ΛΟΓΟΣ ΠΕΡΙ ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ... ΚΑΠΟΤΕ ΟΙ ΔΑΙΜΟΝΕΣ ΚΑΤΟΙΚΟΥΣΑΝ ΜΕΣΑ ΣΕ ΑΓΑΛΜΑΤΑ [ΑΠΟ ΠΕΤΡΑ ΚΑΙ ΞΥΛΟ] ΚΑΙ ΜΙΛΟΥΣΑΝ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΑΥΤΑ..ΚΑΙ ΑΥΤΑ ΟΙ ΑΝΘΡΩΠΟΙ ΤΑ ΠΡΟΣΚΥΝΟΥΣΑΝ! ΒΛΕΠΕΤΕ ΚΑΜΙΑ ΔΙΑΦΟΡΑ; ΝΑΙ... ΤΟΤΕ ΔΕΝ ΕΙΧΑΝ "ΜΑΤΙΑ", "ΟΣΦΡΗΣΗ"...ΕΝΩ ΣΗΜΕΡΑ ΜΥΡΙΖΟΥΝ- ΒΛΕΠΟΥΝ (ΤΟΥΣ ΤΣΙΠΑΡΙΣΜΕΝΟΥΣ;). ΕΠΙΠΕΛΟΝ ΔΕΝ ΕΙΧΑΝ ΠΟΛΙΤΙΚΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ...
Ευχαριστώ πολύ!
Υ.Γ.
Η νέα νομοθεσία της ΕΕ για την τεχνητή νοημοσύνη (ΑΙ ACT) ανάβει μέσω των εξαιρέσεων το «πράσινο φως» για μια μαζική βιομετρική παρακολούθηση
Γράφει ο Νικόδημος Καλλιντέρης, Νομικός
Στις 2 Φεβρουαρίου 2025 έληξε η πρώτη προθεσμία συμμόρφωσης (αφορά στα Κεφάλαια Ι και ΙΙ) με την πράξη της ΕΕ για την τεχνητή νοημοσύνη (AI ACT, Κανονισμός 2024/1689 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου) η οποία τέθηκε σε ισχύ τον Αύγουστο 2024. Πρόκειται για διατάξεις που περιέχουν ρυθμίσεις εν είδει εξαιρέσεων που επιτρέπουν στα κράτη-μέλη της ΕΕ διενεργούν νόμιμα βιομετρική μαζική παρακολούθηση.
Αυτό υλοποιείται μέσω του άρθρου 5 του Κανονισμού, το οποίο εκ πρώτης όψεως επιδιώκει να κατοχυρώσει την προστασία από τη χρήση συστημάτων τεχνητής νοημοσύνης που ενέχουν «απαράδεκτο κίνδυνο» (“unacceptable risk”). Όμως, υπάρχουν και εξαιρέσεις σε αυτόν τον κανόνα, οι οποίες προβλέπονται στον Κανονισμό ως οι «απολύτως αναγκαίες» (“strictly necessary”) περιπτώσεις στις οποίες επιτρέπεται η χρήση των ίδιων αυτών τεχνολογικών συστημάτων.
Αυτές οι εξαιρέσεις προκαλούν εύλογες ανησυχίες ότι μία από τις συνέπειες αυτής της νέας νομοθεσίας είναι να νομιμοποιήσει στην πραγματικότητα σε ευρεία κλίμακα τη βιομετρική παρακολούθηση σε δημόσιους χώρους!
Το άρθρο 5 απαγορεύει τη χρήση συστημάτων βιομετρικής ταυτοποίησης σε πραγματικό χρόνο από τις αστυνομικές αρχές σε δημόσια προσβάσιμους χώρους αλλά την επιτρέπει εφόσον η χρήση αυτή είναι «απολύτως αναγκαία».
Οι «απολύτως αναγκαίες» περιπτώσεις περιγράφονται ως εκείνες στις οποίες οι διωκτικές αρχές αναζητούν συγκεκριμένα θύματα απαγωγών, εμπορίας ανθρώπων και σεξουαλικής εκμετάλλευσης αλλά και όταν αναζητούν αγνοούμενους.
Η δεύτερη εξαίρεση είναι αρκετά πιο ασαφής – και άρα επιδέχεται ερμηνειών που θα ανοίξουν τους ασκούς του Αιόλου- ως προς το πεδίο εφαρμογής, καθώς επιτρέπει τη χρήση των συστημάτων επιτήρησης τεχνητής νοημοσύνης για την πρόληψη συγκεκριμένης, ουσιαστικής και επικείμενης απειλής κατά της ζωής ή της σωματικής ακεραιότητας φυσικών προσώπων ή πραγματικής και υπαρκτής ή πραγματικής και προβλέψιμης απειλής τρομοκρατικής επίθεσης·
Τέλος, η συγκεκριμένη νομοθεσία θεωρεί ως «απολύτως αναγκαία» τη χρήση μεθόδων μαζικής βιομετρικής παρακολούθησης για τον εντοπισμό ή ταυτοποίηση προσώπου που είναι ύποπτο για μια σειρά από σοβαρές αξιόποινες πράξεις!
Με άλλα λόγια, από τους απαγορευτικούς κανόνες μπορούν να προκύψουν αρκετά «απολύτως αναγκαία» σενάρια τα οποία με τις κατάλληλες ερμηνείες θα επιτρέπουν τη μαζική βιομετρική παρακολούθηση σε δημόσια προσβάσιμους χώρους με τεχνολογίες τεχνητής νοημοσύνης.
https://aktines.blogspot.com/2025/02/act.html#more