων έχει καταδικάσει τον Επιφάνιο ( το λέτε πιο κάτω) . Δε θα έπρεπε να υπάρχει αυτή η καταδίκη στα πρακτικά της Ιεράς Συνόδου; Υπάρχει; Είναι δυνατό να υπάρχει << Ένωση Εκκλησιών>> επίσημα ( στα Δίπτυχα της Εκκλησίας κι ο Αρχιεπίσκοπος Αθηνών κ.Ιερώνυμος μνημονεύει κανονικά στη Θεία Λειτουργία ) και οι Μητροπολίτες να μην εκφράζονται θεσμικά( δια της Ιεράς Συνόδου ); Αν μελλοντικά επιχειρήσουν την<< Ένωση >> με τον Παπισμό τα ίδια θα λέτε ( Απευθύνομαι γενικά κι όχι μόνο σε σας); » Ο Κυθήρων αντέδρασε στην Ιερά Σύνοδο και για το Ουκρανικό αλλά και για την Ψευδοσύνοδο της Κρήτης; Να μην ξεχνάμε ότι το θέμα μας είναι αν δικαιούται ο π.Παύλος να αποτειχιστεί απ τον Κυθήρων!Θα ήθελα να ακούσω και τον π.Θεόδωρο Ζήση τι έχει να πει!
Δια τον κόπο της αντιγραφής… «Είπε γέρων»…. Δημήτριος Εμμανουήλ
Ο μακαριστός π. Νικόλαος Μανώλης έλεγε για το ψευδοκέφαλο της Ουκρανίας ότι είναι μια ευκαιρία για τους ιερείς, αλλά και τους λαϊκούς, να προχωρήσουν στο ευλογημένο βήμα της αποτείχισης.. σήμερα και μετά από τόσα χρόνια φτάσαμε στο σημείο να μνημονεύουμε τους σχισματοαιρετικούς Ουκρανούς, αυτούς δηλαδή που κοινωνούν με ουνίτες και παπικούς και να μην κουνιέται φύλλο.. που είναι, λοιπόν οι ποιμένες μας; Που είναι η Εκκλησία που αντιστέκεται; Προφανώς, η ιερατική συνείδηση του π .Παύλου δεν του επιτρέπει άλλο να ανέχεται αυτήν την οικουμενιστική λαίλαπα , όπου χωρίς σταματημό και γυμνή τη κεφαλή προσβάλλει την πίστη μας.. ακόμα και η οικονομία έχει τα όρια της.. για αυτό αξίζουν συγχαρητήρια στον άξιο αυτό ιερέα, ο οποίος μπορεί να γίνει η αφορμή να ακολουθήσουν κι άλλοι το ευλογημένο αυτό διέξοδο της αποτείχισης , που τόσο πολύ πολεμούνε και τόσο πολύ αποστρέφονται όλοι οι οικουμενιστές.. π.Παύλο, την ευχή σου, άξιος!
Οι ουκρανοναζί είναι η πρώτη επίσημη εφαρμογή στην πράξη «διεύρυνσης» των ορίων της Εκκλησίας που αποφάσισε η Ψευδοσύνοδος της Κρήτης.
https://katanixi.gr/diakiryxi-afypnisis-kai-antistasis-a/
Προφανώς, οι Ορθόδοξοι πρέπει να διακόψουν την κοινωνία με τον κλήρο και τους λαϊκούς που έχουν περιπέσει στην αίρεση, και εκείνοι που λένε ότι δεν συμφωνούν με την αίρεση, αλλά παραμένουν σε κοινωνία με εκείνους που έχουν γίνει αιρετικοί, βρίσκονται επίσης εκτός του χριστιανικού μητρώου, δηλαδή εκτός Εκκλησίας, όπως διδάσκει ο Άγιος Γρηγόριος ο Παλαμάς (Οι Έλληνες Πατέρες της Εκκλησίας, Τόμος 61, σελ. 692). Όταν ο Άγιος Γρηγόριος διέκοψε την κοινωνία με τον Καλέκα, πριν από την συνοδική καταδίκη του Καλέκα, ακολούθησε ο κανόνας 15 Α΄ II. Στην πράξη της Ησυχαστικής συνόδου του Αυγούστου 1347, αναφέρεται σαφώς ότι, σύμφωνα με τον κανόνα 15 Ι II, ο Καλέκας, έχοντας γίνει αιρετικός, έγινε ψευδοεπίσκοπος και επομένως οι καθαίρεση και οι αφορισμοί που δόθηκαν από αυτόν ήταν άκυροι, αλλά ούτε οι χειροτονίες που έγιναν από τον Καλέκα ήταν πλέον έγκυρες. Σχετικά με τον εναπόθεση και την χειροτονία που τελέστηκε από έναν αιρετικό επίσκοπο, ο Μέγας Βασίλειος λέει ότι αυτές δεν είναι έγκυρες: «Εάν δεν ήταν προικισμένος με τη χάρη που δόθηκε στον Ιερεμία να κατεδαφίζει και να ξανακτίζει, να ξεριζώνει και να φυτεύει (Ιερ. 1:10), σίγουρα δεν θα μπορούσε να αφαιρέσει τη μία και να βάλει την άλλη. Εάν του δώσετε μια από τις εξουσίες [να καθαίρεση], πρέπει να του δώσετε και την άλλη [να χειροτονεί]» (Επιστολή 244:6).
Επί του κανόνα 15 I II (861) και του κανόνα 3 της Οικουμενικής Συνόδου του 431, από την απόφαση της Ησυχαστικής Αυγουστινιανής Συνόδου του 1347
«Ἐπίσκοπος δὲ τοῦ νῦν χάριτι Χριστοῦ πατριάρχου [Ἰσιδώρου] καὶ τῶν σὺν αὐτῷ πῶς ἐκεῖνους ἦν ἀληθῶς φανερῶς ἑτερόφρων ὑπάρχων, οὗ καὶ μᾶλλον κατὰ τοὺς ἱεροὺς κανόνας εἰκότως ὡς εὐσεβῶς φρονοῦντες ἀπεῤῥάγησαν οὗτοι, ἅτε τοῖς καὶ ὑπ᾽αὐτοῦ καταδικασθεῖσι καὶ κακοδοξοις ἀναφανεῖσιν ὕστερον προσθεμένου κακῶς κἀντεῦθεν ταῖς οἰκείαις ὑποπεσόντος φρικωδεστάταις ἀραῖς καὶ ἀναθεματισμοῖς καὶ ἀποκηρύξεσι; Φησὶ γὰρ ὁ πέντε καὶ δέκατος κανὼν τῆς ἐν Κωνσταντινουπόλει πρώτης καὶ δευτέρας λεγομένης συνόδου [„]…οἵ γε δι᾽ αἱρεσίν τινα, παρὰ τῶν ἁγίων συνόδων ἢ πατέρων κατεγνωσμένων· τῆς πρὸς τὸν πρόεδρον κοινωνίας ἑαυτοὺς διαστέλλοντες, ἐκείνου τὴν αἵρεσιν δηλονότι δημοσίᾳ κηρύττοντος καὶ γυμνῇ τῆ κεφαλῇ ἐπ᾽ ἐκκλησίᾳ διδάσκοντος, οἱ τοιοῦτοι οὐ μόνον τῇ κανονικῇ ἐπιτιμήσει οὐχ ὑποκείσονται, πρὸ συνοδικῆς διαγνώσεως ἑαυτοὺς τῆς πρὸς τὸν ἐγκαλούμενον ἐπίσκοπον κοινωνίας ἀποτειχίζοντες, ἀλλὰ καὶ τῆς προσηκούσης τιμῆς τῶν ὀρθοδόξων ἀξιωθήσονται· οὐ γὰρ ἐπισκόπον, ἀλλὰ ψευδεπισκόπον καὶ ψευδοδιδασκάλων κατέγνωσαν καὶ οὐ σχίσματι τὴν ἕνωσιν τῆς ἐκκλησίας κατέτεμον, ἀλλὰ σχισμάτων καὶ μερισμῶν τὴν ἐκκλησίαν ἐσπούδασαν ῥύσασθαι.[”] Οὕτω μὲν οὖν καλῶς καὶ κατὰ τὴν τῶν πατέρων τούτων διαταγὴν διεπράξαντο οἱ τοῦ νενοσηκότος τὰ τοῦ Βαρλαὰμ καὶ Ακινδύνου δυσσεβῆ δόγματα καὶ ταῦτα διαῤῥήδην καὶ ἀνερυθριάστως κηρύττοντος ἐαυτοὺς ἀποστήσαντες. Πῶς δ᾽ ἃν καὶ ἡ παρ᾽ ἐκείνου [Καλέκα] καθαίρεσις ὅλως καθαίρεσις λογισθείη, δι᾽ ἣν καὶ οὐ κατθῄρηται μόνον ἐκεῖνος, ἀλλὰ καὶ τοῦ χριστωνύμου πληρώματος ἀπελήλαται, εἰ μὴ μετάμελον λάβοι καὶ ἀληθῆ καὶ γνησίαν ἐνδείξεται τὴν μετάνοιαν;… Αλλὰ καὶ ἡ τὸν Νεστόριον καθελοῦσα ἁγία καὶ οἰκουμενικὴ τρίτη σύνοδος πάντας τοὺς ἐπ᾽ ἐκείνου καθαιρεθέντας, ὡς μὴ ὁμοφρονήσαντας αὐτῷ, ἐδικαίωσε καὶ ἀκαθαιρέτους ἀνέδειξε καὶ εἰς τοὺς ἰδίους βαθμοὺς ἀποκατέστησεν ἕκαστον, μηδ᾽ ὅλως τούτους ἀναμένειν δεῖν κρίνασα πατριάρχην ἕτερον Κωνσταντινουπόλεως ὥστε καταστῆσαι τούτων ἕκαστον εἰς τὸν οἰκεῖον βαθμόν· καθὼς ἀρτίως οὗτοι πάνυ ἀμαθῶς περί τε τοῦ νῦν πατριάρχου καὶ τῶν μεθ᾽ αὐτοῦ συκοφαντηθέντων διισχυρίζονται· οὐ μόνον δὲ ἀθῴους τούτους ἀπέδειξεν, ἀλλὰ καὶ τοὺς ἀπαντήσαντας τότε ἐπισκόπους καὶ μὴ συμφωνήσαντας τῇ συνόδῳ ἐπὶ τοσοῦτον καταδικάσασα φαίνεται, ὥστε μηδένα ὑποκεῖσθαι αὐτοῖς παῤῥησία διακελεύεται· περὶ γὰρ τούτων πάντων ἡ εἰρημένη ἁγία καὶ οἰκουμενικὴ τρίτη σύνοδος ἐν τῷ γ αὐτῆς κανόνι διαλαβοῦσα τάδε φισίν» (Τόμος καθαιρετικὸς τοῦ χρηματίσαντος Ἐφέσου ὡς ἑτεροφρονὴσαντος…. καὶ τῶν σὺν αὐτῷ – Porphyrios Ouspenskii, The Christian East: Athos , vol. III/2, ed. Syrkov, Sankt Petersburg 1892, p. 732, 733, 734).
Σε αυτό το απόσπασμα του κειμένου της Ησυχαστικής Συνόδου του Αυγούστου 1347, είναι εμφανής η πατερική σημασία του κανόνα 15 I II (861) και του κανόνα 3 της Τρίτης Οικουμενικής Συνόδου, σχετικά με τους επισκόπους που έπεσαν σε αίρεση.
Σύμφωνα με τον κανόνα 15, το κείμενο της συνόδου του Αυγούστου 1347 δείχνει ότι, αφού έγινε αιρετικός, ο Πατριάρχης Καλέκας δεν συγκαταλεγόταν πλέον μεταξύ των επισκόπων της Εκκλησίας, αλλά μεταξύ των ψευδοεπισκόπων, και αυτό πριν από την συνοδική καταδίκη, γι’ αυτό και οι Ορθόδοξοι, με επικεφαλής τους Αγίους Γρηγόριο και Ισίδωρο, διέκοψαν την κοινωνία μαζί του. Επειδή ήταν ψευδοεπίσκοπος, τα έργα του Καλέκα δεν ήταν πλέον έργα ενός αληθινού επισκόπου, επομένως αυτό που έκανε ως «επίσκοπος» ήταν άκυρο, επομένως τα καθήκοντα που ανέθεσε δεν είχαν κανένα αποτέλεσμα. Αυτός ο εκκλησιαστικός κανόνας στον κανόνα 15, που αφορά τους επισκόπους που έχουν γίνει αιρετικοί, είναι παλαιότερος· Ο Κανόνας 3 της Οικουμενικής Συνόδου της Εφέσου (431) βασίζεται επίσης σε αυτό, όπως φαίνεται στο κείμενο της απόφασης της συνόδου του Αυγούστου 1347. Ο Κανόνας 3 δείχνει ότι ο Νεστόριος, έχοντας γίνει αιρετικός, οι καταθέσεις που έκανε ήταν άκυρες.
Οι πατέρες της συνόδου του Αυγούστου 1347 αναφέρονται μόνο στην ακυρότητα των καταθέσεων που έκανε ο Καλέκας, σε απάντηση στις κατηγορίες των αντιπάλων, οι οποίοι πίστευαν ότι η κατάθεση του Αγίου Ισιδώρου από τον ψευδοπατριάρχη Καλέκα ήταν έγκυρη. Ο εκκλησιαστικός κανόνας σχετικά με τους επισκόπους που έχουν γίνει αιρετικοί είναι ότι δεν μπορούν καν να χειροτονήσουν. όπως δείχνει ο Μέγας Βασίλειος στην Επιστολή 244.
Θα ήθελα να διατυπώσω μια απορία κάπως σχετική με το πνεύμα της αποτειχισης.
Εάν ο πατέρας μου μου λέει συνέχεια ότι πρέπει να μην κλέβω ποτέ, αλλά τον βλέπω κάθε τόσο να παίζει τάβλι με τους κλέφτες στο καφενείο, πως πρέπει να τον αντιμετωπίσω;;
Όταν κερδίζει, να τον καταγγέλεις στην αστυνομία ως κλεπταποδόχο. Όταν χάνει, να μην τον δανείζεις.
Εκείνο το 8 (το H, το έβγαλε στα αγγλικά) τί το ήθελες αδελφέ; Χάνεις το δίκιο σου σε όσα λες, βάζοντας τα με τους Αγίους. Ο σχολιαστής αναφερόταν στους Αγίους που ξέρουμε…. Στον Άγιο Πορφύριο, στον Άγιο Ιάκωβο Τσαλίκη και σε άλλους Αγίους της ίδιας αποδοχής. Προβληματικές «αγιοκατατάξεις» ενδεχομένως και υπάρχουν αλλά μην τα τσουβαλιάζουμε όλα συνέχεια. Αν δεν αναγνωρίζεις τους Αγίους που αγαπάμε και σεβόμεθα αδελφέ να μας το πεις για να χωρίσουμε τα τσανάκια μας. Με όλον τον σεβασμό.
http://trelogiannis.blogspot.com/2025/04/blog-post_790.html
ΔΕΝ είναι ασήμαντο πράγμα η μνημόνευση του ονόματος
https://www.romfea.gr/ekklisies-ts/ekklisia-tis-oukranias/39591-sumproseuxi-episkopou-tis-autokefalou-ekklisias-tis-oukranias-me-ounites
https://orthodoxostypos.gr/%ce%b7-%ce%bf%cf%85%ce%ba%cf%81%ce%b1%ce%bd%ce%af%ce%b1-%cf%89%cf%82-%cf%80%ce%b5%ce%b9%cf%81%ce%b1%ce%bc%ce%b1%cf%84%ce%b9%ce%ba%cf%8c-%cf%80%ce%b5%ce%b4%ce%af%ce%bf-%ce%b3%ce%b9%ce%b1-%ce%bc%ce%b9/
https://www.romfea.gr/katigories/10-apopseis/31424-epistoli-kathigiti-tseleggidi-pros-tous-mitropolites-gia-to-oukraniko
https://www.vimaorthodoxias.gr/eipan/kathigitis-kyriazopoulos-to-fanari-dimiourgise-tin-ocu-gia-enosi-tis-orthodoxias-me-ton-papismo/
https://katanixi.gr/diakiryxi-afypnisis-kai-antistasis-a/
«Οι δε Σχισματικοί σχισματοαιρετικοί εισί καθ’ότι ο Αυγουστίνος(επιστολή ρα.) λεγει ότι δεν είναι κανένα σχίσμα ,ειμή πρότερον αίρεσιν αναπλάση, ίνα ορθώςδόξη της Εκκλησίας χωρισθήναι. Και κεφ.ιά εις το κατά Ματθ. ο αυτός λεγει: Το σχίσμα κακώς διαμένον γίνεται αίρεσις ή καταφέρεται εις αίρεσιν, ει και τους Σχισματικούς κυρίως ουχ η διάφορος πίστις ποεί, αλλά η διαρρηχθείσα της κοινωνίας συντροφία» Υποσημείωση(1) στον Α Κανόνα του Μεγάλου Βασολείου σελ 589 Πηδάλιο Νικοδήμου Αγιορείτου εκδ. Βασ. Ρηγόπουλου
Ζητώ συγγνώμη για το πλήθος των παραπομπών που έκανα στην ανάρτησή μου. Θέλησα να παρουσιάσω γνώμες ανθρώπων οι οποίοι έχουν γνώσεις και θεολογική κατάρτιση( καθότι εγώ διατελώ αμόρφωτος) και οι οποίοι αποδεικνύουν ότι το ουκρανικό ΔΕΝ είναι ένα απλό σχίσμα όπως έχει ειπωθεί καθώς και γεγονότα που ενισχύουν τα λεγόμενα τους. Με το φτωχό μου το μυαλό συμπέρανα από τα παραπάνω ότι η μνημόνευση του Επιφάνιου δεν αποτελεί απλώς «κανονικό παράπτωμα». Δεν φιλοδοξώ να υποδυθώ τον «επιστήμονα αρθογράφο» ούτε να με τα γραφόμενα μου να κάνω ανθρώπους να ξενυχτούν επειδή η συζήτηση «δεν αντέχεται». Τέλος θα μου επιτρέψετε να μην εκφέρω γνώμη για την αποτείχιση του π.Παύλου.
ΧΡΙΣΤΟΣ ΑΝΕΣΤΗ
Υγ: «…Η περί των Θείων διάλεξις και ομιλία πρέπει να γίνεται θείως. Απαθής ο Θεός διο και τους περί αυτού τι διαλεγομένους, εκτός πάθους χρη διαλέγεσθαι» Άγιος Νεκτάριος Περί Ανεξιθρησκείας σελ.14
«Ἐκκλησιολογικό-Δογματικό, μέ ἀναπόφευκτες σωτηριολογικές προεκτάσεις» το ουκρανικό, γράφει ο Τσελεγγίδης. Και δεν είναι απλά σχισματικοί. Εκεί μέσα υπάρχουν και αυτο-αχειροτόνητοι. Εκτός από τους Ορθοδόξους που τους ξυλοκοπούν και αρπάζουν τις εκκλησίες τους, έχουν συμπροσευχηθεί / συλλειτουργήσει με αναδυόμενες νατοϊκές ψευτο-εκκλησίες, και με ουνίτες και παπικούς. Όσοι βλέπουν μόνο κανονικό παράπτωμα» με αυτούς, το ίδιο θα δουν και με τους παπικούς. Τόσα χρόνια λέμε για το ουκρανικό μάλλιασε η γλώσσα μας και ξαφνικά όλοι τούτοι γίνανε αόρατοι.
Έως τοῦ θανάτου ἀγώνισαι περὶ τῆς ἀληθείας, καὶ Κύριος ὁ Θεὸς πολεμήσει ὑπὲρ σοῦ.
(Σοφία Σειράχ, 4,28).
Απόδοση στη νέα ελληνική: «Μέχρι της τελευταίας σου αναπνοής να αγωνίζεσαι για την υπεράσπιση της αλήθειας, και ο Κύριος ο Θεός θα πολεμήσει για σένα και θα είναι στο πλευρό σου».