Σάββατο 3 Δεκεμβρίου 2022

ΚΑΝΕΝΑΣ ΚΑΝΟΝΑΣ ΔΕΝ ΓΡΑΦΤΗΚΕ ΓΙΑ ΝΑ ΕΙΝΑΙ ΑΝΕΝΕΡΓΟΣ

 


ΚΑΝΕΝΑΣ ΚΑΝΟΝΑΣ ΔΕΝ ΓΡΑΦΤΗΚΕ ΓΙΑ ΝΑ ΕΙΝΑΙ ΑΝΕΝΕΡΓΟΣ

(Η ΑΠΟΤΕΙΧΙΣΗ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΣΧΙΣΜΑ)

 «Θα ερωτήση κανείς, καταργούμεν τον Νόμον εν ονόματι της πίστεως; Μη γένοιτο!» (Απ. Παύλος)


Αγαπητοί,

Στην προς Ρωμαίους επιστολή του αποστόλου των εθνών Παύλου, στο τέλος του 3ου κεφ. στίχο 31 βρίσκουμε την φράση: «νόμον ουν καταργούμεν δια της πίστεως; μη γένοιτο, αλλά νόμον ιστώμεν», που ερμηνεύεται ως εξής: «Λοιπόν, θα ερωτήση κανείς, καταργούμεν τον Νόμον εν ονόματι της πίστεως; Μη γένοιτο! Όχι μόνον δεν καταργούμε τον Νόμον, αλλ' αντιθέτως του δίδομεν κύρος».

Αδελφοί, τότε, ο Απόστολος του Χριστού  αν και δεν είχε επισκεφτεί την Ρώμη γνώριζε ότι ανάμεσα στους ορθά πιστεύοντας Χριστιανούς υπήρχαν Ιουδαίοι και εθνικοί, Ιουδαίοι «που δεν είχον κατορθώσει να απαγκιστρώθουν από τας τυπικάς και συμβολικά διατάξεις του Νόμου  της Π. Διαθήκης». Αλλά και εθνικοί (δηλ. πρώην ειδωλολάτρες που πιστέψαν στον Υιό του Θεού και έγιναν Χριστιανοί) που όμως δεν μπόρεσαν να απαλλαγούν «από πλάνας και έθιμα της ειδωλολατρικής θρησκείας». Τότε λοιπόν γράφει την επιστολή αυτή με σκοπό να διαφωτίσει τους εκεί πιστούς «εις ορθήν πίστην και ζωήν»...

Με πολύ μεγάλη ακρίβεια και συντομία ο ερμηνευτής της Επιστολής, Ιωάννης Θ. Κολιτσάρας συμπυκνώνει τα περί του 3ου κεφαλαίου γραφόμενα λέγοντας: «Κάμνει ενταύθα λόγον ο απ. Παύλος δια την καθολικότητα της αμαρτίας μεταξύ Ιουδαίων και εθνικών, από την οποίαν δεν λυτρώνουν τα έργα του μωσαϊκού Νόμου και τα οποιαδήποτε έργα των ανθρώπων, αλλά η ενεργός και ζώσα πίστις και κοινωνία προς τον Σωτήρα Χριστόν, όπως άλλωστε και αυτή η Π. Διαθήκη υπαινίσσεται» [1].

Η ΑΠΟΤΕΙΧΙΣΗ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΣΧΙΣΜΑ

Αδελφοί εν Χριστώ, αποτειχισμένοι και μη, ο λόγος αυτός του αποστόλου Παύλου: «Όχι μόνον δεν καταργούμε τον Νόμον, αλλ' αντιθέτως του δίδομεν κύρος»,  έρχεται να στηρίξει τόσο την καρδιά αυτών που ακολουθούν τους αποτειχισμένους Πατέρες, όσο και εκείνων που λογικά και φυσικά αναρωτιούνται αν η αποτείχιση είναι σχίσμα, αν ο αποτειχισμένος συνεργεί στη «διάσπαση ενός οργανωμένου συνόλου» και εν προκειμένω της τοπικής Εκκλησίας στην οποία ανήκει, αν είναι «εκτός Εκκλησίας» ο ιερέας και οι συν αυτώ που δεν μνημονεύουν το όνομα του επισκόπου τους στις ιερές ακολουθίες. Μη γένοιτο!

Ο λόγος αυτός του Αποστόλου έρχεται να στηρίξει την καρδιά μας διότι αποδεικνύεται ως θεμέλιος λόγος εκείνων των λόγων που ο Μέγας Φώτιος και οι συν αυτώ άγιοι Πατέρες το έτος 861 συμπεριέλαβαν εντός του 15ου ιερού Κανόνα της ΑΒ΄ Συνόδου. Δηλαδή: «(…) κενοι μως πού ξ ατίας κάποιας αρέσεως διέκοψαν τήν κοινωνία μέ τόν Πρόεδρό τους  πειδή κενος κήρυττε τήν αρεση δημόσια καί προκάλυπτα, ατοί λοιπόν χι μόνο δέν πόκεινται σέ Κανονικό πιτίμιο, λλά καί πρέπει, από τους Ορθοδόξους, νά τούς ποδοθε  τιμή πού τούς ξίζει! Διότι δέν ναντιώθηκαν σέ πισκόπους λλά σέ ψευδεπισκόπους καί σέ ψευδοδιδασκάλους! δέν κατατεμάχισαν μέ σχίσμα τήν νότητα τς κκλησίας, λλά, προφύλαξαν τήν κκλησία πό σχίσματα»[2].

Αδελφοί,

οι αποτειχισμένοι Πατέρες, όχι μόνο δεν καταργούν τον «νόμον», δηλαδή τους τρεις συνεχόμενους ιερούς Κανόνες, 13ο, 14ο και 15ο της ΑΒ΄ Συνόδου (που απαγορεύουν την διακοπή μνημόνευσης των ορθοδόξων ιεραρχών μας), αλλ' αντιθέτως προσδίδουν κύρος όχι σε έναν ή δύο ή τρεις Κανόνες του Πηδαλίου, αλλά σ’ όλους τους ιερούς Κανόνες, σ’ ολόκληρο το ιερό Πηδάλιο της Εκκλησίας μας! ενάντια σε όλους εκείνους που θεωρούν τους Κανόνες ως «τείχη του αίσχους» (Πατριάρχης Βαρθολομαίος) [3], ενάντια σε όλους όσους πιστεύουν πως «Αυτοί οι κανόνες είναι παλαιοί και δεν ισχύουν στην σύγχρονη εποχή που ζούμε» (Άνθιμος Θεσσαλονίκης) [4].

Σύμφωνα με τον 15ο ιερό Κανόνα της ΑΒ' Συνόδου (861),

Όχι μόνο «δέν κατατεμάχισαν μέ σχίσμα τήν νότητα τς κκλησίας», αλλά, «προφύλαξαν τήν κκλησία πό σχίσματα». Δικαίως ο αείμνηστος π. Νικόλαος Μανώλης χαρακτηρίζει ως «ό,τι πιο αιρετικό» την καταπάτηση των ιερών Κανόνων με λόγια και έργα, δηλαδή αυτό ακριβώς που ενεργείται -συνοδικώ τω τρόπω - στις ημέρες μας από τον Παττριάρχη Βαρθολομαίο και των συν αυτώ.

Σ’ όλους λοιπόν τους επώνυμους που καταπατούν τους ιερούς Κανόνες, όλοι εμείς απαντούμε με αποτείχιση. Με την πρακτική δηλαδή εφαρμογή του 15ου Κανόνα δίδοντας κύρος, ισχύ και εγκυρότητα όχι σ' έναν αλλά σ' όλους τους ιερούς Κανόνες.

Η ΑΠΟΤΕΙΧΙΣΗ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΣΧΙΣΜΑ ΑΛΛΑ ΑΝΑΠΟΣΠΑΣΤΟ ΜΕΡΟΣ ΤΟΥ 15ου ΙΕΡΟΥ ΚΑΝΟΝΑ ΤΗΣ ΑΒ' ΣΥΝΟΔΟΥ

 

ΑΝΤΙ ΕΠΙΛΟΓΟΥ

(Λίγα λόγια για την αποτείχιση (διακοπή μνημοσύνου) του μακαριστού π. Νικολάου Μανώλη)

«Χτίζω ένα τείχος εντός της εκκλησίας, Αποτείχιση, για να απομονώσω την αίρεση, ώστε να μην έχω καμία  πνευματική σχέση με αυτήν, να μην έχω πνευματική σχέση με τον Μητροπολίτη μου. Αυτό σημαίνει Αποτείχιση και μην ακούτε τους άσχετους που χρησιμοποιούν τους όρους Αποτείχιση και αποτειχισμένοι ειρωνικά και ότι δήθεν όσοι επιλέγουν την Αποτείχιση ή τη διακοπή της μνημόνευσης από την αίρεση θέτουν εαυτούς εκτός της εκκλησίας. Είναι ένα ψέμα αυτό που χρησιμοποιούν είτε από άγνοια είτε από δόλο. Ο όρος είναι παραδοσιακός και αναφέρεται στον σχετικό κανόνα για τη διακοπή μνημόνευσης, τον 15ο ιερό κανόνα της Πρωτοδευτέρας Συνόδου. Είναι ένας κανόνας που δεν γράφτηκε για να είναι ανενεργός αλλά για να χρησιμοποιείται σε κάθε κρίσιμη στιγμή στη ζωή της εκκλησίας.» [5].

ΚΑΝΕΝΑΣ ΚΑΝΟΝΑΣ ΔΕΝ ΓΡΑΦΤΗΚΕ ΓΙΑ ΝΑ ΕΙΝΑΙ ΑΝΕΝΕΡΓΟΣ

Δημήτριος Β. Εμμανουήλ 

Π. Ηράκλειο 25-11-2022

……………

[1] «Η ΚΑΙΝΗ ΔΙΑΘΗΚΗ», ΚΕΙΜΕΝΟ-ΕΡΜΗΝΕΥΤΙΚΗ ΑΠΟΔΟΣΙΣ ΥΠΟ ΙΩΑΝΝΟΥ Θ. ΚΟΛΙΤΣΑΡΑ, ΕΚΔΟΣΙΣ ΑΔΕΛΦΟΤΗΤΟΣ ΘΕΟΛΟΓΩΝ Η «ΖΩΗ» - 1992, ΣΕΛ. 525-526

[2] Μετάφραση 15ου Κανόνα Α’-Β’ Συνόδου https://katanixi.gr/orthodoxia/metafrasi-15oy-kanona-a-v-synodoy/

[3] Περιοδικ πίσκεψις ριθμ. τεύχους 423, 15.7.1989, σελ. 6-7.

[4] «Αίσχος: Θεομάχοι Μητροπολίτες Καταργούν Ιερούς Κανόνες Λόγω “Παλαιότητας”…!» https://derkamerad.com/2017/05/31/%CE%B1%CE%AF%CF%83%CF%87%CE%BF%CF%82-%CE%B8%CE%B5%CE%BF%CE%BC%CE%AC%CF%87%CE%BF%CE%B9-%CE%BC%CE%B7%CF%84%CF%81%CE%BF%CF%80%CE%BF%CE%BB%CE%AF%CF%84%CE%B5%CF%82-%CE%BA%CE%B1%CF%84%CE%B1%CF%81%CE%B3/]

[5]  «Αποτείχιση του π. Νικολάου Μανώλη [βίντεο και κείμενο 2017]» https://katanixi.gr/synergates/p-nikolaos-manolis/diakopto-tin-mnimoneysi-toy-mitropolitoy-k-anthimoy-vinteo-2017/