«Γρηγόριε, Γρηγόριε, τί μὲ διώκεις;» Διατί ὁ Μητρ. Περιστερίου ἐπεμβαίνει εἰς τὴν ἁγίαν Πρόθεσιν;
Σὲ βίντεο μὲ τίτλο: «Ἡ θέση τοῦ Ἐσταυρωμένου στὴν
Ἐκκλησία» [1] βλέπουμε ζωντανὰ τὸν Σεβ. Μητροπολίτη Περιστερίου Γρηγόριο,
καὶ ἀκοῦμε
ἀργὰ καὶ καθαρὰ τὴν σύντομη ἀλλὰ περιεκτικὴ περὶ «Ἐσχατολογικῆς Ἐκκλησίας» ψευδοδιδασκαλία του:
«Ὁ Χριστὸς δὲν εἶναι στὴν ἱστορία, ὁ Χριστὸς εἶναι στὴ Βασιλεία, ἐκεῖ ποὺ τὸν εἶδε ὁ Πρωτομάρτυρας Στέφανος… Αὐτὸ θέλω τώρα νὰ καταλάβουμε,
γιατί ἐδῶ εἶναι τὸ πρόβλημα τὸ μεγάλο, ἀκριβῶς γιατί ἐπηρεαστήκαμε ἀπὸ τὴν δυτικὴ θεολογία τῆς σταύρωσης κι ἔχουμε μπερδευτεῖ, κι ἔχουμε χάσει αὐτὴν τὴν διάσταση. Ὁ Χριστὸς εἶναι «ἐδῶ», ἐδῶ τὸν εἶδε ὁ Πρωτ. Στέφανος· ὁ Χριστὸς ὅμως πρὶν φύγει ἔστησε τὴν Ἐκκλησία Του μὲ τὴ συνδρομὴ τοῦ Ἁγίου Πνεύματος.…ὁπότε ὅπου βρίσκεται ὁ Χριστὸς [ἐκεῖ] εἶναι καὶ ἡ Ἐκκλησία Του… Αὐτὴ εἶναι ἡ Ἐκκλησία τῶν ἐσχάτων, ἡ ἐσχατολογικὴ Ἐκκλησία, ἡ ὁποία εἶναι Μία, εἶναι Ἁγία, εἶναι Καθολικὴ καὶ εἶναι Ἀποστολική» [13:10-14:02].
«Αὐτὸ τὸ μονίμως καρφωμένη (ἐνν. ἡ εἰκόνα τοῦ Ἐσταυρωμένου Χριστοῦ πάνω στὸ Τίμιο Σταυρὸ) εἶναι τὸ μεγάλο πρόβλημα. Γιατί; Γιατί τὸ γεγονὸς τῆς σταύρωσης εἶναι στιγμιαῖο, ἐνῶ τὸ γεγονὸς τῆς Ἀνάστασης εἶναι διαρκείας καὶ βρίσκεται στὰ ἔσχατα. Ἐκεῖ (στὰ ἔσχατα) εἶναι ὁ Χριστὸς ἀναστημένος» [48:27].
«Ἀπὸ ποῦ ξεκινᾶ ἡ θεία Λειτουργία; Ὅταν ὁ κόσμος, οἱ ἄνθρωποι μᾶς φέρνουν τὸ ψωμὶ καὶ τὸ κρασί; Ἀπὸ τὴν Πρόθεση.
Καὶ τί λέμε;
«Ἑτοιμάζου Βηθλεέμ, ἤνοικται πᾶσιν ἡ Ἐδέμ, εὐτρεπίζου Εὐφραθᾶ, ὅτι τὸ ξύλον τῆς ζωῆς, ἐν τῷ σπηλαίῳ…», κτλ. Λοιπὸν «νὰ ‘το» τὸ σπήλαιο, ἐδῶ ἔχουμε σπηλιὰ καὶ βάζουμε τὴν Εἰκόνα τῆς Γέννησης, δὲν βάζουμε τὸν Χριστὸ Πάσχοντα ἀπὸ δυτικοεπηρεασμό, ἀπὸ Προτεσταντικὸ καὶ Ρωμαιοκαθολικὸ ἐπηρεασμό.».
Καὶ
συνεχίζει: «Δὲν βάζουμε! Ὁ Μητροπολιτικός μας Ναὸς ἔχει τὸν Χριστὸ πάσχοντα. Τί δουλειὰ ἔχει ὁ Χριστὸς πάσχοντας ἐδῶ; Ξέρετε τὴν, συγγνώμη, νὰ πῶ βαριὰ κουβέντα; Τὴν σχιζοφρένεια ποὺ μᾶς διακρίνει (ἀκούγονται φωνὲς διαμαρτυρίας).
Μὰ δὲν τὸ βλέπουμε ἐδῶ, ποιὰ ἄκρα ταπείνωση. Ἐδῶ ὁ Χριστὸς γεννιέται· ἐδῶ πέρα. Ὅταν λέμε “Ἑτοιμάζου Βηθλεέμ·”, λέμε Βηθλεέμ! Ὁ Χριστὸς δὲν ἔχει γεννηθεῖ ἀκόμα. Γιὰ ποιὰ «ἄκρα ταπείνωση» μοῦ μιλᾶτε· ἐδῶ τὰ γεγονότα ποὺ ἔχουμε, μέσα ἐδῶ, (δηλαδὴ) ὅ,τι ζοῦμε μέσα στὶς Ἀκολουθίες· εἶναι τῆς ἱστορίας. Ὡραῖα (σᾶς ἐρωτῶ)· Ἄκρα ταπείνωσις, ὁ Χριστὸς ἀπὸ ποῦ ἦρθε, μὲ ἀλεξίπτωτο; Καὶ ξαφνικὰ ἦταν ἐκεῖ· ἔτσι ταπεινωμένος; Σκεφτεῖτε το. Παράκληση θερμή. «Ἑτοιμάζου Βηθλεέμ, ἤνοικται πᾶσιν ἡ Ἐδέμ, εὐτρεπίζου Εὐφραθᾶ, ὅτι τὸ ξύλον τῆς ζωῆς, ἐν τῷ σπηλαίῳ ἐξήνθησεν ἐκ τῆς Παρθένου·». Σωστὰ δὲν τὸ λέω;».
[Σχόλιο: «Ποιὰ
σχέση πρὸς τὴν Ἐκκλησία τοῦ Χριστοῦ μπορεῖ νὰ ἔχει ἕνας
συνήγορος τοῦ ψεύδους;». (Ἅγιος Γρηγόριος Παλαμᾶς) [ΕΠΕ 3, 608].
ΑΠΑΝΤΟΥΜΕ ΣΤΑ «ΑΠΙΣΤΕΥΤΑ» ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΣΤΙΚΑ ΠΙΣΤΕΥΜΑΤΑ ΤΟΥ ΜΗΤΡ.
ΠΕΡΙΣΤΕΡΙΟΥ… ΑΠΟ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ «ΤΑΜΕΙΟΝ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑΣ»:
«ΥΠΟΤ. Ἐπείπερ
ὁ λόγος ἡμῖν περὶ
Θείας Λειτουργίας, ἑρμήνευσόν
μου τί δηλοῦσι τὰ σημεῖα καὶ σύμβολα, ὅπου βλέπομεν ἐν αὐτῇ.
ΚΕΦΑΛΑΙΟΝ 17
Ἑρμηνεία τῆς Θείας Λειτουργίας
[«Ἀπὸ ποῦ ξεκινᾶ ἡ θεία Λειτουργία;» (Ὁ Μητρ. Περιστερίου Γρηγόριος)]
ΓΕΡ. Ἡ
Θεία Λειτουργία εἶναι
μία ἀνάμνησις ὅλου τοῦ Μυστηρίου τῆς ἐνανθρωπήσεως τοῦ Χριστοῦ, ἀπὸ τῆς
Θείας αὐτοῦ Γεννήσεως ἕως τῆς Ἀναλήψεως καὶ τῆς καθέδρας αὐτοῦ ἐν δεξιᾷ
τοῦ Πατρός. Αὐτὰ ὅλα
τὰ παρασταίνει ἡ Λειτουργία εἰς τὰς αἰσθήσεις τῶν τέκνων τῆς Ἐκκλησίας μὲ ὑλικὰ
σημεῖα καὶ ὁρατὰ,
διὰ νὰ μᾶς ὁδηγήση εἰς τὰ ἄυλα καὶ
οὐράνια· καὶ ἐπειδὴ
δὲν εἶναι εὔκολον νὰ μεταχειρισθῆ τόσα ὑλικὰ πράγματα, ὅσα ἦσαν τὰ ἔργα καὶ
τὰ πάθη τοῦ Χριστοῦ, σμίγει εἰς ἕν καὶ τὸ αὐτὸ πρᾶγμα
πολλὰ σημαινόμενα, κατὰ διαφόρους καιροὺς καὶ τόπους καὶ λόγους, ὡς τὸ Κάλυμμα τοῦ Ποτηρίου πότε σημαίνει ἕν Μυστήριον, καὶ πότε ἄλλο, ὡς ρηθήσεται.
[«Ἀπὸ ποῦ ξεκινᾶ ἡ θεία Λειτουργία; Ὅταν ὁ κόσμος, οἱ ἄνθρωποι μᾶς φέρνουν τὸ ψωμὶ καὶ τὸ κρασί;». Ὁ Μητρ. Περιστερίου Γρηγόριος ἀπαντᾶ: Ἀπὸ τὴν Πρόθεση»].
ΓΕΡ. Φέρεται πρῶτον
ἡ Προσφορὰ εἰς τὴν Ἐκκλησία, ἥτις σημαίνει τὴν Μαρίαν Παρθένον, φερθεῖσαν ὑπὸ τῶν
γονέων της εἰς τὸν Ναὸν τοῦ Κυρίου, τὴν ὁποίαν ὁ Ἱερεὺς
μιμούμενος τὸν Ζαχαρίαν, τὴν θέτει εἰς τὰ Ἅγια τῶν
Ἁγίων, τὴν Ἁγίαν Τράπεζαν, ἕως ὅτου νὰ ἐνδυθῆ
καὶ νὰ γίνη ἕτοιμος διὰ τὴν Προσκομιδήν, διὰ τοὺς χρόνους ὁπού διέτριψεν ἡ Παρθένος εἰς τὸν Ναόν·ἀπὸ ἐκεῖ ὁ Ἱερεὺς τὴν σηκώνει, καὶ τὴν φέρνει εἰς τὴν πρόθεσιν, καὶ σημαίνει τὸν δρόμον ὁπού ἔκαμεν ἡ Παρθένος Μαρία μὲ τὸν Ἰωσὴφ ἕως τὴν Βηθλεὲμ διὰ τὴν ἀπογραφήν· καὶ ἐκεῖ
οὖσα ἡ Παρθένος ἔγγυος (διότι καὶ ἡ Προσφορὰ
εἶναι τυπωμένη μὲ τὸ ὄνομα τοῦ
Ἰησοῦ Χριστοῦ,) ἐγέννησε τὸν Χριστὸν εἰς τὸ Σπήλαιον, τοῦ ὁποίου σπηλαίου τὸ
κοῖλον σημαίνει καὶ ἡ Πρόθεσις· «τότε τὸ
παιδίον Ἰησοῦν ἔθηκεν ἐν τῇ φάτνῃ·» καὶ εἶναι τὸ Δισκάριον· τὰ δὲ Καλύμματα δηλοῦσι τὰ Σπάργανα· ὁ δὲ Ἀστερίσκος δηλοῖ
τὸν φανέντα Ἀστέρα· τὸ δὲ Θυμιατήριον καὶ τὰ θυμιάματα δηλοῦσι τὰ Δῶρα τῶν Μάγων.
[Λοιπὸν «νὰ ’το» τὸ σπήλαιο, ἐδῶ ἔχουμε σπηλιὰ καὶ βάζουμε τὴν Εἰκόνα τῆς Γέννησης, δὲν βάζουμε τὸν Χριστὸ Πάσχοντα… συγγνώμη, νὰ πῶ βαριὰ κουβέντα; Τὴν σχιζοφρένεια
πού μᾶς διακρίνει… Μὰ δὲν τὸ βλέπουμε ἐδῶ; Ποιὰ ἄκρα ταπείνωση; Ἐδῶ ὁ Χριστὸς γεννιέται· ἐδῶ πέρα.]
ΓΕΡ. Καὶ
ἐπειδὴ ὁ Ἡσαΐας
λέγει· «Παιδίον ἐγεννήθη
ἡμῖν, καὶ
τὰ ἑξῆς,
οὗ ἡ ἀρχὴ ἐπὶ
τοῦ ὤμου αὐτοῦ·» τὸ ὁποῖον
σημαίνει τὸν Σταυρόν, μὲ τὸν ὁποῖον ἐνίκησε τὸν ἐχθρόν, καὶ ἐβασίλευσε διὰ
παντός· καὶ ἐπειδὴ ὁ αὐτὸς Χριστὸς λέγει· «οὐκ ἦλθον διακονηθῆναι ἀλλὰ διακονῆσαι, καὶ δοῦναι τὴν ψυχὴν λύτρον ἀντὶ πολλῶν·» διὰ τοῦτο σμίγει ἐν τῷ ἰδίῳ
καιρῷ ἡ Ἐκκλησία
τὴν Γέννησιν τοῦ Χριστοῦ καὶ τὸν θάνατον· μάλιστα ὅταν γεννᾶ αὐτὸν ἐκ
τῆς Παρθένου, μὲ τὴν Λόγχην ἐβγάζει λέγουσα, «ὡς πρόβατον ἐπὶ σφαγὴν
ἤχθη·» καὶ τὰ ἑξῆς.
Κεντᾶ καὶ ἐν δεξιοῖς
τὴν πλευρὰν τοῦ αὐτοῦ ἀμνοῦ
τοῦ Χριστοῦ· καὶ ἐπειδὴ
ἐκ τῆς πλευρᾶς του ἐβγῆκεν αἷμα καὶ ὕδωρ, καὶ
ὁ Ἀπόστολος Ἰωάννης
παρὼν εἶδε, καὶ λαβών τὸ ἀγγεῖον
μὲ τὸ ὁποῖον
ἔφερον τὴν χολὴν καὶ τὸ ὄξος καὶ
τὸν ἐπότισαν, μέσα εἰς αὐτὸ ἐδέχθη
τὸ αἷμα καὶ ὕδωρ, (ὡς
τινές φασι νὰ σώζονται ταῦτα μέχρι σήμερον) διὰ τοῦτο εἰς τὸν τύπον τοῦ Ἀγγείου ἐκείνου
ἡ Ἐκκλησία ἔχει
τὸ Ποτήριον, ἐν ᾧ κατ’ ἀρχὰς ἐκχέει τὸν οἶνον καὶ τὸ ὕδωρ· ἀλλ’
ἀφ’ οὗ ἁγιασθοῦν
αὐτὰ μετὰ
τὴν Μεταβολήν, γίνεται τύπος τὸ Ποτήριον ἐκείνου τοῦ Ποτηρίου, μὲ τὸ ὁποῖον
ὁ Χριστὸς παρέδωκε στοὺς Ἀποστόλους τὸ αἷμα αὐτοῦ· καὶ κατὰ τὰ δύο αὐτὰ Μυστήρια τῆς
Γεννήσεως καὶ τῆς Σταυρώσεως τοῦ Ἰησοῦ
Χριστοῦ γίνεται ἡ Πρόθεσις, τύπος τοῦ Σπηλαίου διὰ τὴν Γέννησιν, καὶ τοῦ Γολγοθᾶ διὰ τὴν Σταύρωσιν· καὶ τὰ Καλύμματα ὁμοίως διὰ τὴν Γέννησιν δηλοῦσι τὰ σπάργανα, καὶ διὰ τὴν Σταύρωσιν καὶ ἐνταφιασμὸν
τὴν καινήν Σινδόνα καὶ τὸ Σουδάριον δηλοῦσι·
[Ὅταν λέμε “Ἑτοιμάζου Βηθλεέμ·”, λέμε Βηθλεέμ! Ὁ Χριστὸς δὲν ἔχει γεννηθεῖ ἀκόμα. Γιὰ ποιὰ «ἄκρα ταπείνωση» μοῦ μιλᾶτε· ἐδῶ τὰ γεγονότα ποὺ ἔχουμε, μέσα ἐδῶ, (δηλαδὴ) ὅ,τι ζοῦμε μέσα στὶς Ἀκολουθίες· εἶναι τῆς ἱστορίας. Ὡραῖα (σᾶς ἐρωτῶ)· Ἄκρα ταπείνωσις, ὁ Χριστὸς ἀπὸ ποῦ ἦλθε, μὲ ἀλεξίπτωτο; Καὶ ξαφνικὰ ἦταν ἐκεῖ· ἔτσι ταπεινωμένος; Σκεφτεῖτε το. Παράκληση θερμή].
ΓΕΡ. καὶ
ἐπειδὴ ὁ Χριστὸς
παρακάλεσε τὸν Πατέρα του, καὶ εἶπεν· «ὅπου αὐτὸς εἶναι,
νὰ εἶναι καὶ οἱ ὑπηρέται του·διὰ
τοῦτο γύρωθεν θέτονται τὰ Τάγματα τῶν Ἁγίων».
[ΜΗΤΡ. ΠΕΡΙΣΤΕΡΙΟΥ: «Ὁ Χριστὸς δὲν εἶναι στὴν ἱστορία, ὁ Χριστὸς εἶναι στὴ Βασιλεία, ἐκεῖ ποὺ τὸν εἶδε ὁ Πρωτομάρτυρας Στέφανος… Αὐτὸ θέλω τώρα νὰ καταλάβουμε, γιατί ἐδῶ εἶναι τὸ πρόβλημα τὸ μεγάλο…ὁπότε ὅπου βρίσκεται ὁ Χριστὸς [ἐκεῖ] εἶναι καὶ ἡ Ἐκκλησία Του…].
«1ο Σχόλιο: Ναί, «ἅγιε»
Μητρ. Περιστερίου· Λειτουργιομάχε καὶ
Λειτουργιοσχίστη. Ναί, «Ὅπου
βρίσκεται ὁ Χριστὸς [ἐκεῖ] εἶναι καὶ ἡ Ἐκκλησία
Του», ἀλλὰ καὶ ὅπου βρίσκεται ἡ
Στρατευόμενη Ἐκκλησία Του (καὶ ἡ θριαμβεύουσα μαζί), ἐκεῖ ΕΙΝΑΙ καὶ ὁ Κύριος ἡμῶν Ἰησοῦς Χριστός, ὡς Θεάνθρωπος. «Ὅλως ἦν ἐν τοῖς κάτω, καὶ τῶν ἄνω οὐδόλως ἀπῆν, ὁ
ἀπερίγραπτος Λόγος· συγκατάβασις
γὰρ θεϊκή, οὐ μετάβασις τοπικὴ γέγονε…»!».
ΓΕΡ. (…διά τοῦτο γύρωθεν θέτονται τὰ Τάγματα τῶν Ἁγίων.) Πρῶτον ἡ Παρθένος παρίσταται εἰς τὰ δεξιά του, καὶ ὕστερον ἡ μερὶς τοῦ Προδρόμου καὶ καθεξῆς, Ἀποστόλων, Προφητῶν, Μαρτύρων,
Διδασκάλων εἰς σχῆμα Τριαδικόν, καθὼς παραστέκονται ἔμπροσθέν του καὶ τὰ Τάγματα τῶν Ἀγγέλων ἐν Οὐρανοῖς· ἐπειδὴ ἡ καθ’ ἡμᾶς Ἱερουργία «εἶναι μίμησις τῆς οὐρανίου Ἱεραρχίας», ὡς λέγει ὁ ἱερεὺς Διονύσιος. Κάτω ἀπὸ αὐτάς τὰς Μερίδας θέτομεν τὰς Μερίδας τῶν ζώντων καὶ κεκοιμημένων,
οὕς θέλομεν μνημονεύοντες».
«2ο Σχόλιο: ΑΝ καὶ
ὁ Μητρ. Περιστερίου Γρηγόριος βλέπει
μόνο τὸ «Σπήλαιο» καὶ ἐν αὐτῷ τὴν Γέννηση τοῦ Χριστοῦ… ὁ συγγραφέας Ἐπίσκοπος τοῦ ἐν λόγῳ
Βιβλίου βλέπει τὴν
ἁγία Πρόθεση καὶ ὡς «τὸν
Θρόνον τῆς Βασιλείας τοῦ Χριστοῦ», καὶ ἐπιπλέον ὡς
«τὸν Θρόνον τῆς Χάριτός του»! Ὁ Περιστερίου ποὺ ἀγνοεῖ
ἢ ἀποσιωπᾶ
τὰ τῆς Πρόθεσης γενόμενα… προχωρᾶ βιαστικὰ στὴν «Μεγάλη Εἴσοδο»… προκειμένου νὰ φτάσει μπροστὰ στὴν Ὡραία Πύλη καὶ στὴν «ἱστορικὴ» πρὸ 2000 ἐτῶν Σταύρωση! Τὰ
παρακάτω λόγια τοῦ
Μητρ. Περιστερίου – ἀπὸ τὴν ἴδια «Πηγὴ» Βίντεο – κρίνονται ἀναγκαῖα καθὼς ἀποκαλύπτουν τὸν τελικὸ σκοπό του ποὺ εἶναι ἡ παντελὴς ἀπουσία τοῦ Ἐσταυρωμένου ἀπὸ τοῦ Ἱεροῦ
Βήματος, τοῦ Ἐσταυρωμένου ἀλλὰ καὶ τοῦ Ἄκρα Ταπεινωμένου Χριστοῦ.
ΜΗΤΡ. ΠΕΡΙΣΤΕΡΙΟΥ: «Λοιπόν, κάνουμε τὴν Μεγάλη εἴσοδο. Προσέξτε τώρα. Ὁ Χριστὸς ἔχει γεννηθεῖ, οἱ Εὐχές· ἅμα θέλετε νὰ κάνουμε ἕνα Λειτουργικὸ σεμινάριο,
γιὰ νὰ δοῦμε ὅλα τὰ στοιχεῖα βῆμα-βῆμα, ἕνα-ἕνα.
Στὴ Μεγάλη εἴσοδο ξεκινᾶμε… καὶ ἐρχόμαστε… περνᾶμε τὴν Ὡραία Πύλη, καὶ ἐρχόμαστε καὶ ἐναποθέτουμε τὸ ψωμὶ καὶ τὸ κρασί, αὐτὰ ποὺ ἐπιλέξαμε καὶ ποὺ διαβάσαμε, ποὺ ξεχωρίσαμε ἀπὸ τὸ Πρόσφορο καὶ τὸ κρασὶ ποὺ μᾶς προσφέρθηκε καὶ τὰ ἐναποθέτουμε στὴν Ἁγία Τράπεζα. Εἴμαστε στὴ Μεγάλη εἴσοδο. Ἡ Μεγάλη εἴσοδος ξεκινάει ἀπὸ τὴ Βηθλεέμ, περνάει ἀπὸ τὴν Σταύρωση· νὰ ‘τη ἡ Σταύρωση, πάνω ἀπὸ τὸν Γολγοθᾶ (πάνω ἀπὸ τὴν Ὡραία Πύλη, στὴν κορυφὴ τοῦ Τέμπλου). …Ἡ Ἐκκλησία τὰ τοποθέτησε ἱεραρχικὰ τὰ γεγονότα, ἱστορικά, ἕνα-ἕνα. Δηλαδή, Γέννεση· ἡ πορεία τοῦ Χριστοῦ μέσα στὴν ἱστορία· πλησιάζει ὁ Χριστός,
φτάνουμε ἐδῶ κάτω (ἀπὸ τὴν Ὡραία Πύλη), ποὺ ἔχουμε πάνω τὴν εἰκόνα τοῦ Μυστικοῦ Δείπνου, ποὺ ἔχει τελέσει τὸ Μυστήριο
(ἐνν. ὁ Χριστὸς πρὶν 2000 χρόνια)· σταυρώνεται, νὰ ’τη ἡ Σταύρωση (πιὸ πάνω ἀπὸ τὴν εἰκόνα τοῦ Μ. Δείπνου), καὶ στὴ συνέχεια περνάει «ἐδῶ» (ἐντός τοῦ ἱεροῦ Βήματος, στὴν Βασιλεία),
καὶ ἐμεῖς καλύπτουμε μὲ τὸν ἀέρα ποὺ ἐσεῖς βλέπετε. «Ὁ εὐσχήμων Ἰωσήφ, ἀπὸ τοῦ ξύλου καθελών·», τὸν πῆρε τὸν Χριστό, τὸν κατέβασε ἀπὸ τὸν Σταυρό, «σινδόνι καθαρᾷ εἰλήσας καὶ ἀρώμασιν, ἐν μνήματι καινῷ, κηδεύσας,
ἀπέθετο.». Τὸν βάλαμε
«ἐδῶ» τὸν Χριστό, πάνω· ἔχει ἤδη ἀποκαθηλωθεῖ ὁ Χριστός· Τὸν βάλαμε
πάνω στὴν Ἁγία Τράπεζα καὶ Τὸν ἐνταφιάσαμε. Καὶ μετὰ ἀρχίζει ἡ Ἁγία Ἀναφορά»»].
Ἰδοὺ μία ἀκόμη σύντομη ἀπάντηση (ἀπὸ τὸν
«ΤΑΜΕΙΟΝ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑΣ») στὰ
ἐν λόγῳ «Βαβὲλ» λειτουργικὰ σκευάσματα τοῦ Μητρ. Περιστερίου.
(Μετὰ
τὰ Ἀντίφωνα, …μετὰ
τὸν Τρισάγιο Ὕμνο, …μετὰ τὴν εὐλογία τοῦ Ἐπισκόπου καὶ
τὴν εἰς τὸ σύνθρονο στάση του, μετὰ τὴν πανηγυρικὴ Φήμη του…)
«Μετὰ
τὰς προσευχάς ἐρχόμεθα εἰς τὸ Μυστήριον τοῦ Σταυροῦ, καὶ εὑρίσκοντες τὸν Χριστὸν ἐν τῇ Προθέσει ἐσταυρωμένον, καθὼς εἰς τὸν Γολγοθᾶ, θυμιῶμεν τὸ Ἱερατεῖον,
δηλαδὴ ὁ Ἀρχιερεύς,
πρὸς εὐχαριστίαν τῆς τοσαύτης δωρεᾶς καὶ ἀγάπης τοῦ
Θεοῦ, λέγων τό, «Ἐλέησόν με ὁ Θεὸς κατὰ τὸ μέγα ἔλεός σου» καὶ τὰ ἑξῆς,
ἕως τοῦ «Ἀγάθυνον Κύριε» τὸ δὲ λοιπὸν λέγει ἀφ’ οὗ θέση τὰ Δῶρα ἐν τῇ ἁγίᾳ
Τραπέζῃ· καὶ ΑΣΚΕΠΗΣ τὴν κεφαλὴν λαμβάνει ΕΝ ΠΡΟΘΕΣΕΙ μερίδας τῶν Βασιλέων, Ἀρχιερέων, τοῦ λαοῦ, καὶ ὅν κατ’ ὄνομα
θέλει, καὶ ΑΣΚΕΠΗΣ ΜΕΝΕΙ ἕως ὅτου δεχθῆ τὰ Ἅγια. Καὶ
ἐπειδὴ ὁ Ἀρχιερεὺς φέρει τὸν τύπον τοῦ Χριστοῦ, δὲν εἰσοδεύει αὐτὸς μὲ
τὰ Ἅγια, ἀλλὰ τὰ δίδει τῷ Ἱερεῖ
καὶ Διακόνῳ, οἱ ὁποῖοι
δηλοῦσι τὸν Ἰωσὴφ καὶ τὸν Νικόδημον» [Σελ. 46]».
> Ἡ
ἁγία Πρόθεση ὡς «Θρόνος τῆς Βασιλείας τοῦ Χριστοῦ», καὶ ἐπιπλέον ὡς
«Θρόνος τῆς Χάριτός του»!
(Ἑρμηνεία
τῆς Θείας Λειτουργίας)
ΓΕΡ. Ἀλλ’
ἐνθυμηθέντες ὅτι ὁ Χριστὸς θέλει ἔλθη Κριτὴς ζώντων καὶ νεκρῶν, κατὰ τὸ ὁποῖον
ἡ Πρόθεσις δηλοῖ τὸν Θρόνον τῆς Βασιλείας τοῦ Χριστοῦ, καὶ τὸν Θρόνον τῆς Χάριτός του, εἰς τὸν ὁποῖον Θρόνον τῆς χάριτός του τώρα παριστάμεθα καὶ ζητοῦμεν τὴν συγχώρησιν τῶν ἁμαρτιῶν μας, εἰς δὲ τὸν μέλλοντα Θρόνον τῆς Βασιλείας του παριστάμεθα, ὡς λόγον ἀποδώσαντες τῶν πεπραγμένων ἡμῖν, τούτων τῶν
τεσσάρων τῶν ὁποίων κάμνομεν ἀνάμνησιν εἰς τὴν Πρόθεσιν, δηλαδὴ τῆς Γεννήσεως τοῦ Χριστοῦ, τοῦ Πάθους, τοῦ Θρόνου τῆς Χάριτος, καὶ τοῦ Θρόνου τῆς Κρίσεως, ἀφήνοντες τὰ ἄλλα εἰς
τοὺς ἰδίους τῶν καιρῶν καὶ τόπους, γυρίζομεν εἰς τὴν Γέννησιν τοῦ Χριστοῦ, ἀπὸ τὴν
ὁποίαν λαμβάνει τὴν μέθοδον καὶ ἀρχὴν
ἡ Θεία Λειτουργία μὲ τέτοιον τρόπο.
Πρῶτον
ὁ Ἱερεὺς
θυμιάζων τὴν Ἁγίαν Πρόθεσιν καὶ ὅλον τὸ
Θυσιαστήριον, εὐχαριστεῖ τῷ Θεῷ καὶ Πατρὶ τοῦ Κυρίου Ἰησοῦ Χριστοῦ οὕτως εὐδοκήσαντι, ὕστερον δὲ ἀναπέμπει τῇ
φιλανθρωπίᾳ αὐτοῦ τὴν δόξαν ἐκείνην, τὴν ὁποίαν εἰς τὴν Γέννησιν τοῦ Χριστοῦ καὶ οἱ Ἄγγελοι ἀνέπεμψαν,
τὸ «Δόξα ἐν ὑψίστοις Θεῷ», καὶ τὰ ἑξῆς,
μυστικῶς, διότι καὶ οἱ Ἄγγελοι εἰς
μόνους τούς ποιμένας κατ’ ἰδίαν
ἐφανέρωσαν· κλείει τὰς κάτω θύρας, τὸ δὲ ἄνω καταπέτασμα ἀνοικτὸν ἀφήνει, διὰ νὰ δείξη, ὅτι ὁ κάτω κόσμος καὶ ὁ ὄχλος
δὲν ἐγνώρισαν τότε κατ’ ἀρχὰς τοῦ Χριστοῦ τὴν Γέννησιν, ἀλλὰ μόνον οἱ ὑψηλοὶ
καὶ θεοειδεῖς, ὡς οἱ Προφῆται, Πατριάρχαι, ἡ Παρθένος Μαρία, ὁ Ἰωσήφ, οἱ
Ποιμένες, οἱ Μάγοι. Καὶ τότε λέγει τὸ [«Εὐλογημένη ἡ Βασιλεία…»!], «Εὐλογημένη ἡ Βασιλεία τοῦ Πατρός, καὶ τοῦ Υἱοῦ, καὶ
τοῦ Ἁγίου Πνεύματος·», ἐπειδὴ καὶ διὰ τῆς ἐνανθρωπήσεως τοῦ Χριστοῦ καὶ τῶν παθῶν του, ἀλλὰ καὶ μεσιτείᾳ πρὸς τὸν Θεὸν διὰ τὰς ἁμαρτίας μας»…
ΥΠΟΤ. Βαβαί, ἅγιε
Γέρον, ἐγὼ ἐνόμιζα τὰ ἐν τῇ Λειτουργίᾳ ταῦτα σύμβολα, ὅτι εἶναι διὰ μίαν μεγαλοπρέπειαν, καὶ Τζεριμόνιαν κοινῶς εἰπεῖν, καὶ τώρα ἔγνων, ὅτι σημεῖα εἶναι μεγάλων Μυστηρίων.» [5].
ΤΕΛΩΝΟΥ ΚΑΙ ΦΑΡΙΣΑΙΟΥ, Πτολεμαΐδα 9/ 2/2025,
Σημειώσεις:
(*) «ΠΡΟΔΟΣΙΑ ΟΡΘΟΔΟΞΟΥ ΠΙΣΤΕΩΣ», ΦΛΩΡΙΝΑ 2007 (Ὁμιλία σὲ νέους, 6 Φεβρουαρίου πρὸ τοῦ 1967).
[1] youtube.com [2] «ΕΛΛΗΝΕΣ ΠΑΤΕΡΕΣ ΤΗΣ
ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ, Μ. ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ, ΕΡΓΑ 9, ΠΑΤΕΡΙΚΑΙ ΕΚΔΟΣΕΙΣ ‘’ΓΡΗΓΟΡΙΟΣ Ο ΠΑΛΑΜΑΣ’’,
Σελ. 73 – 75 [3] el.orthodoxwiki.org. [4] orthodoxoiorizontes.gr
[5] «ΤΑΜΕΙΟΝ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑΣ», ΕΠΙΣΚΟΠΟΥ ΚΑΜΠΑΝΙΑΣ ΚΥΡΙΟΥ ΚΥΡΙΟΥ ΘΕΟΦΙΛΟΥ ΤΟΥ ΕΞ
ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ, Ἔκδοσις ἑβδόμη, ΕΚΔΟΣΙΣ ΡΗΓΟΠΟΥΛΟΥ, Σελ.
41-51 [6] «ΠΡΟΔΟΣΙΑ ΤΗΣ ΟΡΘΟΔΟΞΟΥ ΠΙΣΤΕΩΣ», ΕΠΙΣΚΟΠΟΥ ΑΥΓΟΥΣΤΙΝΟΥ ΚΑΝΤΙΩΤΗ, ΕΚΔΟΣΕΙΣ:
Ἀνδρονίκη Π. Καπλάνογλου, ΦΛΩΡΙΝΑ
2007, Σελ. 54 [7] arnion.gr