Δευτέρα 27 Φεβρουαρίου 2017

ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΣΤΗ ΣΥΚΟΦΑΝΤΙΚΗ ΕΠΙΘΕΣΙ ΕΝΑΝΤΙΟΝ ΤΟΥ ΑΥΓΟΥΣΤΙΝΟΥ ΚΑΝΤΙΩΤΟΥ '[....]ἔτσι κάνουν οἱ ἐμβριθεῖς εἰδικοί· λένε τὰ φαρμακερώτερα καὶ βδελυρώτερα ψέμματα στοὺς πιὸ ἤπιους τόνους μὲ τὴν πιὸ μουλωχτὴ «ἀξιοπρέπεια»...''

"ς μάθ  δίκερως πάπας τς Ρώμης πόσον ντίχριστα ποιεῖ" (Νικόδημος γιορεί­της Πηδάλιον, σ. 284, ποσ. 1).



ΑΠΑΝΤΗΣΗ

ΣΤΗ ΣΥΚΟΦΑΝΤΙΚΗ ΕΠΙΘΕΣΙ

ΕΝΑΝΤΙΟΝ ΤΟΥ ΑΥΓΟΥΣΤΙΝΟΥ ΚΑΝΤΙΩΤΟΥ

Πρὸς ὑπεράσπισι τοῦ «παναγιωτάτου» πάπα Ῥώμης
καὶ τοῦ «καημένου» ἁγίου Κοσμᾶ τοῦ Αἰτωλοῦ

ντεχνη κα συνδυασμένη συκοφαντικὴ πίθεσι ναντίον το σχολάζοντος κι φησυχάζοντος πισκόπου πρώην Φλωρίνης Αγουστίνου Καντιώτου· να τώρα, στ 103 χρόνια του· χι παλιά. τν ναδημοσιεύω π τ περιοδικ «Τ Νειάτα», φ. Σεπτ. - ᾿Οκτ. 2009, σ. 168.


* * *


Κοσμς Ατωλς κα Πάπας

πιστολ ναγνώστη μς στάθηκε  φορμ γι τ παρν κείμενο.
ς δομε πρτα τν πιστολή.

Νεάπολη Θεσ/νίκης, 19 Αγ. 2009
γαπητ κα σεβαστέ μου κ. …..
Καθς πλησιάζει  ορτ το μεγάλου γίου μας Κοσμ το Ατωλο (24 Αγ.), μο ρχονται πάλι στ μνήμη κάποια πανώ, πο κρατοσαν κάποιοι ζηλωτς ρθόδοξοι κα γραφαν τν φερόμενη ς προτροπ το γίου Κοσμ: «Τν πάπα ν καταρσθε». μως  πόστολος Παλος, σ πλήρη συμφωνία μ τν π το ρους μιλία το Κυρίου μας (Ματθ. ε΄ 44), μς προτρέπει σαφέστατα: «Ελογετε τος διώκοντας μς, ελογετε κα μ καταράσθε» (Ρώμ. ιβ΄ 14). ναφέρεται μάλιστα στος δικτες τν Χριστιανν, στος χθρος τς πίστεως.
Μο φαινόταν πάντοτε δύσκολο ν δεχθ τι  γιος Κοσμς θ λεγε κάτι ντίθετο πρς τ λόγια του ποστόλου Παύλου. ξ λλου  προτροπ ατ δν βρίσκεται στ χειρόγραφα τν μιλιν του, λλ μόνο σ προφορικ συλλογ διδαχν του.
Πρν π χρόνια διάβασα στν «ρθόδοξο Τύπο» τι  ν λόγ προτροπ ναφέρθηκε π κάποιον γι πρώτη φορ 30  40 χρόνια μετ τ μαρτυρικ θάνατο το γίου. Εχα κρατήσει τ πόκομμα, λλ δν μπορ ν τ βρ κα δν νθυμομαι οτε τ νομα το επόντος οτε χρονολογία.
πειδ  φίλος κα συνεργάτης σας κ. ωάννης Μενονος εναι  πι εδικς π’ λους στν πιστημονικ ρευνα γι τν γιο Κοσμ, θ μποροσε ν μς πληροφορήσει ποιός κα πότε πρωτοανέφερε τν προτροπ ατή;
Βεβαίως δν ζητ ν διατυπώσει γνώμη περ τς γνησιότητός της.
Προσωπικ μως δν πείθομαι τι εναι ξιόπιστος κάποιος πο μετ 30  40 χρόνια πρωτοαναφέρει μι προφορικ νάμνηση, κάτι πο μλλον κουσε π λλον, κα μ περιεχόμενο πο εναι καθ’ αυτ προβληματικό.
ναμένοντας πάντηση, εχαριστ μφοτέρους κ τν προτέρων.
Μ πολλ γάπη κα σεβασμό
Ερηναος, λάχιστος πρεσβύτερος κα μοναχός

ναζήτησα πειτα τν κατ το Πάπα προτροπ το γίου Κοσμ στ βιβλίο μου «Κοσμ το Ατωλο – Διδαχς κα βιογραφία». Δν τν βρκα κεψαξα τότε στ ργο το ρχιμανδρίτου κα κατόπιν πισκόπου Αγουστίνου Ν. Καντιώτου «Κοσμς  Ατωλός», κδοσις ΚΕ΄, θναι 2003, σελ. 286, που γράφεται: «…τώρα δν καρτερομεν μήτε προφήτην λίαν μήτε ντίχριστον.  ντίχριστος ενε·  νας εναι  Πάπας κα  τερος ενε ατς που εναι ες τ κεφάλι μας» (Σ.Σ. Προφανς ννοε τν Τορκο χωρς ν τν κατονομάζει). λλ  φράση « ντίχριστος ενε·  νας εναι  Πάπας κα  τερος» κ.λπ. εναι συντακτικς κα νοηματικς νώμαλη. ν δηλαδ περιμένουμε ν διαβάσουμε τ νομα ΕΝΟΣ ντιχρίστου, ξαφνικ μφανίζονται ΔΥΟ. Κα  μν Τορκος εναι πωσδήποτε ντίχριστος, γι τν Πάπα μως  γιος Κοσμς δν κάνει λόγον πουθεν στς Διδαχς πο μελέτησα γώ. Τί συμβαίνει; ποψιάζομαι (δν τ γράφω δηλαδ μ πόλυτη βεβαιότητα) τι  Πάπας προσετέθη κ τν στέρων. π ποιόν; π τν Καντιώτη  π λλον γραφέα; Δν γνωρίζω. τσι δικαιώνεται  ερωμένος ναγνώστης μας π. Ερηναος, πού, ρθς, δν σπευσε ν υοθετήσει μία κατηγορία κατ το Πάπα πο θ τν βόλευε ς ρθόδοξο.
ωάν. Μενονος, δ.φ.

* * *

Πρόκειται γι συκοφαντικ παιχνίδι δύο φίλων, Ε. Δεληδήμου κα ω. Μενούνου, ο ποοι, σο κι ν κάνουν τν ξυπνο, δν καταφέρνουν μ κανέναν τρόπο ν κρύψουν τι τ στήνουν γι τος ξς λόγους.
1. Γι ν διαφημίσουν τ περιοδικ το Μενούνου «Νειάτα» κα τ νέα κδοσι το βιβλίου του «Κοσμ το Ατωλο – Διδαχς κα βιογρα­φία» κα ν πουλήσουν δίως στν θήνα κα στ Σρο, που πιχωριάζει τ σχεδν παιδικ περιοδικ το Μενούνου.
2. Γι ν κολακεύσουν τος παπικος τν μερν ατν, πιδεικνύ­οντας ζλο πρ το πάπα Ρώμης κα «συμφιλιώνοντάς» τον μ τν Κο­σμ, πο εναι τ ντικείμενο το βιβλίου το Μενούνου.
3. Γι ν σπιλώσουν μ μι πρωτοφαν κατινι τν Καντιώτη ς δθεν πλαστογράφο, πο ατς δθεν νόθευσε τς Διδαχς το Κοσμστε ν τς κάν ντιπαπικές. πιζητον ς πελατειακό τους κοιν τος παπικος τς Σύρου κα λης τς λλάδος.
4. Εδικ  Μενονος χει κα ψυχολογικ κίνητρο. π πολλ χρόνια διακατέχεται π νεξέλεγκτη ντιπάθεια ποδεεστέρου πρς τν Καν­τιώτη ς κδότη τν Διδαχν το Κοσμ μ μι κδοσί του πολ πληρέ­στερη, ποιοτικς καλλίτερη, κι ς πρς τν κυκλοφορία πολ νώτερη κα γνωστότερη στ Πανελλήνιο κα στν ρθοδοξία τόσο το σωτερικο σο κα το ξωτερικοναντι ατς τς κδόσεως Καντιώτου  μλλον τν 27 λλεπαλλήλων κδόσεων (1950-2007) νιώθει πολ μειονεκτικ ς πι­στήμων κι ς εδικς πίσης. γι τ Μενονο τ κρυφ ατ μαράζι εναι θέμα τόσο προσωπικο γοήτρου, σο κι μπορικο κέρδους.  νθρωπος εναι ζουληγμένος σ βαμβακόπιττα κάτω π δοστρωτρα.
Νομίζω τι  γλυκούλης Δεληδμος δν καταλαβαίνει τι χρησιμοποι­εται, λλ πιστεύει τι πλς συνεργάζεται, ξυπνα κα ζαβολιάρικα μάλιστα, κτονώ­νοντας συνάμα κα τν πολ παλι παποφροσύνη του. δν χει ντιληφθ τν τέταρτο λόγο το Μενούνου.
Ατ κάνουν τ Μενονο ν ψεύδεται μ πολλ ναξιοπρέπεια, ποκρύβοντας τν σχυρς μαρτυρούμενη στ χειρόγραφη παράδοσι γνησιότητα το ντιπαπικο χωρίου πο τν νοχλε, κα ν δείχν τς πολλς κα μεγάλες πιστημονικς λλείψεις του, φαρμόζοντας τν παροιμία «Λαγς τ φτέρη κούναγε, κακ τς κεφαλς του»! τ πργμα καταντάει θυμηδία. χει πολ γοστο τ πς  Μενονος ατογελοιο­ποιεται.
 πογράφων ς «λάχιστος μοναχς Ερηναος» εναι, πως δη νέφερα,  Δεληδμος,  ποος μονάζει στν «ρημο» μις πολυκατοικίας στ Νεάπολι, δηλαδ περίπου στ κέντρο τς Θεσσαλονίκης· στ σπίτι του. εναι κα παπς 60-65 τν χωρς καμμι πολύτως ερατικ θέσι κα κανένα πολύτως ερατικ καθκον στ ζωή του, πως δείχνει  παντοτιν πουσία του π τ Δίπτυχα τς κκλησίας. πλς περιφέρεται μ ντερ κα τ μαλλιά του μυραα.
 εδικς Κοσματολόγος «Μενονος, πο» κατ τν λάχιστο Δελη­δμο «εναι  πι εδικς π’ λους στν πιστημονικ ρευνα γι τν γιο Κοσμ» (σπασμωδικ διαφήμισι το Μενούνου πρς περφαλάγγισι το Καντιώτου ς κδότου τν Διδαχν το Κοσμ), εναι συνταξιοχος κπαιδευτικς περίπου 70 τν. κα λλο κα στ παρν ρθρίδιό του εδικ παριστάνει τν μβριθ παθ κα νηφάλιο καδημαϊκ κα εδικ πιστήμονα –εναι λοφάνερο τι τ πιστεύει– κα προσπαθε ν π τ πι φαρμακερ ψέμματα στος πι πιους τόνους, πως εναι τελευταίως κα μόδα, πιστεύοντας τι κα τ καταφέρνει. καθς προσποιεται μβρίθεια, ατοπεποίθησι εδικο, νηφαλιότητα, κα κάθε σοβαροφάνεια, γι ν σκε­πάσ τ κενά του, γίνεται διαιτέρως πολαυστικός.
Κάτω ριστερ στν δια σελίδα 168 τν «Νειάτων» εναι τ δοχεο μ τ «στάχτη στ μάτια», γι ν μν ντιλαμβάνωνται τ «πρόβατα» τν «ξυπνη» συκοφαντικ πίθεσι· ν «δουλεύ»  συκοφαντία, λλ τ «πρόβατα» ν μν τ νιώθουν· ν τν πιάνουν μόνον σοι εναι ξ σου «ξυπνοι» μ τος δυ πο τ σκαρώνουν κα τν πογράφουν.
Τος δυ φίλους πασχολον δυ λόγοι το Κοσμ π τς Διδαχές του, ο ποοι νοχλον τος φίλους των παπικούς· 1) ν επε «Τν πάπα ν καταρσθε» κα 2) ν επε « ντίχριστος εναι…  πάπας». Κα μοιράζονται γι’ ντιμετώπισι π να, σ δεξις κι ριστερς ψάλτης.  λάχιστος Δεληδμος παίρνει τ πρτο κι  εδικς Μενονος τ δεύτερο· κα  ντιφώνησι γίνεται μ’ ναν δέξιο κα κομψο τρόπο νθρώπων πο βρίσκονται σ μηχανία.
 Δεληδμος εδε, λέει, κάπου κάποτε σ κάποιο παν γραμμένη τ φράσι «Τν πάπα ν καταρσθε», λλ’ εδε κα κάποτε σ κάποια φημε­ρίδα κάποιον ν γράφ τι  φράσι ατ λέχθη 30-40 χρόνια μετ τ θάνατο το Κοσμλλ δν θυμται ποιός κα πότε, κα «δν μπορε ν βρ τ σχετικ πόκομμα». κα γιατί λήθεια ν θυμται σωστ τ πό­λοιπα; δν καταλαβαίνει τι δν γράφεται στορία τσι κα δν τεκμηριώ­νεται πιχειρηματολογία τσι, μ νεύρετα ποκόμματα, κα κυρίως δν ξέρει, οτε προβληματίστηκε ν μάθτι κα ο Διδαχς το Κοσμ ο σζόμενες κέραιες διασζονται σ χειρόγραφα μεταγενέστερα το θανά­του του πολ περισσότερο π 30-40 χρόνια, κι μως δν μφισβη­τονται. τ δ ρχαιότερα κείμενα χουν τ ρχαιότερο χειρόγραφό τους κα πολλος αἰῶνες μεταγενέστερα τν συγγραφέων τους. δν φαίνεται ν χ δέα π τέτοια. κι μως χει ποψι  λάχιστος. γιατί λοιπν ν’ μφισβητηθ  φράσι το Κοσμ «Τν πάπα ν καταρσθε»; ξέρει τί λέει; ατ τολάχιστο τ καταλαβαίνει;
Παίρνοντας τ λόγο  Μενονος κι «πιβεβαιώνοντας» πρτα ς « πι εδικς» τ Δεληδμο, λέει τι ψαξε στ δικό του βιβλίο, λλ’ ατ τ φράσι δν τ βρκε. μ δν κδίδει οτε τς μισς Διδαχς  Μενονος· γιατί ν τ βρ; φαντάζεται τι τ βιβλίο του εναι τ παντα το Κοσμ; γιατί φαντάζεται τι κάθε τί πο δν βρίσκεται στ δικό του βιβλίο δν εναι το Κοσμ;
 λήθεια, τν ποία γνοον κα ο δυό τους, εναι τι  φράσι εναι μν «λόγιο» π κάποια χαμένη  κατάγραφη Διδαχή, λλ’ νευρίσκεται νάμεσα στς «Προφητεες» το Κοσμ (90), τς ποες  Μενονος δν τς χει κα δν τς ξέρει. εναι μι διαίτερη συλλογ το Ν. Σωτηρο­πούλου συνημμένη στν κδοσι το Καντιώτου. ο «Προφητεες» δηλαδ δν εναι μόνο προφητεες. δν ξετάζω δ τ ζήτημα τς γνησιότητός των, λλ λέω μόνον τι νάμεσά τους πάρχουν κα «λόγια»-ποσπά­σματα χαμένων  καταγράφων Διδαχν, πο δν εναι καθόλου προφη­τεες· λ.χ.  52 «,τι σς ζητον, ν δίνετε· ψυχς μόνο ν γλιτώνετε». τέτοια εναι κα  φράσι «Τν πάπα ν καταρσθε». φράσι π Διδαχή. βέβαια  εδικς Μενονος ποφαίνεται· «Δικαιώνεται  π. Ερηναος, πο ρθς δν σπευσε ν υοθετήσ μι κατηγορία κατ το Πάπα, πο θ τν βόλευε ς ρθόδοξο». θ τν βόλευε φυσικ τόσο, σο ρθόδοξος εναι  λάχιστος Δεληδμος. κριβς πειδ δν τν βολεύει, γι’ ατ τν μφισβητε. κα μήπως τν Μενονο τν βολεύει; το χαλάει τ διαφήμισι πρς τ παπικ πελατειακ κοιν τς Σύρου.
Κι  εδικς Μενονος δν ξέρει οτε ν ρμηνεύσ τ φράσι. στ χρόνια το Κοσμ  ναλφάβητος λας δν ξερε τς λέξεις νάθεμα κα ναθεματίζω μ τ δογματικ κα μολογιακή τους ννοια, κι ντ γι’ ατς λεγε κατάρα κα καταριέμαι. γι’ ατ κι  Κοσμς τος επε «Τν πάπα ν καταρσθε», δηλαδ ν τν ναθεματίζετε, ν ξεχωρίζετε π’ ατν τς εθνες σας, τν μολογία σας, τ Πιστεύω σας. διότι  Κοσμς κτς π τος μωαμεθανος κα τος βραίους ντιμετώπιζε κα τος παπικούς, δίως στ πτάνησα.  Δεληδμος κι  Μενονος κάνουν σν τ τσόκαρα το Καραχαβιάρη, τος λεγομένους «λληναρ­δες» τος γραμμάτους, ο ποοι μ ξέροντας τι π τν Β΄ π.Χ. μέχρι τ ΙΕ΄ μ.Χ. αἰῶνα τ νομα λληνες μ τ φροντίδα τν εδωλολατρν Ρωμαίων κα τν ποδοχ τν εδωλολατρν λλήνων, παυσε ν εναι νομα θνικό, κα ταν μόνο θρησκευτικό, κι τι σν τέτοιο π κείνους τ κληρονό­μησαν ο Βυζαντινοί, ταν εδαν (ο λληναρδες) σ πόσπασμα Βυζαντινο χρονογράφου ν λέγεται τι στ Σκυθόπολι τς Παλαιστίνης ο Χριστανο το ουστινιανο (= λληνες Χριστιανο) νίκησαν σ πολύνεκρη μάχη τος λληνας (= μ Χριστιανος Πέρσες κα βραίους), κα τος εχαν πιτεθ πειδ ο λληνες κενοι (= Πέρσες κα βραοι) εχαν σφάξει τν (λληνα) Χριστιαν ρματηλάτη Νικέα κα μεγάλα πλήθη λλων (λλήνων) Χριστιανν, επαν τ τσόκαρα· «Νά! ο Χριστιανο σφαξαν τος λληνες»! τσι κι  Μενονος δμ ξέροντας πς ννοεται π τν Κοσμ κα τος κροατάς του τ καταρμαι, συμπε­ραίνουν τελείως αθαίρετα, πειδ τσι τος βολεύει, τι  φράσι το Κοσμ εναι νόθος, κα τν βαλαν ο φανατικο (ποιο λλου; το Καντιώτη) στ πανώ τους.  λάχιστος Δεληδμος πρέπει ν πά ν μάθ κκλησιαστικ στορία, κι  εδικς Μενονος ν πά ν μάθ τ νεοελ­ληνικ γλσσα τν χρόνων το Κοσμ κα ν διαβάσ κι λλα κείμενα το Κοσμ κα ν μν ξαναβγον ξυπόλυτοι στ’ γκάθια, οτε κι ταν θέλουν ν καλοπιάσουν τος παπικούς, τος ποίους λαχταρον γι’ γο­ραστς το βιβλίου τους κα το περιοδικο τους, πειδ κατοικον στ Σρο. Κα ν μάθουν κι τι ο παπικο στς Κυκλάδες κα στ όνιο κατ τ χρόνια το Κοσμ ταν δικτες τν ρθοδόξων Χριστιανν κα διαβο­λες των πρς τος Τούρκους κα πρς τος Βενετούς, πως μαρτυρον κι  Νικόδημος  γιορείτης κι  ποιητς ριστοτέλης Βαλαωρίτης, κα ποκινητα τν διωκτν κα δημίων το Κοσμ το μάρτυρος. πρν ξανατολμήσουν ν γράψουν, τος χρειάζεται πολ κα μακροχρόνιο διάβα­σμα. χουν πολ μεγάλες λλείψεις. κι φο εναι παλι κατηχητόπουλα, π κενα πο λαχταροσαν γι «μι λλάδα δοξασμένη στο Χριστο τ φς λουσμένη», ν μάθουν κα τ δίδαγμα κα τ ητόν, τι, ταν διαφη­μίζωνται, δν πρέπει ν τ κάνουν μ νθρωποθυσίες, σπιλώνοντας μ ζαβολιάρικες κα βδελυρς συκοφαντίες ς δθεν πλαστογράφους σεβαστ πρόσωπα σν τν Καντιώτη. σ κατηχητόπουλα δν ταιριάζει τόσο φαρ­μακερ κακεντρέχεια. δν τ ποστήθισαν ατ τ δίδαγμα κα ητόν;
πειτα, μετ τν κάλυψι κα θωράκισι το λαχίστου Δεληδήμου, πο ς γλυκούλης χύνει τ συκοφαντικ φαρμάκι του πολ γλυκούλικα κα μ παιδικ φέλεια Φραγκίσκου,  Μενονος ς σοβαρς βλοσυρς κι γέρω­χος σοφς κι μβριθέστατος εδικς πεξεργάζεται τ μοιράδι του· τ κατ πόσον  Κοσμς λέει ντίχριστο τν πάπα τς Ρώμης. (λένε ο γιοι τέτοια κακ λόγια;). κι ποφαίνεται  λάθητος εδικς κατ’ οσίαν· «Δν πάρχει στς Διδαχς το Κοσμ ατ  γεμάτη κακία φράσι·  Κοσμς ταν γλυκούλης σν τν Φραγκσκο τς σίζης κα τν λάχιστο Δεληδμο· κα δν μπορε ν λεγε τέτοιες καντιωτικς σκληράδες. (κι πειδ βέβαια στ χειρόγραφο τς Η΄ Διδαχς  φράσι ατ πάρχει,  εδικς Μενονος συνεχίζει)· Κάποιος π τος γραφες τν πρόσθεσε· νας γραφες εναι κι  Καντιώτης· σιγ ν μν εναι κριτικς κδότης πως γώ! γραφες μόνο εναι. κα εναι  πρτος κα κυριώτερος ποπτος ς πλαστογράφος.  μλλον εναι  μοναδικός. μόνον γ κι ατς κδίδουμε Διδαχς το Κοσμγ ποκλείεται ν εμαι· γιατ γ τν θειότατο κα παναγιώ­τατο Πάπα τν λατρεύω. ρα περ δει δεξαι· ατς εναι. ατός! ατς εναι  πλαστογράφος· τν πιασα. κα πς θ μποροσε ν ξεφύγ π τν τσιμπίδα το εδικο; «το πι εδικο π’ λους στν πιστημονικ ρευνα γι τν γιο Κοσμ», πως φη κι  λάχιστος Δεληδμος; ατ εναι  οσία τς παντήσεως το εδικο Μενούνου. λλ τ διατυπώνει προσεκτικ κα ζαβολιάρικα, σν ξυπνάδα κατηχητό­πουλου τς στ φς το Χριστο λουσμένης λλάδος, πουλα, μ προσ­ποιητ νηφαλιότητα εδικο κα πάθεια πιστήμονος. τσι κάνουν ο μβριθες εδικοί· λένε τ φαρμακερώτερα κα βδελυρώτερα ψέμματα στος πι πιους τόνους μ τν πι μουλωχτ «ξιοπρέπεια»,  λ Μενονο, ταν εναι ν σπιλώσουν κείνους πο ντιπαθον ς νωτέρους των.
Ψάχνει λοιπν  εδικς Μενονος μ τ γυαλιά του στ κρο τς μύτης κα μ πόλυτη ρεμία κα πάθεια, κα κάποτε π τέλους τ βρίσκει· στν κδεδομένη π τν Καντιώτη κα ριθμούμενη ς Η΄ Διδαχ το Κοσμπου γράφεται·  ντίχριστος ενε·  νας ενε  πάπας κα  τερος ενε… ες τ κεφάλι μας»... κα μετ τν παράθεσι ατο το ποσπάσματος π τν κδοσι Καντιώτη,  Μενονος συνεχίζει π λέξει· «λλ  φράσι  ντίχριστος ενε·  νας ενε  πάπας κα  τερος κλπ. εναι συντακτικς κα νοηματικς νώμαλη. ν δηλαδ περιμένου­με ν διαβάσουμε τ νομα ΕΝΟΣ ντιχρίστου, ξαφνικ μφανίζονται ΔΥΟ. κα  μν Τορκος εναι πωσδήποτε ντίχριστος, γι τν Πάπα μως  γιος Κοσμς δν κάνει λόγον πουθεν στς Διδαχς πο μελέτησα γώ. τί συμβαίνει;…». θέλει ν π «πο ξέδωκα γώ», λλ’ πειδ εναι κα σεμνός, λέει «πο μελέτησα γώ». παρατηρστε τ χιλιαστικ τρόπο σκέψεως. τος χιλιαστς ν τος ωτήσς «Κα τν τελευταία χρονι τς χιλιετίας σας στν παράδεισό σας, πρν σς σβήσ  εχωβά, κα σς στείλ στν νυπαρξία, θ νιώθετε ετυχισμένοι; κα τν τελευταία μέρα σας;», σο παντον· «μως  εχωβά, πο τ γιο νομά του σες ο ρθόδοξοι τ σβήσατε π τ Βίβλο τ Β΄ αἰῶνα, κα ο παπδες σας εναι φαλοι…». τσι κριβς κι  Μενονος δ, μπροστ στν ναντίρρητη πραγματικότητα το κειμένου το Κοσμ, πο τν πάπα Ρώμης τν λέει ντίχριστο, ξεφεύγει σ χιλιαστς κα λέει· «μως στς Διδαχς (τς λλες βέβαια, κα χι σ’ ατ πο κδίδεται μόνο στν κδοσι Καντιώτου κα  ποία εναι τ ξεταζόμενο ντικείμενο) στς Διδαχς πο ξέδωκα γώ,  Κοσμς ποτ πουθεν μ πουθεν δν λέει τν πάπα ντίχριστο». μ μιλμε γι τ κείμενο τς Διδαχς πο δν ξέδωκε  εδικς Μενονος. τ σωστ θ ταν ν π· «μως γ ατ τ Διδαχή, που  πάπας λέγεται ντίχριστος, πέφυγα ν τν κδώσω, γι ν μ χαλάσω τ ζαχαρένια το πάπα Ρώμης κα γι ν χω ναν Κοσμ πο ν σέβεται τ πάπα ατόν, πως τν σέβομαι γώ». πίσης  εδικς Μενονος δ δείχνει τι π κριτικ κειμένου χει μεσάνυχτα. σ’ ατ θ πανέλθω.
 Καντιώτης δν κανε διατριβ γι ν γίν διδάκτωρ· δωσε στ λα τς Διδαχς το Κοσμ. εδικ γι τν Η΄ Διδαχή, πο  Μενονος δν τν χει, δηλώνει τι παραδίδεται μόνο σ’ να χειρόγραφο, τ το πανεπι­στημίου Θεσσαλονίκης, κα δίνει κα μι σελίδα του σ φωτογραφία (σ. 276). ,τι καλλίτερο μποροσε ν κάν. κι πως θ δείξω μέσως, νατυπώνει μ ξεπέραστη κρίβεια.
Συνεχίζει  εδικς Μενονος π λέξει· «τί συμβαίνει; ποψιάζομαι (δν τ γράφω δηλαδ μ πόλυτη βεβαιότητα) τι  Πάπας προσετέθη κ τν στέρων. π ποιόν; π τν Καντιώτη  π λλον γραφέα; δν γνωρίζω. τσι δικαιώνεται…  π. Ερηναος…». τν δικαιώνει  εδικς Μενονος. ταν μως να πργμα εναι μόνο «ποψία», κα λέγεται χωρς πόλυτη βεβαιότητα, κι  κφραστς το τέτοιου μεσοβέζικου κα γλοιώδους λόγου δηλών γι τρίτη φορ «δν γνωρίζω», κρατώντας τσι πισινή, πως λένε, γι πν νδεχόμενο, κα δν κυρών ν τέλει τν «ποψία» του κα καχυποψία του, στω κι ς ες τοπον παγωγή, τότε εναι βδελυρς νήθικο ν κατονομάζεται νας σεβαστς κα μεγάλος ς πόδικος τριν μολογημένων ποψιν, κα μάλιστα ν μν ποκαθί­σταται. γι ναν μεγάλον, κόμη κα μ’ ατ τ πιφυλακτικ κφρα­στικ σχμα, τ πτύελο πο κσφενδονίζεται εναι συκοφαντία πολ βαρειά. κι ταν  φράσι το κειμένου, πο προκαλε τν «ποψία» εναι τάχα προσθήκη σ Διδαχ το γίου Κοσμ, τόσο κακοήθης μάλιστα, στε ν στενοχωρ τν θειότατο κα παναγιώτατο πάπα κα ν διεγείρ συνδυασμένη πιθετικ δημοσίευσι δυ σπουδαίων κα ελαβεστάτων λάτρεών του σν τν λάχιστο Δεληδμο κα τν εδικ Μενονο, τότε σφαλς πρόκειται γι κακοήθη πλαστογραφία. γι τέτοια πλαστο­γραφία συκοφαντεται δ  Καντιώτης. παρατηρστε δ κα τ χολερικ φράσι το εδικο Μενούνου· «π τν Καντιώτη  π λλον γραφέα;». ταξινομε τν Καντιώτη νάμεσα στος «γραφες»· δηλαδή· «χι δ κι κδότη σν μένα τν εδικ Μενονο!». σ σύγκρισι μ τν Ατο ξει­δικευμένη πιστημοσύνη τν Μενονο, τν «κριτικ κδότη» τς «κριτικς κδόσεως» τν Διδαχν το Κοσμ, κα μα κλαμπρότατον Κοσματο­λόγον Μενονον,  Καντιώτης εναι νας γραφις. χορταίνεις σοβαροφά­νεια, γερωχία, ψηλοφροσύνη, πολ ρμηνευτικς τν ασθημάτων το παθος εδικο Μενούνου γι τν τιποτένιο Καντιώτη.  εδικς δν λέει τ λέξι «πλαστογραφία»  «πλαστογράφος», λλ τν φήνει ν ννοηθ ς τ «ατονόητο»· ν βγ π τ «γεγονς» μόνη της. τ «γεγονς» μως εναι ψέμμα το Μενούνου.
π τ γλωσσικ κα συντακτικ «νωμαλία» το κειμένου συμ­περαίνει  εδικς κριτικς τν κειμένων Μενονος τν «πλαστογραφία» το Καντιώτου. δν μπορε ν ξεχωρίσ τν κριτικ κειμένου π τ θεολογική του ποψι κι π τ γραμματολογική του κτίμησι κι π τ λογοκρισία. κα τ τέσσερα εναι στ σκέψι του νας χταρμς. κα « Καντιώτης εναι  γραφες-πλαστογράφος πο διέπραξε τν νατριχια­στικ κι ξοργιστικ πλαστογραφία τι  γιος Κοσμς τν παναγιώτατο Πάπα τν λέει ντίχριστο». λάο-λάο τν ξαμολον τ συνδυασμένη κι ντεχνη συκοφαντία τους ναντίον το Καντιώτου ο δυ τετραπέρατοι,  λάχιστος Δεληδμος κι παθς κι μβριθς εδικς Μενονος· μ τρόπο πο ν μπορον κάθε στιγμ ν’ ποστομώσουν κάθε διαφωνοντα, λέγον­τας· «Μ δν τ επαμε! πλς βγαίνει βίαστα μόνο του· κα καλ καταλάβατε». τί τέχνη, θεέ μου! τί ξυπνάδα!
Γι ν δομε μως ν βγαίν. ν δομε τ χειρόγραφο. τ χειρό­γραφο 19 το ριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης (Α.Π.Θ.), πο περιέχει τν κατ Καντιώτην Η΄ Διδαχ το γίου Κοσμ, περιγράφει στν Κατάλογο Χειρογράφων της  συντάκτης του, παλις καθηγητς τς φιλολογίας Λίνος Πολίτης (κα καθηγητής μου)· στς σελίδες 15-17. παρα­θέτω τ στοιχεα το χειρογράφου κα τν περιγραφ μόνο τς Διδαχς.
19 Χαρτ. 19 Χ 14 φφ 14 + σσ. 278, VI στ. 18-21 τ. 1824
ρμηνεία ζωγραφικς.
φ 1 «ρμηνεία τς ζωγραφικς πιστήμης περιέχον:» (πεται περίληψις περιεχομένων).
φφ 2-14 «Πίναξ το παρόντος βιβλίου».
………………………………………………………………………………………………...
σ. 257 Κοσμ [Ατωλο], Λόγος. ρχ Κύριος μν ησος Χριστς  γλυκύτατος … βλέποντας τ γένος τν νθρώπων — Τέλ. ν μν ναθεματίζεσθε κα ν χω τν εχήν σας, δελφοί μου, κα συγχωρετε με κα  Θες … μήν. Ετα (σ. 275) Τν κερν πο δίδασκεν  γιος κοσμς τν νωθεν διδαχν ες τν καλαμπάκαν τον τος 1774· κα γραψεν  κρ παπαστάμος κ χώρας κλαπος τν διδαχήν του ες νθύμησιν τν μεταγενεστέρον. Βλ. Σωφρ. ΠαπακυριακοΚοσμ το Ατωλο ερομάρτυρος κα σαποστόλου Διδαχαί, πιστολα κα Μαρτύριονθναι 1953, σσ. 135-150· πίσκοπος Αγ. Ν. Καντιώτης, Κοσμς  Ατωλόςθναι 101988, σσ. 275-299 (Διδαχ Η΄). Πρβ. κα Ι. Β. Μενονος, Κοσμ το Ατωλο Διδαχέςθναι [1980], σσ. 263-290 (Διδαχ Ε΄)· πρβ. κα σ. 38, που μνεία το μετέρου χφ (μ σφαλμένον ριθμν 29).
 εδικς Μενονος δν τ εδε ποτ ατ τ χειρόγραφο, πως μόνος του δείχνει μ τν «ποψία του» τι « Πάπας προσετέθη κ τν στέρων» σως κι «π τν Καντιώτη»· κα τ λέει «χειρόγραφο 29».
Παραθέτω τ φωτογραφία τν σελίδων 7-8  263-4 το χειρογράφου 19, σ κτασι 22 σειρν κειμένου γύρω π τν πίμαχη φράσι· 14 σειρς π τ σελίδα 7 (στίχους 11-24) κα 8 σειρς π τ σελίδα 8 (στίχους 1-8).  πίμαχη φράσι βρίσκεται στος στίχους 21-22 τς σελίδος 7.
(χειρόγραφο)

Προσθέτω κα κριβ μεταγραφ το φωτογραφημένου κειμένου μ λα τ ρθογραφικ λάθη το γραφέως,  ποος γράφει τ 1824.
7
11                                                                                                 τ σχολίον φωτί
ζει τος νθρώπους, κα νοίγουν κα μανθάνου τα μυστήρια τς πίστεως, κα δια
           βάζων τα αδέλφοια τν θείαν κα ερν γραφήν, τ ευαγγέλιον κα ερί
           σκομεν πς  προφήτης λίας εναι ζωντανς κα τν χει  θες χιλιδες
15        χρόνους· κα λέγει  θεός. ν στείλη τν προφήτην λίαν να διδάξι λων τον κό
           σμον, κα στερα ν λθη  ντιχρηστος. κα θέλει θανατόσι τν προφ
           φήτην λίαν, κα τόται θέλει ν χαλάση λως  κόσμος, κα εξετάζοντας
           αδελφοί μου, κα ρευνώντας τς γραφάς, κα τ γιον κα ερν ευαγγέ
           λιον, ευρίσκομεν πς  προφήτης λίας λθεν· κα  ντίχρηστος λθεν
20        κα θανάτοσε τν προφήτην λίαν, κα τωρα δν καρτερούμεν μητε
           προφήτην λίαν μήτε ντίχρηστον  ντίχρηστος εναι τος·  ενας ε
           ναι  πάπας, κα  τερος εναι ατς που εναι ες το κεφάλι μας, χω
           ρς ν επ τ νομά του το κατλαμβαναιτε· μ λυπερν εναι ν -
24        σς τ επ διτι ατο ο ντιχρηστοι· εναι ες τν πώλυαν καθς τ χουν
            8
1         μείς εγκράτια· ατ πόλια· μες νηστία· ατο πολλφαγία· μες πάρθε
          νία ατ πορνία. μες δικεοσύνη. ατο δίκουσίνη· μως  γραφ μς
          λέγει να τ επ· σήμερον αριον κρτερομεν πείνες δψαις πανούκλαις
          λοιμικας. θανατικ μεγάλα. ν μ προφθάνουν. ο ζωντανοι να θά
5        ψωυν τος νεκρούς. σήμερον αριον κάρτερούμεν. σεισμούς πολέμους
          κα ακαταστασιαις. κα θέλουν πέσει λα τα βουνά κάτω, κα λος  κόσμος
          ν απεθάνουν. κα τότε θέλει λάμψει  πανγιος σταυρς ες τν ουρανόν
8        τρς φοραίς. περισσταιρον. π τν λιον. κα θέλει λάμψει  πανάγα

Τέλος προσθέτω κα τν ποκατάστασι το κειμένου πως νευρί­σκεται στν ξ νατυπώσεως κδοσι το Αγουστίνου Καντιώτου (σ. 286)· « ντίχριστος λθεν κα θανάτωσε τν προφήτην λίαν, κα τώρα δν καρτερομεν μήτε προφήτην λίαν μήτε ντίχριστον.  ντίχριστος ενε·  νας ενε  Πάπας κα  τερος ενε ατς πο ενε ες τ κεφάλι μας, χωρς ν επ τ νομά του· τ καταλαμβάνετε, μ λυπηρν ενε ν σς τ επ,…».
κριβς ντίγραφο το χειρογράφου 19 το τους 1824 εναι τ κείμενο το Καντιώτου. παραλείπεται μόνο τ δυσνόητο τος μετ τ εναι (εναι τος), προφανς πειδ παραβλέφθηκε  φαινόταν λαθεμένη γραφ ς κατανόητη λέξι. κα τν παράλειψι δν τν κανε  Καντιώτης, λλ’  κδότης κενος, π τν ποο  Καντιώτης νατύπωσε. ατ μως τ κατανόητο τος, πο παραλείφθηκε, εναι κενο τ τος τη το πο λέμε κα σήμερα, ταν λέμε εναι τος, εναι τη, εναι το, νά τος, νά τη, νά το, νά τοι, νά τες, νά τα, νά τους. ατ τ τος εναι νεοελληνικς γκλιτικς τύπος το ατς τς γνωστς δη π τ ψιμα βυζαντιν χρόνια. κατ τ’ λλα  Καντιώτης χει τ φράσι κριβς πως ατ νευρίσκεται στ χειρόγραφο τς Διδαχς. κι  εδικς Μενονος α΄) ψεύδεται ποδίδοντας νομαστ κα μ μεσοβέζικο τρόπο στ σεβάσμιο πίσκοπο Αγουστνο Καντιώτη μι εδεχθ πλαστογραφία δθεν ες βάρος δθεν το γίου Κοσμ, κα μ δικία δθεν ες βάρος το παναγιωτάτου Πάπα Ρώμης, κα β΄) ποδεικνύει τι, ν κα εδικς «κριτικς κδότης» τν Διδαχν το Κοσμ, σ διδακτορικ διατριβ μάλιστα, τ μοναδικ χειρόγραφο τς Η΄ Διδαχς δν μπορε ν τ διαβάσ, κα ο «ποψίες του» κα καδη­μαϊκς μομφές του εναι μόνο παρλαπίπες δθεν εδικο.
 Καντιώτης δν κομπάζει, πως  Μενονος, ς εδικς πο κάνει κριτικ κδοσι. λέει τι νατυπώνει τς Διδαχς π λλες ντυπες κδό­σεις. χει μως Διδαχς πο δν τς χει  Μενονος, τς χει μ κρίβεια, κι π τν ξεταζόμενη Η΄ Διδαχ φαίνεται τι κδίδει τ κείμενο μ περισσότερη γνσι κι εσυνειδησία π ση μφαίνεται στν κδοσι το εδικο Μενούνου. κι  Μενονος εναι πο ποπειρται πλαστογραφικς ν παραχαράξ τ παραδιδόμενο κείμενο μ λογοκρισία κα ποκοπ τς φράσεως πο τν νοχλε. δν εναι ατ κριτικ κειμένου. ταν κδίδω κριτικς να κείμενο πο δν μο ρέσει, δν μπο­ρ ν τ λογοκρίνω, γι ν τ συμμορφώσω ντ κα καλ μ τ θεολογική μου ποψι. λλο θέμα, θέμα γραμματολογικς κτιμήσεως, κα χι κριτι­κς κειμένου, εναι τ ζήτημα κατ πόσο τ παραδιδόμενα κείμενα τν Διδαχν το Κοσμ, εναι κριβς  διδασκαλία του. ατ σως  εδικς Μενονος μεγαλώ­νοντας θ τ καταλάβ κα θ τ μάθ. πρς τ παρν δν τ χει μάθει κόμη. πολ κριτικώτερος εναι  Καντιώτης,  ποος· στ σελίδα 235 τς τελευταίας κδόσεώς του, πως κα σ’ λες τς λλες, λέει· «πειδ  γιος Κοσμς δν γραψε καμμίαν μιλίαν  διος, λλ’ α μιλίαι του κατεγράφοντο π ζηλωτς Χριστιανος πο τν παρηκολούθουν, δν ποκλείεται ες ρισμένα σημεα, ς ες τ περ το ούδα διήγημα, τ γραφόμενα ν μ ποδίδουν πιστς τν προφορικν διδασκαλίαν του»λλ δν συγχέει τ γραμματολογικ κτίμησι μ τν κριτικ κειμένου, πως κάνει  εδικς Μενονος,  ποος π κριτικ κειμένου χει μεσάνυχτα. το συνιστ ν πάρ φιλολογικ μαθήματα π τν κδοσι Καντιώτου.
Δίνω τν κριβ ποκατάστασι το κειμένου τς Η΄ Διδαχς στ κρινόμενο σημεο κα τν ρθ στίξι του.
… Τώρα δν καρτερομεν μήτε προφήτην λίαν μήτε ντίχριστον… (δείχνει τν Τορκο φρουρ-πιτηρητ-τζιανταρμ, πο χει γι λίγο τν πλάτη γυρισμένη, κα λέει πι χαμηλόφωνα·)  ντίχριστος εναι τος (κάνει νεμα ψώνοντας δύο δάχτυλα σ σχμα V, πο σημαίνει «δύο», κα συνεχίζει χαμηλόφωνα·) …  νας εναι  πάπας κα  τερος εναι ατς πο εναι ες τ κεφάλι μας. χωρς ν επ τ νομά του, τ καταλαμβάνετε. (Κα συνεχίζει κανονικ κα μεγαλόφωνα·) διότι ατο ο ντίχριστοι εναι ες τν πώλειαν, καθς τ χουν… (νεμα μ τριβ τν δύο δακτύλων, ντίχειρος κα δείκτου, δηλωτικ το χρήματος, κα συνεχίζει·) μες γκράτεια, ατο πώλεια· μες νηστεία, ατο πολυφαγία· κλπ.
Σ πολλ ρχαα κείμενα, λυρικ τραγικ κα κυρίως κωμικά, πάρχει τέτοιος ζωντανς λόγος, πο φαίνεται σύντακτος, ν δν παρεμβάλς νάμεσα ποσιωπητικ κα παρεπιγραφάςπως λέγονται στ Σχόλια τν γραμματικν ο κτς κειμένου κι ντς παρενθέσεως πεξηγηματικς φράσεις. νας κανονικς φιλόλογος τ ξέρει ατ πολ καλά· κι νας προηγμένος, πο κάνει κα κριτικς κδόσεις, κόμη κι ταν δν πάρχουν στ’ ρχαα χειρόγραφα, τ προσθέτει μ διακριτικ γραφ κα κατάλληλα κριτικ σημεα (signa).  εδικς Μενονος δν φαίνεται ν χ δέα π’ ατά· κι φαρμόζει τ γύφτικη μέθοδο
Πονάει δόντι, βγάζει δόντι·
πονάει κεφάλι, κόβει κεφάλι.
δίως ταν φοβται μν πονέσ τ κεφάλι το θειοτάτου πάπα Ρώμης, κα προτιμάει ν κόψ τ κεφάλι το γίου Κοσμ καί γε το Αγουστίνου Καντιώτου.
Θ παναλάβω τν ρώτησι το εδικο Μενούνου· Τί συμβαίνει λοιπόν; συμβαίνει τι  εδικς Μενονος  δν εδε ποτέ του τ χειρό­γραφο τς Θεσσαλονίκης, παρ’ λο πο προσποιεται τι τ χει κα τ διαβάζει (1),
 δν μπορε ν τ διαβάσ (2),
 πίτηδες ποκρύβει τν αθεντικ γραφή του, πλαστογραφώντας, γι ν’ ποδείξ πλαστογράφο τν Καντιώτη (3).
κρίνω τι χει κίνητρο κα στόχο τ τρίτο, λλ το συμβαίνει κα τ δεύτερο· δν μπορε ν τ διαβάσ. διότι τ χειρόγραφο 19 το Α.Π.Θ. (το τους 1824) εναι γραμμένο, πως βλέπετε, μ τ χρονικς τελευταία κα πλούστερη παλαιογραφικ γραφή, ατ πο τυπωνόταν τότε κα τυπογραφικς, κα σήμερα τ λέμε «βενετσιάνικα γράμματα», ν  εδικς Μενονος, π’ ,τι διαπιστώνω, μπορε ν διαβάσ μόνο ντυπα τυπωμένα μετ τ 1830 μ γράμματα τς τυπογραφικς γραμματοσειρς Βodoni  «πλ» λεγόμενα, τ πι συνηθισμένα κατ τ ΙΘ΄ αἰῶνα,  κα χειρόγραφα μεταγενέστερα το 1850 πο πομιμονται τν τυπογραφικ ατ γραμματοσειρ Βodoni, πως εναι δυ χειρόγραφα πο χει τς φωτογραφίες των στ τέλος το βιβλίου του (σ. 257-8). δν μπορε ν διαβάσ τ γραφ το χειρογράφου Α.Π.Θ. 19. στν δια γραφ μ’ ατ εναι γραμμένο τν δια χρονι (1824) κα τ μοναδικ ατόγραφο το Θ. Κολοκοτρώνη, να σημείωμά του πρς τν Γ. Καραϊσκάκη.  Μενονος, σο κι ν κρύβεται καμουφλάρεται κα προσποιεται στν «κριτικ» κδοσί του, πο εναι κα διατριβή του, εναι λοφάνερο τι δν μπορε ν διαβάσ χειρόγραφο το Κοσμ ρχαιότερο π τς χειρόγραφες πομι­μήσεις τν σημερινν τυπογραφικν στοιχείων (Βodoni). λη  διατριβή του εναι μι συνεχς κι ποτυχημένη προσπάθεια ν κρύψ τ γεγονς τι δν βγάζει τ κείμενό του π χειρόγραφα, δν μπορε ν διαβάσ παλι χειρόγραφα το Κοσμ, παίρνει τς γραφς το «κριτικο πομνή­ματος» π ντυπες κδόσεις καμωμένες γύρω στ 1900, κα καμώνεται τι βγάζει τ «κριτικ» δθεν κείμενο π τ χειρόγραφα, χωρς ατ κα ν’ ληθεύ. κα πρόκειται γι χειρόγραφα το ΙΘ΄ αἰῶνος! γνοε στοι­χειώδη πράγματα τς κριτικς κειμένου. κα τν χειρογράφων δν χει χρονολογίες. δείχνει τί δν ξέρει, τί δν καταλαβαίνει, κα τί δν μπορε ν καταλάβκα θέλει ν ξεπεράσ κα τν Καντιώτη· κα πιστεύει τι τν ξεπερνάει. π τν πρώτη του κδοσι (1979) μέχρι τν τελευταία (2007), πο κι ποφεύγει ν τς παριθμχει πέντε μόνο Διδαχές, κα πασχίζει ν κρύψ τν κατωτερότητά του ναντι το Καντιώτου. φυσικ π ποψι κυκλοφορίας δν πάρχει σύγκρισι νάμεσα στς γιγάντιες κδόσεις το Καντιώτου κα στν πενιχρ κα οσιαστικ χρηστη κδοσι το Μενούνου, πο ν τέλει το μένει μόνον  τίτλος «εδικός», τν ποο το πονέμει  λάχιστος Δεληδμος.

(φωτογραφία)
Ατόγραφο Θ. Κολοκοτρώνη (1824)

Μ τν εκαιρία τς ναφορς τν γραμμάτων πο δν μπορε ν διαβάσ  εδικς Μενονος, ναφέρω κι τι οτε  λάχιστος Δεληδμος μπορε ν διαβάσ τν σχατη παλαιογραφικ γραφ  τ «βενετσιάνικα τυπογραφικ γράμματα». στς κδόσεις Ρηγοπούλου, που διώρθωνε τ τυπογραφικ λάθη τς στορίας  Δωδεκαβίβλου το Δοσιθέου εροσολύ­μων,  ποία νατυπωνόταν π προγενέστερη κδοσι μ γραμματοσειρ στοιχείων Βodoni  πλν, ταν ρθε  σειρ ν’ νατυπωθ κι  Τόμος Χαρς πάλι το Δοσιθέου, το ποίου  μόνη προγενέστερη ντυπη κδοσι ταν μ «βενετσιάνικα γράμματα», δν μποροσε ν συνεχίσπειδ δν μποροσε ν τν διαβάσ στος τυπογράφους· κα κλήθηκα γι τν πι­μέλεια γώ· τ 1985. ο τυπογράφοι εχαν μείνει κπληκτοι π τν τέ­τοια γνοια το «σοφο Δεληδήμου», κα κατάλαβα τι τος παρίστανε τ σοφό· πως κάνει κι  εδικς Μενονος. ο τυπογράφοι πογοητεύτηκαν, ταν εδαν τ «σοφ» ν μν ξέρ νάγνωσι. χει μως ποψι  λάχι­στος. κα τότε μ τν ντικατάστασί του εχε ρθει σ τόσο σχημη σωτερικ κατάστασι, πο ρχισε ν φλυαρ δεξι κι ριστερ γι μένα διάφορα φαρμακερ  γλυκούλης. εχα δ τότε πόσο δηλητηριδες εναι τ σιρόπι του. ταν μιλά γι παν μ τ φράσι «τν πάπα ν καταρσθε», πονοε τι τ κρατοσαν «ο φανατικο το Καντιώτη»· το «πλαστογράφου», κατ τν εδικ Μενονο. ατ τ το λαχίστου λέγεται μόνο γι τ σύνθεσι τς συγχορδίας· γι ν’ κκουμπανιάρ  λάχιστος Δεληδμος τν εδικ Μενονο στ σπίλωσι το Καντιώτου.
Φυσικ  γνοια, σο χανς κι ν εναι, δν εναι λλειψι ρετς κα καλο θους·  ναξιοπρεπς μως προσπάθεια νς γνοοντος ν πο­βάλ μ ντεχνη συκοφαντία τν πόνοια τι  Καντιώτης «προσθέτει», δηλαδ πλαστογραφε, κείμενο στν Κοσμ εναι πωσδήποτε νήθικη κατινιά. τν πείραξε βέβαια τν εδικ Μενονο τ τι  Καντιώτης προηγήθηκε –κατ 30 χρόνια μάλιστα–, τ τι εναι κα καλλίτερός του, τ τι ατς στ διατριβή του στηρίχτηκε νομολόγητα κυρίως στν Καντιώ­τη, κα τ τι  Κοσμς (κατ τ φαντασίωσι το Μενούνου  Καντιώτης) τν πάπα τς Ρώμης κα χαλίφη τν παπικν τν λέει ντίχριστον κα κατάρας ξιον. μάλιστα·  Κοσμς τ λέει· κι ατ εναι  μι π τς ατίες πο θανατώθηκε.  Καντιώτης πλς τ κδίδει εσυνειδήτως κα π τς οσίας πι πισταμένως π τ Μενονο. κι  Μενονος π τ 1977 μέχρι τ 2007 δν μπόρεσε ν διαβάσ κα κδώσ τι  πάπας εναι ντίχριστος· κα λέει παρλαπίπες. κι ν τ δυ φιλαράκια, πο ντάμω­σαν σν καπάκι κα τέντζερης, φαντασιώνωνται τι  γιος Κοσμς  μάρτυς (1714-1779) εναι δύνατο ν λέ ντίχριστο τν θειότατο χαλίφη (= παποκαίσαρα) τς Ρώμης, τότε ν τος δείξω γ τί λέει  κατ 34 χρόνια νεώτερός του κα ρα σύγχρονός του γιος,  Νικόδημος γιορεί­της, γι τν πάπα τς Ρώμης. τν ποκαλε ντίχριστο μ δύο κέρατα· γράφει· «ς μάθ  δίκερως πάπας τς Ρώμης πόσον ντίχριστα ποιε» (Πηδάλιον, σ. 284, ποσ. 1). φυσικ μ τ «δίκερως» ναφέρεται στ χωρίο τς ποκαλύψεως 13,11-18 που  ντίχριστος λέγεται κα προβα­τόσχημον ρνίον μ λαλι δράκοντος, πο ξοντώνει τος Χριστιανος κα ποκαλεται κι ξακόσια ξήκοντα ξ Κυκλαδίτης Νικόδημος στ χρόνια του εχε νιώσει στ πετσί του τ φονικ συμπεριφορ το ντιχρί­στου πάπα τς Ρώμης πρς τος λληνες ρθοδόξους Χριστιανούς, τν ποία κδήλωνε μ ργανά του κα νύχια του τος παπικος τς Σύρου, τος νν λαχταριστος ς ποψηφίους γοραστς το περιοδικο κα το βιβλίου το εδικο Μενούνου. ο γιοι Κοσμς κα Νικόδημος δν ταν γλυκούληδες σν τ Φραγκσκο κα τ Δεληδμο. ταν ντρες μ ντρει κα ντρίκιο λόγο, κα γι’ ατ πέφεραν  κα μαρτύρησαν. κι ατο ο δύο φίλοι πο σκάρωσαν τ βδελυρ κι ντεχνη συκοφαντία ες βάρος νς παρομοίου ντρός, το Καντιώτου, συμπεριφερόμενοι πίσης σ νύχια το «θειοτάτου» πάπα τς Ρώμης, ατο πο θέλουν τν Κοσμ κα τ Νικό­δημο κα γενικ τος γίους γλυκούληδες σν τν Φραγκσκο κα τ Δεληδμο, κα σν τος τρυφερούληδες «γίους» στς παπικς κτυπώ­σεως λελέδικες εκονολες, ατο εναι πο πέρα π τς διατριβίστικες δικολαβίες τν εδικν κατεργάζονται τν κατ’ ξοχν πλαστογραφία κα πλαστοπροσωπία τν ντως γίων.
 διατριβ το «εδικο» Μενούνου πιστημονικς εναι τροφικ στραβοκαμωμένη κα χρηστη, κι πρεπε ν’ πορριφθ. προάγει μόνο τν μενουνογνωσία μας· τ γνσι το τί δν ξέρει  Μενονος, τί δν καταλαβαίνει, κα πς διαβάλλει κα συκοφαντε γι τος σκοπούς του· γι τς πωλήσεις του, γι τν προβολή του ς εδικο Μενούνου κα νωτέρου το μηδαμινο Καντιώτου, κα γι τν εσπραξι ματαίου παί­νου κα δοξαρίου π τος παπικούς,  ποος ποφάσισε, μαζ μ τν λάχιστο Δεληδμο ν πιτεθον στν 103 τν νήμπορο π. Αγουστνο Καντιώτη, γι ν τν συκοφαντήσουν. πολ ατοκαταστροφικ ζαβολι παιδιν 60-70 τν.

Δρ Κωνσταντνος Σιαμάκης



(Χριστιανικ) Σπίθα, φύλλα 684-687, Μάιος – Αγούστου 2010.