Δεμένα τα χέρια του Ιερώνυμου μπροστά στην «ανεξάρτητη Μακεδονική Εκκλησία»
Δεμένα τα χέρια του Ιερώνυμου μπροστά στην «ανεξάρτητη Μακεδονική Εκκλησία»
Λάμπρος Ζαχαρής
Νέα ζητήματα δημιουργεί η επίσημη αναγνώριση της αυτοκεφαλίας της σχισματικής εκκλησίας στην Ουκρανία, με την επίσημη επιστολή Ιερώνυμου προς τον επικεφαλής της, Επιφάνιο. Τι υπάρχει στο προσκήνιο.
Στον δρόμο της αναγνώρισης της «ανεξάρτητης Μακεδονικής Εκκλησίας» βρίσκεται το Πατριαρχείο της Κωνσταντινούπολης, αλλά και μιας νέας σχισματικής εκκλησίας στο Μαυροβούνιο, μετά την επίσημη αναγνώριση της σχισματικής εκκλησίας της Ουκρανίας από την Εκκλησία της Ελλάδος.
Αυτό υποστηρίζει στο Sputnik, πρώην υψηλόβαθμος αξιωματούχος της ελληνικής Εκκλησίας, ο οποίος αντιτάχθηκε στην αυτοκεφαλία.
Ειδικότερα, όπως αναφέρει ο ίδιος, ανακινείται το ζήτημα της δημιουργίας Αυτοκέφαλης Αρχιεπισκοπής Οχρίδας για να δώσει υπόσταση σε μια αυτοκέφαλη Μακεδονική Εκκλησία με έδρα τα Σκόπια, αλλά και το θέμα ύπαρξης αρκετών φωνών στο Μαυροβούνιο, που επιθυμούν αυτοκέφαλο και ετοιμάζονται για σχίσμα με τη Σερβική Εκκλησία.
«Στο στόχαστρο ο Πατριάρχης Ειρηναίος που έχει σταθερή στάση του κατά της αναγνώρισης της Αυτοκέφαλης Εκκλησίας της Ουκρανίας. Η αντιπροσωπία που έστειλε το Φανάρι στη Σερβία δείχνει ότι όλα ετοιμάζονται να κινηθούν γρήγορα και ειδικά για τις δύο εκκλησίες που εξαρτώνται από τη Σέρβικη», τονίζει, μεταξύ άλλων, ο αξιωματούχος.
«Η Εκκλησία της Ελλάδος δεν θα μπορέσει να πει απολύτως τίποτα στο θέμα ύπαρξης μιας ανεξάρτητης Μακεδονικής Εκκλησίας. Και αυτό γιατί οι Έλληνες ιεράρχες έχουν αναλάβει ένα ρίσκο», επισημαίνει η ίδια πηγή.
Όπως εξηγεί, απώλεσαν το δικαίωμα του βέτο:
«Το ρίσκο που έχουν αναλάβει αναγνωρίζοντας το δικαίωμα του Πατριάρχη να δίνει αυτοκεφαλία γενικά και όχι υπό προϋποθέσεις κανονικές, θα βρεθούν μπροστά στο ενδεχόμενο αναγνώρισης ανεξάρτητης Μακεδονικής Εκκλησίας στα Σκόπια.
Όλα ξεκίνησαν από μια Διαρκή Ιερά Σύνοδο στο τέλος του καλοκαιριού όπου οι επτά από τους 12 μητροπολίτες αναγνώρισαν το δικαίωμα του Πατριάρχη Βαρθολομαίου να παραχωρεί αυτοκεφαλία.
Δηλαδή, υπάρχουν επτά μητροπολίτες που αποφάσισαν για ολόκληρη την Εκκλησία ότι εν λευκώ μπορούν να κινούνται και ο Βαρθολομαίος και ο Ιερώνυμος», αναφέρει, το πρώην υψηλόβαθμο εκκλησιαστικό πρόσωπο.
Την ίδια στιγμή, όπως τονίζει, θα πρέπει να πάρουν το ζήτημα στα χέρια τους όσοι διαφωνούν. Ωστόσο, αναγνωρίζει ότι δεν υπάρχει κάποιος ισχυρός συντονιστής απέναντι στους ιερείς που διαφωνούν.
«Όλοι φοβούνται κάποιες διαδικασίες που μπορεί να κινήσει το Φανάρι εναντίον τους, αν υψώσουν τη φωνή τους και για αυτό τον λόγο δεν μιλάει κανείς. Το Φανάρι ήθελε οπωσδήποτε να προσεταιριστεί την Ουκρανία και να προσθέσει 40 εκατομμύρια πιστούς στην Κωνσταντινούπολη».
Επιπλέον, κάνει λόγο για δύο παράλληλες δικαιοδοσίες που δεν θα συνυπάρξουν ομαλά στην Ουκρανία.
Ο ίδιος εκτιμά, ότι κάποιοι μητροπολίτες δεν θα μνημονεύουν τον Επιφάνιο και τονίζει για ποιο λόγο η Εκκλησία της Ελλάδος δεν μπορεί να σπάσει στα δύο:
«Ο συνδετικός είναι τα χρήματα. Η μισθοδοσία που χορηγεί το ελληνικό κράτος, αλλιώς σίγουρα η Ελληνική Εκκλησία θα είχε διχοτομηθεί».
Και προσθέτει:
«Μπορεί να μη χρειαστεί να φύγουν από την Εκκλησία οι άνθρωποι που πιστεύουν στο άδικο που συμβαίνει, αλλά το μόνο σίγουρο είναι ότι μεγάλη μάζα ιερέων, δεν θα μπορούν να συλλειτουργούν με αυτούς».
Ακόμα και μια προσφυγή στη δικαιοσύνη δεν θα φέρει αποτέλεσμα, εκτιμά.
Την ίδια στιγμή, αποκαλύπτει ότι Έλληνες ιεράρχες συμβούλεψαν μια ομάδα κληρικών της Ουκρανίας, να δεχθούν τον σχισματικό Φιλάρετο ως αρχηγό της ουκρανικής εκκλησίας, ο οποίος φέρεται μετανόησε για τον τόμο της Αυτοκεφαλίας. «Όμως ο Φιλάρετος είναι δυσπρόσιτος και δεν μπορεί να δώσει τη λύση», σημειώνει.