«Δεν είμαι αιρετικός»!
("ΑΜΕΣΗ" ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΣΤΟΝ κ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟ ΜΑΥΡΙΔΗ)
«Όταν συμβαίνει κάτι το παράνομο, κανένας να μη παραμένει αδιάφορος, αλλά να γίνεται θερμότερος από τη φωτιά, και να μην πονά λιγότερο από εκείνους που αδικούνται, κι έτσι θα εμποδίσει τα χειρότερα» (Ιερός Χρυσόστομος)
Αγαπητοί εν Χριστώ αδελφοί,,
Είναι γνωστός ο διάλογος που είχε ο Αββάς Αγάθων με προσκυνητές, που απλά ήθελαν «να τον δοκιμάσουν». Ο διάλογος αυτός είναι ανάγκη να τεθεί για μια ακόμη φορά ως άλλο θεμέλιο αυτού του δημοσίου διαλόγου –που ξεκίνησε, όχι τυχαία- με αφορμή προσωπική μου επιστολή [1] προς τον ιδιοκτήτη του ιστολογίου «ΤΑ ΝΕΑ ΤΗΣ ΠΤΟΛΕΜΑΪΔΑΣ», η οποία δημοσιεύτηκε χωρίς τη συναίνεσή μου. Θυμίζω πολύ σύντομα, α) ότι ο τίτλος αυτής ήταν «Μήνυμα (εν Χριστώ) αγάπης», β) ότι αφορμή για την σύνταξή αυτής υπήρξε μία ακόμη δημοσίευση του εν λόγω ιστολογίου με τίτλο «Συμμετοχή στην Αποκριάτικη παρέλαση του Δήμου Εορδαίας». Και γ) μία σύντομη πρόταση αυτής που αποδίδει το κεντρικό της νόημα: «Επειδή ακούω και βλέπω ότι το ιστολόγιό σου στηρίζει τους εμπνευστές αυτής της σατανικής πομπής άκουσε λοιπόν και εσύ την φωνή των αγίων και του Θεού, και μετανοημένος αποχώρησε, εγκατάλειψε τους υιούς της απείθειας που πιθανόν θα θελήσουν να συνεχίσουν και στήριξε εκείνες τις φωνές που είναι σύμφωνες με τον Θείο Νόμο…».
Διαβάζουμε λοιπόν στο Μέγα Γεροντικό τα εξής: «Κάποιοι που είχαν ακούσει πως είχε μεγάλη διάκριση, θέλησαν να τον δοκιμάσουν και του είπαν: «Εσύ είσαι ο Αγάθων; Ακούμε ότι είσαι πόρνος και υπερήφανος». «Ναι – τους είπε εκείνος – αυτή είναι η αλήθεια».
Τον ξαναρωτούν: «Εσύ είσαι ο Αγάθων ο φλύαρος και κουτσομπόλης;». Και τους αποκρίθηκε: «Εγώ είμαι». Τρίτωσαν την ερώτηση: «Εσύ είσαι ο Αγάθων ο αιρετικός;» Και ο όσιος είπε: «Δεν είμαι αιρετικός».
Κατόπιν τον παρακάλεσαν να τους πει, γιατί τις πρώτες βρισιές τις δέχθηκε, ενώ την τελευταία δεν τη σήκωσε. Και τους αποκρίθηκε: «Εκείνες τις δέχθηκα, γιατί είναι όφελος για την ψυχή μου, ενώ η αίρεση είναι χωρισμός από τον Θεό, γι’ αυτό δεν το δέχθηκα» [2].
Αγαπητοί, αναλογιζόμενος τον θεμελιακό λόγο του Αββά Αγάθωνα, απαντώ δημόσια (ενν. όχι λόγω διαπόμπευσής μου, αλλά χάρη αληθείας) σε μία (1) αποκλειστικά κατηγορία που μου αποδόθηκε δημόσια: Ότι δεν ανήκω στην τοπική Εκκλησία («Εσύ που φανερά έχεις δηλώσει μαζί με άλλους, ότι δεν ανήκεις στην Τοπική Εκκλησία» [3])!
Θεωρώντας πως δεν προσβάλω το πρόσωπο του εν λόγω αδελφού (εφόσον εκείνος φανερά διακήρυξε πως: «Δεν την φοβάμαι την κρίση σου», και πάλι ότι: «Εσκεμμένως δημοσίευσα αυτό το κείμενο σου» [4]), απαντώ στην εν λόγω ΚΡΙΣΗ - ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ :
Α’. Αληθώς, «η αίρεση (Οικουμενισμός) είναι χωρισμός από τον Θεό»!
Β’. Αληθώς, «Ὁ ἀκολουθῶν αὐτὰς (ενν. τις καρναβαλικές πομπές-παρελάσεις) γίνεται ἀρνητὴς τῆς ἐν τῶ βαπτίσματί του ὁμολογίας πίστεως»!
Γ’. Αληθώς, η αποτείχιση (παύση μνημοσύνου) είναι μια καλή και αγία πρακτική που εδράζεται στον 15ο ιερό Κανόνα της ΑΒ Συνόδου (επί Μεγάλου Φωτίου, το 861 μ. Χ.) [5], την οποία εφάρμοσαν πλήθος Αγίων της Μίας, Αγίας, Καθολικής και Αποστολικής Εκκλησίας μας, π.χ. ο άγιος Γρηγόριος ο Παλαμάς.
Δ’. Δεν είμαι αιρετικός, ούτε σχισματικός!
Δημήτριος Β. Εμμανουήλ
Πτολεμαΐδα, 3 Μαρτίου 2024, Κυριακή του Ασώτου
Σημειώσεις
[1] ΜΗΝΥΜΑ (ΕΝ ΧΡΙΣΤΩ) ΑΓΑΠΗΣ ΠΡΟΣ κ. Κωνσταντίνο Μαυρίδη https://www.eordaia.org/index.php/54-2020-martios/52135-minyma-en-xristo-agapis-pros-k-konstantino-mavridi
[2] Το Μέγα Γεροντικόν. Βιογραφικά σημειώματα [πατέρων της ερήμου]. https://greekdownloads.wordpress.com/2023/04/29/%CF%84%CE%BF-%CE%BC%CE%AD%CE%B3%CE%B1-%CE%B3%CE%B5%CF%81%CE%BF%CE%BD%CF%84%CE%B9%CE%BA%CF%8C%CE%BD-%CE%B2%CE%B9%CE%BF%CE%B3%CF%81%CE%B1%CF%86%CE%B9%CE%BA%CE%AC-%CF%83%CE%B7%CE%BC%CE%B5%CE%B9%CF%8E/
[3] Η δημοκρατία δεν φοβάται τίποτα... η εκκλησία προστατεύει - δεν προστατεύεται (απάντηση στον Δημήτρη Εμμανουήλ) https://www.eordaia.org/index.php/54-2020-martios/52185-i-dimokratia-den-fovatai-tipota-i-ekklisia-prostatevei-den-prostatethetai
[4] βλ. παραπομπή Νο3
[5] 15ος ιερός Κανών (ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ-ΕΡΜΗΝΕΙΑ): «Ἐκεῖνοι ὅμως [οἱ κληρικοί] πού ἐξ αἰτίας κάποιας αἱρέσεως ―καταδικασμένης ἀπό Ἃγιες Συνόδους ἤ Πατέρες― διέκοψαν τήν [ἐκκλησιαστική] κοινωνία μέ τόν Πρόεδρό τους [δηλ. τον πνευματικό τους προϊστάμενο], ἐπειδή ἐκεῖνος κήρυττε τήν αἵρεση δημόσια καί ἀπροκάλυπτα, αὐτοί λοιπόν ὄχι μόνο δέν ὑπόκεινται σέ Κανονικό ἐπιτίμιο ―ἀποτειχιζόμενοι ἀπό τόν, κατ’ ὄνομα, ἐπίσκοπο καί πρίν ἀπό τή συνοδική ἀπόφαση [πού θά τόν καταδικάσει]―, ἀλλά καί πρέπει, από τους Ορθοδόξους, νά τούς ἀποδοθεῖ ἡ τιμή πού τούς ἀξίζει! Διότι δέν ἐναντιώθηκαν σέ ἐπισκόπους [ὅπως τούς θέλει ὁ Χριστός] ἀλλά σέ ψευδεπισκόπους καί σέ ψευδοδιδασκάλους! [Κι ὄχι μόνο] δέν κατατεμάχισαν μέ σχίσμα τήν ἑνότητα τῆς Ἐκκλησίας, ἀλλά, [ἀντιθέτως], προφύλαξαν τήν Ἐκκλησία ἀπό σχίσματα»» https://katanixi.gr/metafrasi-15oy-kanona-a-v-synodoy/