Κυριακή 23 Φεβρουαρίου 2025

«Ποιὰ σχέση πρὸς τὴν Ἐκκλησία τοῦ Χριστοῦ μπορεῖ νὰ ἔχει ἕνας συνήγορος τοῦ ψεύδους;». (Ἅγιος Γρηγόριος Παλαμᾶς)

 

«Γρηγόριε, Γρηγόριε, τί μ διώκεις;» Διατί Μητρ. Περιστερίου πεμβαίνει ες τν γίαν Πρόθεσιν;

Σ βίντεο μ τίτλο: « θέση το σταυρωμένου στν κκλησία» [1] βλέπουμε ζωνταν τν Σεβ. Μητροπολίτη Περιστερίου Γρηγόριο, κα κομε ργ κα καθαρ τν σύντομη λλ περιεκτικ περ «σχατολογικς κκλησίας» ψευδοδιδασκαλία του:

« Χριστς δν εναι στν στορία, Χριστς εναι στ Βασιλεία, κε πο τν εδε Πρωτομάρτυρας Στέφανος… Ατ θέλω τώρα ν καταλάβουμε, γιατί δ εναι τ πρόβλημα τ μεγάλο, κριβς γιατί πηρεαστήκαμε π τν δυτικ θεολογία τς σταύρωσης κι χουμε μπερδευτε, κι χουμε χάσει ατν τν διάσταση. Χριστς εναι «δ», δ τν εδε Πρωτ. Στέφανος· Χριστς μως πρν φύγει στησε τν κκλησία Του μ τ συνδρομ το γίου Πνεύματος.…πότε που βρίσκεται Χριστς [κε] εναι κα κκλησία Του… Ατ εναι κκλησία τν σχάτων, σχατολογικ κκλησία, ποία εναι Μία, εναι γία, εναι Καθολικ κα εναι ποστολική» [13:10-14:02].

«Ατ τ μονίμως καρφωμένη (νν. εκόνα το σταυρωμένου Χριστο πάνω στ Τίμιο Σταυρ) εναι τ μεγάλο πρόβλημα. Γιατί; Γιατί τ γεγονς τς σταύρωσης εναι στιγμιαο, ν τ γεγονς τς νάστασης εναι διαρκείας κα βρίσκεται στ σχατα. κε (στ σχατα) εναι Χριστς ναστημένος» [48:27].

«π πο ξεκιν θεία Λειτουργία; ταν κόσμος, ο νθρωποι μς φέρνουν τ ψωμ κα τ κρασί; π τν Πρόθεση.

Κα τί λέμε; «τοιμάζου Βηθλεέμ, νοικται πσιν δέμ, ετρεπίζου Εφραθ, τι τ ξύλον τς ζως, ν τ σπηλαί…», κτλ. Λοιπν «ν ‘το» τ σπήλαιο, δ χουμε σπηλι κα βάζουμε τν Εκόνα τς Γέννησης, δν βάζουμε τν Χριστ Πάσχοντα π δυτικοεπηρεασμό, π Προτεσταντικ κα Ρωμαιοκαθολικ πηρεασμό.».

Κα συνεχίζει: «Δν βάζουμε! Μητροπολιτικός μας Νας χει τν Χριστ πάσχοντα. Τί δουλει χει Χριστς πάσχοντας δ; Ξέρετε τν, συγγνώμη, ν π βαρι κουβέντα; Τν σχιζοφρένεια πο μς διακρίνει (κούγονται φωνς διαμαρτυρίας). Μ δν τ βλέπουμε δ, ποι κρα ταπείνωση. δ Χριστς γεννιέται· δ πέρα. ταν λέμε “τοιμάζου Βηθλεέμ·”, λέμε Βηθλεέμ! Χριστς δν χει γεννηθε κόμα. Γι ποι «κρα ταπείνωση» μο μιλτε· δ τ γεγονότα πο χουμε, μέσα δ, (δηλαδ) ,τι ζομε μέσα στς κολουθίες· εναι τς στορίας. ραα (σς ρωτκρα ταπείνωσις, Χριστς π πο ρθε, μ λεξίπτωτο; Κα ξαφνικ ταν κε· τσι ταπεινωμένος; Σκεφτετε το. Παράκληση θερμή. «τοιμάζου Βηθλεέμ, νοικται πσιν δέμ, ετρεπίζου Εφραθ, τι τ ξύλον τς ζως, ν τ σπηλαί ξήνθησεν κ τς Παρθένου·». Σωστ δν τ λέω;».

[Σχόλιο: «Ποι σχέση πρς τν κκλησία το Χριστο μπορε ν χει νας συνήγορος το ψεύδους;». (γιος Γρηγόριος Παλαμς) [ΕΠΕ 3, 608].

ΑΠΑΝΤΟΥΜΕ ΣΤΑ «ΑΠΙΣΤΕΥΤΑ» ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΣΤΙΚΑ ΠΙΣΤΕΥΜΑΤΑ ΤΟΥ ΜΗΤΡ. ΠΕΡΙΣΤΕΡΙΟΥ… ΑΠΟ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ «ΤΑΜΕΙΟΝ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑΣ»:

«ΥΠΟΤ. πείπερ λόγος μν περ Θείας Λειτουργίας, ρμήνευσόν μου τί δηλοσι τ σημεα κα σύμβολα, που βλέπομεν ν ατ.

ΚΕΦΑΛΑΙΟΝ 17

ρμηνεία τς Θείας Λειτουργίας

π πο ξεκιν θεία Λειτουργία;» ( Μητρ. Περιστερίου Γρηγόριος)]

ΓΕΡ. Θεία Λειτουργία εναι μία νάμνησις λου το Μυστηρίου τς νανθρωπήσεως το Χριστο, π τς Θείας ατο Γεννήσεως ως τς ναλήψεως κα τς καθέδρας ατο ν δεξι το Πατρός. Ατ λα τ παρασταίνει Λειτουργία ες τς ασθήσεις τν τέκνων τς κκλησίας μ λικ σημεα κα ρατ, δι ν μς δηγήση ες τ υλα κα οράνια· κα πειδ δν εναι εκολον ν μεταχειρισθ τόσα λικ πράγματα, σα σαν τ ργα κα τ πάθη το Χριστο, σμίγει ες ν κα τ ατ πργμα πολλ σημαινόμενα, κατ διαφόρους καιρος κα τόπους κα λόγους, ς τ Κάλυμμα το Ποτηρίου πότε σημαίνει ν Μυστήριον, κα πότε λλο, ς ρηθήσεται.

π πο ξεκιν θεία Λειτουργία; ταν κόσμος, ο νθρωποι μς φέρνουν τ ψωμ κα τ κρασί;». Μητρ. Περιστερίου Γρηγόριος παντ: π τν Πρόθεση»].

ΓΕΡ. Φέρεται πρτον Προσφορ ες τν κκλησία, τις σημαίνει τν Μαρίαν Παρθένον, φερθεσαν π τν γονέων της ες τν Ναν το Κυρίου, τν ποίαν ερες μιμούμενος τν Ζαχαρίαν, τν θέτει ες τ για τν γίων, τν γίαν Τράπεζαν, ως του ν νδυθ κα ν γίνη τοιμος δι τν Προσκομιδήν, δι τος χρόνους πού διέτριψεν Παρθένος ες τν Ναόν·π κε ερες τν σηκώνει, κα τν φέρνει ες τν πρόθεσιν, κα σημαίνει τν δρόμον πού καμεν Παρθένος Μαρία μ τν ωσφ ως τν Βηθλεμ δι τν πογραφήν· κα κε οσα Παρθένος γγυος (διότι κα Προσφορ εναι τυπωμένη μ τ νομα το ησο Χριστο,) γέννησε τν Χριστν ες τ Σπήλαιον, το ποίου σπηλαίου τ κολον σημαίνει κα Πρόθεσις· «τότε τ παιδίον ησον θηκεν ν τ φάτν·» κα εναι τ Δισκάριον· τ δ Καλύμματα δηλοσι τ Σπάργανα· δ στερίσκος δηλο τν φανέντα στέρα· τ δ Θυμιατήριον κα τ θυμιάματα δηλοσι τ Δρα τν Μάγων.

[Λοιπν «ν ’το» τ σπήλαιο, δ χουμε σπηλι κα βάζουμε τν Εκόνα τς Γέννησης, δν βάζουμε τν Χριστ Πάσχοντα… συγγνώμη, ν π βαρι κουβέντα; Τν σχιζοφρένεια πού μς διακρίνει… Μ δν τ βλέπουμε δ; Ποι κρα ταπείνωση; δ Χριστς γεννιέται· δ πέρα.]

ΓΕΡ. Κα πειδ σαΐας λέγει· «Παιδίον γεννήθη μν, κα τ ξς, ο ρχ π το μου ατο·» τ ποον σημαίνει τν Σταυρόν, μ τν ποον νίκησε τν χθρόν, κα βασίλευσε δι παντός· κα πειδ ατς Χριστς λέγει· «οκ λθον διακονηθναι λλ διακονσαι, κα δοναι τν ψυχν λύτρον ντ πολλν·» δι τοτο σμίγει ν τ δί καιρ κκλησία τν Γέννησιν το Χριστο κα τν θάνατον· μάλιστα ταν γενν ατν κ τς Παρθένου, μ τν Λόγχην βγάζει λέγουσα, «ς πρόβατον π σφαγν χθη·» κα τ ξς. Κεντ κα ν δεξιος τν πλευρν το ατο μνο το Χριστο· κα πειδ κ τς πλευρς του βγκεν αμα κα δωρ, κα πόστολος ωάννης παρν εδε, κα λαβών τ γγεον μ τ ποον φερον τν χολν κα τ ξος κα τν πότισαν, μέσα ες ατ δέχθη τ αμα κα δωρ, (ς τινές φασι ν σώζονται τατα μέχρι σήμερον) δι τοτο ες τν τύπον το γγείου κείνου κκλησία χει τ Ποτήριον, ν κατ’ ρχς κχέει τν ονον κα τ δωρ· λλ’ φ’ ο γιασθον ατ μετ τν Μεταβολήν, γίνεται τύπος τ Ποτήριον κείνου το Ποτηρίου, μ τ ποον Χριστς παρέδωκε στος ποστόλους τ αμα ατο· κα κατ τ δύο ατ Μυστήρια τς Γεννήσεως κα τς Σταυρώσεως το ησο Χριστο γίνεται Πρόθεσις, τύπος το Σπηλαίου δι τν Γέννησιν, κα το Γολγοθ δι τν Σταύρωσιν· κα τ Καλύμματα μοίως δι τν Γέννησιν δηλοσι τ σπάργανα, κα δι τν Σταύρωσιν κα νταφιασμν τν καινήν Σινδόνα κα τ Σουδάριον δηλοσι·

[ταν λέμε τοιμάζου Βηθλεέμ·”, λέμε Βηθλεέμ! Χριστς δν χει γεννηθε κόμα. Γι ποι «κρα ταπείνωση» μο μιλτε· δ τ γεγονότα πο χουμε, μέσα δ, (δηλαδ) ,τι ζομε μέσα στς κολουθίες· εναι τς στορίας. ραα (σς ρωτκρα ταπείνωσις, Χριστς π πο λθε, μ λεξίπτωτο; Κα ξαφνικ ταν κε· τσι ταπεινωμένος; Σκεφτετε το. Παράκληση θερμή].

ΓΕΡ. κα πειδ Χριστς παρακάλεσε τν Πατέρα του, κα επεν· «που ατς εναι, ν εναι κα ο πηρέται του·δι τοτο γύρωθεν θέτονται τ Τάγματα τν γίων».

[ΜΗΤΡ. ΠΕΡΙΣΤΕΡΙΟΥ: « Χριστς δν εναι στν στορία, Χριστς εναι στ Βασιλεία, κε πο τν εδε Πρωτομάρτυρας Στέφανος… Ατ θέλω τώρα ν καταλάβουμε, γιατί δ εναι τ πρόβλημα τ μεγάλο…πότε που βρίσκεται Χριστς [κε] εναι κα κκλησία Του…].

«1ο Σχόλιο: Ναί, «γιε» Μητρ. Περιστερίου· Λειτουργιομάχε κα Λειτουργιοσχίστη. Ναί, «που βρίσκεται Χριστς [κε] εναι κα κκλησία Του», λλ κα που βρίσκεται Στρατευόμενη κκλησία Του (κα θριαμβεύουσα μαζί), κε ΕΙΝΑΙ κα Κύριος μν ησος Χριστός, ς Θεάνθρωπος. «λως ν ν τος κάτω, κα τν νω οδόλως πν, περίγραπτος Λόγος· συγκατάβασις γρ θεϊκή, ο μετάβασις τοπικ γέγονε…»!».

ΓΕΡ. (…διά τοτο γύρωθεν θέτονται τ Τάγματα τν γίων.) Πρτον Παρθένος παρίσταται ες τ δεξιά του, κα στερον μερς το Προδρόμου κα καθεξς, ποστόλων, Προφητν, Μαρτύρων, Διδασκάλων ες σχμα Τριαδικόν, καθς παραστέκονται μπροσθέν  του  κα  τ  Τά­γματα τν γγέλων ν Ορανος· πειδ καθ’ μς ερουργία «εναι μίμησις τς ορανίου εραρχίας», ς λέγει ερες Διονύσιος. Κάτω π ατάς τς Μερίδας θέτομεν τς Μερίδας τν ζώντων κα κεκοιμημένων, ος θέλομεν μνημονεύοντες».

«2ο Σχόλιο: ΑΝ κα Μητρ. Περιστερίου Γρηγόριος βλέπει μόνο τ «Σπήλαιο» κα ν ατ τν Γέννηση το Χριστο συγγραφέας πίσκοπος το ν λόγ Βιβλίου βλέπει τν γία Πρόθεση κα ς «τν Θρόνον τς Βασιλείας το Χριστο», κα πιπλέον ς «τν Θρόνον τς Χάριτός του»! Περιστερίου πο γνοε ποσιωπ τ τς Πρόθεσης γενόμενα… προχωρ βιαστικ στν «Μεγάλη Εσοδο»… προκειμένου ν φτάσει μπροστ στν ραία Πύλη κα στν «στορικ» πρ 2000 τν Σταύρωση! Τ παρακάτω λόγια το Μητρ. Περιστερίου – π τν δια «Πηγ» Βίντεο – κρίνονται ναγκαα καθς ποκαλύπτουν τν τελικ σκοπό του πο εναι παντελς πουσία το σταυρωμένου π το ερο Βήματος, το σταυρωμένου λλ κα το κρα Ταπεινωμένου Χριστο.

ΜΗΤΡ. ΠΕΡΙΣΤΕΡΙΟΥ: «Λοιπόν, κάνουμε τν Μεγάλη εσοδο. Προσέξτε τώρα. Χριστς χει γεννηθε, ο Εχές· μα θέλετε ν κάνουμε να Λειτουργικ σεμινάριο, γι ν δομε λα τ στοιχεα βμα-βμα, να-να.

Στ Μεγάλη εσοδο ξεκινμε… κα ρχόμαστε… περνμε τν ραία Πύλη, κα ρχόμαστε κα ναποθέτουμε τ ψωμ κα τ κρασί, ατ πο πιλέξαμε κα πο διαβάσαμε, πο ξεχωρίσαμε π τ Πρόσφορο κα τ κρασ πο μς προσφέρθηκε κα τ ναποθέτουμε στν γία Τράπεζα. Εμαστε στ Μεγάλη εσοδο. Μεγάλη εσοδος ξεκινάει π τ Βηθλεέμ, περνάει π τν Σταύρωση· ν ‘τη Σταύρωση, πάνω π τν Γολγοθ (πάνω π τν ραία Πύλη, στν κορυφ το Τέμπλου). … κκλησία τ τοποθέτησε εραρχικ τ γεγονότα, στορικά, να-να. Δηλαδή, Γέννεση· πορεία το Χριστο μέσα στν στορία· πλησιάζει Χριστός, φτάνουμε δ κάτω (π τν ραία Πύλη), πο χουμε πάνω τν εκόνα το Μυστικο Δείπνου, πο χει τελέσει τ Μυστήριο (νν. Χριστς πρν 2000 χρόνια)· σταυρώνεται, ν ’τη   Σταύρωση (πι πάνω π τν εκόνα το Μ. Δείπνου), κα στ συνέχεια περνάει «δ» (ντός το ερο Βήματος, στν Βασιλεία), κα μες καλύπτουμε μ τν έρα πο σες βλέπετε. « εσχήμων ωσήφ, π το ξύλου καθελών·», τν πρε τν Χριστό, τν κατέβασε π τν Σταυρό, «σινδόνι καθαρ ελήσας κα ρώμασιν, ν μνήματι καιν, κηδεύσας, πέθετο.». Τν βάλαμε «δ» τν Χριστό, πάνω· χει δη ποκαθηλωθε Χριστός· Τν βάλαμε πάνω στν γία Τράπεζα κα Τν νταφιάσαμε. Κα μετ ρχίζει γία ναφορά»»].

δο μία κόμη σύντομη πάντηση (π τν «ΤΑΜΕΙΟΝ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑΣ») στ ν λόγ «Βαβλ» λειτουργικ σκευάσματα το Μητρ. Περιστερίου.

(Μετ τ ντίφωνα, …μετ τν Τρισάγιο μνο, …μετ τν ελογία το πισκόπου κα τν ες τ σύνθρονο στάση του, μετ τν πανηγυρικ Φήμη του…)

«Μετ τς προσευχάς ρχόμεθα ες τ Μυστήριον το Σταυρο, κα ερίσκοντες τν Χριστν ν τ Προθέσει σταυρωμένον, καθς ες τν Γολγοθ, θυμιμεν τ ερατεον, δηλαδ ρχιερεύς, πρς εχαριστίαν τς τοσαύτης δωρες κα γάπης το Θεο, λέγων τό, «λέησόν με Θες κατ τ μέγα λεός σου» κα τ ξς, ως το «γάθυνον Κύριε» τ δ λοιπν λέγει φ’ ο θέση τ Δρα ν τ γί Τραπέζ· κα ΑΣΚΕΠΗΣ τν κεφαλν λαμβάνει ΕΝ ΠΡΟΘΕΣΕΙ μερίδας τν Βασιλέων, ρχιερέων, το λαο, κα ν κατ’ νομα θέλει, κα ΑΣΚΕΠΗΣ ΜΕΝΕΙ ως του δεχθ τ για.  Κα πειδ ρχιερες φέρει τν τύπον το Χριστο, δν εσοδεύει ατς μ τ για, λλ τ δίδει τ ερε κα Διακόν, ο ποοι δηλοσι τν ωσφ κα τν Νικόδημον» [Σελ. 46]».

> γία Πρόθεση ς «Θρόνος τς Βασιλείας το Χριστο», κα πιπλέον ς «Θρόνος τς Χάριτός του»!

(ρμηνεία τς Θείας Λειτουργίας)

ΓΕΡ. λλ’ νθυμηθέντες τι Χριστς θέλει λθη Κριτς ζώντων κα νεκρν, κατ τ ποον Πρόθεσις δηλο τν Θρόνον τς Βασιλείας το Χριστο, κα τν Θρόνον τς Χάριτός του, ες τν ποον Θρόνον τς χάριτός του τώρα παριστάμεθα κα ζητομεν τν συγχώρησιν τν μαρτιν μας, ες δ τν μέλλοντα Θρόνον τς Βασιλείας του παριστάμεθα, ς λόγον ποδώσαντες τν πεπραγμένων μν, τούτων τν τεσσάρων τν ποίων κάμνομεν νάμνησιν ες τν Πρόθεσιν, δηλαδ τς Γεννήσεως το Χριστο, το Πάθους, το Θρόνου τς Χάριτος, κα το Θρόνου τς Κρίσεως, φήνοντες τ λλα ες τος δίους τν καιρν κα τόπους, γυρίζομεν ες τν Γέννησιν το Χριστο, π τν ποίαν λαμβάνει τν μέθοδον κα ρχν Θεία Λειτουργία μ τέτοιον τρόπο.

Πρτον ερες θυμιάζων τν γίαν Πρόθεσιν κα λον τ Θυσιαστήριον, εχαριστε τ Θε κα Πατρ το Κυρίου ησο Χριστο οτως εδοκήσαντι, στερον δ ναπέμπει τ φιλανθρωπί ατο τν δόξαν κείνην, τν ποίαν ες τν Γέννησιν το Χριστο κα ο γγελοι νέπεμψαν, τ «Δόξα ν ψίστοις Θε», κα τ ξς, μυστικς, διότι κα ο γγελοι ες μόνους τούς ποιμένας κατ’ δίαν φανέρωσαν· κλείει τς κάτω θύρας, τ δ νω καταπέτασμα νοικτν φήνει, δι ν δείξη, τι κάτω κόσμος κα χλος δν γνώρισαν τότε κατ’ ρχς το Χριστο τν Γέννησιν, λλ μόνον ο ψηλο κα θεοειδες, ς ο Προφται, Πατριάρχαι, Παρθένος Μαρία, ωσήφ, ο Ποιμένες, ο Μάγοι. Κα τότε λέγει τ [«Ελογημένη Βασιλεία…»!], «Ελογημένη Βασιλεία το Πατρός, κα το Υο, κα το γίου Πνεύματος·», πειδ κα δι τς νανθρωπήσεως το Χριστο κα τν παθν του, λλ κα μεσιτεί πρς τν Θεν δι τς μαρτίας μας»…

ΥΠΟΤ.  Βαβαί, γιε Γέρον, γ νόμιζα τ ν τ Λειτουργί τατα σύμβολα, τι εναι δι μίαν μεγαλοπρέπειαν, κα Τζεριμόνιαν κοινς επεν, κα τώρα γνων, τι σημεα εναι μεγάλων Μυστηρίων.» [5].

ΤΕΛΩΝΟΥ ΚΑΙ ΦΑΡΙΣΑΙΟΥ, Πτολεμαΐδα 9/ 2/2025,

Σημειώσεις:

(*) «ΠΡΟΔΟΣΙΑ ΟΡΘΟΔΟΞΟΥ ΠΙΣΤΕΩΣ», ΦΛΩΡΙΝΑ 2007 (μιλία σ νέους, 6 Φεβρουαρίου πρ το 1967).

[1] youtube.com [2]  «ΕΛΛΗΝΕΣ ΠΑΤΕΡΕΣ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ, Μ. ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ, ΕΡΓΑ 9, ΠΑΤΕΡΙΚΑΙ ΕΚΔΟΣΕΙΣ ‘’ΓΡΗΓΟΡΙΟΣ Ο ΠΑΛΑΜΑΣ’’, Σελ. 73 – 75 [3]  el.orthodoxwiki.org.  [4] orthodoxoiorizontes.gr [5] «ΤΑΜΕΙΟΝ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑΣ», ΕΠΙΣΚΟΠΟΥ ΚΑΜΠΑΝΙΑΣ ΚΥΡΙΟΥ ΚΥΡΙΟΥ ΘΕΟΦΙΛΟΥ ΤΟΥ ΕΞ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ, κδοσις βδόμη, ΕΚΔΟΣΙΣ ΡΗΓΟΠΟΥΛΟΥ, Σελ. 41-51 [6] «ΠΡΟΔΟΣΙΑ ΤΗΣ ΟΡΘΟΔΟΞΟΥ ΠΙΣΤΕΩΣ», ΕΠΙΣΚΟΠΟΥ ΑΥΓΟΥΣΤΙΝΟΥ ΚΑΝΤΙΩΤΗ, ΕΚΔΟΣΕΙΣ: νδρονίκη Π. Καπλάνογλου, ΦΛΩΡΙΝΑ 2007, Σελ. 54 [7] arnion.gr