Η ΣΚΟΠΙΜΗ ΑΝΑΓΝΩΣΗ ΑΠΟΣΠΑΣΜΑΤΟΣ ΠΑΛΑΙΟΤΕΡΟΥ ΚΕΙΜΕΝΟΥ ΤΟΥ κ. Δ. ΤΣΕΛΕΓΓΙΔΗ, ΣΤΗ ΣΥΝΕΡΙΑΣΗ ΤΗΣ ΙΕΡΑΡΧΙΑΣ
Η σκόπιμη ανάγνωση αποσπάσματος από παλαιότερο κείμενο του καθηγητή κ. Δ. Τσελεγγίδη, όπου χρησιμοποιούνται οι όροι Καθολική Εκκλησία (για τον Παπισμό) και Προτεσταντική Εκκλησία, στη Συνεδρίαση της Ιεράς Συνόδου της Ιεραρχίας για τη Σύνοδο της Κρήτης, θα έπρεπε να αποφευχθεί, για τον λόγο ότι η αναφορά του αυτή πολλάκις έχει ανασκευασθεί. Δεν μπορεί να χρησιμοποιείται αυτή η παλαιότερη αναφορά του ως επιχειρηματολογική απάντηση, καθότι έχει τόσες φορές ανασκευασθεί, και εξακολουθεί να ανασκευάζεται, που την καθιστά ως μηδέποτε υπάρξασα.
Αυτό δεν μπορεί να γίνει ούτε ακόμα και σε διαφορετικές αναφορές Αγίων της Εκκλησίας μας, οι οποίες δεν εκφράζουν εν τέλει την όλη στάσης τους, όπως για παράδειγμα η περίπτωση αναφοράς του Αγίου Γρηγορίου του Θεολόγου για τη Σύνοδο. Θα μπορούσε κανείς να χρησιμοποιήσει την αναφορά του Αγίου Γρηγορίου για τη Σύνοδο, η οποία δεν συνάδει με την όλη συνοδική στάση του; Η αναφορά του Αγίου Γρηγορίου του Θεολόγου για τη Σύνοδο, για την οποία ομιλούμε είναι η εξής : «Έχω μεν ούτως, ει δει ταληθές γράφειν ώστε πάντα σύλλογον φεύγειν επισκόπων· ότι μηδεμιάς Συνόδου είδον τέλος χρηστόν· μηδέ λύσιν κακών μάλλον εσχηκός, ή προσθήκην! Αεί γαρ φιλονεικίαι και φιλαρχίαι.. Δια τούτο εις εμαυτόν συνεστιάζων. Και μόνην ασφάλειαν ψυχής την ησυχίαν ενόμισα» (επ. ΡΑ΄). Aναφέρει δηλαδή ότι οι Σύνοδοι δεν κάνουν τίποτε ή μάλλον βλάπτουν και θα ήταν προτιμότερο να μη γίνονται καθόλου.
Θα μπορούσε
να χρησιμοποιήσει τον λόγο αυτό του Αγίου Γρηγορίου και να καταλήξει σε αυθαίρετα συμπεράσματα; Ο Άγιος αυτός, ο «μύστης των δογμάτων» και της «Θεολογίας πηγή», είχε αυτή τη συνοδική στάση; Φυσικά όχι. Θα μπορούσε να γίνει χρήση αυτής της φράσης, που ποσώς δεν εκφράζει την όλη συνοδική στάση του; Φυσικά όχι.
να χρησιμοποιήσει τον λόγο αυτό του Αγίου Γρηγορίου και να καταλήξει σε αυθαίρετα συμπεράσματα; Ο Άγιος αυτός, ο «μύστης των δογμάτων» και της «Θεολογίας πηγή», είχε αυτή τη συνοδική στάση; Φυσικά όχι. Θα μπορούσε να γίνει χρήση αυτής της φράσης, που ποσώς δεν εκφράζει την όλη συνοδική στάση του; Φυσικά όχι.
Επίσης ότι το έτος 382μ.Χ παρά την προτροπή του αυτοκράτορα προς τον Άγιο Γρηγόριο για να συμμετάσχει στη Σύνοδο, ο Άγιος δεν δέχθηκε. Θα μπορούσε κανείς να χρησιμοποιήσει αυτή τη μεμονωμένη στάση του μεγάλου αυτού Αγίου της Εκκλησίας μας, ως δήθεν εκφράζουσα την όλη στάση του για τη Σύνοδο; Φυσικά όχι, και μόνο ιδιοτελής εμπάθεια μπορεί να οδηγήσει σε τέτοιο εγχείρημα.
Ας μη λησμονείται και ο λόγος του Αγίου Φωτίου που ομιλεί για τυχόν λάθη από Αγίους Πατέρες : «…τοις λόγοις τούτων, εν οις παρηνέχθησαν, ουχ εψόμεθα» (Αγίου Φωτίου, Επιστολή Ε΄ Προς τον Ακυλουΐας Ιωάννην Ι΄). Συνεπώς την αναφορά που δεν εκφράζουν την όλη στάση του Αγίου Γρηγορίου, δεν την ακολουθούμε αφού εν τέλει δεν εκφράζουν ούτε την όλη συνοδική στάση του. Ούτε φυσικά μπορεί να γίνεται χρήση για οποιαδήποτε ενάντια επιχειρηματολόγηση. Το «ουχ εψόμεθα» του Αγίου Φωτίου υποδεικνύει επακριβώς τη στάση μας σε παρόμοιες περιπτώσεις.
Πιστεύομε ακράδαντα ότι η σκόπιμη ανάγνωση αποσπάσματος από παλαιότερο κείμενο του καθηγητή κ. Δ. Τσελεγγίδη, όπου χρησιμοποιούνται οι όροι Καθολική Εκκλησία (για τον Παπισμό) και Προτεσταντική Εκκλησία, στη Συνεδρίαση της Ιεράς Συνόδου της Ιεραρχίας για τη Σύνοδο στο Κολυμπάρι της Κρήτης, θα έπρεπε να αποφευχθεί.
ΠΗΓΗ:http://aktines.blogspot.gr/2016/11/blog-post_901.html