Κυριακή 3 Μαρτίου 2024

Το Μέγα Γεροντικόν. Βιογραφικά σημειώματα [πατέρων της ερήμου].

 


Αββάς Αγάθων: Ξακουστός αναχωρητής και αββάς μεταξύ των Πατέρων της ερήμου. Έζησε πιθανότατα κατά το β’ μισό του 4ου αι. με αρχές του 5ου. Γύρω στο 390 όταν Ο όσιος Αρσένιος βγήκε στην έρημο, ο ‘Αγάθων ήδη είχε σχηματίσει ομάδα μαθητών-υποτακτικών από τους οποίους γνωστοί μας είναι δύο, ο Αλέξανδρος και ο Ζωίλος. Τους συναντούμε και ως υποτακτικούς του Αρσενίου, πιθανότατα μετά την κοίμηση του αββά Αγάθωνα. Βλ. Μέγα Γεροντικόν, τόμ. Α’, Β13.

Από τα ‘Αποφθέγματα που αναφέρονται στο όνομα του πληροφορούμαστε ότι ήταν προικισμένος με πολλές αρετές, ιδιαίτερα όμως διακρινόταν για την τελεία αγάπη του και τη διάκρισή του. Είναι αυτός που έφθασε στο σημείο να πει: «Ήθελα να βρω έναν λεπρό, να πάρω εγώ το λεπρό σώμα του δίνοντάς του το δικό μου το γερό».

Κάποιοι που είχαν ακούσει πως είχε μεγάλη διάκριση, θέλησαν να τον δοκιμάσουν και του είπαν: «Εσύ είσαι ο Αγάθων; Ακούμε ότι είσαι πόρνος και υπερήφανος».

«Ναι – τους είπε εκείνος – αυτή είναι η αλήθεια».

Τον ξαναρωτούν: «Εσύ είσαι ο Αγάθων ο φλύαρος και κουτσομπόλης;»

Και τους αποκρίθηκε: «Εγώ είμαι».

Τρίτωσαν την ερώτηση: «Εσύ είσαι ο Αγάθων ο αιρετικός;»

Και ο όσιος είπε: «Δεν είμαι αιρετικός».

Κατόπιν τον παρακάλεσαν να τους πει, γιατί τις πρώτες βρισιές τις δέχθηκε, ενώ την τελευταία δεν τη σήκωσε.

Και τους αποκρίθηκε: «Εκείνες τις δέχθηκα, γιατί είναι όφελος για την ψυχή μου, ενώ η αίρεση είναι χωρισμός από τον Θεό, γι’ αυτό δεν το δέχθηκα».

Η μνήμη του εορτάζεται στις 8 Ιανουαρίου.

 

 ΠΗΓΗ: https://greekdownloads.wordpress.com/2023/04/29/%CF%84%CE%BF-%CE%BC%CE%AD%CE%B3%CE%B1-%CE%B3%CE%B5%CF%81%CE%BF%CE%BD%CF%84%CE%B9%CE%BA%CF%8C%CE%BD-%CE%B2%CE%B9%CE%BF%CE%B3%CF%81%CE%B1%CF%86%CE%B9%CE%BA%CE%AC-%CF%83%CE%B7%CE%BC%CE%B5%CE%B9%CF%8E/