Δευτέρα 14 Νοεμβρίου 2016

ΕΝΑ ΑΚΟΜΗ ‘’ΔΟΓΜΑ’’ ΤΗΣ ΝΕΑΣ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑΣ! – ΑΛΗΘΙΝΟΣ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΑΣ [ΚΑΙ ΑΞΙΟΣ ΕΠΑΙΝΟΥ] ΕΙΝΑΙ ΜΟΝΟΝ ΑΥΤΟΣ ΠΟΥ ΜΕΤΕΧΕΙ ΣΤΟΥΣ ΔΙΑΛΟΓΟΥΣ ‘’ΜΕ ΓΕΝΝΑΙΟΤΗΤΑ ΨΥΧΗΣ’’ ΚΑΙ ‘’ΒΑΘΙΑ ΠΙΣΤΗ’’ ΣΤΙΣ ΑΡΧΕΣ ΤΟΥ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΣΜΟΥ-ΠΑΝΘΡΗΣΚΕΙΑΣ….''Νά! λοιπόν. Οἱ ἐνάρετοι καὶ χαρισματοῦχοι ἐπιστήμονες τῆς τελευταίας πεντηκονταετίας, σὲ διαφορετικὴ πορεία ἀπὸ τοὺς Ἁγίους Πατέρες χιλίων τετρακοσίων περίπου ἐτῶν. Τῶν ἁγίων ὅμως ἡ ἀρετὴ καὶ ἡ σοφία, ὡς καὶ τὰ θεία χαρίσματα, εἶναι ἀποδεδειγμένα θεόθεν καὶ ἁπτά· ἐμεῖς αὐτοὺς ἀκολουθοῦμε. οἱ ἄλλοι μποροῦν νὰ περιμένουν καὶ θὰ περιμένουν εἰς μάτην τὴν θεόθεν ἀναγνώριση τῆς ἀρετῆς καὶ τῶν χαρισμάτων τους'' (π. Θεόδωρος Ζήσης)

διδασκαλία το γίου Γρηγορίου το Παλαμ γι τ σλμ



σημερινς ορτασμς το γίου Γρηγορίου το Παλαμ λλ κα ο τρέχουσες ξελίξεις μ τν πλειοψηφία τν καθηγητν το Τμήματος Θεολογίας ΑΠΘ τς πρότασης γι δρυση Κατεύθυνσης σλαμικν σπουδν μέσα στ Θεολογικ σχολή, καθιστον πίκαιρη σο ποτ τν παρακάτω ναφορ το Πρωτοπρ. Θεοδώρου Ζήση, μοτίμου καθηγητ τς Θεολογικς Σχολς ΑΠΘ, στ διδασκαλία το γίου Γρηγορίου το Παλαμ γι τ σλάμ.

Τ πόσπασμα προέρχεται π το βιβλίο του π. Θεοδώρου Ζήση, «ΔΙΑΘΡΗΣΚΕΙΑΚΕΣ ΣΥΝΑΝΤΗΣΕΙΣ, ρνηση το Εαγγελίου κα προσβολ τν γίων Μαρτύρων» (δετε το σ λεκτρονικ μορφ ΕΔΩ).

Γράφει λοιπν π. Θεόδωρος:
λοι λοιπν ο γιοι, νεξαιρέτως, χουν ρνητικ κα πορριπτικ θέση γι τ σλμ κα τν "προφήτη" του. π τς πλευρς ατς, τς καθαρ ρευνητικς, χει δίκαιο στέριος ργυρίου, ταν διαπιστώνει, τι «καθόλη τ βυζαντιν περίοδο κα μέχρι μία ρκετ πρόσφατη ποχ ρνητικ στάση το γίου ωάννου το Δαμασκηνο θ πικρατήσει σ' λόκληρη τ χριστιανικ θεολογία»71.
Τουλάχιστον δν πιχειρε ν νοθεύσει τν λήθεια κα ν τν λλοιώσει, πως μερικο λλοι πο θεωρον ς προδρόμους κα πρότυπα τν σημερινν διαλόγων τος γίους Πατέρες. Εναι μόνον λυπηρ πο ν λόγω ρευνητς στ συνέχεια δν συμφωνε μ ατν τν καθολικ ρνητικ θέση τν γίων, κα παινε σημερινος πιστήμονες πο βλέπουν θετικ τ σλάμ, γιατί λέγει τος βοήθησαν σ' ατ « γενναιότητα τς ψυχς τους κα...
βαθιά τους πίστη», σν ν στεροντο ατς τς ρετς ο γιοι Πατέρες. Γράφει π λέξει: «Ο πιστήμονες μως πο νέφερα - καθς κα πολλο λλοι συνάδελφοι κα μαθητς τους - διακρίνονταν πίσης γι τ γενναιότητα τς ψυχς τους κα γι τ βαθιά τους πίστη. 

Ο δύο ατς ρετές, τ δύο ατ θεία χαρίσματα, τος βοήθησαν στε ν ναγνωρίσουν στ σλμ τ θρησκεία πο δοξολογε τν διο μ μας Θεό, τ Θε το βραάμ, τν κοιν Πατέρα λων τν πιστν. Ο διες κριβς ρετς χαρακτηρίζουν κα λους τούς χριστιανούς, καθολικούς, προτεστάντες κα ρθοδόξους, πο τ πενήντα τελευταία χρόνια, κυρίως π τ δεκαετία το '60 κα στερα, ποφάσισαν ν ργαστον γι τν προώθηση το σλαμοχριστιανικο διαλόγου κα τν σο τ δυνατν μεγαλύτερη προσέγγιση κα καλύτερη γνωριμία μεταξ τν δύο ατν ποκεκαλυμμένων θρησκειν»72.

Νά! λοιπόν. Ο νάρετοι κα χαρισματοχοι πιστήμονες τς τελευταίας πεντηκονταετίας, σ διαφορετικ πορεία π τος γίους Πατέρες χιλίων τετρακοσίων περίπου τν. Τν γίων μως ρετ κα σοφία, ς κα τ θεία χαρίσματα, εναι ποδεδειγμένα θεόθεν κα πτά· μες ατος κολουθομε. ο λλοι μπορον ν περιμένουν κα θ περιμένουν ες μάτην τν θεόθεν ναγνώριση τς ρετς κα τν χαρισμάτων τους. ς δομε λοιπν τί λέγει σχετικς ντως γιος κα χαρισματοχος, κρυξ το φωτς κα τς Χάριτος, «ρθοδοξίας φωστήρ, κκλησίας τ στήριγμα κα διδάσκαλος, τν μοναστν καλλονή, τν θεολόγων πέρμαχος προσμάχητος», ρχιεπίσκοπος Θεσσαλονίκης γιος Γρηγόριος Παλαμς.

ε'. γιος Γρηγόριος Παλαμς
Δν διενοήθη οτε πεδίωξε ποτ γιος Γρηγόριος ν ργανώσει διάλογο κα συνάντηση μ τος Μουσουλμάνους. ναγκάσθηκε ν συνομιλήσει μαζί τους,
π τραγικς μάλιστα συνθκες, χωρς ν διστάσει ν μιλήσει πρ τς ληθείας, μ κίνδυνο μάλιστα τς ζως του. ξίζει ν ντιπαραβάλει κανες τς συνθκες κάτω π τς ποες διεξήγαγε τν διάλογο αχμάλωτος στος γαρηνος ρχιεπίσκοπος Θεσσαλονίκης, περιτριγυριζόμενος π γρίους Μουσουλμάνους πο σαν τοιμοι ν κινηθον ναντίον του, ν λεγε κάτι προσβλητικ γι τν προφήτη κα τν θρησκεία τους, μ τν φιέστα τς σίζης, κα τ πολυτελ κα νετα ξενοδοχεα δρύματα, που φιλοξενονται κα σιτίζονται ο διεξάγοντες σήμερα τος διαθρησκειακος διαλόγους. πόλαυση ατν τν παροχν, τν διευκολύνσεων, τν ναγνωρίσεων τς πιστημονικς ξίας κα τν τιμν, εναι καλ κίνητρο γι ν εναι κανες συνεργάσιμος, διαλλακτικός, "ντικειμενικός", "μερόληπτος" κα χι πόλυτος κα ποκλειστικός. Μικρν δυνατοτήτων πιστήμονες χουν νάγκη προβολς κα καταξιώσεως, πλουτισμο τν βιογραφικν τους πομνημάτων, ν φιλόδοξοι κληρικο κα θεολόγοι πιδιώκουν περαιτέρω νοδο κα κατάληψη θέσεων στ οκουμενικ συμβούλια κα στς πιτροπές.
γιος Γρηγόριος Παλαμς καταξιωμένος γωνιστς τς ρθοδοξίας, φο συνέτριψε τν Βαρλαμ τν Καλαβρ κα ποκάλυψε τς πλάνες το Παπισμο, μ μία κρως ντιοικουμενιστική, φονταμενταλιστική, θ λεγαν πολλο σήμερα, στάση, ξελέγη γι τν ρχιεπισκοπικ θρόνο τς Θεσσαλονίκης τ 1347 «τάξει κα νόμω πνευματικς ναβάσεως... ο κλέψας τν ξουσίαν, οδ' ρπάσας, οδ διώξας τν τιμήν, λλ' π τς τιμς διωχθες, οδ' νθρωπίνην χάριν, λλ' κ Θεο κα θείαν δεξάμενος», πως λέγει γιος Γρηγόριος Θεολόγος γι τν Μ. Βασίλειο73. Λόγω τς ντιδράσεως το κινήματος τν Ζηλωτν δν κατέστη δυνατ νθρόνισή του, παρ μόνον μετ π τρία τη, τν Δεκέμβριο το 1350. Τ τριετς ατ διάστημα π τς κλογς μέχρι τς νθρονίσεως διλθεν ες τ γιον ρος κα ες τν Λμνον, τν ποία π διετίαν ποίμανε ς τοποτηρητής. Κα μετ τν νθρόνισή του μως κα τν παλλαϊκ κα νθουσιώδη ποδοχ τν Θεσσαλονικέων δν ταν διατάρακτη ποιμαντορία του, κυρίως λόγω τν δυναστικν διενέξεων μεταξ τν δύο ατοκρατορικν οκογενειν, τν Παλαιολόγων κα τν Καντακουζηνν. Σ κάποια μεσολαβητική, ερηνευτική του ποστολ στν Κωνσταντινούπολη τν Μάρτιο το 1354, τ πλοο πο τν μετέφερε π τν νσο Τένεδο ναγκάσθηκε λόγω θαλασσοταραχς, ν προσεγγίσει τς κτς τς ερωπαϊκς κτς τς Καλλίπολης, που γι πρώτη φορ στν στορία εχαν διαπεραιωθ π τν σιατικ πλευρ ο Τορκοι, κμεταλλευόμενοι τν πανικ κα τν ποδιοργάνωση πο εχε προκαλέσει καταστρεπτικς σεισμς τς 2ας Μαρτίου το 1354, χωρς ν προβληθε καμμία ντίσταση π τ ατοκρατορικ στρατεύματα. κε λοιπν συνελήφθη γιος Γρηγόριος αχμάλωτος π τος Τούρκους μαζ μ τν συνοδεία του κα πέστη τ πάνδεινα. ν βρίσκεται στ χέρια τν Τούρκων, σ πιστολ πο στέλνει Πρς τν αυτο κκλησίαν, τν κκλησία Θεσσαλονίκης, τος χαρακτηρίζει ς «τος πάντων βαρβάρων βαρβαρωτάτους». κτιμοσε τι αχμαλωσία του ταν ργο τς Θείας Προνοίας πο πέβλεπε φ' νς μν ν κηρύξει τ Εαγγέλιο πρς τος λλοπίστους Μουσουλμάνους κα φ' τέρου ν νισχύσει τος Χριστιανούς, στε ν ποφύγουν τν ξισλαμισμ λόγω τν πιέσεων πο σκοσαν ο Τορκοι κατακτηταί. Προοδοποιε δ γιος Γρηγόριος τ ργο τν μεγάλων γίων τς Τουρκοκρατίας, το γίου Κοσμ το Ατωλο κα τν Κολλυβάδων, διαγράφει τν δ τς μολογίας κα τς παρρησίας στος ναγκαστικος διαλόγους μ τος κατακτητς, στος ληθινος διαθρησκειακος διαλόγους, ο ποοι γέννησαν στ συνέχεια τ πλθος τν Νεομαρτύρων. Τί γεννον κα τί παράγουν ο σημερινο διαθρησκειακο διάλογοι; σφαλς χι μάρτυρας κα πολογητς, λλ χλιαρος κα διαφόρους περ τν πίστιν ποστάτας τς ρθοδοξίας.

Συνολικ κατ τν διάρκεια τς ταλαιπωρίας του π πόλη σ πόλη, ποία φείλεται ες τ τι πληροφορηθέντες ο Τορκοι τι το πιφανς κα διάσημος ρχιερεύς, ζητοσαν πέρογκα χρηματικ ποσ ς λύτρα, διεξήγαγε τρες διαλόγους γιος Γρηγόριος μ θεολόγους το σλάμ, στος ποίους σύντομα θ ναφερθομε. πρώτη συζήτηση περιγράφεται σ πιστολ πρς τν κκλησία του74, δεύτερη συζήτηση στν δια πιστολ κα σ λλη του πιστολ π τν αχμαλωσία πρς νώνυμο παραλήπτη75, κα τρίτη συζήτηση «Πρς τος θέους Χιόνας»76, ξισλαμισθέντες πρώην Χριστιανούς, καταγράφτηκε σν να εδος πρακτικν, π τν ατρ Ταρωνείτη, πο προσεκλήθη π Χριστιανος γι ν βοηθήσει τν σθενήσαντα π τς ταλαιπωρίες γιο Γρηγόριο.

Γράφοντας λοιπν «Πρς τν αυτο κκλησίαν» κρίνει τι ταν μέτρο τς προνοίας το Θεο αχμαλωσία του: «Δοκε γρ μο δι τς οκονομίας ταύτης φανεροσθαι τ το Κυρίου μν ησο Χριστο, το π πάντων Θεο, κα ατος τος πάντων βαρβάρων βαρβαρωτάτοις, ς ναπολόγητοι σιν π το μέλλοντος ατο φρικωδεστάτου βήματος, γγς ντος δη, δ' ν οκονομίαν, ς π τν κβάντων στι συνορν, κα μες παρεδόθημεν τας τούτων χερσίν, μα πρς μικρν κτισιν τν πολλν ες Θεν μετέρων μαρτημάτων»77. Ο σημερινς συναντήσεις κα διάλογοι δν γίνονται γι καμμία οκονομία θεϊκή, οτε καθιστον ναπολογήτους τούς Μουσουλμάνους, φο δν μαθαίνουν π ατος τν λήθεια το Εαγγελίου· γίνονται γι νθρώπινες οκονομίες, πως κα ν κλάβει κανες τν ρο. π τν Καλλίπολη, που συνελήφθησαν, μεταφέρθηκαν ο αχμάλωτοι μαδικ στν Λάμψακο π σκληρς συνθκες, γύμνιας, πείνας, στερήσεων, σωματικν κακώσεων γεμν τν βαρβάρων λπιζε τι θ εσπράξει χιλιάδες νομισμάτων γι τν πελευθέρωση το γίου Γρηγορίου, ο δ φανατικο στν πίστη Μουσουλμάνοι ξεδήλωναν τν μανία τους ναντίον του κα πεδίωκαν ν τν ποχρεώσουν σ θεολογικ διάλογο, γιατί πίστευαν τι αχμαλωσία τους ταν τιμωρία π τν Θε ξ ατίας τς σεβος πίστεως τν Χριστιανν. γανακτε στ σημεο ατ γιος Γρηγόριος γιατί «τ δυσσεβς κα θεομισς κα παμμίαρον τοτο γένος» μεγαλαυχε κα πιστεύει τι λόγω τς εσέβειας κα θεοφιλίας του πικρατε π το Γένους τν Ρωμην. πενθυμίζει τι κατ τ Εαγγέλιο « κόσμος οτος ν τ πονηρ κεται»78 κα τι στ μεγαλύτερο μέρος το κόσμου κυριαρχον ο κακο κα δολοι τν κάτω, πο κβιάζουν μ τ πλα κα κπορθον τ γειτονικ δάφη. Μέχρι τν χρόνων το Μ. Κωνσταντίνου κυβερνοσαν τν κόσμο ο εδωλολάτρες, πο δν εχαν βέβαια τν ενοια το Θεο. Ο Μουσουλμάνοι παθαν ,τι κα ο εδωλολάτρες λληνες, γι τος ποίους λέγει πόστολος Παλος τι τος παρέδωσε Θες «ες δόκιμον νον», διότι «γνόντες τν Θεν οχ ς Θεν δόξασαν». Τ διο κα ο Μουσουλμάνοι, ν σχυρίζονται τι Χριστς εναι Λόγος το Θεο κα Πνεμα, τι τέχθη κ παρθένου, δίδαξε θεία πράγματα, νελήφθη στος ορανος κα θ λθει ν κρίνει τν κόσμο, ν τούτοις δν τν δέχονται ς Θεό, ς Θεάνθρωπο Λόγο, λλ «λλάξαντο τν λήθειαν ν τ ψεύδει κα πίστευσαν κα σεβάσθησαν κα κολούθησαν νθρώπω ψιλ τ κα θνητ κα τεθαμμένω, Μωάμεθ οτος, παρ τν Θεάνθρωπον κα είζωον κα ΐδιον Λόγον». συνέχεια τν σων λέγει γιος Γρηγόριος ποτελον λοκληρωτικ ρνηση κα κατεδάφιση το σλάμ. πειδ λοιπν στόχησαν στν πίστη, πως ο εδωλολάτρες, τος παρέδωσε Θες «ες δόκιμον νον κα ες πάθη τιμίας». η πίστη τους κα ζω τος εναι θεομισες κα πάνθρωπες. χουν φθάσει σ τέτοιο σημεο παραλογισμο, στε χι μόνον δικαιολογον τ σα πράττουν, λλ νομίζουν τι κα Θες πιδοκιμάζει τς πράξεις τους. πικαλεται γι τν κρίση του ατ τν προσωπική του πλέον μπειρία. Λέγει τ κείμενο: «πε γον γνόντες περ ν Λόγος τν Χριστν οχ ς Χριστν δόξασαν σεβάσθησαν, "παρέδωκεν ατος Θες ες δόκιμον νον" κα "πάθη τιμίας", στε βιον ασχρς κα πανθρώπως, κα θεομισς, κα κατ τν κ παιδς π Θεο μεμισημένον κα τς πατρικς εχς πωσμένον σα, π τόξω κα μαχαίρα κα σωτία ζν, πεντρυφώντας νδραποδισμος, φόνοις, λεηλασίαις, ρπαγας, κολασίας μοιχείαις, νδρομανίαις. Κα ο μόνον ατο τ τοιατα πράττουσιν, λλ' τς παρανοίας, κα τν Θεν συνευδοκεν τούτοις οονται. Οτως γ περ τούτων διανοομαι, τ κατ' ατος νν εδς κριβέστερον»79.

κοτε λοι σες, πατριάρχες, ρχιεπίσκοποι, θεολόγοι, ερηνοποιο κα γαπητικοί, πο τολμτε κα πικαλεσθε τν γιο Γρηγόριο Παλαμ ς συνήγορο τν δικν σας θετικν κτιμήσεων γι τ σλάμ. Γιατί κρύβετε τν λήθεια κα τν συσκοτίζετε; Φοβάστε τ φς το Εαγγελίου κα τν γίων Πατέρων, γιατί ποτελον λεγχο τν δικν σας πράξεων. Δν τελειώσαμε μως μ τν γιο Γρηγόριο, γιατί χει κα λλες νδιαφέρουσες διαθρησκειακς θέσεις, κα θ συνεχίσουμε. δ πάντως στ χωρίο πο παραθέσαμε κονιορτοποιεται τ πιχείρημα τν διαθρησκειακν "θεολόγων" περ το τι τ σλμ γνωρίζει κα ναγνωρίζει τν Χριστ ς προφήτη κα διδάσκαλο. Τόσο τ χειρότερο, φ' σον εναι γνωστν τι " γνος κα μ ποιήσας δαρήσεται πολλς"·  γνώση τν περ Χριστο πιβαρύνει περισσότερο τούς Μουσουλμάνους, διότι «γνόντες τν Χριστν οχ ς Χριστν δόξασαν σεβάσθησαν» λλ τν βαλαν, πως εδαμε παρουσιάζοντας τν διδασκαλία το γίου ωάννου Δαμασκηνο, ν ρνεται διος τν θεότητά του κα ν παραδέχεται τι τ Εαγγέλιο τ γραψαν νθρωποι "παραβται", "ψεσται" κα "πεπλανημένοι". χι μόνο ρνήθηκαν τν Χριστ λλ διέστρεψαν κα τν διδασκαλία του, καταστάντες γι' ατ ναπολόγητοι, ατο κα ο ποστηρικτς των.

Κατ τν πρώτη του πικοινωνία μ τος Μουσουλμάνους στ Λάμψακο γράφει γιος Γρηγόριος τι πολλο π ατος δειξαν γριες διαθέσεις ναντίον του, τν προσέβαλαν κα φιλονεικοσαν μαζ του προβάλλοντας τν αχμαλωσία του ς πόδειξη τς μ ληθος πίστεως τν Χριστιανν. Προσθέτει μάλιστα τι τν περιτριγύριζε κα πολ πλθος Χριστιανν, νδρν, γυναικν κα παιδιν, π τος ποίους λλοι θελαν ν ξομολογηθον, λλοι ν ρωτήσουν γι διάφορα θέματα τς πίστεως, ν ο περισσότεροι ζητοσαν ν μάθουν τν ατία γι τν ποία Θες γκατέλειψε τ Γένος μας, προφανς πηρεασμένοι π σα λεγαν ο Μουσουλμάνοι. Μερικο μάλιστα κλαιγαν π συμπάθεια γι τν αχμαλωσία το γίου Γρηγορίου. μειναν πτ μέρες στ Λάμψακο κα τν γδοη νεχώρησαν γι τν πόλη Πηγές. Κατ τ διαδρομ μολογητς γιος πέστη περίγραπτες ταπεινώσεις κα βασανιστήρια, πως γράφει· «Κα τ τς δο ταύτης πάθη βουλομένω μο καταλέγειν οτε μέλαν, σου νν επορ, οτε χάρτης ρκέσει»80.

Μετ π τρες μέρες φθασαν στς Πηγές. Ταλαιπωρημένους π τν δοιπορία τους φησαν ν διανυκτερεύσουν στν παιθρο, μολονότι εχε πολ ψυχος ήταν Μάρτιος μήνας. Ξεχώρισαν τν γιο μαζ μ μερικος μοναχούς· τος φοβέριζαν μ νήκουστες πειλές, γι ν αξήσουν τ ποσν τν λύτρων, τ ποία μως δν εχαν ν προσφέρουν γι ν πελευθερωθον. Τελικς τος φιλοξένησε κάποιος Χριστιανς κα τος περιέθαλψε π τρες μνες στς Πηγές, που στν κκλησία το Χριστο συγκεντρώνονταν κα ο ντόπιοι κα ο αχμάλωτοι γι ν κούσουν τν διδασκαλία το γίου Γρηγορίου.
Μετ τν πάροδο τριν μηνν δηγήθηκαν στν Προσα. Στ περίχωρα τς Προύσας σ να λοφώδη τόπο, που δηγήθηκαν, διεξήγαγε γιος Γρηγόριος διάλογο μ τν σμαήλ, γι το μεγάλου μηρ. Μεταξ λλων τν ρώτησε σμαλ ν ο Χριστιανο δεχόμαστε κα γαπομε τν προφήτη τος Μωάμεθ. «κενος ρετο πάλιν, ε δεχόμεθα κα γαπμεν κα μες τν προφήτην ατν Μεχομετ»81. Σημερινο πατριάρχες, ρχιερες κα θεολόγοι δν χρειάζεται καν ν ρωτηθον, οτε βέβαια ν ποστον τς ταλαιπωρίες τς αχμαλωσίας το γίου Γρηγορίου.· σπεύδουν μόνοι τους ν παντήσουν θετικά, χι σφαλς γι ν ποφύγουν διώξεις κα ταλαιπωρίες, λλ ς «προοδευτικο» κα παγκοσμιοποιημένοι, γι ν δείξουν τι ατο χουν περβ λες τς διακρίσεις πο χωρίζουν τος νθρώπους, κόμη κα τς θρησκευτικς διαφοροποιήσεις, δν εναι ρατσιστς κα φανατικοί, σν τν γιο Γρηγόριο, ποος μέσως πάντησε χωρς ν σκεφθε τς ποιεσδήποτε συνέπειες, τι οτε τν δεχόμαστε οτε τν γαπομε τν Μωάμεθ. ταν σμαλ το ζήτησε τν λόγο ατς τς ρνήσεως κα πορρίψεως, γιος Γρηγόριος επε τι δν πιστεύουμε στν διδασκαλία του, πορρίπτουμε τν διδασκαλία του, κα πομένως γι τν λόγο ατ δν μπορομε ν τν δεχθομε κα ν τν γαπήσουμε ς διδάσκαλο κα προφήτη «τ μ πιστεύοντι τος το διδασκάλου λόγοις οκ νι τν διδάσκαλον ς διδάσκαλον γαπν»82. Συνεζήτησαν κα π λλων θεμάτων. κατ τν συζήτηση ταν μφανς σκωπτικ διάθεση το σμαήλ. δεν συμπεριφέρθηκε πάντως γρια, μολονότι, πως γράφει γιος Γρηγόριος, «καθάπερ λέγουσιν ο τοτον εδότες, οτος στι τν πηνν κα κατ Χριστιανν μεμηνότων τ πρτα»83.

Στ συνέχεια τος δήγησαν στν Νικομήδεια νώπιον το δίου το μηρ ρχν, ποος, πειδ ντυπωσιάσθηκε π τ νδιαφέρον το Χριστιανο γιατρο το Ταρωνείτη γι τν γιο Γρηγόριο, ρώτησε «Τς πότε κα οος στιν καλόγηρος οτος;». ταν το ξήγησε σχετικς ατρός, μηρς πήντησε τι χει κα ατς σοφος θεολόγους, ο ποοι θ συζητήσουν μαζύ του. στειλε κα κάλεσε μέσως τος Χιόνες, ξισλαμισθέντες Χριστιανούς, γι τος ποίους γιος Γρηγόριος λέγει τι τίποτε λλο δν εχαν μάθει π τν Σαταν, π τ ν βλασφημον κα ν σεβον στ πρόσωπο το Χριστο. «νθρώπους μηδν λλο μελετήσαντας κα παρ το Σαταν διδαχθέντας βλασφημίαν κα ναισχυντίαν ες τν Κύριον μν ησον Χριστν τν το Θεο Υἱὸν»84. Τν δια στάση τηρον πέναντι τς θεότητας το Χριστο ο Μουσουλμάνοι λων τν ποχν κα ο σημερινο πο μετέχουν στος διαθρησκειακος διαλόγους. έγραψε μως ποτ κανες π τος δικος μας διαλεγομένους τι πίστη τος ατ εναι βλασφημία κα ναίδεια, διδαγμένη π τν Σαταν;

Τ πρακτικ τς συζητήσεως μ τος Χιόνες τ διέσωσε ατρς Ταρωνείτης. ο γιος Γρηγόριος δν ναφέρει λεπτομέρειες π τν συζήτηση ατ γράφοντας Πρς τν αυτο κκλησίαν. παραπέμπει στν νάγνωση τν πρακτικν πο διαδόθηκαν μ ντίγραφα. Σύμφωνα λοιπν μ ατ γιος Γρηγόριος, διεξάγει στν Νικομήδεια τν δεύτερο διάλογο μ τος Μουσουλμάνους, μετ π κενον μ τν σμαήλ. Εναι πάντως κα ατ χαρακτηριστικ τι ατρς Ταρωνείτης πο διέσωσε ατν τν διάλογο, χαρακτηρίζει τος Μουσουλμάνους ς «θέους», δεγμα κα ατ το πόσο ταιριάζουν ο διάλογοι τν γίων μ τος σημερινος διαλόγους, ο ποοι ξεκινον π τν κτίμηση τι χουμε τν διο Θεό. εναι διανόητο στος σημερινος διαλόγους τς διαθρησκειακς διαπλοκς ν χαρακτηρισθον ο Μουσουλμάνοι ς θεοι. μως τίτλος το σχετικο ργου γράφει. «Διάλεξις πρς τος θέους Χιόνας, συγγραφεσα παρ ατρο το Ταρωνείτου».

Κατ τ συζήτηση δόθη ν πρώτοις λόγος στν γιο Γρηγόριο ποος παρουσίασε τ βασικ θέματα τς Χριστιανικς πίστεως, τονίζοντας κενα ες τ ποία διαφέρει Χριστιανισμς π τ σλάμ, τν διδασκαλία δηλαδ περ γίας Τριάδος κα περ τς θεότητος το Υο κα το γίου Πνεύματος, παντν σ σχετικς νστάσεις τν Μουσουλμάνων. παριστάμενος στ θέση το μηρ ρχων Παλαπάνος, γνωρίζοντας προφανς τν πάντηση πο εχε δώσει νωρίτερα γιος Γρηγόριος στν σμαλ πέβαλε τώρα τν δια ρώτηση, συμπληρωμένη μως μ κάποια διαπίστωση λλείψεως μοιβαιότητος κα λληλοκατανοήσεως μ εθύνη τν Χριστιανν, διότι ν ο Μουσουλμάνοι δέχονται τν Χριστό, τν τιμον κα τν γαπον, πως κα τν μητέρα του, δν πράττουν τ διο κα ο Χριστιανο γι τν Μωάμεθ. « αθέντης ρίζει σ επεν πς μες μν δεχόμεθα τν Χριστν κα γαπμεν κα τιμμεν κα λέγομεν ατν εναι το Θεο λόγον κα πνοήν, χομεν δ κα τν μητέρα ατο πλησίον του Θεο, μες ο δέχεσθε τν προφήτην μν, οδ γαπτε ατόν;»85

Τώρα κα πάντηση το γίου Γρηγορίου εναι συμπληρωμένη κα λοκληρωμένη σ σχέση μ τν πάντηση πο δωσε στν σμαήλ. Δν πιστεύουμε στ διδασκαλία το Μωάμεθ, «δι τοτο οκ γαπμεν μες τν Μεχομετ». Κύριός μας ησος Χριστς δίδαξε τι θ λθει πάλιν γι ν κρίνει λον τν κόσμον. και μς παρήγγειλε ν μ δεχθομε κανένα λλον πρ τς δικς του παρουσίας. λεγε πίσης πρς σους δν πίστευαν ες ατόν, τι λθεν ξ νόματος το Πατρς κα δν τν δέχθησαν. εν λθει κάποιος λλος στ δικό του νομα, ατν θ τν δεχθον. Εναι σαφς δ παινιγμς τι Μωάμεθ ταν ατόκλητος κα χι θεοκλητός, πόστολος το αυτο του κα χι το Θεο, κα μως τν δέχθησαν ο Μουσουλμάνοι. Προσθέτει γιος Γρηγόριος, γι ν ατιολογήσει τν κ μέρους τν Χριστιανν πόρριψη το Μωάμεθ, σα λέγει πόστολος Παλος πρς τος Γαλάτας· «Καν γγελος ξ ορανο εαγγελίσηται μίν παρ' παρελάβετε, νάθεμα στω»86.

πιτυχέστατες εναι κα ο παντήσεις το γίου Γρηγορίου στ ρωτήματα γιατί δν περιτέμνονται ο Χριστιανο κα γιατί τιμον τς γιες εκόνες, ν γία Γραφ παγορεύει κάτι τέτοιο. Κα ν ο ρχοντες μετ τ συζήτηση χαιρέτησαν μ σεβασμ τν μητροπολίτη Θεσσαλονίκης κα πεχώρησαν, νας π τος Μουσουλμάνους Χιόνες «προσκαρτερήσας βρισε τν μέγαν του Θεο ρχιερέα ασχρς κα ρμήσας πάνω ατο δωκεν ατ πληγς κατ κόρρης»87. Πόσες βρεις κα πληγς δέχονται ο διεξάγοντες σήμερα τος διαλόγους, πο τολμον ν σχυρίζονται τι μιμονται τν γιο Γρηγόριο Παλαμά;

π τν Νικομήδεια μετέφεραν τν γιο Γρηγόριο στν Νίκαια, τν στορικ πόλη τν δύο οκουμενικν συνόδων, τς πρώτης (325) κα τς βδόμης (787). Προβαίνει σ νδιαφέρουσα σύντομη περιγραφ τς πόλεως. διος κατευθύνθηκε στν ερ Μον το ακίνθου, που κα γκαταστάθηκε μόνος, διότι δη κα τ μέλη τς συνοδείας του, ο συναιχμάλωτοί του κληρικο κα μοναχοί, εχαν κατορθώσει ν πελευθερωθον μ καταβολ λύτρων, τ ποία γι' ατος σαν πολ λιγώτερα. Κάποια μέρα λοιπν ξλθε γι περίπατο ξω π τν πόλη π τν νατολικ πύλη. Συνέπεσε τότε ν κηδεύουν ο Μουσουλμάνοι κάποιον μόπιστό τους· κ το μακρόθεν παρακολούθησε τ τελούμενα κα γιος Γρηγόριος. ταν πέστρεφαν, κάθησαν μαζ μ να τασιμάνη, να Μουσουλμάνο κληρικ δηλαδή, στ μέρος που καθόταν κα γιος Γρηγόριος, ποος, φο ζήτησε κάποιον πο ν γνωρίζει κα τς δύο γλσσες, μ δική του πρωτοβουλία νοιξε συζήτηση μ τν τασιμάνη, πολ νδιαφέρουσα. Μ φορμ τ τελεσθέντα κατ τν κηδεία διάλογος περιεστράφη γύρω π τν σχετικ τελετουργία κα τν μέλλουσα κρίση. γιος Γρηγόριος παρετήρησε τι θ πρεπε ο εχές τους, ν ναπέμπονται πρς τν Χριστό, φ' σον πως κα ο διοι πιστεύουν, κριτς λων θ λθει Χριστός. Σύμφωνα μάλιστα μ τν βραμ Θες θ κρίνει τν οκουμένη, πως κα σύμφωνα μ τν προφήτη Δανιήλ. πομένως Χριστς ς Θες θ κρίνει τν οκουμένη, δν εναι διαφορετικς π τν Πατέρα κατ τν θεότητα, πως δν εναι διαφορετικ π τν λιο τ λιακ παύγασμα. τασιμάνης φάνηκε ν δυσανασχετε. νέπτυξε κα τς δικές του θέσεις, ν ν τ μεταξ συγκεντρώθηκαν πολλο Χριστιανο κα Τορκοι, γι ν παρακολουθήσουν τν συζήτηση. Επε λοιπν τι ο Μουσουλμάνοι δέχονται λους τούς προφτες κα τν Χριστό, πιστεύουν δ τι κα τ Εαγγέλιο το Χριστο εναι θεϊκ ποκάλυψη, κατλθεν ξ ορανο. Στραφες δ πρς τν γιο Γρηγόριο τν ρώτησε: «μες δ πς ο δέχεσθε τν μέτερον προφήτην, οδ πιστεύετε τ τούτου βιβλίω, ξ ορανο κα ατ καταβάντι;»88

πάντηση το γίου Γρηγορίου εναι πλήρης, θαρραλέα κα ποφασιστική, πως θ δομε. Προϋποθέτει μάλιστα γνώση τς σχετικς διδασκαλίας τν πρ ατο γίων, διαίτερα το γίου ωάννου το Δαμασκηνο. Εναι κα ατ ξιοπρόσεκτο σημεο τν τότε διαθρησκειακν διαλόγων σ σχέση μ τος σημερινούς. Τότε λάμβαναν π' ψιν τν προηγούμενη πατερικ Παράδοση· στηρίζοντο στος πρ ατν γίους Πατέρες, δν μιλοσαν π κοιλίας, ατοσχεδιάζοντας κα ατοφωτιζόμενοι. Λέγει λοιπν γιος Γρηγόριος, παντώντας στν τασιμάνη, τι εναι παλαιότατη συνήθεια ν μ δεχόμαστε τίποτε ς ληθές, ν δν πάρχουν σχετικς μαρτυρίες. Ο μαρτυρίες εναι δύο εδν. Τ να εδος μαρτυρίας εναι τ δια τ ργα κα τ πράγματα, τ λλο ο μαρτυρίες π ξιόπιστα πρόσωπα. ναφέρεται στν Μωυσ κα στς μαρτυρίες πο πάρχουν γι' ατν μέσα στν γία Γραφή, πως κα στν Χριστό, ποος «μετ τν ξαισίων ν εργάσατο πολλν κα μεγάλων, κα παρ' ατο Μωσέως κα τν λλων προφητν μαρτυρεται». Δν σχύει τ διο κα γι τν Μωάμεθ, ποος οτε μαρτυρεται π τος προφτες οτε κανε κάποιο θαμα ξιόλογο· «Τν δ Μεχομετ οτε παρ τν προφητν ερίσκομεν μαρτυρούμενον οτε τί ξένον εργασμένον κα ξιόλογον πρς πίστιν νάγον. Δι τοτο ο πιστεύομεν ατ οδ τ παρ' ατο βιβλίω»89.

τασιμάνης δυσανασχέτησε· πολογήθηκε μως προβάλλοντας τ πιχείρημα τι στ Εαγγέλιο πρχαν μαρτυρίες γι τν Μωάμεθ, λλ τς σβησαν, τς ξαφάνισαν ο Χριστιανοί, κα τι δεγμα τς θεϊκς ελογίας κα ποδοχς το Μωάμεθ εναι τι διαρκς π τν νατολ μέχρι τ δύση, σ λη δηλαδ τν οκουμένη, Θες το χαρίζει νίκες ναντίον τν λλων θνν. «λλ κα ξ κρας νατολς ξελθν λίου, μέχρι κα τς ατο δύσεως, ς ρς, νικν κατήντησεν».

Εναι συντριπτικ πάντηση το γίου Γρηγορίου στ πιχειρήματα ατ το τασιμάνη. Λέγει ν πρώτοις τι π τ Εαγγέλιο δν ποκόπηκε οτε τροποποιήθηκε τ παραμικρό. πάρχουν γι' ατ φρικτς ντολές· ποιος τολμήσει ν ποκόψει κάτι ν τ λλάξει ποκόπτεται π τν Χριστό. Κανες Χριστιανς δν θ τολμοσε ν ποκόψει ν λλάξει τ θεοχάρακτα λόγια το Χριστο. λλωστε κα ο πολλς μεταφράσεις το Εαγγελίου μαρτυρον γι' ατό. θα εχε γίνει ντιληπτ ποιαδήποτε παραχάραξη. κόμη κα πολλο αρετικοί, πο συμφωνον σ μερικ μ τος Μουσουλμάνους, δν χουν ν δείξουν τέτοιο παραλλαγμένο Εαγγέλιο. Στ Εαγγέλιο λλωστε πάρχουν μφανς διδασκαλίες ντίθετες πρς τν διδασκαλία το Μωάμεθ· πς λοιπν θ μαρτυροσε τ Εαγγέλιο γι τν Μωάμεθ; π πλέον δν πάρχει στ Εαγγέλιο τίποτε σχεδν πο ν μν χει προλεχθ π τος προφτες· ν λοιπν πρχε γραμμένο κάτι γι τν Μωάμεθ, θ τ εχαν προείπει κα ο προφτες. ντίθετα μέσα στ Εαγγέλιο πάρχει γραμμένο κα χι σβησμένο τι «λεύσονται πολλο ψευδόχριστοι κα ψευδοπροφται κα πολλος πλανήσουσι». Γι' ατ κα παραγγέλλει: «Μ ον πλανηθτε πίσω ατν»90. Εναι βέβαια σωστ τι Μωάμεθ προχώρησε π τν νατολ μέχρι τ Δύση νικώντας τος λλους λαούς. Πς τ κατόρθωσε μως ατό; «Πολέμω κα μαχαίρα κα λεηλασίαις κα νδραποδισμος κα νδροκτασίαις ν οδν κ Θεο το γαθο προηγουμένως στι, το ξ ρχς νθρωποκτόνου δ μλλον προηγούμενον θέλημα». Κα Μέγας λέξανδρος ξεκίνησε π τν Δύση κα κατέκτησε τν νατολή. Κα πολλο λλοι σ διάφορες ποχς μ τ στρατεύματά τους κατέκτησαν μεγάλα τμήματα τς οκουμένης. Σ κανένα μως π' ατος δν μπιστεύθηκαν ο νθρωποι κα τς ψυχές τους, πως σες στν Μωάμεθ. λλωστε μολονότι χρησιμοποίησε Μωάμεθ τ βία κα κολάκευε τς δονές, ν τούτοις δν κατέκτησε κα λόκληρη τν οκουμένη. ντίθετα διδασκαλία το Χριστο, μολονότι πομακρύνει π' λες τς δονς τς ζως, ξαπλώθηκε στ πέρατα τς οκουμένης, χωρς ν χρησιμοποιήσει βία, λλ μλλον νικώντας τν βία πο λλοι σκοσαν ναντίον της, στε πράγματι μόνον ατ ν μπορε ν χαρακτηρισθε ς νίκη πο νίκησε τν κόσμο. Εναι κλασικ πολογητικ κείμενο κα ξίζει ν τ παραθέσουμε: «Τί δ κα λέξανδρος οκ κ δύσεως κινήσας τν νατολν πηγάγετο πάσαν; λλ κα λλοι λλοτε πολλάκις στρατευσάμενοι πολλοί της οκουμένης πεκράτησαν πάσης. Οδεν δ τούτων οδν γένος τς αυτν νεπίστευσαν ψυχς, ς μες τ Μεχομετ. Καίτοι οτος, μο τ βίαν πάγων κα τ καθ' δονν προτεινόμενος, οδ μέρος ν λον της οκουμένης προσηταιρίσατο. η δ το Χριστο διδασκαλία, καίτοι τν το βίου σχεδν πάντων δέων πάγουσα, πάντα τ περιέσχε τς οκουμένης τ πέρατα κα μεταξ τν ατ πολεμούντων κρατε, μηδεμίαν ατη βίαν πάγουσα, νικώσα δ μλλον τν ντεπαγομένην βίαν κάστοτε, ς κα οτω ταύτην εναι τν νίκην τν τν κόσμον νικήσασαν»91.

συντριπτικ ατ κα θαρραλέα πάντηση το γίου Γρηγορίου ξόργισε τος Τούρκους. Ο παρατυχόντες Χριστιανο παρατήρησαν τς κακς διαθέσεις τους κα μ νοήματα προέτρεψαν τν γιο Γρηγόριο ν μετριάσει τος λόγους, ποος πράγματι χαμογελώντας μ λαρότητα επε τι εναι φυσικ ν διαφωνομε, γιατί διαφορετικ θ εχαμε τν δια πίστη92 .
νταποκρινόμενος στν τελευταία ατ ξ νάγκης προκληθεσα συναινετικ τμόσφαιρα κάποιος π τος Τούρκους επε τι θ λθει κάποτε καιρς πο θ συμφωνήσουμε μεταξύ μας: «σται ποτ τε συμφωνήσομεν λλήλοις». Στν διαπίστωση ατ συνεφώνησε κα γιος Γρηγόριος, δίνοντας κατ' οκονομίαν τόπο στν ργ τν Τούρκων, κα σφαλς χωρς ποτ ν πιστεύσει τι εναι δυνατν ν συμφωνήσουμε Χριστιανο κα Μουσουλμάνοι93.

Εναι μάλιστα ετύχημα τι τ διευκρινίζει ατ στ συνέχεια γιος Γρηγόριος, γι ν προλάβει τυχν παρανοήσεις, πως πράγματι γινε στν σύγχρονο διαθρησκειακ διάλογο, που φράση ατ το γίου Γρηγορίου, παρερμηνεύθηκε κα θεωρήθηκε τι τάχα συνεφώνησε γιος Γρηγόριος τι «θ λθη ποτ χρόνος καθ' ν θ πέλθη μεταξ ατν (ρθοδόξων κα σλμ) λληλοκατανόησις», πράγμα πο εχήθηκε ν γίνει συντομα94. Με ατν τν παρερμηνεία ο ποστηρικτς τν διαθρησκειακν συναντήσεων κα διαλόγων καθησυχάζουν τν συνείδησή τους, τι τώρα λθε ποχ τς λληλοκατανοήσεως κα τι ατο δν κάνουν τίποτε π τ ν πραγματοποιον ατ πο εχήθηκε γιος Γρηγόριος.
Πλαννται μως πλάνην οκτρν, διότι στ συνέχεια γιος Γρηγόριος διευκρινίζει τι τν συμφωνία ατ μεταξ Χριστιανισμο κα σλμ τν βλέπει ν πραγματοποιεται χι στ στορικ πίπεδο, σ κάποια μελλοντικ περίοδο τς στορίας, λλ σ περιστορικ πίπεδο, μετ τν δευτέρα παρουσία το Χριστο. Εχήθηκα, λέγει πράγματι ν λθει καιρς κενος: «Συνεθέμην γρ μνησθες τς το ποστόλου φωνς, τι π νόματι ησο Χριστο πν γόνυ κάμψει κα πάσα γλώσσα ξομολογήσεται τι Κύριος ησος Χριστς ες δόξαν Θεο Πατρός"· τοτο δ' σται πάντως ν τ δευτέρα παρουσία το Κυρίου μν ησο Χριστο»95.

Ποι σχέση λοιπν χουν ο διάλογοι το γίου Γρηγορίου, ποος αχμάλωτος κα ταλαιπωρημένος, νώπιον γρίων κα βαρβάρων συνομιλητν, δν δίστασε ν μολογήσει κα ν μαρτυρήσει τι τ σλμ εναι παντελς ξένο πρς τ Εαγγέλιο κα προφήτης του, Μωάμεθ, νας πλς στρατιωτικς γέτης πο πεβλήθη μ τ στρατιωτικ βία κα κολακεύοντας τς νθρώπινες δυναμίες, μ τος σημερινος διαλόγους τν ποχωρήσεων, τν ξισώσεων, που λείπει παντελς διάθεση μολογίας κα μαρτυρίας; Τουλάχιστον ν σεβόμαστε τν λήθεια κα ν μ διαστρέφουμε τν ζω κα τν διδασκαλία τν γίων. Ν χουμε τ θάρρος ν δεχθομε τι σα γίνονται στος διαθρησκειακος διαλόγους εναι ρνηση το Εαγγελίου κα προσβολ τν γίων, διαίτερα τν Μαρτύρων κα Νεομαρτύρων.
_____________________________
71.      στέριος ργυρίου, «Κοράνιο κα χριστιανικ πίστη. Σκέψεις  πάνω στν σλαμοχριστιανικ διάλογο χτς κα σήμερα», ν ΚΑΘ' ΟΔΟΝ, τεχος 3, Σεπτ. - Δέκ. 1992, σέλ. 39. Τ διο συμπέρασμα προκύπτει κα π τν παλαιότερη βασικ γι τ θέμα μελέτη το Ε. Δ. Σδράκα, κατ το σλμ πολεμικ τν Βυζαντινν Θεολόγων, Θεσσαλονίκη 1961.
72.      Ατόθι, σέλ. 40.
73.      πιτάφιος ες Μ. Βασίλειον 25-27, ΕΠΕ 6, 174 .
74.      πιστολ πρς τν αυτο κκλησίαν, ΕΠΕ 7, 160-197.
75.      πιστολ τε  άλω, ΕΠΕ 7,198-209.
76.      Διάλεξις πρς τος θέους Χιόνας, ΕΠΕ 7, 210-225.
77.      Πρς τν αυτο κκλησίαν 3, ΕΠΕ 7, 160-162.
78.      ' ω.5, 19.
79.      Προς τν αυτο κκλησίαν 8-9, ΕΠΕ 7, 166-168.
80.      Ατόθι 9, ΕΠΕ 7, 168.
81.      Ατόθι 14, ΕΠΕ 7, 172.
82.      Ατόθι 172-174.
83.      Ατόθι 15,ΕΠΕ 7, 174.
84.      Ατόθι 17,ΕΠΕ 7,176,
85.      Διαλέξις πρς τος θέους Χιόνας 13, ΕΠΕ 7, 220-222.
86.      Ατόθι 13, ΕΠΕ 7, 222. Γάλ. 1,8.
87.      Ατόθι 16, ΕΠΕ 7, 224.
88.      Προς τν αυτο κκλησίαν 23, ΕΠΕ 7, 182-184.
89.      Ατόθι 23-24, ΕΠΕ 7, 184.
90.      Ατόθι 24-25, σέλ. 186.
91.      Ατόθι 28, σέλ. 188-190.
92.      Ατόθι.
93.      Ατόθι.
94.   Βλ. πίσκεψις 510 (31. 10. 1994) σέλ. 7. ρθοδοξία κα σλάμ, ερς Μονς σίου Γρηγορίου, γιον ρος, 2000, σέλ. 20-21.
95.      Πρς τν αυτο κκλησίαν 29, ΕΠΕ 7, 190