"Η Αποστολή συνέβαλε (ΑΚΌΜΗ) στην ανάπτυξη της Στρατηγικής για την Πρόληψη και Αντιμετώπιση της Σεξουαλικής Βίας που σχετίζεται με Συγκρούσεις στην Ουκρανία (CRSV) ... Συνεργάτες της Αποστολής Παρακολούθησης Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων στην Ουκρανία που έχει δημιουργήσει ο ΟΗΕ είναι η Κυβέρνηση της Ουκρανίας, το Κοινοβούλιο της Ουκρανίας, οι αρχές επιβολής του νόμου και η δικαιοσύνη, το Γραφείο Διαμεσολαβητή, Υπηρεσίες του ΟΗΕ, διεθνείς και περιφερειακές οργανώσεις της κοινωνίας των πολιτών.
Δωρητές της HRMMU είναι ο Καναδάς, η Εσθονία, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η Γερμανία, η Νορβηγία, η Λιθουανία, η Πολωνία, η Σουηδία, η Ελβετία, η Ουκρανία, το Ηνωμένο Βασίλειο, οι ΗΠΑ.
2014-2022: Αποστολή Παρακολούθησης των Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων στην Ουκρανία από τον ΟΗΕ
To 2014 συγκροτήθηκε από τον ΟΗΕ η Αποστολή Παρακολούθησης Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων στην Ουκρανία (UN Human Rights Monitoring Mission in Ukraine – HRMMU), που παρακολουθεί, αναφέρει και υποστηρίζει την κατάσταση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων στην Ουκρανία. με ιδιαίτερη έμφαση στην περιοχή συγκρούσεων της ανατολικής Ουκρανίας και της Αυτόνομης Δημοκρατίας της Κριμαίας και στην πόλη Σεβαστούπολη της Ουκρανίας, που προσωρινά έχει καταληφθεί από τη Ρωσική Ομοσπονδία. Η HRMMU αναπτύχθηκε ως μέρος της πολιτικής Human Rights Up Front του Γενικού Γραμματέα του ΟΗΕ. Στοχεύει στην ενίσχυση του κράτους δικαίου και λογοδοσίας για παραβιάσεις των ανθρωπίνων δικαιωμάτων στην Ουκρανία.
Η Αποστολή έχει γραφεία σε Κίεβο, Χάρκοβο, Ντόνετσκ, Λουχάνσκ, Κραματόρσκ, Μαριούπολη και Οδησσό και απασχολούσε 57 άτομα, με ένα προϋπολογισμό ύψους 7.226.000 USD.
Από την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία η Mission παρακολουθεί στενά τις επιπτώσεις της στα ανθρώπινα δικαιώματα σε όλη τη χώρα.
- Η HRMMU ευαισθητοποιεί τους εθνικούς φορείς, τα μέρη στη σύγκρουση και τη διεθνή κοινότητα σχετικά με την κατάσταση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων στην Ουκρανία. Έχουν δημοσιευτεί 33 περιοδικές εκθέσεις και 6 θεματικές δημόσιες εκθέσεις. Οι εκθέσεις είναι διαθέσιμες εδώ .Μάλιστα η τελευταία πριν την εισβολή και τον πόλεμο του Πούτιν κάλυπτε την περίοδο από την 1η Αυγούστου 2021 μέχρι την 31η Ιανουαρίου 2022. Η 34η έκθεση θα περιλάβει τις παραβιάσεις των ανθρωπίνων δικαιωμάτων από την εισβολή και τον πόλεμο στην Ουκρανία.
- Η Αποστολή έχει τεκμηριώσει περισσότερες από 600 περιπτώσεις βασανιστηρίων και κακομεταχείρισης κρατουμένων που σχετίζονται με συγκρούσεις. Μέσω της άμεσης παρέμβασής του, η HRMMU συνέβαλε στην έναρξη των ερευνών και των ενεργειών αποκατάστασης. Επιπλέον, περισσότεροι από 800 κρατικοί αξιωματούχοι σε όλη την Ουκρανία, κυρίως από την Υπηρεσία Ασφαλείας, την Εισαγγελία και το σωφρονιστικό σύστημα της Ουκρανίας, επωφελήθηκαν από εκπαιδευτικές συνεδρίες που παραδόθηκαν από ειδικούς της HRMMU σχετικά με το Πρωτόκολλο της Κωνσταντινούπολης, ένα εγχειρίδιο για την αποτελεσματική τεκμηρίωση και διερεύνηση βασανιστηρίων και άλλης σκληρής, απάνθρωπης ή ταπεινωτικής μεταχείρισης ή τιμωρίας.
- Η Αποστολή ενθάρρυνε διάλογο μεταξύ του Γραφείου του Διαμεσολαβητή της Ουκρανίας και της αυτοαποκαλούμενης «Λαϊκής Δημοκρατίας του Ντόνετσκ» για να βοηθήσει στη μεταφορά κρατουμένων που είχαν καταδικαστεί πριν από την έναρξη της ένοπλης σύγκρουσης από έδαφος που ελέγχεται από ένοπλες ομάδες σε εδάφη που ελέγχεται από την κυβέρνηση. Μέχρι τον Ιούλιο του 2020, περισσότεροι από 400 κρατούμενοι πριν από τη σύγκρουση είχαν μεταφερθεί.
- Ως συμβολή στη διαδικασία μεταρρύθμισης, η HRMMU παρείχε νομική εμπειρογνωμοσύνη και εξέτασε πολλά σχέδια νόμων, όπως για τα προσωρινά κατεχόμενα εδάφη, για τους αγνοούμενους και για την προστασία αμάχων, θυμάτων της ένοπλης σύγκρουσης.
- Η HRMMU διευκόλυνε την ανάπτυξη της πρώτης Στρατηγικής της Ουκρανίας για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα και του Εθνικού Σχεδίου Δράσης για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα, το 2015. Σε συνεργασία με το UN Women, η Αποστολή συνέβαλε στην ανάπτυξη της Στρατηγικής για την Πρόληψη και Αντιμετώπιση της Σεξουαλικής Βίας που σχετίζεται με Συγκρούσεις στην Ουκρανία (CRSV) .
- Η HRMMU ενίσχυσε την ικανότητα τεσσάρων ουκρανικών ΜΚΟ να τεκμηριώνουν σοβαρές παραβιάσεις των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, συμπεριλαμβανομένων των βασανιστηρίων και της κακομεταχείρισης, και να παρέχουν ψυχοκοινωνική υποστήριξη στα θύματα και τις οικογένειές τους, καθώς και στις οικογένειες των κρατουμένων και των αγνοουμένων. Η HRMMU παρείχε επίσης εκπαίδευση ανάπτυξης ικανοτήτων σε αξιωματικούς της Μονάδας Πολιτικής-Στρατιωτικής Συνεργασίας για την πρόληψη της αυθαίρετης κράτησης, των βασανιστηρίων και της σεξουαλικής βίας που σχετίζεται με συγκρούσεις, καθώς και για την προστασία των δικαιωμάτων στέγασης, γης και ιδιοκτησίας.
- Η HRMMU άρχισε να παρακολουθεί τον αντίκτυπο της COVID-19 και των σχετικών μέτρων πρόληψης και μετριασμού στην κατάσταση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων στην Ουκρανία, ειδικά στην περιοχή που έχει πληγεί από τις συγκρούσεις, και ευρύτερα στην Ουκρανία, με επίκεντρο τους ανθρώπους σε κατάσταση ευπάθειας για να μην αφήσει κανέναν πίσω.
Για το διάστημα 1/8/2021 – 31/1/2022 η Έκθεση κατέγραψε συνολικά 49 περιπτώσεις αμάχων (11 νεκροί και 38 τραυματίες), κάτι που ήταν 21% χαμηλότερο σε σύγκριση με τους προηγούμενους έξι μήνες. Τριάντα δύο περιπτώσεις αμάχων σχετίζονταν με ένοπλες εμπλοκές, με το 78% αυτών να καταγράφονται σε εδάφη που ελέγχονται από τις αυτοαποκαλούμενες «Λαϊκές Δημοκρατίες» και το 22% σε εδάφη που ελέγχονται από την κυβέρνηση. Τα περισσότερα από αυτά συνέβησαν από τον Αύγουστο έως τον Νοέμβριο του 2021, με σημαντικά λιγότερες απώλειες αμάχων τον Δεκέμβριο του 2021 και τον Ιανουάριο του 2022.
Ο αριθμός των περιστατικών ασφαλείας που επηρέασαν πολιτικές υποδομές όσο και κατοικίες αυξήθηκε επίσης σημαντικά, αν και με σημαντική πτώση κατά την περίοδο από τον Δεκέμβριο του 2021 έως τον Ιανουάριο του 2022. Αυτά τα περιστατικά έθεσαν σε κίνδυνο ζωές πολιτών και επίσης παραβίασαν το δικαίωμά τους στη στέγαση.
Η έκθεση διαπιστώνει ότι “Η σύγκρουση συνέχισε να επηρεάζει περισσότερους από 3,4 εκατομμύρια πολίτες, μεταξύ άλλων λόγω των περιορισμών μετακίνησης που σχετίζονται με την COVID-19, που επιβλήθηκαν κυρίως από ένοπλες ομάδες. Αυτοί οι περιορισμοί οδήγησαν σε μείωση κατά 95% στον αριθμό των διελεύσεων της γραμμής επαφής στην ανατολική Ουκρανία, σε σύγκριση με την ίδια περίοδο το 2019. Οι περιορισμοί στην ελεύθερη κυκλοφορία επηρέασαν σοβαρά τα δικαιώματα στην εκπαίδευση, την οικογενειακή ζωή, την υγεία, την εργασία, την κοινωνική ασφάλεια, επαρκές βιοτικό επίπεδο και πρόσβαση σε δικαστικά και αστικά έγγραφα”
Σύμφωνα με την έκθεση, ο νόμος «για τον κρατικό προϋπολογισμό της Ουκρανίας για το 2022 δεν προέβλεπε χρηματοδότηση για λύσεις βιώσιμης στέγασης για τους πιο ευάλωτους, εκτοπισμένους που ζουν σε συλλογικά κέντρα”.
Η έκθεση χαιρετίζει την “έναρξη λειτουργίας του συστήματος ηλεκτρονικών δικαστηρίων που αναμένεται να αυξήσει την προσβασιμότητα στα δικαστήρια για τους κατοίκους εδαφών που ελέγχονται από ένοπλες ομάδες” και συνεχίζει να “προτρέπει την κυβέρνηση της Ουκρανίας να εισαγάγει μια διοικητική διαδικασία για την καταγραφή των γεννήσεων και θανάτων που συμβαίνουν σε εδάφη που ελέγχονται από ένοπλες ομάδες“.
Η OHCHR χαιρετίζει την απλούστευση της διαδικασίας για τους αμάχους, των οποίων οι κατοικίες σε εδάφη που ελέγχει η κυβέρνηση καταστράφηκαν από εχθροπραξίες, να διεκδικήσουν αποζημίωση αλλά εκφράζει τη λύπη της για τον αποκλεισμό των κατοίκων της περιοχής που ελέγχεται από ένοπλες ομάδες και των εκτοπισμένων από τη διαδικασία, καθώς καλύπτει μόνο τους κατοίκους της ελεγχόμενης από την κυβέρνηση επικράτειας που έχουν παραμείνει στον ίδιο οικισμό όπου καταστράφηκε η κατοικία τους. Ομοίως, το OHCHR χαιρετίζει την επεξεργασία σχεδίων νόμων που εισάγουν αποζημίωση για όλα τα χαμένα περιουσιακά στοιχεία, αλλά λυπάται που αποκλείουν επίσης κατοίκους εδαφών που ελέγχονται από ένοπλες ομάδες.
Η OHCHR χαιρετίζει την απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου στις 25 Ιανουαρίου 2022 να αποσύρει το σχέδιο «Σχετικά με τις αρχές της κρατικής πολιτικής της μεταβατικής περιόδου» από το Κοινοβούλιο και προτρέπει τις αρχές να συμμορφωθούν με τα διεθνή πρότυπα κατά την περαιτέρω επεξεργασία πολιτικών ή νομοθεσίας για τη μεταβατική δικαιοσύνη.
Η έκθεση επιβεβαιώνει ότι η ΟHCHR “συνεχίζει να έχει απρόσκοπτη πρόσβαση σε επίσημους χώρους κράτησης σε εδάφη που ελέγχονται από την κυβέρνηση, με εξαίρεση μια περίπτωση όπου καθυστέρησε η πρόσβαση σε κρατούμενο που σχετίζεται με συγκρούσεις, ο οποίος βρίσκεται υπό κράτηση από την Υπηρεσία Ασφαλείας της Ουκρανίας (SBU). Αν και “είχε πρόσβαση σε δύο άνδρες και δύο γυναίκες στη μονάδα προφυλάκισης του Λουχάνσκ (SIZO) τον Αύγουστο του 2021, σε έδαφος που ελέγχεται από την αυτοαποκαλούμενη «Λαϊκή Δημοκρατία του Λουχάνσκ», δεν παραχωρήθηκε περαιτέρω πρόσβαση τους επόμενους μήνες, με αιτήματα που απορρίφθηκαν με βάση περιορισμούς που σχετίζονται με τον COVID. Η OHCHR κατέγραψε 12 περιπτώσεις αυθαίρετης κράτησης που σχετίζεται με συγκρούσεις σε αυτοαποκαλούμενες «δημοκρατίες», συμπεριλαμβανομένης μιας που συνέβη το 2021. Η απουσία πρόσβασης στους χώρους κράτησης εξακολουθεί να προκαλεί σοβαρή ανησυχία για την OHCHR υπό το φως των αξιόπιστων ισχυρισμών για βασανιστήρια και κακομεταχείριση που δέχθηκε το OHCHR ότι συμβαίνουν σε ορισμένες εγκαταστάσεις”.
“Οι έρευνες για καταγγελίες βασανιστηρίων παραμένουν γενικά αναποτελεσματικές. Αυτό ισχύει ιδιαίτερα σε σχέση με προηγουμένως τεκμηριωμένες υποθέσεις που αφορούσαν αξιόπιστους ισχυρισμούς ότι αξιωματικοί της SBU διέπραξαν βασανιστήρια και κακομεταχείριση. Πολλές έρευνες είτε έχουν κλείσει είτε δεν σημειώνουν ουσιαστική πρόοδο εδώ και χρόνια.
Η έκθεση επαινεί τις προσπάθειες της κυβέρνησης να διώξει τα εγκλήματα πολέμου αλλά επισημαίνει το γεγονός ότι ο Πρόεδρος της Ουκρανίας δεν έχει ακόμη υπογράψει το νόμο «Περί τροποποιήσεων σε ορισμένες νομοθετικές πράξεις της Ουκρανίας σχετικά με την εφαρμογή των διατάξεων του διεθνούς ποινικού δικαίου και του ανθρωπιστικού δικαίου».
Η OHCHR εξακολουθεί να ανησυχεί ότι «τα δικαστήρια των αυτοαποκαλούμενων «δημοκρατιών» συνεχίζουν να «καταδικάζουν» άτομα για εγκλήματα που σχετίζονται με συγκρούσεις σε διαδικασίες που δεν πληρούν τα διεθνή πρότυπα δίκαιης δίκης και η επιβολή ποινών υπό αυτές τις συνθήκες μπορεί να ισοδυναμεί με έγκλημα πολέμου. Κατά την περίοδο αναφοράς, το OHCHR τεκμηρίωσε τέτοιες «ποινές» σε βάρος 22 ανδρών και 2 γυναικών.
Η Έκθεση τεκμηριώνει περιπτώσεις επιθέσεων και απειλών κατά δημοσιογράφων, συμπεριλαμβανομένων των bloggers, και των εργαζομένων στα μέσα ενημέρωσης, σε σχέση με τις επαγγελματικές τους δραστηριότητες και επισημαίνει με ανησυχία την πρακτική της κράτησης δημοσιογράφων ως προφανή αντίποινα για τις επαγγελματικές τους δραστηριότητες.
Το OHCHR παρακολουθεί τον αντίκτυπο των κυρώσεων που επιβλήθηκαν από τις ουκρανικές αρχές, οι οποίες οδήγησαν στο κλείσιμο τριών τηλεοπτικών καναλιών. Αν και είναι θεμιτός στόχος από την άποψη των ανθρωπίνων δικαιωμάτων για τα κράτη να αντιμετωπίσουν την τρομοκρατία, να προστατεύσουν την εθνική ασφάλεια και τη δημόσια τάξη, η OHCHR ανησυχεί ιδιαίτερα για το γεγονός ότι οι αποφάσεις που ελήφθησαν από το Συμβούλιο Εθνικής Ασφάλειας και Άμυνας της Ουκρανίας (NSDC) κατά την περίοδο αναφοράς ανέρχονται σε αδικαιολόγητους περιορισμούς στο δικαίωμα της ελευθερίας της έκφρασης, καθώς δεν ελήφθησαν από ανεξάρτητη αρχή και δεν πληρούσαν τις απαιτήσεις της αναγκαιότητας και της αναλογικότητας. Στις αυτοαποκαλούμενες «Δημοκρατίες», η OHCHR συνέχισε να παρατηρεί έλλειψη κάλυψης από τα μέσα ενημέρωσης που επικρίνει ή διαφέρει από την επίσημη θέση των «Δημοκρατιών» σε διάφορα θέματα.
Η OHCHR ανησυχεί για την πλήρη έλλειψη λογοδοσίας για προηγούμενες επιθέσεις σε καταυλισμούς Ρομά, συμπεριλαμβανομένων εκείνων στο χωριό Loshchynivka, στην περιοχή της Οδησσού το 2016 και στο Vilshany, στην περιοχή Kharkiv το 2017. Ενώ η OHCHR χαιρετίζει τις αυξημένες δημόσιες αντιδράσεις του Γραφείου του Διαμεσολαβητή που καταδικάζει ρητορική μίσους, επισημαίνει τη συνεχιζόμενη έλλειψη οποιουδήποτε νομοθετικού πλαισίου για την απαγόρευση της υποκίνησης σε βία, εχθρότητα και διακρίσεις.
Η OHCHR εξακολουθεί να ανησυχεί για την κατάσταση των αστέγων σε ολόκληρη τη χώρα. Πέντε περιοχές στην Ουκρανία εξακολουθούν να στερούνται δημόσιας στέγης. Η κατάσταση των εφεξής «Λαϊκή Δημοκρατία του Ντόνετσκ» και «Λαϊκή Δημοκρατία του Λουχάνσκ», και συλλογικά ως αυτοαποκαλούμενες «δημοκρατίες».
Στην “Δημοκρατία” της Κριμαίας και την πόλη της Σεβαστούπολης της Ουκρανίας, που κατέχεται από τη Ρωσική Ομοσπονδία (Κριμαία), οι αρχές της Ρωσικής Ομοσπονδίας συνεχίζουν να θέτουν σημαντικούς περιορισμούς στην άσκηση του δικαιώματος της ειρηνικής συνάθροισης. Κατά την περίοδο αναφοράς, τουλάχιστον 184 άτομα συνελήφθησαν ενώ συμμετείχαν σε ειρηνικές συνελεύσεις και η OHCHR κατέγραψε περιπτώσεις κράτησης χωρίς επικοινωνία, εξαναγκαστικών εξαφανίσεων, βασανιστηρίων και άλλης κακομεταχείρισης που διέπραξε η Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Ασφαλείας της Ρωσικής Ομοσπονδίας.
Συνεργάτες της Αποστολής Παρακολούθησης Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων στην Ουκρανία που έχει δημιουργήσει ο ΟΗΕ είναι η Κυβέρνηση της Ουκρανίας, το Κοινοβούλιο της Ουκρανίας, οι αρχές επιβολής του νόμου και η δικαιοσύνη, το Γραφείο Διαμεσολαβητή, Υπηρεσίες του ΟΗΕ, διεθνείς και περιφερειακές οργανώσεις της κοινωνίας των πολιτών.
Δωρητές της HRMMU είναι ο Καναδάς, η Εσθονία, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η Γερμανία, η Νορβηγία, η Λιθουανία, η Πολωνία, η Σουηδία, η Ελβετία, η Ουκρανία, το Ηνωμένο Βασίλειο, οι ΗΠΑ.