Απόστολου Κ. Σαραντίδη
Σύγχυση Αποτείχισης και Πατερικής Παράδοσης
Πρόσφατο εκκλησιαστικό δοκίμιο παρ’ ημίν, περί ακρίβειας και οικονομίας στην αποτείχιση, προεκάλεσε από μειοψηφία αποτειχισμένων σφοδρή, ακόμη και οργίλη αρνητική κριτική, κάτι που δεν συνάδει καθόλου με ορθόδοξα φρονήματα, συνεπώς έχουμε να κάνουμε με άτομα που θεωρούν εαυτόν υπέρ ορθόδοξο και κατέχοντα με τους συν αυτοίς πνευματικούς τους ταγούς την απόλυτη αλήθεια, ενώ στην πραγματικότητα αν και ομολογητές της πίστεως συντεταγμένοι εις τον κοινόν της παναιρέσεως αγώνα, πλανώνται και πλανούν, επηρεάζουν και επηρεάζονται, αναθεματίζουν και ουσιαστικά αναθεματίζονται, αποκοπτόμενοι σχισματικά και αυτοχειριακά από την Εκκλησία.
Δεν είχαμε καμία πρόθεση να είμεθα σκληροί κατά κανενός. Άλλωστε εδηλώθη εξαρχής ότι πάντοτε όταν καταγίνεταί τις με τόσο σοβαρά θέματα υπάρχει περιθώριο σφάλματος, όχι όμως και να δεχόμεθα ύβρεις περί πλάνης και αιρέσεως! ΚΑΝΕΝΑΣ δεν έχει το δικαίωμα στον ιερό αγώνα που δίνουμε, να καταφέρεται εναντίον αδελφού του συστρατευμένου και να τον λιθοβολεί ως αιρετικό και μολυσμένο και κοινωνούντα εμμέσως με την αίρεση. Διότι μέσα στα πολλά, ελέχθησαν και παρόμοια. Έφθασε στο σημείο αυτή η θλιβερή κατάσταση να καταγιγνώσκει και αίρεση του Οικονομισμού!
Αγαπητοί εν Χριστώ αδελφοί,
Συνέλθετε, ας συνέλθουμε όλοι και ας φρονηματισθούμε. Είναι ηλίθιο και εξωφρενικό αυτό που έγινε πριν ακόμη συμπληρωθεί έτος από την ψευδοσύνοδο. Είναι ντροπή και μασκαριλίκι! Ποιοί στην Γατζέα και αλλού κατακρεουργούν τους αγίους Πατέρες; Τόσο υπόληψη τους είχατε ένθεν κακείθεν, ώστε τότε αμφότεροι να ήσαν ορθόδοξοι και τώρα κατακρεουργητές της Παράδοσης; Συνέλθετε! Τι χαρτοπόλεμος και βλακείες ακούγονται; Κομφετί πετάγεται; Καρνάβαλοι είναι; Πότε κάθονται οι τρεις της Θεσσαλονίκης όπως λέτε, και δεν ασκούν ποιμαντικό έργο, και αρκούνται στο να ανεβάζουν βιντεάκια στο youtube κι αναίμακτα κι αβασάνιστα να λένε ο καθένας τις θεωρίες του; Ο π. Θ.Ζήσης απ’ όσο γνωρίζω αλωνίζει στα ορθόδοξα Βαλκάνια ενημερώνοντας και διώκεται και παραπέμπεται. Το youtube δεν είναι έξοδος προς όλον τον κόσμο; Πρέπει να κάνουν απαραίτητα περιοδείες; Ο π. Μάξιμος δεν βγαίνει από το Μοναστήρι της Αγίας Παρασκευής; Ο π. Παϊσιος του Αγίου Γρηγορίου Παλαμά, δεν κάνει μεγάλον αγώνα; Δεν διώκονται; Δεν απειλούνται; Δεν λοιδορούνται; Δεν έχουν υποστεί άδικη και παράνομη διακοπή μισθοδοσίας και μάλιστα από τον διάδοχο ενός Αυγουστίνου Καντιώτη; Ο π. Σάββας Λαυρεώτης δεν έχει τη δική του ιστορία, δεν διατρέχει αφού μπορεί, Ελλάδα και εξωτερικό, δεν διώκεται; Ο π. Τζούρας στην Κερκίνη δεν εκδιώχθηκε; Ο παπα-Φώτης στον Ασκό ομοίως; Ο παπα – Νικόλας Μανώλης δεν σύρεται με ένα κατάπτυστο κατηγορητήριο από τον νυν Καβάλας δι’ Ανθίμου σε πιθανή καθαίρεση, όμοια με τον π. Ζήση; Δεν κάνει μαζί με τα πνευματικά του παιδιά τεράστιο αγώνα; Ο π. Τρικαμηνάς δεν γεύθηκε προ ετών το πικρό αυτό ποτήρι;
Ποιος είμαι εγώ ή εσείς που αρχίζουμε να κατηγορούμε ο ένας τον άλλον για αίρεση όταν μέχρι πέρυσι ήμασταν ενωμένοι; Δεν είναι ορθόδοξοι όλοι αυτοί; Τι είναι, αιρετικοί; Πότε πρόλαβαν και έγιναν τόσες αιρέσεις ενώ ή μία που μας κατατρώγει θεριεύει; Είσαστε σοβαροί, να κατηγορείτε τους τρεις και τους δεκατρείς και τους χίλιους είκοσι τρεις για πλάνη και αίρεση επειδή σε ορισμένες των περιπτώσεων επιτρέπουν, όχι αυτοί αλλά η εκκλησιαστική μας Παράδοση την Οικονομία; Οικονομία υπό όρους και προϋποθέσεις στην Ορθοδοξία δεν υπάρχει; Σεις είστε οι εκφραστές της αλήθειας και οι άλλοι της πλάνης; Ποιος αρνήθηκε την αξία της ακρίβειας; Μα δεν μπορούνε σε αυτή τη φάση όλοι να την ακολουθήσουν. Δεν γνωρίζουν. Δεν το βλέπετε; Μόνο κοιτάτε; Θα τους κατακρεουργήσουμε και αυτούς; Βρήκατε νέα ποιμαντική εσείς; Γιατί μας θεωρείτε αιρετικούς; Αδελφοί, συνέλθετε!
Πότε ο γράφων αρνήθηκε ότι σκοπός της αποτείχισης είναι η προφύλαξη από την αίρεση ποιμένα και ποιμνίου; Πότε είπε να μη διαβάζουν οι πιστοί ακολουθίες οίκοθεν; Για τα Μυστήρια ομιλεί. Και ποιος παίρνει την ευθύνη να αποκόψει τον πιστό από το Μυστήριο επειδή δεν βρίσκει ακόμη στην περιοχή του αποτειχισμένο ενώ λέτε ότι αυτά προ συνοδικής καταδίκης είναι έγκυρα; Εκτός κι αν δεν είναι, όπως λένε ελάχιστοι. Αν τους ακολουθείτε, βγείτε να μας το πείτε. Τότε, το πράγμα αλλάζει. Πότε ομίλησε για δυσκολία και ευκολία; Πότε προπαγάνδισε την ευκολία; Πότε τα είπε διαφορετικά το 2016 στη διάλεξη στην Πτολεμαΐδα όταν προσκλήθηκε ως κεντρικός ομιλητής; Τα ίδια αγαπητοί έλεγε ο γράφων τότε, τα ίδια λέγει και τώρα. Τα κείμενα υπάρχουν δημοσιευμένα.
Τι θα πει θεωρία συγκοινωνούντων δοχείων και άλλα τινά; Αυτά είναι προσομοιωτικές αντιπαραβολές για να κατανοήσουν οι πιστοί. Δεν είναι δογματικές διδασκαλίες και μπορεί και κάποτε να αστοχούν. Ποια διδασκαλία της Αγίας Γραφής παραβλέπουμε; Δεν γνωρίζετε ότι αν δεν συνδυαστεί με τη θεοπτική Αγία Παράδοση κινδυνεύουμε να πέσουμε σε προτεσταντικά ατοπήματα, τα οποία πολεμούμε; Ποια πράγματα κατηγορείται ότι συσκοτίζει ο αρθρογράφος; Επειδή αναφέρει και απόψεις τρίτων; Να τις αποκρύψομε; Πού αναφέρει ο 15ος Κανόνας ότι υποχρεωτικά όλοι φεύγουν και δυνητικά μπορούν και να παραμείνουν και αντίστροφα; Αυτό καταλάβατε ότι υποστηρίζει ο συγγραφέας; Γιατί δεν κατανοείτε κείμενα; Τόση δυσκολία έχετε; Πού το είδατε ότι αναλύει τον Κανόνα με βάση τον βαθμό δυσκολίας;
Λυπάμαι, αλλά απλά κοιτάτε. Δεν βλέπετε διότι δεν θέλετε να δείτε. Δεν είδατε ότι τα βλέπει συνδεδεμένα δυναμικά με τον προσωπικό ελάχιστο χρόνο απομάκρυνσης του καθενός, που για άλλον μπορεί να είναι μέγιστος, λόγω κατάγνωσης και προ συνοδικής καταδίκης ώστε αυτή να προετοιμαστεί σύντομα; Και αν το είδατε γιατί δεν το λέτε, παρά αφήνετε τεχνηέντως να εννοηθούν άλλα; Εκτός εάν δεν το λέει ή δεν ισχύει. Εάν ναι, έχετε την ευθύνη της κακής παραπληροφόρησης. Δεν υπεισερχόμεθα σε δόλο. Και μη βγείτε να πείτε πως επειδή χρησιμοποιείται λογοτεχνικός πληθυντικός, ότι το παρόν κείμενο έχει υπαγορευθεί.
Η πλάνη επάνω στην πλάνη, της πλάνης, ώ πλάνη!... Βλέπετε πλάνη εις τον γράφοντα, ότι χρησιμοποιεί πλανεμένα την εγκυρότητα των Μυστηρίων που δεν μας απαλλάσσουν από τον μολυσμό που εισπράττουμε. Τι ανοησίες είναι αυτές; Δεν βλέπετε ότι το πάτε ολοταχώς για σχίσμα; Το επόμενο βήμα σας ποιο θα είναι; Μήπως επειδή δεν επαρκούν οι αποτειχισμένοι για τον λαό, να χειροτονήσετε από μόνοι σας μερικούς και να πήξετε μερικά θυσιαστήρια; Συνέλθετε!
Ποια είναι η κραυγαλέα αντίφαση που λέτε ότι βλέπετε χωρίς να την κατονομάζετε και ποια δεύτερα μήπως ανατρέπουν τα πρώτα; Το μήπως, μήπως και αποτελεί κανένα επιχείρημα; Κι αφού ο αρθρογράφος λέτε ότι τα λέει μπερδεμένα, θολολογικά, νοησιαρχικά, αυθαίρετα, γιατί δεν μας τα ξεμπερδεύετε πνευματικά; Όχι όμως με συνθήματα. Κι αφού τελικά καταλήγετε ότι ασφαλώς ο καθένας θα ακολουθήσει αν το θέλει, όταν το καταλάβει, όταν είναι έτοιμος κλπ, πού είναι το πρόβλημά σας; Συγκρούεσθε παρακάτω με την Αγία Γραφή, με το «καὶ χαίρειν αὐτῷ μὴλέγετε»· «ἐξέλθετε ἐκ μέσου αὐτῶν… καὶ ἀκαθάρτου μὴ ἅπτεσθε»· «φεύγετε ὡς ἀπὸ ὄφεως»; Είσαστε σοβαροί;
Υποχρεώνεται στην Ορθοδοξία κανένας να παραμένει οπουδήποτε και να τηρεί υποχρεωτικά Κανόνες και ακρίβειες και οικονομίες και δυνητικά; Και αν δεν τα κάνει τιμωρείται; Ο μη έπαινος του Κανόνα είναι η τιμωρία της Εκκλησίας; Από ποιο διεστραμμένο παπικό ή προτεσταντικό μυαλό σας βγήκε αυτό το συμπέρασμα ως ορθόδοξο; Ο Θεός τιμωρός που κάνει ντα τους κακούς και ανταμείβει τους καθαρούς; Πού τα είδατε σε Ορθοδοξία αυτά; Αυτά λέει για τον Κανόνα ο γράφων; Αυτός προσκρούει στην κοινή λογική όπως τον κατηγορείτε, ή κάτι άλλο πολύ πιο χειρότερο;
Και πού το γράφει αγαπητοί ο Κανόνας, ότι αφήνει τη δυνατότητα να αποτειχίζεται και να μην αποτειχίζεται ιερέας από τον αιρετικό του επίσκοπο προ συνοδικής καταδίκης; Διότι εγώ, δεν το είδα. Οι Κανόνες όπως και οι Νόμοι και κάθε κωδικοποιητικό ανθρώπινο, έχουν σαφήνεια και όρια. Και θα επέτρεπε, και αν όχι, όλα καλά; Δηλαδή όποιος σηκώνει κεφάλι θαρραλέα επαινείται και ο άλλος που εν γνώσει του κοινωνεί με την αίρεση είναι ανεκτό έχοντας και αυτή τη δυνατότητα, και η μόνη συνέπεια θα είναι να μην επαινεθεί, αλλά αυτό είναι η τιμωρία;
Τελικά και γενικά και ειδικά και για να κλείσει το θέμα, κατ' αρχάς, υπάρχει μόνο ακρίβεια. Η οικονομία δεν συνιστά κανόνα αλλά εξυπηρετεί εμάς τους πτωτικούς και αδύναμους. Άρα σχεδόν παντού γίνεται οικονομία. Ο επίσκοπος που αποδέχεται δημόσια λόγω ή έργω την ψευδοσύνοδο δεν είναι παραδοσιακός αλλά εν δυνάμει αιρετικός και κηρύττει αίρεση γυμνή τη κεφαλή, εμπίπτοντας στον 15ο. Ξεκάθαρο. Μετά από Ορθόδοξη Σύνοδο που θα τον καταδικάσει, θα είναι και εν ενεργεία. Αν ο ιερέας έχει τα ίδια φρονήματα με τον επίσκοπό του και δεν τα εκφράζει δημόσια, είναι μεν αιρετίζων αλλά όχι γυμνή τη κεφαλή. Αν όχι και μοίρασε το π.χ. φυλλάδιο «Προς τον Λαό» από φόβο, είναι "λαγός" αλλά όχι αιρετικός. Αν δεν προσέξει, θα καταντήσει.
Ο λαϊκός λοιπόν, μέχρι ανευρέσεως αποτειχισμένου για να αναπαύεται καλύτερα, και μέχρι να ενημερωθεί σωστά, συμμετέχει κανονικά και αν καμιά φορά έρχεται ο επίσκοπος που για την ώρα είναι κανονικός, τότε καλόν είναι να φεύγει. Οίκοθεν Θεία Λειτουργία λαϊκού δεν υπάρχει. Γενικά, ερωτούμε τους ιερείς που συναντούμε αν αποδέχονται την κολυμπάρια σύναξη. Αν δεν γνωρίζουν τους δίνουμε ενημερωτικό υλικό και μετά από εύλογο χρονικό διάστημα τους ξαναρωτούμε. Αν τότε την αποδέχονται ή τα "μασάνε", φεύγουμε και πάμε σε ορθόδοξο που έστω ακόμη μνημονεύει αναμένοντας και τον δικό του χρόνο αποτείχισης, εκτός αν δεν γίνεται για την ώρα αλλιώς. Τότε, εφαρμόζουμε οικονομία μέχρι νεωτέρας. Δεν μένω χωρίς Μυστήριο. Είναι παραλογισμός αυτό, προ συνοδικής καταδίκης.
Δεν είναι αδελφοί, όλοι οι κοινωνούντες ιερωμένοι με τον αιρετίζοντα ή αιρετικό επίσκοπο προ συνοδικής καταδίκης αιρετικοί και τα Μυστήρια είναι έγκυρα αλλά είναι γελοίο και κατακριτέο και αντορθόδοξο να μπορείς να πας σε αποτειχισμένο και να γεμίζεις Ναό Οικουμενιστή. Εκεί, να μην πατάει κανείς και να τελούν τα έγκυρα μόνοι τους μπας και συνέλθουν. Άλλωστε εάν μείνουν εντελώς μόνοι, δεν θα μπορέσουν εκ των πραγμάτων να λειτουργήσουν εκτός αν – ποιος ξέρει – το αλλάξουν κι αυτό.
Ο «λαγός» ιερέας δεν κηρύττει ακόμη αίρεση. Ο ηθικός αυτουργός επίσκοπός του την κηρύττει δι' αυτού. Φυσικά φέρει την ευθύνη του «λαγού». Κανένας δεν είναι ανεύθυνος. Αν κηρύττει επιπρόσθετα, εξαρτάται από το τι λέει. Ο επίσκοπος φέρει προσωπική ευθύνη για όλα διότι η δουλειά του είναι ακριβώς να επισκοπεί. Συνεπώς, δεν μπορεί να μεταθέσει ευθύνη.
Λαϊκός δεν μπορεί να κάνει αποτείχιση από ιερέα, με την έννοια της μη μνημόνευσης. Αποτείχιση και μη μνημόνευση στην περίπτωση αυτή είναι συνώνυμα. Μπορεί όμως να διακόψει την εκκλησιαστική κοινωνία για λόγους πίστεως αν δεν αναπαύεται, και από λαγό και από νυφίτσα και από κουκουβάγια. Και αυτό είναι το πρέπον. Να βρίσκεται σε διαρκή εγρήγορση, ενημέρωση και ανησυχία διασώζοντας την πίστη του και ενημερώνοντας τους υπόλοιπους.
Εν τέλει, τι θα πει αποτείχιση επιτρέπεται και απαγορεύεται κλπ; Βλέπεις ή οσμίζεσαι αίρεση, φεύγεις. Αν θέλεις πάλι να παραμείνεις και να ρισκάρεις την ψυχή σου, μένεις. Απλά πράγματα. Πολύ απλά που δεν θα χρειάζονταν καν Κανόνα. Θα ήταν πολύ λυπηρό και καταστροφικό να μη συμφωνήσουμε όλοι στο τελευταίο.