Δευτέρα 24 Φεβρουαρίου 2025

Αρχιμ. Σπυρίδων Σ. Μπιλάλης, Μία υγιής εκδοχή του επισκοπικού αξιώματος προϋποθέτει μίαν διπλήν αντιπροσώπευσιν!

 

ΟΡΘΟΔΟΞΙΑ ΠΑΠΙΣΜΟΣ -  Η ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΤΩΝ ΣΥΝΟΔΩΝ

«Οι του Θεού δούλοι τον της τάξεως λόγον εφύλαξαν αεί·  ου γαρ εστιν ακαταστασίας ο Θεός» (Λεοντίου Βυζαντίου, Κατά Μονοφυσιτών, P.G.  86/2  1889A.)

Υπεράνω των επισκόπων δεν ευρίσκεται ο πάπας, αλλ’ η Σύνοδος των επισκόπων, τελούσα υπό την αόρατον  θείαν κεφαλήν, τον Χριστόν, και κυβερνώσα την Εκκλησίαν :  «Θεμελιώδης αρχή και ουσιώδες της ορθοδόξου Εκκλησίας γνώρισμα είναι το συνοδικόν σύστημα εν τη διοικήσει των επί μέρους τμημάτων και του συνόλου αυτής, σύστημα κληρονομηθέν, ως γνωστόν, από της παλαιάς Εκκλησίας και από του οποίου επ’ ουδενί λόγω επιτρέπεται να παρεκκλίνωμεν».  Ο Ρώσος καθηγητής π. J. Meyendorff, εξαίρων το συνοδικό σύστημα της Εκκλησίας, γράφει : 

«Μία υγιής εκδοχή του επισκοπικού αξιώματος προϋποθέτει μίαν διπλήν αντιπροσώπευσιν :  Ο Επίσκοπος είναι ταυτοχρόνως ο άνθρωπος της τοπικής Εκκλησία του μέσα εις τον Σύλλογον όλων των Επισκόπων (δηλαδή εις τας Συνόδους) και, δυνάμει της αποστολικής διαδοχής και της συμμετοχής του εις το Συνοδικόν πολίτευμα, το όργανον του Θεού εις την Εκκλησίαν του. Εάν αποκλείσωμεν ένα από δύο στοιχεία αυτής της ισορροπίας, θα πέσωμεν ή εις τον προτεσταντισμόν κογκρεγκασιοναλισμόν ή εις μίαν αντίληψιν περί Εκκλησίας, η οποία εφαρμόζει την εικόνα της τοπικής εκκλησιαστικής κοινότητος εις την παγκόσμιον Εκκλησίαν :  

Ένας δηλαδή παγκόσμιος επίσκοπος, περιστοιχιζόμενος από ένα πρεσβυτέριον επισκόπων».



ΠΗΓΗ: «ΟΡΘΟΔΟΞΙΑ ΚΑΙ ΠΑΠΙΣΜΟΣ - Η ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΤΩΝ ΣΥΝΟΔΩΝ», ΣΠΥΡΙΔΩΝΟΣ ΣΠ. ΜΠΙΛΑΛΗ ΑΡΧΙΜΑΝΔΡΙΤΟΥ, ΤΟΜΟΣ Α', ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΑΔΕΛΦΟΤΗΤΟΣ "ΕΥΝΙΚΗ", ΑΘΗΝΑΙ 1998, ΣΕΛ. 65