Μια έμμεση απάντηση του π. Αυγουστίνου Καντιώτη στους ορθοδόξους
διοργανωτές των Αντιρατσιστικών Φεστιβάλ
«Ἔφτασε στοὺς Χριστιανοὺς τῆς ῾Ρώμης ἡ εἴδησι ὅτι ἔρχεται ὁ Παῦλος! Ξεκίνησαν λοιπὸν μὲ τὰ πόδια, βγῆκαν σὲ ἀρκετὴ ἀπόστασι ἔξω ἀπὸ τὴν πόλι καὶ τὸν προϋπάντησαν στὶς Τρεῖς Ταβέρνες. Ποῦ τὸν ἤξεραν; (ἀφοῦ ὁ Παῦλος δὲν εἶχε ἐπισκεφθῆ ὣς τότε ἄλλη φορὰ τὴ ῾Ρώμη).
Ἦταν γνωστὸς ἀπὸ τὴν Ἐπιστολὴ πρὸς ῾Ρωμαίους, ποὺ εἶχε στείλει. Εἶνε μία ἀπὸ τὶς 14 ἐπιστολές του, κατ᾽ ἐμὲ ἡ σπουδαιότερη, ποὺ μπορεῖ νὰ χαρακτηρισθῇ ὡς τὸ «εὐαγγέλιο τοῦ Παύλου». Ἀποτελεῖται ἀπὸ 16 κεφάλαια. Ἐκεῖ μέσα βλέπεις τὶς θεμελιώδεις ἀλήθειες τοῦ εὐαγγελίου, ποὺ εἶνε δόγμα (κεφ. 1ο-12ο) καὶ ἠθική (κεφ. 13ο – 16ο).
Ἦταν γνωστὸς ἀπὸ τὴν Ἐπιστολὴ πρὸς ῾Ρωμαίους, ποὺ εἶχε στείλει. Εἶνε μία ἀπὸ τὶς 14 ἐπιστολές του, κατ᾽ ἐμὲ ἡ σπουδαιότερη, ποὺ μπορεῖ νὰ χαρακτηρισθῇ ὡς τὸ «εὐαγγέλιο τοῦ Παύλου». Ἀποτελεῖται ἀπὸ 16 κεφάλαια. Ἐκεῖ μέσα βλέπεις τὶς θεμελιώδεις ἀλήθειες τοῦ εὐαγγελίου, ποὺ εἶνε δόγμα (κεφ. 1ο-12ο) καὶ ἠθική (κεφ. 13ο – 16ο).
(Το Κατά Αυγουστίνου «ευαγγέλιον»!)
Μερικοὶ στὴν ἐποχή μας ζητοῦν νὰ χωρίσουν αὐτὰ τὰ δύο· ἀλλὰ ὅπως στὸν ἀργαλειὸ τὸ στημόνι δὲν χωρίζεται ἀπὸ τὸ ὑφάδι ἀλλὰ καὶ τὰ δυὸ μαζὶ κάνουν τὸ ὕφασμα, ἔτσι καὶ στὸν Χριστιανισμὸ δόγμα καὶ ἠθική, πίστι καὶ ἔργα, κάνουν τὴν ἀραχνοΰφαντη
στολὴ τῆς Ὀρθοδοξίας. «Ὅσοι εἰς Χριστὸν ἐβαπτίσθητε,
Χριστὸν ἐνεδύσασθε» (Γαλ.
3,27· βλ. & ῾Ρωμ. 13,14). Χωρὶς αὐτὴν θὰ εἶσαι γυμνὸς καὶ ὁ Κύριος θὰ σοῦ πῇ· «Ἑταῖρε, πῶς εἰσῆλθες ὧδε μὴ ἔχων ἔνδυμα γάμου;» (Ματθ. 22,12). Χριστιανισμὸς ἴσον «πίστις δι᾽ ἀγάπης ἐνεργουμένη» (Γαλ.
5,6).
Κάποιοι θέλησαν σὲ καταστατικοὺς νόμους νὰ διακρίνουν διατάξεις καὶ ἱεροὺς κανόνες σὲ δογματικοὺς καὶ σὲ ἠθικούς, καὶ τοὺς μὲν νὰ καλύψουν μὲ κῦρος, τοὺς δὲ ν᾽ ἀφήσουν ἀκάλυπτους. Ἡ μοντέρνα ἠθικὴ βλέπετε κρατάει μόνο τὸ «Ἀγαπᾶτε ἀλλήλους» (Ἰω. 13,34), κι ἀφήνει τὰ ἄλλα. Ναί, τὸ «Ἀγαπᾶτε ἀλλήλους» εἶνε ἡ κορυφή, ἀλλὰ κορυφὴ χωρὶς βάσι δὲν ὑπάρχει· ὑπάρχει ἡ κορυφή, διότι ὑπάρχει ὁλόκληρος ὄγκος βουνοῦ· καὶ ὑπάρχει τὸ «Ἀγαπᾶτε ἀλλήλους», διότι ὑπάρχουν τὰ δόγματα. Ἂν ἀφαιρέσῃς τὰ δόγματα, τὸ «Ἀγαπᾶτε ἀλλήλους» θὰ καταντήσῃ σεξουαλικὸ ζήτημα. Ὄχι! τὸ δόγμα ἀπὸ τὴν ἠθικὴ δὲν χωρίζεται· εἶνε σὰν νὰ κόβῃς τὴ μισὴ πρὸς ῾Ρωμαίους ἐπιστολή. Θὰ κρατήσουμε τὴν Ὀρθοδοξία.» [1]
Κάποιοι θέλησαν σὲ καταστατικοὺς νόμους νὰ διακρίνουν διατάξεις καὶ ἱεροὺς κανόνες σὲ δογματικοὺς καὶ σὲ ἠθικούς, καὶ τοὺς μὲν νὰ καλύψουν μὲ κῦρος, τοὺς δὲ ν᾽ ἀφήσουν ἀκάλυπτους. Ἡ μοντέρνα ἠθικὴ βλέπετε κρατάει μόνο τὸ «Ἀγαπᾶτε ἀλλήλους» (Ἰω. 13,34), κι ἀφήνει τὰ ἄλλα. Ναί, τὸ «Ἀγαπᾶτε ἀλλήλους» εἶνε ἡ κορυφή, ἀλλὰ κορυφὴ χωρὶς βάσι δὲν ὑπάρχει· ὑπάρχει ἡ κορυφή, διότι ὑπάρχει ὁλόκληρος ὄγκος βουνοῦ· καὶ ὑπάρχει τὸ «Ἀγαπᾶτε ἀλλήλους», διότι ὑπάρχουν τὰ δόγματα. Ἂν ἀφαιρέσῃς τὰ δόγματα, τὸ «Ἀγαπᾶτε ἀλλήλους» θὰ καταντήσῃ σεξουαλικὸ ζήτημα. Ὄχι! τὸ δόγμα ἀπὸ τὴν ἠθικὴ δὲν χωρίζεται· εἶνε σὰν νὰ κόβῃς τὴ μισὴ πρὸς ῾Ρωμαίους ἐπιστολή. Θὰ κρατήσουμε τὴν Ὀρθοδοξία.» [1]
Δ.Β.Ε.
Πτολεμαΐδα 30 Ιουνίου 2019