Τρίτη 4 Φεβρουαρίου 2020

ΛΕΝΕ ΠΩΣ "Η παγκόσμια βράβευση του Φρίξου εξαγρίωσε μια ομάδα ανθρώπων που κινούνται σε συγκεκριμένους “ελληνορθόδοξους” κύκλους», υποστηρίζει η Μ. Γερούκη "

ΣΧΟΛΙΟ: Η συγγραφική ομάδα του «Φρίξου» ΕΙΠΕ ΠΩΣ "Οι ίδιοι οι γονείς πολλές φορές δεν ξέρουν τι να απαντήσουν στα παιδιά τους, θέλουν να τους μιλήσουν, αλλά δεν ξέρουν τον τρόπο..." ΚΑΙ Η ΓΙΑΓΙΑ ΚΥΡΙΑΚΗ ΑΠΑΝΤΑ: ΤΙ ΘΕΛΟΥΝ ΝΑ ΔΙΔΑΞΟΥΝ ΣΤΑ ΠΑΙΔΙΑ, ΑΥΤΑ ΠΟΥ ΚΑΙ ΤΑ ΜΥΡΜΗΓΚΙΑ ΓΝΩΡΙΖΟΥΝ;


Η συγγραφική ομάδα του «Φρίξου» με το βραβείο στα χέρια της Μαργαρίτας Γερούκη 

«Ιερά (επαν)εξέταση» για τον «Φρίξο»: το υπ. Παιδείας παγώνει τη σεξουαλική διαπαιδαγώγηση 

Κατόπιν προφανών πιέσεων –και παρά την εξαγγελία της ίδιας της υπουργού για την εισαγωγή της σεξουαλικής αγωγής ως νέας θεματικής ενότητας στο σχολικό πρόγραμμα– το βραβευμένο διεθνώς πρόγραμμα για παιδιά προσχολικής και πρώτης σχολικής ηλικίας «Παίζω με τον Φρίξο και μαθαίνω για το σώμα μου και τις διαπροσωπικές σχέσεις», αποσύρθηκε για να... επανεξεταστεί από το υπουργείο Παιδείας 


Τι κι αν έχει βραβευτεί από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Σεξουαλικής Υγείας με το βραβείο «Αριστείας και Καινοτομίας Εκπαιδευτικού Προγράμματος Σεξουαλικής Αγωγής, 2019», τι και αν εγκρίνεται κάθε χρόνο, αρχής γενομένης από το 2015, από την επιστημονική ομάδα του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ), τι και αν έχει «τρέξει» σε εκατοντάδες εκπαιδευτικές μονάδες σε ολόκληρη τη χώρα. Το πρόγραμμα σεξουαλικής αγωγής για παιδιά προσχολικής και πρώτης σχολικής ηλικίας «Παίζω με τον Φρίξο και μαθαίνω για το σώμα μου και τις διαπροσωπικές σχέσεις» (εδώ), αποσύρθηκε εν μέσω της σχολικής χρονιάς για να… επανεξεταστεί από το υπουργείο Παιδείας. Το «περίεργο» της υπόθεσης είναι
ότι το εν λόγω πρόγραμμα εγκρίθηκε στην αρχή της φετινής σχολικής χρονιάς (με την πράξη 42/17-10-2019 και αριθμό πρωτοκόλλου παραλαβής από το υπουργείο Παιδείας 163744/21-10-2019), οι εκπαιδευτικοί παρακολούθησαν σχετικό σεμινάριο για να το υλοποιήσουν στις τάξεις τους, οι γονείς επίσης παρακολούθησαν ενημερωτικές εκδηλώσεις, ωστόσο πριν από λίγες μέρες το υπουργείο ζήτησε από το ΙΕΠ την επανεξέτασή του, με αποτέλεσμα το «πάγωμά» του μέχρι νεωτέρας.

Και όλα αυτά ενώ η ίδια η υπουργός Νίκη Κεραμέως είχε προαναγγείλει, πρόσφατα, σε συνέντευξή της στην «Καθημερινή», τον εμπλουτισμό του σχολικού προγράμματος με την εισαγωγή της σεξουαλικής αγωγής ως νέας θεματικής ενότητας. «Ο εμπλουτισμός αυτός δρομολογείται αφενός με την προσθήκη νέων θεματικών στο σχολικό πρόγραμμα, όπως ο εθελοντισμός, η επιχειρηματικότητα, η σεξουαλική αγωγή, η καταπολέμηση των εξαρτήσεων, αφετέρου με την αναμόρφωση των ήδη υπαρχόντων σχολικών προγραμμάτων και εγχειριδίων», είχε αναφέρει συγκεκριμένα η υπουργός Παιδείας. Την τελική απόφαση για την τύχη του βραβευμένου προγράμματος σεξουαλικής διαπαιδαγώγησης θα έχει μετά τη  γνωμοδότηση του νέου διοικητικού συμβουλίου του ΙΕΠ η γενική γραμματέας του υπουργείου Παιδείας Αναστασία (Σίσσυ) Γκίκα. Ωστόσο, ακόμα και αν επανεγκριθεί, η χρονιά πρέπει να θεωρείται χαμένη, καθώς δεν υπάρχει χρόνος για την επανεκκίνησή του στα σχολεία.  «Γιατί ζητάνε την επαναξιολόγηση ενός προγράμματος που εγκρίθηκε τρεις μήνες πριν και το οποίο παίρνει έγκριση κάθε χρόνο από το 2015; Σημαίνει κάτι ότι άλλαξε το διοικητικό συμβούλιο στο ΙΕΠ; Μπορεί να ακυρώσει απόφαση του προηγούμενου Δ.Σ.; Και τι να επαναξιολογήσει ακριβώς; Το παγκοσμίως βραβευμένο πρόγραμμα που υλοποιείται σε σχολεία όλης της χώρας τόσα χρόνια;», διερωτάται η εκ των μελών της συγγραφικής ομάδας του προγράμματος, Μαργαρίτα Γερούκη (μαζί με  τις Ελενα Βιταλάκη, Αθηνά Τριαματάκη, Δέσποινα Μαυράκη και την εικονογράφο του εγχειριδίου Πέγκυ Φούρκα), μιλώντας στο goodnet.gr για να συμπληρώσει: «Και κάτι άλλο σημαντικό: Αναρωτιούνται οι άνθρωποι του υπουργείου σε τι ψυχολογία είναι τα παιδάκια που έχουν ξεκινήσει το πρόγραμμα; “Πού είναι ο Φρίξος”, ρωτάνε; Αφαντος!». 



«Ενα πρόγραμμα αποδεδειγμένης ποιότητας, που εγκρίνεται τα τελευταία τέσσερα χρόνια από την επιστημονική ομάδα του ΙΕΠ, όπως εγκρίθηκε και φέτος, και έχει πραγματοποιηθεί σε εκατοντάδες σχολικές μονάδες στη χώρα, θεωρήθηκε, πιθανότατα από κάποιο “ζηλωτή” σε ένα γραφείο του υπουργείου Παιδείας, ακατάλληλο. Δεν έχω εικόνα αν γνωρίζει η υπουργός αυτή την πληροφορία», επισημαίνει με νόημα. «Η ίδια πάντως στο Twitter δίνει συγχαρητήρια για κάθε αναγνώριση και διάκριση ελλήνων και ελληνίδων μαθητών ή εκπαιδευτικών. Για τη δική μας παγκόσμια διάκριση δεν ανέφερε δημόσια τίποτε. Προσωπικά θεωρώ ότι μας το χρωστάει. Τόσο στη συγγραφική ομάδα των εκπαιδευτικών όσο και στον Δήμο Ρεθύμνης, υπό την αιγίδα και την υποστήριξη του οποίου το πρόγραμμα αυτό δημιουργήθηκε». Το πρόγραμμα απευθύνεται σε παιδιά του νηπιαγωγείου και της πρώτης τάξης του δημοτικού σχολείου. Περιλαμβάνει πέντε ενότητες μαθημάτων για την τάξη αλλά και αντίστοιχες υποστηρικτικές ενότητες για τις/τους εκπαιδευτικούς. Τα μαθήματα γίνονται σε μηνιαία βάση και είναι δίωρης διάρκειας, ενώ αντίστοιχη διάρκεια έχουν οι διά ζώσης υποστηρικτικές συναντήσεις των εκπαιδευτικών.   Η κυρία Γερούκη εξηγεί ότι το μάθημα της σεξουαλικής αγωγής διδάσκεται εδώ και χρόνια στις ευρωπαϊκές χώρες και υπογραμμίζει ότι τα παιδιά μέσω της γνώσης μπορούν να διδαχθούν πολλά, προστατεύοντας παράλληλα τον εαυτό τους. «Θα είχαμε για παράδειγμα πολύ λιγότερα περιστατικά σεξουαλικής κακοποίησης παιδιών, γιατί τα ίδια τα παιδιά θα ήξεραν τι επιτρέπεται και τι όχι στο άγγιγμα και θα ενημέρωναν κάποιον από το περιβάλλον τους, ακόμη κι αν ο δράστης ήταν ο γονιός τους», σημειώνει χαρακτηριστικά σύμφωνα με το cretalive.gr. 



«Κάποιοι φοβούνται τα αγκάθια του, δηλαδή, τις γνώσεις και τα μηνύματα προστασίας της ιδιωτικότητας και του σώματος που διδάσκει στα παιδιά! Η παγκόσμια βράβευση του Φρίξου εξαγρίωσε μια ομάδα ανθρώπων που κινούνται σε συγκεκριμένους “ελληνορθόδοξους” κύκλους», υποστηρίζει η Μ. Γερούκη 


«Οι ίδιοι οι γονείς πολλές φορές δεν ξέρουν τι να απαντήσουν στα παιδιά τους, θέλουν να τους μιλήσουν, αλλά δεν ξέρουν τον τρόπο. Αντιμετωπίζουν τα γεννητικά όργανα σαν να μην υπάρχουν και το μήνυμα που στέλνουν στα παιδιά τους είναι είτε ότι πρόκειται για όργανα άνευ σημασίας, είτε ότι πρέπει να ντρέπονται γι’ αυτά, όμως και τα δύο μηνύματα είναι λάθος. Το σωστό», τονίζει, «είναι να πούμε στα παιδιά του νηπιαγωγείου ότι η επιστημονική ονομασία τους είναι πέος και αιδοίο». Από τα πρώτα χρόνια εφαρμογής του προγράμματος δεν έλειψαν οι αντιδράσεις γονέων και άλλων (κυρίως θρησκευτικών κύκλων). Τον περασμένο Οκτώβριο μάλιστα, νηπιαγωγοί βρέθηκαν ακόμα και στο εδώλιο του κατηγορουμένου, έπειτα από μήνυση που κατέθεσε εξοργισμένος γονέας, επειδή μίλησαν στα παιδιά για την επιστημονική ονομασία των γεννητικών οργάνων! «Είναι πράγματι οξύμωρο, από τη μία να παίρνουμε παγκόσμιο βραβείο για ένα πρόγραμμα σεξουαλικής αγωγής που ετοιμάσαμε και από την άλλη, κάποιοι συνάδελφοι που διδάσκουν το μάθημα να οδηγούνται στο δικαστήριο ως κατηγορούμενοι», σχολίασε η Μαργαρίτα Γερούκη. Η ίδια αποδίδει και το «κόψιμο», ουσιαστικά, του «Φρίξου» από το υπουργείο Παιδείας, στην επιρροή που ασκούν συγκεκριμένοι θρησκευτικοί κύκλοι, για τους οποίους η σεξουαλικότητα αποτελεί κόκκινο πανί. «Φαίνεται ότι κάποιοι φοβούνται τα αγκάθια του, δηλαδή, τις γνώσεις και τα μηνύματα προστασίας της ιδιωτικότητας και του σώματος που διδάσκει στα παιδιά! Η αλήθεια είναι ότι η παγκόσμια βράβευση του προγράμματος του Φρίξου εξαγρίωσε, θα έλεγα, μια ομάδα ανθρώπων που κινούνται σε συγκεκριμένους “ελληνορθόδοξους” κύκλους, για τους οποίους η σεξουαλικότητα είναι κόκκινο πανί», δήλωσε σε συνέντευξή της στον Τάκη Σκριβάνο για την Athens Voice. 



«Βλέπετε», πρόσθεσε, «αυτή η βράβευση επανάφερε με δυναμικό τρόπο τη συζήτηση για το θέμα της σεξουαλικής αγωγής των παιδιών μας. Η συγγραφική ομάδα (φωτογραφία πάνω) και εγώ προσωπικά, γίναμε στόχος επιθέσεων που αφορούσαν και την προσωπικότητα και την επιστημονική μας πορεία και φυσικά ούτε το ίδιο το πρόγραμμα έμεινε στο απυρόβλητο. Γινόμασταν αποδέκτες σχολίων που αποδείκνυαν ότι οι άνθρωποι αυτοί δεν είχαν στην πραγματικότητα καμία ιδέα ούτε για τους στόχους, ούτε για το περιεχόμενο του προγράμματος. Είχαν απλά κολλήσει στη λέξη “σεξουαλική” αγωγή και άφηναν τη φαντασία τους να οργιάζει! »Είχαμε αποφασίσει να μη δίνουμε σημασία σε αυτές τις επιθέσεις, αλλά τώρα τα πράγματα αλλάζουν. Εδώ και λίγες ημέρες με απόφαση της κυρίας Γκίκα, γενικής γραμματέας του υπουργείου Παιδείας, και αφού η φετινή έγκριση του προγράμματος από το ΙΕΠ  έμεινε σε κάποιο συρτάρι για μήνες, ζητήθηκε η επανεξέταση της έγκρισης του προγράμματος και επιστράφηκε στο ΙΕΠ […]». «Το πρόγραμμα του Φρίξου παίρνει θετική γνωμοδότηση ήδη από το 2015 όταν κάναμε την πιλοτική εφαρμογή. Θετική γνωμοδότηση από το ΙΕΠ πήρε και για τη φετινή χρονιά. Φέτος όμως και ενώ θα περίμενε κάποιος να μας δώσουν συγχαρητήρια από το υπουργείο για την αναγνώριση που πετύχαμε για τη χώρα, χωρίς αιτιολογία και αφού κοντεύουμε στα μισά της σχολικής χρονιάς, μας ενημέρωσαν ότι το θέμα πρέπει να επανεξεταστεί», καταγγέλλει η κυρία Γερούκη, σημειώνοντας πως πρόκειται για κάτι «εξοργιστικό και ταυτόχρονα λυπηρό για το υπουργείο Παιδείας που έχει στην ηγεσία του δύο μορφωμένες, εκπαιδευτικούς, νέες γυναίκες». Ακόμα όμως και να ξεμπλοκάρει, «ποια ή ποιος εκπαιδευτικός θα προχωρήσει στην υλοποίηση, όταν σε κάθε συνοικιακή ενορία έχουν μοιράσει φυλλάδια που απαξιώνουν τόσο το συγκεκριμένο πρόγραμμα, όσο και κάθε προσπάθεια να μορφώσουμε τα παιδιά για ζητήματα σεξουαλικής υγείας και προστασίας από τη σεξουαλική κακοποίηση;» διερωτάται, δεδομένου, όπως καταγγέλλει, ότι «πολλοί ιερείς και μέλη χριστιανικών οργανώσεων ξεσηκώνουν τον κόσμο λέγοντας ένα σωρό ψέματα και ανακρίβειες». 



Η συγγραφική ομάδα του «Φρίξου» με το βραβείο στα χέρια της Μαργαρίτας Γερούκη 

«Χρειάζεται να υπερασπιστούμε την επιστημονική μας εργασία και τον παιδαγωγικό μας ρόλο. Το Θ του ΥΠΕΠΘ τρομοκρατεί τα υπόλοιπα γράμματα και αυτό είναι αμαρτία», υπογραμμίζει μεταξύ άλλων στη συνέντευξή της στην Athens Voice η κυρία Γερούκη. 

https://www.protagon.gr/epikairotita/iera-epaneksetasi-gia-ton-frikso-to-yp-paideias-pagwnei-ti-seksoualiki-diapaidagwgisi-44341990501