Τρίτη 10 Δεκεμβρίου 2024

π. Αθανάσιος Μυτιληναίος: αν δείτε, και θα το δείτε, να επιχειρούν βέβηλα χέρια να αλλάζουν [ενν. οι επίσκοποί μας] τον τύπον της Θείας Λατρείας, να αντιδράσετε.

 



 π. Αθανάσιος Μυτιληναίος: Και λέγει ένας σοφός σύγχρονος ορθόδοξος θεολόγος ότι: Εάν καταφέρουν οι εχθροί της Πίστεως να καταστρέψουν ό,τι νομίζουν ότι μπορούν να καταστρέψουν εις την Εκκλησίαν, μόνο εάν διατηρηθεί ο τύπος της Θείας Λειτουργίας όπως έχει! είναι αυτός, ο τύπος της Θείας Λειτουργίας, ικανός να συγκρατήσει  την Ορθοδοξία! και σε καιρούς καλύτερους, όταν έλθει (καιρός) που θα έχουν πλέον εξαφανισθεί οι εχθροί, να αποδοθεί η Ορθοδοξία. Σας το λέγω για να αντιληφθείτε τι σημαίνει Θεία Λειτουργία.



π. Αθανάσιος Μυτιληναίος:  «Εισαγωγή στη νέα κηρυκτική χρονιά. Τα τέσσερα κύρια χαρακτηριστικά της Θείας Λατρείας. Α’. Η διδαχή. Β’. Η κοινωνία. (Γ’. Η κλάσις του Άρτου. Δ’. Οι προσευχές)»

29-9-1985

ΑΚΟΥΣΕ ΕΔΩ: http://www.arnion.gr/mp3/omilies/p_athanasios/prajeis/prajeis_024.mp3

«σαν δ προσκαρτεροντες τ διδαχ τν ποστόλων κα τ κοινωνί κα τ κλάσει το ρτου κα τας προσευχας.» (Πραξ. 2,42).

Ήσαν δε με προθυμία αναμένοντες τη διδαχή των Αποστόλων και την κοινωνία και το μυστήριο της Θείας Ευχαριστίας και τις προσευχές. Ο στίχος αυτός κατά τρόπον περιληπτικότατον μας δίδει τέσσερα κύρια χαρακτηριστικά της Θείας Λατρείας. Είναι η διδαχή, δηλαδή το κήρυγμα. Είναι η κοινωνία, δηλαδή η φιλανθρωπία, η φροντίδα για τους φτωχούς αδελφούς. Είναι η κλάσις του Άρτου, το μυστήριον της Θείας Ευχαριστίας. Και η προσευχή, που είναι το όλον πλαίσιον της Θείας Λειτουργίας (12:12).

Πρέπει να σας πω ότι ο στίχος αυτός έχει ανεκτίμητον αξίαν, διότι μας διασώζει τον πυρήνα της Λατρείας. Σ’ αυτά τα τέσσερα κύρια χαρακτηριστικά τους σημεία! Και ότι αν η Θεία Λειτουργία αποτελεί την καρδίαν της Ορθοδοξίας, δηλαδή της ορθής δόξης, δηλαδή της ορθής Πίστεως, τότε, καθρεπτιζόμενοι εμείς μέσα εις αυτά τα οποία μας διασώζει ο ιερός Ευαγγελιστής μπορούμε να συγκρίνουμε και να λέμε αν έχομε Ορθοδοξία. Θα το πω άλλη μία φορά, πολλά πράματα συνιστούν την Ορθοδοξία, μέχρι, μέχρι το αντικείμενο εικόνα! Όμως όλων αυτών των πραγμάτων, που είναι η καρδία όπως είπα, είναι η Θεία Λειτουργία (13:32).

Και λέγει ένας σοφός σύγχρονος ορθόδοξος θεολόγος ότι: Εάν καταφέρουν οι εχθροί της Πίστεως να καταστρέψουν ό,τι νομίζουν ότι μπορούν να καταστρέψουν εις την Εκκλησίαν, μόνο εάν διατηρηθεί ο τύπος της Θείας Λειτουργίας όπως έχει! είναι αυτός, ο τύπος της Θείας Λειτουργίας, ικανός να συγκρατήσει  την Ορθοδοξία! και σε καιρούς καλύτερους, όταν έλθει (καιρός) που θα έχουν πλέον εξαφανισθεί οι εχθροί, να αποδοθεί η Ορθοδοξία. Σας το λέγω για να αντιληφθείτε τι σημαίνει Θεία Λειτουργία.

Είναι η καρδία της καρδίας της Ορθοδοξίας: Η Θεία λειτουργία! 

Γι’ αυτό κάθε παραποίησης, κάθε κακοποίηση μέσα στο χώρο της Θείας Λειτουργίας είναι ένα αυτόχρημα έγκλημα εναντίον της Ορθοδοξίας. Γι’ αυτό αν δείτε, και θα το δείτε, να επιχειρούν βέβηλα χέρια να αλλάζουν τον τύπον της Θείας Λατρείας, να αντιδράσετε. Το λέγω ν’ αντιδράσετε γιατί πολλά αλλάζουν σιγά-σιγά αλλά δεν αντιδρούμε. Και δεν ξέρω σ’ άλλους χώρους τι μπορεί να γίνεται, δεν μ’ ενδιαφέρει, αλλά στο χώρο της Πίστεως όταν έχομε αλλαγές επί το χείρον, που να βγαίνομε, να ξεστρατίζουμε από το πνεύμα της Ορθοδοξίας, νομίζω ότι το πράμα είναι πολύ σοβαρό. Και δεν έγκειται αυτή η εμμονή στην Ορθοδοξία σαν κάτι το στείρο  και άγονο πείσμα να κρατήσει κανείς την προγονικήν παράδοσιν, όπως θα θέλαμε να κρατήσουμε την παράδοση στον πολιτισμό ή στην αρχιτεκτονική ή στη μουσική. Είναι θέμα ζωής ή θανάτου, είναι θέμα σωτηρίας. Εάν είμαι ή δεν είμαι Ορθόδοξος είναι θέμα σωτηρίας και αντιλαμβάνεσθε, θέμα καιριότατον και σπουδαιότατον (16:04).

Γι’ αυτό αγαπητοί μου στο στίχο αυτό όπως και στα παρακάτω που διασώζουν αυτά τα λειτουργικά στοιχεία, θα παρακαλέσω προσέξτε-όπως πάντα προσέχετε- ώστε όλα αυτά να τα παρατηρήσουμε, να τα προσέξουμε, να ιδούμε  πως είναι τοποθετημένα, και να ιδούμε κατά πόσο κατέχουμε σήμερα ως Παράδοση το ορθό Πνεύμα, όπως είναι κατατεθειμένο μέσα εις την Αγίαν Γραφή (16:36).

(…)

Τότε ο λαός θα καταλάβει τι θα πει Θεία λειτουργία και εξ αυτής τι θα πει χριστιανισμός (31:22). Διότι η Θεία Λειτουργία, λέγει ένα σύγχρονος σπουδαίος θεολόγος, είναι  η επιτομή του Χριστιανισμού. Όπως σας είπα αρχικά ότι αν διασωθεί αυτή διασώζεται η Ορθοδοξία. Είναι η επιτομή του Χριστιανισμού. Γι’ αυτό λοιπόν αγαπητοί μου θα πρέπει ν’ αρχίσουμε να το καταλαβαίνουμε αυτό, κι είναι πολύ σπουδαίο...» [1] 

[1] http://www.arnion.gr/mp3/omilies/p_athanasios/prajeis/prajeis_024.mp3