Η εκπομπή ΡΑΔΙΟΕΦΗΜΕΡΙΔΑ με την Αναστασία Κοτζακόλιου φιλοξένησε τον Μητροπολίτη Φλωρίνης, Πρεσπών και Εορδαίας κ.κ. Ειρηναίο, που αναφέρθηκε για το μέλλον της Ιεράς Μονής Αγίας Παρασκευής Μηλοχωρίου Εορδαίας, τι προηγήθηκε τις προηγούμενες ημέρες, το τρισάγιο που έγινε από τον Μητροπολίτη στη μνήμη του Γέροντα Μάξιμου, αλλά και τις συλλήψεις που ακολούθησαν.
Πιο συγκεκριμένα, μετά και το θάνατο του Γέροντα Μάξιμου, ο Μητροπολίτης Ειρηναίος τέλεσε τρισάγιο στη μνήμη του, ενώ θέλοντας να παύσει την κατάσταση ανομίας που επικρατούσε στη μονή έκανε επέμβαση σπάζοντας τον αποκλεισμό, συνοδευόμενος από ιερείς και όργανα της τάξης, μάλιστα έγιναν και δύο συλλήψεις.
Ειδικότερα, ο Μητροπολίτης περιέγραψε την δύσκολη κατάσταση που επικρατούσε στο μοναστήρι την τελευταία οκταετία, την προσπάθεια που έκανε ο Μητροπολίτης Θεόκλητος και τα μέτρα που είχε λάβει και τα προβλήματα που δημιουργήθηκαν ιδίως μετά την περίοδο του κορωνοϊού.
«Το πρόβλημα δημιουργήθηκε πριν από 8 χρόνια και ο τότε μητροπολίτης πήρε τα μέτρα που έπρεπε, αλλά δεν τελείωσε το θέμα. Τα προβλήματα πρέπει να τελειώνουν στη γέννησή τους. Το μοναστήρι είναι της Μητρόπολης, είναι Νομικό Πρόσωπο Δημοσίου Δικαίου και σύμφωνα με τον κανονισμό της μονής, την ευθύνη φέρει ο μητροπολίτης», σημείωσε ο κ.κ. Ειρηναίος.
«Επικίνδυνα πρόσωπα μπήκαν στην ιερά μονή»
Η Ιερά Μονή την επίμαχη περίοδο διέκοψε σχέσεις με την εκκλησία και τη Μητρόπολη, με τον Μητροπολίτη Ειρηναίο να κάνει λόγο για «επικίνδυνα πρόσωπα» που ήρθαν κοντά στον Γέροντα Μάξιμο και τον επηρέασαν: «Ακόμη και πριν τον κορωνοϊό και επηρεαζόμενος ο γέροντας Μάξιμος από κάποια πρόσωπα αφερέγγυα ως προς την πίστη τους και τις προθέσεις τους, παρασύρθηκε και διέκοψε το μνημόσυνο του Μητροπολίτη. Στην Εκκλησία υπάρχουν κανόνες και νόμοι. Ο μητροπολίτης Θεόκλητος προσπάθησε πολλές φορές να συνεφέρει τον γέροντα, εγγράφως και προφοριώς. Δεν κατέστη εφικτό και ο μητροπολίτης τον απάλλαξε από τα καθήκοντα του ηγουμένου. Θα μπορούσε να τον καθαιρέσει. Δεν το έκανε από σεβασμό. Τα πράγματα έφτασαν σε ένα σημείο δημιουργίας πολύ σοβαρών προβλημάτων μετά τον covid. Βρήκαν τον γέροντα Μάξιμο σε ασθενή ηλικία και μπήκαν πρόσωπα που για την Εκκλησία ήταν επικίνδυνα. Ο Πατήρ Θεόδωρος Ζήσης τέθηκε σε συνοδική αργία για τις απόψεις του και κληρικοί που κανείς δεν ήξερε αν ήταν κανονικοί. Η εκκλησία έχει κανόνες. Δεν είχαν το δικαίωμα ούτε να λειτουργήσουν, ούτε να μπουν εκεί. Μπήκαν, έφερναν ανθρώπους από μακριά, έκαναν το μοναστήρι ένα κέντρο που λειτουργούσε εναντίον της εκκλησίας, βρίζοντας τον πατριάρχη, τον αρχιεπίσκοπο και μητροπολίτες. Χωρίς να έχουν την εγκυρότητα των μυστηρίων που τελούσαν».
«Θα μπορούσα από την πρώτη ημέρα νομικά να τους διαλύσω»
Ο Μητροπολίτης είπε πως ενημερώθηκε για την κατάσταση από την πρώτη ημέρα ανάληψης των καθηκόντων του, αλλά σεβάστηκε όπως είπε τον Γέροντα Μάξιμο. Παρά τις προκλήσεις που είχε από την απέναντι πλευρά, δεν αντέδρασε:
«Όταν ήρθα πριν δύο χρόνια έμαθα για την κατάσταση. Δεν ήρθα σε επαφή με τον γέροντα, παρότι ήθελα, ήθελα να τον δω, αλλά δεν ήταν σε κατάσταση που μπορούσε εύκολα να επικοινωνήσει. Θα μπορούσα τον πρώτη ημέρα να τους διαλύσω. Είχα τη δύναμη αυτή, νομικά εννοώ. Σεβάστηκα τον άνθρωπο. Παρότι είχα οχλήσεις. Με προκαλούσαν στα κοινωνικά δίκτυα, μου έστελναν επιστολές. Εγώ τους είπα ότι δεν είμαι επίσκοπος του διαδικτύου. Ο πατήρ Μάξιμος ήταν το θύμα, κάποιοι γύρω από αυτόν δημιουργούσαν πρόβλημα. Δεν τους θέλει ούτε η κοινωνία», είπε με έμφαση.
Ο θάνατος του Γέροντα Μάξιμου και το τέλος της καταπάτησης
Ο Μητροπολίτης είχε αναφέρει και σε παλαιότερη συνέντευξή του στο True Story Radio πως «θα επέμβει στο μοναστήρι χειρουργικά, όταν έρθει η ώρα», συμπληρώνοντας ότι δεν θα τα έβαζε με έναν ηγούμενο στη δύση της ζωής του. Ο θάνατος του Γέροντα Μάξιμου, όμως, άλλαξε τα πράγματα:
«Ήρθε η ώρα που έπρεπε να επέμβω. Θα ήταν πολύ εύκολο να επέμβω και μέσα να ήταν. Δεν μπορώ να αφήσω ένα μοναστήρι της Μητρόπολης να βλάπτει πνευματικά ανθρώπους. Όταν κοιμήθηκε ο πατήρ Μάξιμος έκανα όλες τις νόμιμες ενέργειες ώστε η μονή που είχε καταπατηθεί να επιστρέψει στη μητρόπολη».
Το «κατεστραμμένο μοναστήρι» και οι συλλήψεις
Ερωτηθείς για το πώς έγινε η επέμβαση στο μοναστήρι, ο κ.κ. Ειρηναίος επεσήμανε ότι είχε συνεννοηθεί εκ των προτέρων με όλες τις αρμόδιες υπηρεσίες, όχι μόνο την αστυνομία και πήγε στην ιερά μονή με τους ιερομονάχους της Εορδαίας. Ωστόσο μπαίνοντας στη μονή, είδε ανθρώπους που δεν ήταν γραμμένοι στο μοναχολόγιο, έναν κληρικό και έναν λαϊκό:
«Μπαίνοντας στο μοναστήρι, υπήρχε ένας μοναχός και ένας λαϊκός. Ο κανονισμός της μονής και ο νόμος του κράτους λέει πως υπεύθυνος για το μοναστήρι είναι ο μητροπολίτης όταν δεν υπάρχει αδερφότητα. Βλέπω ανθρώπους εκεί που δεν ήταν γραμμένοι στο μοναχολόγιο και βλέπω ένα μοναστήρι διαλυμένο και κατεστραμμένο εσωτερικά. Όχι ο ναός, οι γύρω χώροι. Ο μοναχός εκεί μου είπε ότι τον λένε Ιγνάτιο. Στην ερώτηση μου τι είναι ο ίδιος, μου απάντησε με αγένεια, «εσύ ποιος είσαι; Αν είσαι ο Μητροπολίτης δεν σε αναγνωρίζω». Ωστόσο με αναγνωρίζει η εκκλησία της Ελλάδος και η πολιτεία. Τρεις φορές του ζήτησα να φύγει και εννοείται ότι δεν ήθελε να φύγει. Είχα το δικαίωμα να διατάξω τη σύλληψη και να ζητήσω δικαστικό όργανο, για να συλλάβει κάποιον άνθρωπο με πολλά αστικά παραπτώματα. Τα εν λόγω δύο άτομα συνελήφθησαν, οδηγήθηκαν στο τμήμα, ανακρίθηκαν στο αυτόφωρο και έφυγαν στα σπίτια τους. Το μοναστήρι σφραγίστηκε, όπως ορίζει ο νόμος. Το μοναστήρι είναι της Μητρόπολης. Αυτό το αστείο πρέπει να τελειώσει και τελείωσε», σημείωσε ο κ.κ. Ειρηναίος, περιγράφοντας τι προηγήθηκε την ημέρα της επέμβασης.
«Το μοναστήρι θα λειτουργήσει ως πρέπει»
«Το μοναστήρι θα ανοίξει και θα λειτουργήσει όπως πρέπει». Αυτό ήταν το μήνυμα που πέρασε ξεκάθαρα ο Μητροπολίτης, περιγράφοντας πως στο εν λόγω μοναστήρι γινόταν λειτουργίες από μη κανονικό ιερέα και οι άνθρωποι εκκλησιάζονταν εκεί «είτε από άγνοια, είτε από σεβασμό στο Γέροντα, είτε από αγάπη στην Αγία Παρασκευή».
Σημείωσε πως οι παρεμβάσεις του είναι πνευματικές και επί της ουσίας το ιδιοκτησιακό καθεστώς είναι λυμένο, καθώς η μονή είναι περιουσία της μητρόπολης και δεν μπορεί να χρησιμοποιείται «καταχρηστικά».
Μάλιστα τόνισε πως ζητούμενο σήμερα είναι η επαναλειτουργία της μονής και να επιστρέψουν οι άνθρωποι, ώστε «να γαληνέψουν οι συνειδήσεις τους» όπως τόνισε.
Σήμερα, το μοναστήρι παραμένει κλειστό μέχρι και την Παρασκευή 17/10 και θα ανοίξει αρχικά, σε καθημερινή βάση, με εφημερίους. Συγχρόνως μέλημα του Μητροπολίτη είναι να εξασφαλίσει την ομαλή λειτουργία του, με γνώμονα το γεγονός ότι τα άτομα που πλαισίωσαν το μοναστήρι είναι «παραβατικά».
«Δεν θα επιτρέψω αυτή την πλάνη, με όποιο κόστος έχει για εμένα προσωπικά. Την Κυριακή 19/10 δεν ξέρω σίγουρα αν θα λειτουργήσει, αλλά θα λειτουργήσει σίγουρα την επόμενη. Καθημερινά 9-12 το πρωί, θα είναι ανοιχτό για να προσκυνήσει ο κόσμος, ώστε ομαλά να πάμε στη λειτουργία της μονής, πρωί και απόγευμα, όπως όλα τα μοναστήρια και να γίνει η Θεία λειτουργία τις Κυριακές», είπε χαρακτηριστικά, σημειώνοντας πως αγωνία του είναι η λειτουργία της μονής στα ορθόδοξα χριστιανικά πλαίσια.
«Άνθρωποι παραβατικοί, στα όρια της αίρεσης»
Ο Μητροπολίτης ερωτήθηκε για το εάν θα απαιτείται η παρουσία της αστυνομίας στη μονή, απαντώντας πως δεν εκτιμάει πως θα υπάρξουν επεισόδια, αλλά αν χρειαστεί η αστυνομία θα επιβάλει την τάξη, όπως συμβαίνει σε κάθε παρόμοια περίπτωση.
Απαντώντας σε όσους αντιδρούν και λένε πως ο Μητροπολίτης με πρόφαση το τρισάγιο, πήγε στο μοναστήρι με αστυνομικές δυνάμεις, ο κ.κ. Ειρηναίος είπε σχετικά: «Θα μπορούσα οποιαδήποτε στιγμή και να μπω μέσα με την αστυνομία. Είναι δικό μου, είμαι ο ιδιοκτήτης. Είναι παραλογισμός αυτό. Την αστυνομία τη χρειαζόμουν σε περίπτωση που θα έκαναν φασαρία ή θα ήταν παραβατικοί. Αυτοί οι άνθρωποι αγγίζουν τα όρια της αίρεσης. Η αγάπη σώζει στην εκκλησία και η λατρεία, ο Χριστός. Εγώ έκανα το τρισάγιο και το έκανα ώστε ο θεός να συγχωρήσει την ψυχή του ανθρώπου αυτού που αγωνίστηκε όλη τη ζωή του. Κανένα μοναστήρι δεν είναι κανενός, ούτε η μητρόπολη είναι δική μου. Ο Γέροντας έζησε εκεί, τα μοναστήρια δεν είναι των μοναχών». Προσέθεσε πως πρόκειται για «δηλητηριασμένους ανθρώπους» που φέρονται προκλητικά και ο ίδιος ως πνευματικός πατέρας θα περιμένει τη μετάνοιά τους.
«Είναι ελάχιστοι μετρημένοι αυτοί που δημιουργούν μεγάλη φασαρία. Στόχος τους είναι το διαδίκτυο, να φανούν ότι κάνουν κάτι. Δεν κυνηγάω με τους ανθρώπους που έχουν με κάποια άλλη άποψη,. Τα έχω με την αμαρτία και την αίρεση», κατέληξε, λέγοντας πως η μονή θα επανέλθει όπως και ο κόσμος της. Τέλος, ανέφερε πως στο μοναστήρι γινόταν πολλές παρανομίες οικονομικές, μη θέλοντας να επεκταθεί.