Δευτέρα 7 Νοεμβρίου 2016

Ο ΜΟΛΥΣΜΟΣ


Ο  ΜΟΛΥΣΜΟΣ

(Ἀλλοιμονο σε ἐκείνους ποὺ μολύνουν τὴν Ἁγία Πίστη μὲ αἰρέσεις ἤ συγκατάβαίνουν στοὺς αἱρετικούς)

Ἀπόσπασμα τοῦ βιβλίου (σὲ pdf) «ΟΙ ΛΗΣΤΕΣ ΤΗΣ ΘΕΙΑΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ», μέρος β´, τοῦ Ἰωάννη Ρίζου kapsala@yahoo.com


Μολυσμς

«λλοίμονο σ σους μολύνουν τν γία Πίστη μ αρέσεις συγκαταβαίνουν στος αρετικούς» φραμ Σύρος.
1 Μέγας Βασίλειος πισημαίνει:«Ἐὰν λοιπν π τν Νόμο να “ἰῶτα
κα μία κεραία δν θ παρέλθ” 2 πς θ ταν δυνατν σ μς ν παραβαίνουμε  κα τ πι μικρά;». 3 σιος ντίοχος Πανδέκτης λεγε πς κενον πο δν χει τν ρθ πίστη πρέπει χι μόνο ν τν ποστρεφόμαστε λλ κα ν τν ναθεματίζουμε, δηλαδ ν τν θεωρομε τι βρίσκεται κτς κκλησίας κα  ρα μ δυνάμενο ν σωθε. 4 «Οτε γι λίγη ρα δν δεχόμαστε σχέση μ ατος πο κουτσαίνουν στν πίστη» 5… «κόμα κι ν ατοί μς φαίνονται  πολ γνήσιοι κα πίσημοι, μες πρέπει ν τος σιχαινόμαστε σοι γαπμε  τν Κύριο».
Τόση αστηρότητα πιβάλλουν ο Πατέρες γιατ κκλη-σία δνδιασπται μόνο π τος αρετικούς, λλ κα π ατος πο πιστεύουν κα διαδίδουν τ παρόμοια: «Οχ π τν αρετικν διατέτμηται μόνον, λλ κα  π τν τ ατ φρονεν λλήλοις λεγόντων διασπται».7 Συνεπς, τ παραμικρ  ζήτημα πο φορ τν Θε δν εναι μικρό, πως ξεκαθαρίζει γιος Γρηγόριος Παλαμς.
8 γιος ωάννης Χρυσορρήμων ρμηνεύοντας τν πρς βραίους πιστολ μς λέει:
«...ν κάποιος εναι πονηρς στν πίστη φγε π ατν κόμη κι ν εναι γγελος πο κατέβηκε π τν ορανό…».9 Καί: « τος χθρος το Βασιλέως Χριστο συμφιλιάζων, ο δύναται το Βασιλέως φίλος εναι, λλοδ ζως ξιοται, λλ σν τος χθρος πολλεται»! «χι μόνο ο μαρτάνοντες, λλ κα κενοι πο παινον τος μαρτάνοντες φίστανται τν δια κα χειρότερη τιμωρία».10 «Κάθε κληρικόλέει γιος Συμεν θεολόγοςτο ποίου πίστις, ο λόγοι κα τ ργα δν συμφωνον μ τς διδασκαλίες τν γίων πατέρων ν μν τν δεχόμαστε στν οκία μας. λλ ν τν ποστρεφόμεθα κα ν τν μισομε ς δαίμονα, στω κι ν νασταίνει νεκρος κα κάνει λλα μύρια θαύματα».11 γιος Θεόδωρος Στουδίτης ποφαίνεται: «Κα ε φίλοι κατ Θεν, πς τ κοινωνί τν τεροδόξων κοινωνοντες; Ο γρ φίλοι ο τοιοτοι ληθινο κα πιστοί».12 διος γιος λέει: «Ο μν [αρετικο] τέλεον περ τν πίστιν ναυάγησαν. ο δ ε κα τος λογισμος ο κατεποντίσθηκαν, μως τ κοινωνί τς αρέσε-ως συνόλλυνται [ξ ατίας τς κοινωνίας μ τος αρετικος θ χαθον μαζί τους]».13 Θεωρε «προδοσία τς ρθοδόξου μολογίας» τ ν παραμένει κάποιος ν κοινωνί μ τν κακοδοξοντα πίσκοπόν του».14 Ατές ο Πατερικές θέσεις νσωματώθηκαν κα στ Πρακτικ τς Ζ΄Οκουμενικς Συνόδου: «ποιος δικαιώνει αρεση ς εναι ναθεματισμένος».
«Ε δ φανείη τις τν πισκόπων, πρεσβυτέρων, διακόνων, … τος κοινωνήτοις κοινωνν, κα τοτον κοινώνητον εναι»  (Β΄ Κανν Συνόδου ντιοχείας)
Μ. θανάσιος γι ατν πο φρονε σεβ δόγματα ναφέρει: «ποφύγετε ατν κα τσι θ διατηρήσετε τν πίστη σας καθαρή».15 Κατ τν γιο Νεκτάριο Αγίνης: « κοινωνία μ ατν [τν κακόδοξο κα αρετικό] μολύνει τν πίστη μ τς εθύνες πο ατ συνεπάγεται. Λοιπν ξωτερικ κοινωνησία προστατεύει π τν σωτερικ λλοτριότητα»… «Εναι ψευδς  κενο που πιφέρουσιν, τι α δο τς εσεβείας εναι πολλαί... δς μία κα ατ στεν κα χι πλατεα... ες κα μόνος Θες κα Κύριος».16 ν εαγγελιστς ωάννης, «μαθητς τς γάπης» λέει τι κάποιον πο δν ποδέχεται τν διδασκαλία το Χριστο κα τν ποστόλων οτε στ σπίτι σας ν τν βάζετε, οτε καλημέρα ν το λέτε, γιατ συγκοινωντε μ τ πονηρά του ργα γενόμενοι συνένοχοι, πόσο μλλον ν τν ποδεχόμαστε στν να ς λειτουργ κα συμπροσευχόμενο;
17 «Αρετικν νθρωπον ποστρέφεσθαι» τονίζει Μ. Βασίλειος.18 Πόσο μλλον κακόδοξο κληρικό. ερς Χρυσόστομος μς ξηγε: «χι μόνο ν κάποιοι λένε συνολικ
ντίθετα πράγματα πο νατρέπουν τ πάντα, λλ κα τ παραμικρ ντίθετο ν διδάξουν ν εναι ναθεματισμένοι».19 «π ατος πρέπει ν πεταγόμαστε μακρυ πως πεταγόμαστε ταν συναντάμε να φίδι, κα ν διακόπτουμε κάθε κοινωνία κα ν φεύγουμε μ λη μας τν δύναμη, κόμα κι ν μς φαίνονται σεβάσμιοι κα προι», διδάσκει Μ. Φώτιος. 20 ν κατ τν Μ. θανάσιο: «Κανένα γαθ δν θ κληρονομήσουν σοι διαφόρησαν φοβήθηκαν τν Κωνστάντιο»21, πο μ βία κα πειλς θανάτου πέβαλε τν ποταγ τν πιστν στος αρε-τικούς, τί στ λήθεια λπίζουμε ν κληρονομήσουμε μες πο οκειοθελς κα προθύμως κολουθομε τος σύγχρονους αρετίζοντες πισκόπους; Ατ δίδασκε ρθοδοξία ν τος αἰῶνες. «Ε δέ τις προσποιεται μολογεν μν ρθν πίστιν, φαίνεται δ κοινωνν κείνοις [ν κάποιος προσποιούμενος μολογε τν ρθ πίστι, λλ κοινωνε μ τος αρετικούς] τν τοιοτον προτρέψασθε πέχεσθαι τς τοιούτης συνηθείας· κα ἐὰν μν παγγέλληται, χετε τν τοιοτον ς δελφόν· [κα ἐὰν σς ποσχεθε τι θ διακόψει τν κοινωνία μ τος αρετικούς –κα τ πράξει– ν τν χετε ς δελγό σας] ἐὰν δ φιλονίκως πιμέ-ν τν τοιοτον παραιτσθε [ξεκόψτε π ατόν]».22Ατν τν στάση πιβεβαιώνουν κα ο ποστολικο Πατέρες. γιος Ερηναος ναφέρει τι ο πόστολοι κα ο μαθητές τους πόφευγαν ν συνομιλον μ ατος πο νόθευαν τν λήθεια τς πίστεως.23«Κα τώρα τί προσδοκς πηγαί-νοντας στν Αγυπτο, ν πιες νερ π΄ τν Νελο; Κα τί προσ-δοκς πηγαίνοντας στν σσυρία ν πιες νερ π΄ τν Εφράτη; δια σου σέβεια θ σ τιμωρήσει κι πομάκρυνσή σου π μένα θ σ καταδικάσει. Θ μάθεις κα θ δες πόσο κακ εναι κα πικρ τν Κύριο ν γκαταλείπεις, τν Θεό σου, κα πι ν μν τν σέβεσαι. γ Κύριος το σύμπαντός σου τ λέω».24 «διάφορο μ φήνει τ λιβάνι πού μουφέρνουν… τ λοκαυτώματά τους δν εναι δεκτ κα ο θυσίες τους δν μο εναι εχά-ριστες».25 γιος φραμ Σρος, γράφει πς πρέπει ν πομακρυνόμαστε π μάδες αρετικν, γιατ διαστρέφουν μ τος λόγους τους τς ψυχς τν πιστν. ποιος νοσε ς πρς τν πίστη, χει τόσο λαστικ συνείδηση, στε παραβλέποντας τς ντολς το Χριστο κα τς κκλησίας ν λέει [πως κα ο σύγχρονοι Οκουμενιστές] κα σ τί θ μς βλάψει συναναστροφ μ τος αρετικούς; «Κα μν περ πίστεως νοσν λέγει· τ γρ βλάψει τ συμπεριφέρεσθαι παντ νθρώπ, ετε ρθς πιστεύοντι, ετε κακς φρονοντι, τ γις τς πίστεως περιοδεύοντες;».26 γιος Ἰὼβ ασίτης μολογητς λεγε: «Ν μν τος συναναστρεφόμαστε λοιπόν [τος Λατινόφρονες] …Θ προσπαθήσουμε μ λες μας τς δυνάμεις ν μ μολυνθομε μ τν κκλησιαστικ κοινωνία μαζί τους κα ν μ μετέχουμε στν ψώρα, τν λέθρια σθένειά τους. Θ προφυλάξουμε πίσης τος αυτούς μας μ κάθε τρόπο κα θ πέχουμε τελείως π τν φατρία τους».27 γιος Μελέτιος Γαλησιώτης: «Αρετικοί εσιν ο λατίνοι κα ο συγκοινωνοντες ατος πόλλυνται…».28 γ. Γρηγόριος Παλαμς προσθέτει: «φόσον Καλέκας εναι μ ατ τν τρόπο κα τόσες φορές ποκομμένος π λόκληρο τ πλήρωμα τν ρθοδόξων, εναι κατ συνέπεια δύνατο ν νήκει στος εσεβες, ποιος δν χει ποχωρισθε π ατόν. ντιθέτως, ποιος γι τος λόγους ατος εναι ποχωρισμένος π τν Καλέκα, τότε νήκει πράγματι στν κατάλογο τν Χριστιανν κα εναι νωμένος μ τν Θεό κατ τν εσεβ πίστη».29 γιος Γρηγόριος Παλαμς: «Εναι δύνατο κάποιος ν πικοινωνε κκλησιαστικς μ τν Πατριάρχη (Καλέκα) κα ν εναι ρθόδοξος…, ν ατς πο ταν ποτειχισμένος εναι νωμένος μ τν εσεβ πίστη».30 Πρέπει πάλι ν τονίσουμε -γιατ χει ψιστη σημασία-τι, ταν Γρηγόριος τά δίδασκε
ατά, ταν ποτειχισμένος κα Καλέκας δν εχε κόμη καταδικαστε Συνοδικς!ωσφ Καλόθετος: «…ντιθέτως, δν γνωρίζω πς θ καταφέρει ν μ συγκαταλεχθε μετ τν ποκριτν31 κα πίστων, ατς πο δν πέχει π τν κοινωνία μ τν μετανόητο (κίνδυνο), μλλον ατς πο δν ναντιώνεται διαρκς κα δν προετοιμάζεται πάντοτε γι ν πολεμήσει κατ το μετανοήτου, ως του διάκειται τσι χθρικ πρς τν Θε κα τς ΐδιες νέργειές Του».32 γιος Θεόδωρος Στουδίτης θυμίζει τν προσταγ το Μ. θανασίου: «…μηδεμίαν κοινωνίαν χειν μς πρς τος αρετικούς, λλ μν μηδ πρς τος κοινωνοντας μετ τν σεβν».33 στε «νόμιμα» καταλήγει στν τελική του θέση: «… μήτε κοινωνεν ατος [τος αρετικος], μήτε ναφέρειν… π τς θείας λειτουργίας· τι μέγισται πειλα κενται παρ τν γίων κφωνηθεσαι τος συγκαταβαίνουσιν ατος μέχρι κα στιάσεως… χθρος γρ θεο Χρυσόστομος ο μόνον τος αρετικούς, λλ κα τος τος τοιούτοις κοινωνοντας (κν ν βρώματι, κα πόματι) μεγάλ κα πολλ τ φων πεφήνατο.
34 Ο ποστο-λικο Κανόνες στηρίζουν πόλυτα ατ τν θέση: «Ἐὰν κάποιος συμπροσευχηθε μ ναν κοινώνητο στω κα μέσα σ σπίτι, ν εναι κα ατς κοινώνητος». 35 Λέει γιος Μρκος: «Ο περισσότεροι δελφοί, χοντας πάρει θάρρος π τν ξορία μου, λέγχουν μ αστηρότητα τος λητήριους [ννοε τος Λατινόφρονες] κα παραβάτες τς ρθς πίστεως κα τν πατρικν θεσμν. Τος διώχνουν πίσης π παντο ς καθάρματα, χωρς ν νέχονται ν συλλειτουργον μαζί τους, οτε ν τούς μνημονεύουν καθόλου στ μυστήρια ς Χριστιανούς… Ν συμβουλεύσεις δ τος ερες το Θεο ν ποφεύγουν μ κάθε τρόπο τν κκλησιαστικ κοινωνία μ τν λατινόφρονα μητροπολίτη τους κα οτε ν συλλειτουργον μαζί του, οτε ν τν μνημονεύουν καθόλου, οτε ν τν θεωρον ρχιερέα, λλ ς μισθωτ λύκο! …Ν ποφεύγετε λοιπν κα σες δελφοί, τν κκλησιαστικ κοινωνία μ τος κοινωνήτους κα τ μνημόσυνο τν μνημονεύτων. Δετε, γώ μαρτωλς Μρκος σς λέγω, τι ποιος μνημονεύει τν Πάπα ς ρθόδοξο ρχιερέα, εναι νοχος ν κπληρώσ λο τν Λατινισμό, μέχρι κα ατο το  ξυρίσματος τς γενειάδος. Λατινόφρων ατς θ καταδικαστε μαζ μ τος Λατίνους κα θ θεωρηθε ς παραβάτης τς πίστεως»
36… «Φευκτέον ατούς, ς φεύγει τις πό φεως, ς ατος κείνους, κκείνων πολλ δήπου χείρονας, ς χριστέμπορους κα χριστοκάπηλους… Φεύγετε ον α-τος δελφοί, κα τν πρς ατος κοινωνίαν.Ο γρ τοιοτοι ψευ-δαπόστολοι, ργται δόλιοι, μετασχηματιζόμενοι ες ποστόλους Χριστο».37 Εναι σημαντικ ν τονίσουμε τι γιος δν γείρει ζητήματα πως ναγκαιότητα Συνοδικς γκρισης, κίνδυνος σχίσματος τάχα τς ποκοπς π τν κκλησία ζήτημα φαρμογς οκονομίας, χάρη τς ερήνης χάρη τς συνέχισης το κηρύγματος. Μετ τν πογραφ τς ψευδο-ένωσης στὴ Φερράρα-Φλωρεντία ὁ ἅγ. Μᾶρκος εἶπε: «Εἶμαι πεπεισμένος ὅτι ὅσον ἀπομακρύνομαι ἀπὸ τούτου [τοῦ Πατριάρχη] καὶ ἀπὸ τοὺς τοιούτους [τοὺς Λατινόφρονες] τόσον προσεγγίζω πρὸς τὸν Θεὸν καὶ πρὸς τοὺς Ἁγίους, καὶ ὅσον περισσότερον χωρίζομαι ἀπὸ αὐτοὺς τόσον περισσότερον ἑνοῦμαι μὲ τὴν ἀλήθειαν».
38 Λέει ὁ Ἅγιος: «Ὅσοι προσποιοῦνται ὅτι ὁμολογοῦν τὴν ὑγιῆ πίστη, κοινωνοῦν [μνημονεύουν] δὲ μὲ τοὺς ἑτερόφρονες, ἂν μετὰ ἀπὸ τὴν σύστασή σας δὲν ἀπομακρυνθοῦν ἀπὸ αὐτούς, ὄχι μόνο νὰ τοὺς ἔχετε ἐκτὸς Ἐκκλησίας, ἀλλὰ οὔτε ἀδελφοὺς νὰ τοὺς ὀνομάζετε».39 Στὸν τελευταῖο λόγο του πρὶν πεθάνει, ὁ ἅγιος Μᾶρκος εἶπε: «οὔτε βούλομαι, οὔτε δέχομαι τὴν αὐτοῦ [σ.σ. τοῦ Πατριάρχου] ἢ τῶν µετ΄ αὐτοῦ κοινωνίαν, τὸ παράπαν οὐδαμῶς οὔτε ἐπὶ ζωῆς μου, οὔτε μετὰ θάνατον… Πέ-πεισμαι γὰρ ἀκριβῶς, ὅτι ὅσονἀποδιΐσταμαι τούτου [ἀπομακρύνομαι ἀπὸ τὸν Πατριάρχη] καὶ τῶν τοιούτων[σ.σ. τῶν Λατινοφρόνων], ἐγγίζω τῷ Θεῷ καὶ πᾶσι τοῖς ἁγίοις».40 Καὶ γιά τόν ὅσιο Νεόφυτο τόν Ἔγκλειστο «ἡ ἐκκλησιαστικὴ κοινωνία μὲ τοὺς Παπικοὺς ἐντάσσει τὸν κοινωνοῦντα στὰ ἀναθέματα τῶν Συνόδων καὶ στὸν πυθμένα τοῦ ἅδη».41 Ὁ ἅγιος Ἐφραὶμ δίδασκε: «Μηδέποτε συμφιλιάσῃς μετὰ αἱρετικῶν. Μὴ συμφάγῃς, μὴ συμπίῃς, μὴ συνοδοιπορήσῃς. Μὴ εἰσέλθῃς εἰς οἶκον αὐτῶν, μηδὲ εἰς ἐκκλησίαν· πάντα γὰρ ὅσα εἰσίν, ἀκάθαρτα εἰσίν, καθὼς λέγει ὁ Παῦλος, ὅτι τοῖς μεμιασμένοις καὶ ἀπίστοις οὐδὲν καθαρόν, ἀλλὰ μεμίανται αὐτῶν ὁ νοῦς καὶ ἡ συνείδησις. Ἀσφαλίζου οὖν τὴν ψυχήν σου, ἀγαπητέ. Μὴ συμφιλιάζῃς αἱρετικοῖς, ἵνα μὴ συγκοινωνήσῃς τῇ κοινωνίᾳ αὐτῶν· ὅτι γάρ, καθὼς εἶπεν ὁ Κύριος, οὐκ ἔχουσιν ἄφεσιν ἁμαρτιῶν, οὐδὲ ἐν τῷ νῦν αἰῶνι, οὐδὲ ἐν τῷ μέλλοντι· δηλονότι οὐδὲ οἱ συμμιαινόμενοι αὐτοῖς· ἕκαστος γὰρ θερίσει ὃ ἔσπειρε».42 Κλείνοντας θά ἀναφέρουμε τὰ λόγια τοῦ Πατριάρχου ἁγίου Γερμανοῦ τοῦ υἱοῦ Πατριάρχου Κ/πόλεως πρὸς τοὺς Κυ-πρίους λαϊκοὺς γιὰ τὴν ἀποτείχιση ἀπὸ τοὺς κληρικούς των, οἱ ὁποῖοι εἶχαν ὑποταχτεῖ στοὺς Λατίνους κατακτητὲς τὸν 12ο καὶ 13ο αἰῶνα. «...Ὅσοι τῆς καθολικῆς Ἐκκλησίας ἐστὲ τέκνα γνήσια, φεύγειν ὅλῳ ποδὶ ἀπὸ τῶν ὑποπεσόντων ἱερέων τῇ λατινικῇ ὑποταγῇ, καὶ μηδὲ εἰς ἐκκλησίαν τούτοις συνάγεσθαι, μηδὲ εὐλογίαν ἐκ τῶν χειρῶν αὐτῶν λαμβάνειν τὴν τυχοῦσαν· κρεῖσσον γάρ ἐστιν ἐν τοῖς οἴκοις ὑμῶν τῷ θεῷ προσεύχεσθαι κατὰ μόνας, ἢ ἐπ’ ἐκκλησίαις συνάγεσθαι μετὰ τῶν λατινοφρόνων· εἰ δ’ οὖν, τὴν αὐτὴν αὐτοῖς ὑφέξετε κόλασιν». 43 Θὰ προκαταβάλουμε μία παρατήρηση ποὺ ἀποδείχτηκε μέχρι τώρα, ἀλλὰ ἀποδεικνύεται καὶ μέχρι τὸ τέλους τοῦ βιβλίουΣὲ καμία διδασκαλία Ἁγίου ἀπέναντι στὸ θέμα τῆς κοινωνίας μὲ κακόδοξους δὲν ὑπάρχει ἡ προτροπὴ ἢ ἡ ἀπαίτηση ὁ πιστὸς νὰ πάρει πρῶτα ἄδεια ἀπὸ τὸνἘπίσκοπο γιὰ νὰ ἀπομακρυνθεῖ- ἀποτειχιστεῖ ἢ νὰ περιμένει τὴν ἀπόφαση κάποιας Συνόδου. Καὶ ὁ λόγος εἶναι ἁπλός. Σχεδὸν πάντα ἡ αἰτία τῆς Ἀποτείχισης εἶναι ὁ κακὸς Ἐπί-σκοπος καὶ οἱ κακὲς Σύνοδοι. Ὅλες οἱ πληγὲς στὸ σῶμα τῆς Ἐκκλησίας προῆλθαν ἀπὸ Ἐπισκόπους ἢ Συνόδους. Θὰ ἦταν λοιπὸν παράλογο νὰ ζητηθεῖ καὶ νὰ δοθεῖ στὸν πιστὸ ἀπὸ τὸν Ἐπίσκοπο ἄδεια γιὰ νὰ ἀποτειχιστεῖ ἀπό ...αὐτὸν τὸν ἴδιο!! Καὶ ἀκόμα πρέπει νὰ παρατηρήσουμε ὅτι, αὐτὸ ποὺ διδάσκει ἡ Ἐκκλησία στὸ θέμα τοῦ μολυσμοῦ μας ἀπὸ τὴν αἵρεση, εἶναι κοινὴ διδαχὴ πρὸς ὅλους, κληρικοὺς καὶ λαϊκούς. Ὁ Ἅγιος Μάξιμος ὁ Ὁμο-λογητὴς δὲν ἦταν ἱερέας ἀλλὰ Μοναχός, ἔτσι δὲν ἦταν ἀναγ-κασμένος νὰ μνημονεύει τὸν κακόδοξο Πατριάρχη. Στὸ θέμα αὐτὸ δὲν διέφερε ἀπὸ ὁποιονδήποτε λαϊκό. Κι ὅμως, ὑπέφερε πολλὰ καὶ ὑπέστη μαρτυρικὸ θάνατο γιατὶ εἶχε ἀποτειχιστεῖ ἀρνούμενος τὸν μολυσμό του.
«Τοῖς κοινωνοῦσιν ἐν γνώσει [τοῖς αἱρετικοῖς] ἀνάθεμα». Πρακτικὰ Ζ; Οἰκουμενικῆς Συνόδου
………………………………………………………………………………………………………………………………………..
1 γ. φραμ το Σρου, Λόγος Ες τν δευτέραν παρουσίαν το Χριστο.
2 Ματθ. 5, 18.
3 Μ. Βασιλείου, Περ το γίου Πνεύματος 1, 2 P.G. 32, 69C.
4 P.G. 89,1848Β.
5 «Οδ’ ν πρς ραν ατν πεδεξάμεθα τν συνάφειαν, ε σκάζοντας (χωλαίνοντας) περ τν
Πίστιν ερομεν» κα «Οτινες τν γι ρθόδοξον πίστιν προσποιούμενοι μολογεν, κοινωνοσι  δ τος τερόφροσι, τος τοιούτους, ε μετ παραγγελίαν μ ποστσιν, μ μόνον
κοινωνήτους χειν, λλ μηδ δελφος νομάζειν».
6 Μ. Βασιλείου, Κεφάλαια τν ρων κατ’ πιτομήν, ρώτ. ριδ΄.
7 Μ. Βασιλείου, πιστολ πρς Μέγα θανάσιο, P.G. 32, 425.
8 «Ο μικρν ν τος περ Θεο τ παραμικρόν», γ. Γρηγορίου το Παλαμ, Λόγος ποδεικτικς Α΄ Περ τς κπορεύσεως το γίου Πνεύματος, πρόλογος, κδ. Κυρομάνος, τ. Α΄, σ. 24.
9 Ε.Π.Ε. 25, 372, 2.
10 . Χρυσοστόμου, κλογα κα πανθίσματα, Λόγος ΚΔ΄, 40, κδ. Ματθαίου Λαγγ.
11 γ. Συμεν το Νέου θεολόγου, Λόγος 6ος.
12 P.G. 99,1081A.
13 P.G.99, 1164A.
14 P.G. 99, 1365
15 P.G. 26,1188DC.
16 Ἁγίου Νεκταρίου Αἰγίνης, Περὶ τῶν σχέσεων μὲ αἱρετικούς, ἐκδ. Παναγόπουλου.
17 Β΄Ἰω.1,11.
18 P.G. 31, 649.
19 Ἰω. Χρυσοστόμου, Ἑρμηνεία εἰς τὴν Πρὸς Γαλάτας.
20 Ε.Π.Ε. 12, 400,31.
21 Ἰω. Χρυσόστομου, E.Π.E. 9. 79,23.
22 Μ. Ἀθανασίου, Τοῖς τὸν μονήρι βίον ἀσκοῦσι…
23 ΒΕΠΕΣ 5,144[15-22]
25 Ἱερεμ. Στ΄20-21.
26 Ἐφραὶμ τοῦ Σύρου, Περὶ ἀρετῆς κεφάλαια δέκα, κεφ. ηʹ, Πρόλογος.
27 Δημητρακοπούλου Ἀνδρ., Ἱστορία τοῦ σχίσματος…, σελ. 61.
28 V.Laurent-j.Darrouzes, Dossier Grecde l; union de Lion, σελ.554,558,559
29 Ε.Π.Ε. 3, 692, Ἀναίρεσις ἐξηγήσεως τόμου Καλέκα.
30 Ὅ.ἀ
31 Ἰωσὴφ Καλοθέτου Συγγράμματα, παρὰ Δ. Τσάμη, Λόγος 2,κεφ. 36-37, σ. 138.
32 Ἰωσὴφ Καλοθέτου Συγγράμματα, παρὰ Δ. Τσάμη, Λόγος 2,κεφ. 36-37, σ. 138.
33 TLG,Theodorus Studites Scr. Eccl., Theol., Epistulae, Epistle 466, line15-28.
34 TLG,Theodorus Studites Scr.Eccl.,Theol.,Epistulae, Epistle 39,line51-80. P.G. 99, 1048C-D.
35 Κανὼν ΙἈποστόλων, Πηδάλιον, Ἀθήνα 1886, σ. 13.
36 TLG,Theodorus Studites Scr.Eccl.,Theol.,Epistulae, Epistle 39,line51-80. P.G. 99, 1048C-D.
37 Τοῖς Ἁπανταχοῦ τῆς γῆς Ὀρθοδόξοις Χριστιανοῖς, §6, ἐν Ἰω. Καρμίρη, Τὰ δογματικὰ καὶ
συμβολικὰ μνημεῖα τῆς Ὀρθοδόξου καὶ Καθολικῆς Ἐκκλησίας, ἐν Ἀθήναις 1960, τομ. Α΄, σ. 427
38 π. Διονυσίου Τάτση, «Μετὰ παρρησίας καὶ ἀκατακρίτως», σ. 98.
39 «Οἵτινες τὴν ὑγιᾶ ὀρθόδοξον πίστιν προσποιούμενοι ὁμολογεῖν, κοινωνοῦσι δὲ τοῖς
ἑτερόφροσι, τοὺς τοιούτους, εἰ μετὰ παραγγελίαν μὴ ἀποστῶσιν, μὴ μόνον ἀκοινωνήτους ἔχειν, ἀλλὰ μηδὲ ἀδελφοὺς ὀνομάζειν», Ν. Βασιλειάδη, Μᾶρκος ὁ Εὐγενικὸς καὶ ἡ Ἕνωσις τῶν Ἐκκλησιῶν, Ἔκδ. «Ὁ Σωτήρ», Ἀθῆναι, 1972, σ. 95.
40 Λόγοι τοῦ ἐν ἁγίοις πατρός ἡμῶν Μάρκου ἀρχιεπισκόπου Ἐφέσου, οὕς εἶπε πολλοῖς τῶν ἀρχιερέων καί ἱερομονάχων καί μοναχῶν καί κοσμικῶν ἐν τῇ ἡμέρᾳ ἐν μετέστη πρός τόν Θεόν, Patrologia Orientalis Τοme XV, Αu Concile de Florence, σελ. 346-348 (8-11), καί Σπ. Λάμπρου, Παλαιολόγεια καί Πελοπον-νησιακά, Τόμ. Α΄, σελ. 35
41 Νεοφύτου τοῦ Ἐγκλείστου, Συγγράμματα, τόμος β΄, Κατήχησις 31, 1, σ. 332.
42 Ἐφραὶμ τοῦ Σύρου, Περὶ μετανοίας καὶ κατανύξεως, T.L.G., line 35, l. 29-36.
43 Ἰωσὴφ Βρυεννίου, Τὰ Εὑρεθέντα, τόμ. Β΄, σελ. 26.

44 Mansi 13,400 καὶ P.G. 13, 128

ΠΗΓΗ:http://www.augoustinos-kantiotis.gr/