Pr. Theodor Zisis despre problema nepomenirii semnatarilor din Creta
ΑΠΟΣΠΑΣΜΑ:
(Κανονική ακρίβεια)
Ως Ορθόδοξοι να εκκλησιαζόμαστε μόνο σε Ιερείς που έχουν
διακόψει το μνημόσυνο. Και ότι, δεν μπορούν να εκκλησιάζονται εκεί που δεν
έχουν διακόψει το μνημόσυνο, εκεί που μνημονεύουν. Αυτό δεν είναι λάθος. Αυτό
είναι η κανονική ακρίβεια.
(Οικονομία)
Αλλά τώρα δεν μπορούμε να εφαρμόσουμε, διότι δημιουργούνται
πολλά ποιμαντικά προβλήματα. Γι΄ αυτό, επειδή οι κανόνες επιτρέπουν στις περιπτώσεις αυτές την εφαρμογή της οικονομίας,
γι’ αυτό η διαφορά μας είναι ότι εμείς συνιστούμε ότι οι πιστοί μπορούν να
εκκλησιάζονται σε επισκόπους ή Ιερείς που έχουν Ορθόδοξο Φρόνημα έστω κι αν
μνημονεύουν. Αυτό είναι’ οικονομία. (…)
Και αυτό είχαμε συμφωνήσει με τους Αγιορείτες Πατέρες. Και ξαφνικά χτες άλλαξαν
αυτή τη συμφωνία και ζητούν να εφαρμόζουμε την ακρίβεια.
(Ορθόδοξο Φρόνημα- Επίσκοποι)
ΕΡ. Τι σημαίνει Ορθόδοξο Φρόνημα για τους επισκόπους και
ποια είναι τα σύνορα που μπορούμε να διακρίνουμε όταν ένας επίσκοπος έχει
τουλάχιστον Ορθόδοξο Φρόνημα; Ή δεν έχει Ορθόδοξο Φρόνημα και επιβάλλει την
αίρεση;
ΑΠ. Ορθόδοξο Φρόνημα σημαίνει να ακολουθεί κανένας τη
Συνοδική και Πατερική Παράδοση. Και να καταδικάζει όλες τις αιρέσεις. Και τη
μεγάλη σύγχρονη αίρεση του Οικουμενισμού. Όπως επίσης και την ψευδοσύνοδο της Κρήτης,
η οποία τον νομιμοποίησε, τον Οικουμενισμό. Επομένως ένας επίσκοπος- το
κριτήριο εάν ένας επίσκοπος είναι Ορθόδοξος- αν δικαιολογεί τον Οικουμενισμό, τις
συμπροσευχές, τις επισκέψεις στους Παπικούς, στους Προτεστάντες και στους άλλους
αιρετικούς, και επίσης αν δικαιολογεί όσα έγιναν στην Κρήτη.
Δεν υπάρχουν όρια! Τα όρια είναι σαφή: Ορθοδοξία ή αίρεση!
Τώρα υπάρχει περίπτωση μόνο κάποιος επίσκοπος να είναι
δειλός, να φοβάται. Ε, εάν συζητήσουμε με αυτόν τον επίσκοπο και τον ρωτήσουμε:
εσείς είστε υπέρ του Οικουμενισμού και «υπέρ της συνόδου;», και μας πει: ‘’όχι,
εγώ είμαι εναντίον’’, σημαίνει πως έχει Ορθόδοξο Φρόνημα, αλλά είναι δειλός!
ΕΡ. Αλλά τι συμβαίνει όταν μας λέει αυτό που θέλουμε να
ακούσουμε; Εάν μας λέει ψέματα μόνο για να ‘’γλυτώσει’’ από μας;
ΑΠ. Εάν το διαπιστώσουμε αυτό, ότι έχει διγλωσσία ή
πολυγλωσσία, τον θεωρούμε ως αιρετίζοντα, όχι ως ορθόδοξο!
ΕΡ. Πρέπει να πιστεύουμε ό,τι μας λέει σε μια συζήτηση ή
πρέπει να βλέπουμε το σύνολο;
ΑΠ. Βεβαίως πρέπει να
δούμε κι άλλες εκδηλώσεις. Τη γενική εικόνα του επισκόπου.