ΣΧΟΛΙΟ: Η ΘΕΩΡΙΑ ΤΟΥ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΥ ΦΥΛΟΥ ΕΙΝΑΙ ΜΗ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗ ΚΑΙ ΦΥΣΙΚΑ ΑΝΤΙΧΡΙΣΤΗ!
ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΔΙΑΚΡΙΣΗ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΣΕΞΟΥΑΛΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ
Με το βραβείο Αριστείας και Καινοτομίας στη Σεξουαλική Αγωγή 2019, από τον Παγκόσμιο Οργανισμό για τη Σεξουαλική Υγεία θα τιμηθεί το ελληνικό εκπαιδευτικό πρόγραμμά «Παίζω με το Φρίξο και μαθαίνω για το σώμα μου και τις διαπροσωπικές σχέσεις». Όπως αναφέρεται στο μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου που έλαβε η κα Γερούκη Μαργαρίτα η τελική επιλογή ήταν μια ιδιαίτερα δύσκολη διαδικασία καθώς στην κατηγορία του βραβείου (ατομικές συμμετοχές και ΜΚΟ) υπήρχαν 19 συμμετοχές από διάφορες χώρες του κόσμου, από ανθρώπους με μεγάλη αναγνώριση στο χώρο της σεξουαλικής εκπαίδευσης. Η δουλειά της ελληνικής ομάδας υπήρξε εντυπωσιακή!
Το βραβείο θα παραλάβουν τον Οκτώβριο στο Μεξικό κατά την τελετή έναρξης του 24ου Συνεδρίου του Παγκόσμιου Οργανισμού για τη Σεξουαλική Υγεία, οι εκπαιδευτικοί του προγράμματος: Γερούκη Μαργαρίτα, Βιταλάκη Έλενα, Τριαματάκη Αθηνά, Μαυράκη Δέσποινα και η εικονογράφος: Πέγκυ Φούρκα.
Με το βραβείο Αριστείας και Καινοτομίας στη Σεξουαλική Αγωγή 2019, από τον Παγκόσμιο Οργανισμό για τη Σεξουαλική Υγεία θα τιμηθεί το ελληνικό εκπαιδευτικό πρόγραμμά «Παίζω με το Φρίξο και μαθαίνω για το σώμα μου και τις διαπροσωπικές σχέσεις». Όπως αναφέρεται στο μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου που έλαβε η κα Γερούκη Μαργαρίτα η τελική επιλογή ήταν μια ιδιαίτερα δύσκολη διαδικασία καθώς στην κατηγορία του βραβείου (ατομικές συμμετοχές και ΜΚΟ) υπήρχαν 19 συμμετοχές από διάφορες χώρες του κόσμου, από ανθρώπους με μεγάλη αναγνώριση στο χώρο της σεξουαλικής εκπαίδευσης. Η δουλειά της ελληνικής ομάδας υπήρξε εντυπωσιακή!
Το βραβείο θα παραλάβουν τον Οκτώβριο στο Μεξικό κατά την τελετή έναρξης του 24ου Συνεδρίου του Παγκόσμιου Οργανισμού για τη Σεξουαλική Υγεία, οι εκπαιδευτικοί του προγράμματος: Γερούκη Μαργαρίτα, Βιταλάκη Έλενα, Τριαματάκη Αθηνά, Μαυράκη Δέσποινα και η εικονογράφος: Πέγκυ Φούρκα.
Το σκεπτικό του προγράμματος
Παίζω με το Φρίξο και μαθαίνω για το σώμα μου και τις διαπροσωπικές σχέσεις
Η σεξουαλικότητα είναι αναπόσπαστο κομμάτι της ανθρώπινης φύσης. Αφορά το σώμα, το βιολογικό και κοινωνικό φύλο, την αναπαραγωγή, τις διαπροσωπικές σχέσεις.
Στηρίζεται σε γνώσεις, σε καλλιέργεια δεξιοτήτων αυτογνωσίας, ενσυναίσθησης και επικοινωνίας αλλά και στην υιοθέτηση αξιών και στάσεων που προάγουν την υγεία και την ευεξία των ατόμων.
Είναι πολύ σημαντικό για όλα τα παιδιά να έχουν την ευκαιρία να συζητήσουν με τρόπο συστηματικό, οργανωμένο και κυρίως μέσα από επιστημονικές και παιδαγωγικές προσεγγίσεις τα παραπάνω θέματα καθώς από τη μία μεριά το θέμα της σεξουαλικότητας παρουσιάζεται με διάφορους τρόπους, πολλές φορές όχι αξιόπιστους, σε μέσα μαζικής ενημέρωσης και κοινωνικούς χώρους, από την άλλη κάποιοι γονείς, που είναι οι κυρίως υπεύθυνοι για την καθοδήγηση των παιδιών τους και σε θέματα σεξουαλικότητας και σεξουαλικής υγείας, δεν μπορούν να ανταποκριθούν με τον καλύτερο τρόπο σε αυτά τα καθήκοντα. Επιπλέον γνωρίζουμε ότι στο στενό οικογενειακό και φιλικό περίγυρο ενός παιδιού βρίσκονται συνήθως οι υπεύθυνοι για την κακοποίησή του. Είναι λοιπόν στο ρόλο του σχολείου και των εκπαιδευτικών να αναλάβουν, σε συνεργασία πάντα με την οικογένεια, να παρουσιάσουν και συζητήσουν μεθοδικά και επιστημονικά το ζήτημα αυτό.
Τα παιδιά προσχολικής και πρώτης σχολικής ηλικίας βρίσκονται στο αναπτυξιακό αυτό στάδιο της ζωής τους όπου θα πρέπει να γνωρίσουν ζητήματα που αφορούν το σώμα τους, το βιολογικό και κοινωνικό φύλο, επίσης ζητήματα που αφορούν τις κοινωνικές ανθρώπινες σχέσεις, να επεξεργαστούν αποδεκτούς κώδικες επικοινωνίας και να μάθουν να προστατεύονται από τυχόν επιβλαβείς συμπεριφορές των ενηλίκων. Όλα τα παραπάνω είναι δυνατό να γίνουν διδακτικές ενότητες μιας συστηματικής παρέμβασης με στόχο τη σεξουαλική αγωγή των παιδιών.
Το πρόγραμμα "Παίζω με το Φρίξο και μαθαίνω για το σώμα μου και τις ανθρώπινες σχέσεις" απευθύνεται σε παιδιά του νηπιαγωγείου και της πρώτης τάξης του δημοτικού σχολείου. Περιλαμβάνει πέντε ενότητες μαθημάτων για την τάξη αλλά και αντίστοιχες υποστηρικτικές ενότητες για τις/τους εκπαιδευτικούς. Τα μαθήματα γίνονται σε μηνιαία βάση και είναι δίωρης διάρκειας, ενώ αντίστοιχη διάρκεια έχουν οι δια ζώσης υποστηρικτικές συναντήσεις των εκπαιδευτικών. Παράλληλα με τις δια ζώσης υποστηρικτικές συναντήσεις λειτουργεί και αυτός ο διαδικτυακός τόπος όπου θα υπάρχει πρόσθετο εκπαιδευτικό και άλλο υλικό.
Στηρίζεται σε γνώσεις, σε καλλιέργεια δεξιοτήτων αυτογνωσίας, ενσυναίσθησης και επικοινωνίας αλλά και στην υιοθέτηση αξιών και στάσεων που προάγουν την υγεία και την ευεξία των ατόμων.
Είναι πολύ σημαντικό για όλα τα παιδιά να έχουν την ευκαιρία να συζητήσουν με τρόπο συστηματικό, οργανωμένο και κυρίως μέσα από επιστημονικές και παιδαγωγικές προσεγγίσεις τα παραπάνω θέματα καθώς από τη μία μεριά το θέμα της σεξουαλικότητας παρουσιάζεται με διάφορους τρόπους, πολλές φορές όχι αξιόπιστους, σε μέσα μαζικής ενημέρωσης και κοινωνικούς χώρους, από την άλλη κάποιοι γονείς, που είναι οι κυρίως υπεύθυνοι για την καθοδήγηση των παιδιών τους και σε θέματα σεξουαλικότητας και σεξουαλικής υγείας, δεν μπορούν να ανταποκριθούν με τον καλύτερο τρόπο σε αυτά τα καθήκοντα. Επιπλέον γνωρίζουμε ότι στο στενό οικογενειακό και φιλικό περίγυρο ενός παιδιού βρίσκονται συνήθως οι υπεύθυνοι για την κακοποίησή του. Είναι λοιπόν στο ρόλο του σχολείου και των εκπαιδευτικών να αναλάβουν, σε συνεργασία πάντα με την οικογένεια, να παρουσιάσουν και συζητήσουν μεθοδικά και επιστημονικά το ζήτημα αυτό.
Τα παιδιά προσχολικής και πρώτης σχολικής ηλικίας βρίσκονται στο αναπτυξιακό αυτό στάδιο της ζωής τους όπου θα πρέπει να γνωρίσουν ζητήματα που αφορούν το σώμα τους, το βιολογικό και κοινωνικό φύλο, επίσης ζητήματα που αφορούν τις κοινωνικές ανθρώπινες σχέσεις, να επεξεργαστούν αποδεκτούς κώδικες επικοινωνίας και να μάθουν να προστατεύονται από τυχόν επιβλαβείς συμπεριφορές των ενηλίκων. Όλα τα παραπάνω είναι δυνατό να γίνουν διδακτικές ενότητες μιας συστηματικής παρέμβασης με στόχο τη σεξουαλική αγωγή των παιδιών.
Το πρόγραμμα "Παίζω με το Φρίξο και μαθαίνω για το σώμα μου και τις ανθρώπινες σχέσεις" απευθύνεται σε παιδιά του νηπιαγωγείου και της πρώτης τάξης του δημοτικού σχολείου. Περιλαμβάνει πέντε ενότητες μαθημάτων για την τάξη αλλά και αντίστοιχες υποστηρικτικές ενότητες για τις/τους εκπαιδευτικούς. Τα μαθήματα γίνονται σε μηνιαία βάση και είναι δίωρης διάρκειας, ενώ αντίστοιχη διάρκεια έχουν οι δια ζώσης υποστηρικτικές συναντήσεις των εκπαιδευτικών. Παράλληλα με τις δια ζώσης υποστηρικτικές συναντήσεις λειτουργεί και αυτός ο διαδικτυακός τόπος όπου θα υπάρχει πρόσθετο εκπαιδευτικό και άλλο υλικό.
Λίγα λόγια για τις δημιουργούς του προγράμματος
Η Μαργαρίτα Γερούκη είναι εκπαιδευτικός πρωτοβάθμιας. Από το 2012 ως το 2018 υπηρέτησε ως Σχολική Σύμβουλος της 4ης περιφέρειας της Π.Ε. Χανίων. Εκτός από τις παιδαγωγικές της σπουδές έχει ένα δεύτερο πτυχίο και μεταπτυχιακό στις Επιστήμες της Υγείας (Αγωγή Υγείας) από το Πανεπιστήμιο της Jyväskylä Φινλανδίας, Διδακτορικό στην Εκπαίδευση από το Πανεπιστήμιο του Helsinki Φινλανδίας και μεταπτυχιακό τίτλο ειδίκευσης στην Πολιτική Θεωρία και τα Ανθρώπινα Δικαιώματα από το Τμήμα Πολιτικής Επιστήμης του Πανεπιστημίου Κρήτης. Το κύριο επιστημονικό της ενδιαφέρον αφορά τη Σεξουαλική Αγωγή. Έχει δημοσιεύσει μία μονογραφία και επιστημονικά άρθρα σε ελληνικά και διεθνή περιοδικά, ενώ έχει παρουσιάσει τη δουλειά της σε πολλά επιστημονικά
συνέδρια. Ζει με τον άνδρα της μεταξύ Ελλάδας και Φινλανδίας και είναι μητέρα ενός παιδιού. (mgerouki@gmail.com).
συνέδρια. Ζει με τον άνδρα της μεταξύ Ελλάδας και Φινλανδίας και είναι μητέρα ενός παιδιού. (mgerouki@gmail.com).
Η Έλενα Βιταλάκη είναι πρώην εκπαιδευτικός πρωτοβάθμιας και ΕΔΙΠ Πανεπιστημίου Κρήτης. Έχει πτυχίο βασικών σπουδών στα Παιδαγωγικά από το Πανεπιστήμιο ΠΤΔΕ του Πανεπιστημίου Κρήτης (1994) και διδακτορικό δίπλωμα στο γνωστικό αντικείμενο της Αναπτυξιακής Ψυχολογίας από το τμήμα Φιλοσοφικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Κρήτης (2002). Επίσης είναι κάτοχος Μεταδιδακτορικού Τίτλου (2007) από το ΠΤΔΕ του Πανεπιστημίου Κρήτης. Τέλος, εξειδικεύεται στη Συμβουλευτική & Δεξιότητες Συμβουλευτικής στα πλαίσια της σχολικής εκπαίδευσης. Έχει δημοσιεύσει μελέτες γύρω από την ψυχοσωματική ανάπτυξη του παιδιού και έχει πλούσια διδακτική εμπειρία σε επιμορφώσεις εκπαιδευτικών και φοιτητών. Είναι επιστημονική συνεργάτης σε διάφορα προγράμματα.
Είναι μητέρα δύο παιδιών. (vitalakielena@gmail.com).
Είναι μητέρα δύο παιδιών. (vitalakielena@gmail.com).
Η Αθηνά Τριαματάκη είναι εκπαιδευτικός πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης με βασικό πτυχίο στα Παιδαγωγικά στο Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Κρήτης και μεταπτυχιακές σπουδές πάνω σε ζητήματα Τέχνης και Εκπαίδευσης στο Τμήμα Προσχολικής Εκπαίδευσης του ίδιου Πανεπιστημίου. Είναι απόφοιτος του Εργαστηρίου Παιδαγωγικής Θεάτρου και Θεατρικού Παιχνιδιού του Θεάτρου Ημέρας και εργάζεται ως αναπληρώτρια δασκάλα σε σχολεία της Κρήτης. Έχει συμμετάσχει σε προγράμματα βιωματικής μάθησης και θεατρικού παιχνιδιού συνεργαζόμενη με Δήμους και άλλους φορείς και ως σύνεδρος σε εκδηλώσεις παιδαγωγικού ενδιαφέροντος. Ασχολείται με τον εθελοντισμό, το θέατρο και τον χορό. (atriamati@hotmail.com)
Η Δέσποινα Μαυράκη είναι εκπαιδευτικός πρωτοβάθμιας. Κάτοχος πτυχίου βασικών σπουδών στα Παιδαγωγικά από το ΠΤΔE του Πανεπιστημίου Κρήτης, αποφοίτησε στη συνέχεια από το Διδασκαλείο Δημοτικής Εκπαίδευσης «Μαρία Αμαριώτου». Από το 2010 είναι δασκάλα στο 16ο Δημοτικό Σχολείο Ρεθύμνου. Υπήρξε μέλος του Δ.Σ. του Συλλόγου Εκπαιδευτικών Π.Ε.Ν. Ρεθύμνης και Πρόεδρος του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων του 16ου Δημοτικού Σχολείου και 10ου Νηπιαγωγείου Ρεθύμνου. Από το 2015 έως το 2018 διετέλεσε μέλος του Δ.Σ. της Σχολικής Επιτροπής Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης και της Κοινωφελής
Επιχείρησης στο Δήμο Ρεθύμνου, συμμετέχοντας παράλληλα στις οργανωτικές επιτροπές εκστρατειών ενάντια στη σεξουαλική κακοποίηση παιδιών και στον σχολικό εκφοβισμό, στρέφοντας πάντα το βλέμμα στο μέλλον των παιδιών. Έχει συμβάλει δυναμικά στη διοργάνωση πολλών κοινωνικών και πολιτιστικών δράσεων στο Δήμο Ρεθύμνου με ιδιαίτερη ευαισθησία κι ενεργή συμμετοχή σε θέματα που αφορούν εθελοντισμό. Είναι παντρεμένη με τον Γιάννη Μαύρο και έχει τρία παιδιά. (despina_mavraki@yahoo.gr).
Επιχείρησης στο Δήμο Ρεθύμνου, συμμετέχοντας παράλληλα στις οργανωτικές επιτροπές εκστρατειών ενάντια στη σεξουαλική κακοποίηση παιδιών και στον σχολικό εκφοβισμό, στρέφοντας πάντα το βλέμμα στο μέλλον των παιδιών. Έχει συμβάλει δυναμικά στη διοργάνωση πολλών κοινωνικών και πολιτιστικών δράσεων στο Δήμο Ρεθύμνου με ιδιαίτερη ευαισθησία κι ενεργή συμμετοχή σε θέματα που αφορούν εθελοντισμό. Είναι παντρεμένη με τον Γιάννη Μαύρο και έχει τρία παιδιά. (despina_mavraki@yahoo.gr).
Η Πέγκυ Φούρκα έχει σπουδάσει ελεύθερο σχέδιο, αγιογραφία, ιστορία της τέχνης και συντήρηση έργων τέχνης στην ιδιωτική σχολή καλών τεχνών του αγιογράφου Δημήτρη Χατζηαποστόλου. Από το 1996 είναι εικονογράφος παιδικών βιβλίων κι έχει δώσει ζωή σε πάνω από 200 βιβλία τέχνης και συντήρηση έργων τέχνης
στην ιδιωτική σχολή καλών τεχνών του αγιογράφου Δημήτρη Χατζηαποστόλου. Έχει συνεργαστεί με το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο Ελλάδας και Κύπρου για την εικονογράφηση διδακτικού υλικού, ενώ στον χώρο της αγιογραφίας έχει ασχοληθεί με την αγιογράφηση φορητών εικόνων και τη δημιουργία κατηχητικών βοηθημάτων. Το 2009 εκδόθηκε το πρώτο βιβλίο της: «Περιπέτεια στην Τραυματούπολη» με κείμενα και εικονογράφηση της ίδιας και ακολούθησαν άλλα τέσ-
σερα βιβλία, που κυκλοφορούν από τις Εκδόσεις Ψυχογιός. Το βιβλίο της: «Περιπέτεια στο Τσαμπουκαλονήσι» με θέμα σχολικό εκφοβισμό έγινε best seller στα public Ελλάδας και Κύπρου και ανέβηκε με επιτυχία στο θέατρο «Αργώ» της Αιμιλίας Υψηλάντη την περίοδο2015-2016. Οι εικόνες της έχουν ζωντανέψει σε δύο παιδικές εφημερίδες: Στην «Real kid» της «Real news» και στα «Ορθόδοξα προσωπάκια της εφημερίδας «Ορθόδοξη Αλήθεια». Διδάσκει σχέδιο και αγιογραφία σε παιδιά στο Κέντρο Επιμόρφωσης Βυζαντινής Αγιογραφίας της Ιεράς Μητρόπολης Πειραιά. Είναι παντρεμένη και έχει έναν γιό. (peggyfourka@yahoo.gr).
στην ιδιωτική σχολή καλών τεχνών του αγιογράφου Δημήτρη Χατζηαποστόλου. Έχει συνεργαστεί με το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο Ελλάδας και Κύπρου για την εικονογράφηση διδακτικού υλικού, ενώ στον χώρο της αγιογραφίας έχει ασχοληθεί με την αγιογράφηση φορητών εικόνων και τη δημιουργία κατηχητικών βοηθημάτων. Το 2009 εκδόθηκε το πρώτο βιβλίο της: «Περιπέτεια στην Τραυματούπολη» με κείμενα και εικονογράφηση της ίδιας και ακολούθησαν άλλα τέσ-
σερα βιβλία, που κυκλοφορούν από τις Εκδόσεις Ψυχογιός. Το βιβλίο της: «Περιπέτεια στο Τσαμπουκαλονήσι» με θέμα σχολικό εκφοβισμό έγινε best seller στα public Ελλάδας και Κύπρου και ανέβηκε με επιτυχία στο θέατρο «Αργώ» της Αιμιλίας Υψηλάντη την περίοδο2015-2016. Οι εικόνες της έχουν ζωντανέψει σε δύο παιδικές εφημερίδες: Στην «Real kid» της «Real news» και στα «Ορθόδοξα προσωπάκια της εφημερίδας «Ορθόδοξη Αλήθεια». Διδάσκει σχέδιο και αγιογραφία σε παιδιά στο Κέντρο Επιμόρφωσης Βυζαντινής Αγιογραφίας της Ιεράς Μητρόπολης Πειραιά. Είναι παντρεμένη και έχει έναν γιό. (peggyfourka@yahoo.gr).