Τετάρτη 24 Μαρτίου 2021

Πρωτοπρεσβυτέρου π. Διονυσίου Τάτση, Ἀνατροπὴ τῆς κοσμικῆς νοοτροπίας

 

Εναι καθκον κάθε χριστιανο ν νησυχε γι τ παράδεκτα κα σκανδαλώδη πο κατ καιρος μφανίζονται στν κκλησία κα μ διάκριση ν λέγχει κα ν διαμαρτύρεται.

 


νατροπ τς κοσμικς νοοτροπίας

 

Το πρωτοπρεσβυτέρου π. Διονυσίου Τάτση

 

Στ χρο τς κκλησίας συχν βλέπουμε νατροπς τς κοσμικς νοοτροπίας, πο παραδόξως μφανίζεται κα στ μέλη της. Δν σχύουν πάντα ατ πο σχύουν στν κοινωνία κα στηρίζονται στ νομοθεσία τν πολιτικν, ποία πηρετε σκοπιμότητες κα συμφέροντα. νδεικτικ ναφέρουμε τν παραβολ τν ργατν το μπελώνα, που διοκτήτης δωσε στος ργάτες τ συμφωνημένο δηνάριο, χωρίς ν πολογίζει τς ρες ργασίας το καθενός. ,τι δωσε στος πρώτους πο πγαν πρω- πρω στ μπέλι, τ διο δωσε κα στος ργάτες πο πγαν στς ννιά, στς δώδεκα κα στς πέντε τ πόγευμα. Γνώριζε διοκτήτης τι ο πρτοι ταν χαλαρο κα μελες, ν ο τελευταοι δειξαν περισσότερη προθυμία γι δουλειά.

 

χουμε πολλ παρόμοια παραδείγματα στν κκλησία. Βλέπουμε Μητροπολίτες πο π δεκαετίες «ποιμαίνουν» τ λα το Θεο μ τν δράνεια, τν διαφορία, τν προθυμία κα τν παραίτητη ποκρισία! Τ πολλ γκώμια τος χουν νεκρώσει, τ ποια ράματα σβησαν, ρχικς ζλος τόνησε κα χάθηκε κα μειναν μόνο τ λαμπρ μφια, τ δεσποτικ φος κα ο μφανίσεις στς πανηγύρεις κα τς θνικς πετείους. Σ’ ατος ταιριάζει ρήση τι ο πρτοι γιναν σχατοι, γιατί δν ξιοποίησαν τν κλήση το Θεο κα δν βάδισαν τν πνευματικ δ, γι ν γίνουν κλεκτοί.

 

Πι συχν εναι τ φαινόμενο στν ερατικ οκογένεια. Πληθώρα ο κλητοί, λάχιστοι ο κλεκτοί. Εναι παγγελματίες λειτουργοί το ψίστου. Γι’ ατ σέρνονται κα δν πετον. Εναι νθρωποι τς καθημερινότητας, δίχως πνευματικ βιώματα, δίχως προσευχ κα κατάνυξη, παρόλες τς προτροπς πρς τ λα ν «δεηθον το Κυρίου», ν ζητήσουν τ λεός του.

 

Ο Μητροπολίτες κα ο ερες πο ναφέραμε δν ξίζουν καμις μοιβς. Τ δηνάριο εναι πολ γι’ ατούς. Κα μως χουν παιτήσεις, δραστηριοποιονται πρς διον φελος κα διαχειρίζονται αθαιρέτως τ δηνάρια τς κκλησίας! Πο ν βρες κρη; Πς ν δράσεις, γι ν σταματήσει τ κακό; Δν νομίζω τι μπορε νθρώπινο χέρι ν διορθώσει κάτι. μως δν πρέπει ν πελπιζόμαστε, γιατί τ χέρι το Θεο παρεμβαίνει συχν κα χρησιμοποιε τος σχατους μ ρμοδιότητα τν πρώτων κα παραθεωρε τος κλητος ναθέτοντας ργο πνευματικ στος κλεκτος κι ς εναι λίγοι κα δυσεύρετοι.

 

Πολλο χριστιανο νοχλονται, ταν γίνεται λόγος γι τ κακς κείμενα τς κκλησίας κα πιλέγουν τ σιωπ κα τν νοχή, ν μέσα τους βρίσκονται σ ναβρασμό. Ξεχνον τι Χριστς τ φοβερ «οα» τ επε γι τος γραμματες, τος Φαρισαίους κα τος πεύθυνους τς συναγωγς, θέτοντας πολλς φορς σ κίνδυνο τ ζωή του. Ποτ δν εχε συμβιβαστε μ τ κρυμμένο θλιο θος τους κα ποτ δν εχε δεχτε τν ποκριτική τους συμπεριφορά. Τος λεγχε δημοσίως, περιέγραφε τ φοβερ πάθη τους κα φανέρωνε στος νθρώπους τ λέθριο ργο τους.

 

Εναι καθκον κάθε χριστιανο ν νησυχε γι τ παράδεκτα κα σκανδαλώδη πο κατ καιρος μφανίζονται στν κκλησία κα μ διάκριση ν λέγχει κα ν διαμαρτύρεται. δ πρέπει ν διευκρινίσουμε τι, ταν λέγχουμε, δν καταδικάζουμε τ πρόσωπα, λλ τς πράξεις τους πο ρχονται σ ντίθεση μ τ θέλημα το Θεο κα μακάρι κάποτε ν μετανοήσουν κα ν σταματήσει θλια συμπεριφορά τους. Μερικο ποστηρίζουν μ φέλεια τι λεγχος τς σκανδαλώδους συμπεριφορς εναι να νέο σκάνδαλο! χι. Πρόκειται γι πλάνη κα ς ποστηρίζουν ατ τν ποψη διάφοροι πνευματικοί, πο ρέσκονται στν κύμαντη καλοπέρασή τους κα στν καλ φήμη πο χουν ποκτήσει. δράνεια προφανς γι τ κακς κείμενα δν εναι θεοφιλής. Εναι κατακριτέα.

 

Εναι χρήσιμο ν ξαναθυμηθομε τ σα λεγε Χριστς στος γραμματες κα Φαρισαίους γι τν παράδεκτη συμπεριφορά τους κα τν προκλητικ ποκρισία τους. Τος μιλοσε μ παρρησία κα τν κουγε κα λας πο ταν θμα τους, λλ δύσκολα μποροσε ν ντιδράσει. Τος λεγε τι διδάσκουν τος λλους, λλ ο διοι δν τ τηρον. Φορτώνουν στος λλους βαρι φορτία, ν ο διοι δν κινον οτε τ δάκτυλό τους. Τ ργα τους εναι πρς τ θεαθναι. γαπον τν πρωτοκαθεδρία. ρέσκονται στος δημόσιους σπασμος κα πιδιώκουν τν προβολή. Θέλουν ν τος προσφωνον διδασκάλους κα πατέρες (Ματθ. κγ΄ 3-7). ναφερόμενος πίσης Χριστς στν ποκρισία τους χρησιμοποιε δύο κφραστικς κα συνάμα ποκαλυπτικς παρομοιώσεις: «λίμονό σας, γραμματες κα Φαρισαοι, ποκριτές, γιατί καθαρίζετε τ ξωτερικό το ποτηριο κα το πιάτου, τ περιεχόμενό τους μως προέρχεται π ρπαγ κα δικία. Φαρισαε τυφλέ, καθάρισε πρτα τ σωτερικό το ποτηριο κα το πιάτου, γι ν χει ξία κα ξωτερική τους καθαρότητα. λίμονό σας, γραμματες κα Φαρισαοι, ποκριτές, γιατί μοιάζετε μ τάφους σβεστωμένους, πο ξωτερικ φαίνονται ραοι, σωτερικ μως εναι γεμτοι κόκκαλα νεκρν κα κάθε λογς καθαρσία. τσι κι σες, ξωτερικ φαίνεστε εσεβες στος νθρώπους, κι σωτερικ εστε γεμτοι ποκρισία κα νομία» (Ματθ. κγ΄ 25-28). Κα συνεχίζει Χριστς τν δριμ λεγχο λέγοντάς τους τι κατατρώγουν τ σπίτια κα τς περιουσίες τν χηρν, χουν διεστραμμένη διδασκαλία πο δηγε στν ποκλεισμ π τ βασιλεία τν ορανν, καλλιεργον τν φανατισμ στος παδούς τους, προσκολλνται στ δευτερεύοντα κα διαφορον γι τ οσιώδη (Ματθ. κγ΄ 23). Τος ποκαλε κόμα τυφλος δηγούς, πο περννε π τ στραγγιστήρι τ κουνούπι κα καταπίνουν λόκληρη καμήλα (Ματθ. κγ΄ 24).

 

Ο κληρικο κα ο συνειδητο χριστιανο πρέπει ν ρνονται κάθε μοιότητα μ τος γραμματες κα Φαρισαίους, ν διατηρον τ κκλησιαστικ φρόνημα κα ν λέγχουν καθέναν πο μβλύνει τ ρθόδοξο θος.

 

Ορθόδοξος Τύπος