Δευτέρα 16 Σεπτεμβρίου 2019

Η ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΠΑΪΣΙΟΥ ΚΑΙ Ο "ΦΑΚΕΛΟΣ ΜΑΘΗΤΗ" ΤΗΣ Ε' ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ (ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΤΩΝ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΩΝ) [Β']

Η ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΠΑΪΣΙΟΥ ΚΑΙ Ο "ΦΑΚΕΛΟΣ ΜΑΘΗΤΗ" ΤΗΣ Ε' ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ (ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΤΩΝ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΩΝ)

Φάκελος μαθητή Ε’ Δημοτικού, σελ. 57



3η  Θεματική ενότητα:   «Προχωράμε αλλάζοντας»


6. Νηστεία και άσκηση στις άλλες θρησκείες


Ινδοϊσμός
«Οι ινδοϊστές αποφεύγουν να τρώνε κρέας, δείχνοντας μ’ αυτό τον σεβασμό τους σε κάθε μορφή ζωής. Η πεποίθηση στη μετενσάρκωση (ότι δηλαδή η ψυχή μετά τον θάνατο του σώματος ζει αλλά μπορεί να κατοικήσει σε διάφορα σώματα, ακόμη και ζώων) έχει οδηγήσει τον Ινδό να δείχνει σεβασμό όχι μόνο σε θεούς και ορισμένους ανθρώπους αλλά και σε ζώα. Ιδιαίτερα σέβονται ως ιερό ζώο την αγελάδα.
 Στην Ινδία, από πολύ παλιά, είναι διαδεδομένη η άποψη ότι με την άσκηση-γιόγκα και την αυτοπειθαρχία μπορεί το άτομο να εξασφαλίσει αυξημένες φυσικές και πνευματικές δυνάμεις. Η άσκηση-γιόγκα γίνεται για καθαρά πρακτικούς και λυτρωτικούς λόγους, για τη λύτρωση, δηλαδή, του πνεύματος από τη δέσμευση της ύλης (του σώματος).
 Το σύστημα γιόγκα, λοιπόν, θεωρείται ότι είναι η αφετηρία για τον δρόμο της λύτρωσης από το ανθρώπινο σώμα και περιλαμβάνει την εγκράτεια, την τήρηση κανόνων, την ηθική ζωή, τις σωματικές ασκήσεις, τον ασκητισμό, τη συγκέντρωση, τον διαλογισμό κ.ά.

Βουδισμός
Χαρακτηριστικό του Βουδισμού είναι η έμφαση στον διαλογισμό και την περισυλλογή, που αναπτύχθηκε με διάφορες ψυχο-σωματικές τεχνικές. Σκοπός του διαλογισμού είναι να βοηθήσει τον πιστό να εισδύσει στο εσωτερικό του εγώ, να κατακτήσει την αυτοσυνειδησία. Η περισυλλογή και ο αυτοβυθισμός είναι μια μέθοδος που ο Βουδισμός κληρονόμησε από την ινδική παράδοση και την ανέπτυξε ιδιαίτερα (στην πραγματικότητα είναι άσκηση γιόγκα).  119. Για να γίνει σωστά ο διαλογισμός απαιτείται η υπακοή σε έναν πεπειραμένο διδάσκαλο (γκουρού ή λάμα) που έχει παραλάβει αυτή τη γνώση από τους δασκάλους του. Η εγκράτεια είναι μέρος της καθημερινής προσπάθειας του βουδιστή, της άσκησής του, για να απελευθερωθεί το πνεύμα από την ύλη, το σώμα. » (Φάκελος μαθητή Ε’ Δημοτικού, σελ. 57).