Παρασκευή 14 Φεβρουαρίου 2025

Ο π. Μάξιμος Καραβάς δικαιώνεται… [ΣΧΟΛΙΟ-ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΠΡΟΣ ΤΟΝ π. ΑΥΓΟΥΣΤΙΝΟ ΑΥΞΩΝΙΔΗ... ΧΑΡΗ ΔΙΑΛΟΓΟΥ ΚΑΙ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗΣ, ΤΗΣ ΑΛΗΘΕΙΑΣ]

 


«Βαίνουμε, λοιπόν, ες νέαν Εκονομαχίαν;»!

Ο π. Μάξιμος Καραβάς δικαιώνεται…

ΣΧΟΛΙΟ-ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΠΡΟΣ ΤΟΝ π. ΑΥΓΟΥΣΤΙΝΟ ΑΥΞΩΝΙΔΗ

Στον «Ορθόδοξο Τύπο» (14/02/2025) βρίσκουμε άρθρο με τίτλο: «Απάντησις εις την εγκύκλιον του Μητροπολίτου Περιστερίου». Ο αρθρογράφος κ. Παύλος Τρακάδας, θεολόγος απαντά -όπως θα δούμε-  «εις τα όσα γράφει ο Σεβασμιώτατος δια τους Ιεράρχας της αψίδος του Ιερού Βήματος». Ιδού η κατά πάντα μεταπατερική άποψη του Περιστερίου: «…οι έντοιχοι άγιοι Ιεράρχες της κόγχης του Ιερού Βήματος, αντί να κοιτάζουν προς το κέντρο, την Αγία Τράπεζα, επάνω στην οποία τελείται η Θ. Ευχαριστία, είναι στραμμένοι και περίλυποι προς τον «Εσταυρωμένο της Μ. Παρασκευής».

Η απάντηση του κ. Τρακάδα: «Ήδη η Χριστιανική Αρχαιολογία καταρρίπτει τας εώλους εικασίας του Σεβασμιωτάτου (Γ. Αντουράκη, Ιεράρχες Αψίδος και άλλοι Άγιοι, Αθήνα 2002, σ. 194-215):

«Από τα τέλη του του 11ου αιώνα αρχίζουν να εξαίρονται οι μεγάλοι Ιεράρχες και μάλιστα να συγκεντρώνονται στο χώρο του ι. Βήματος, δηλ. στην κεντρική αψίδα και στους πλευρικούς τοίχους της Προθέσεως και του Διακονικού… Κατά το τέλος του 12ου αιώνα οι Ιεράρχες εικονίζονται συλλειτουργούντες και προσκλίνοντες (στάση ¾) προς το μέσον της κεντρικής αψίδος… «Οι Ιεράρχες εικονίζονται σε στάσιν δεήσεως, κύπτοντες τον αυχένα μετά δέους, με τη ράχη κυρτωμένη και βαστάζωντες ειλατήρια ανοιχτά, από τα οποία αναγινώσκουν τις ευχές της Θείας Λειτουργίας» (Κόντογλου, Έκφρασις της Ορθοδόξου Εικονογραφίας)».

Ο κ. Τρακάδας καταλήγει στα εξής συμπεράσματα: «Από τα αυτά εξάγονται τρία σπουδαία συμπεράσματα: α) σχεδόν εξ αρχής της αγιογραφήσεώς τους οι Ιεράρχαι όπισθεν της Αγίας Τραπέζης έχουν στάσιν, η οποία δεν κοιτά προς αυτήν (ενν. την Αγία Τράπεζα), β) η στάσις τους δεν έχει σχέσιν με τον «Εσταυρωμένον» και γ) δεν είναι «περίλυποι», αλλά με δέος τελούν την Θ. Λειτουργίαν. Αντιλαμβάνεται οιοσδήποτε ότι όσα ισχυρίζεται ο Σεβασμιώτατος όχι μόνον δεν ερείδονται πουθενά, αλλά είναι καθαρά διαστρέβλωσις της επιστημονικής πραγματικότητος. Ο Σεβασμιώτατος οφλισκάνει άγνοιαν (αγνοεί) περί της βιβλιογραφίας και εφευρίσκει εμφαντάστους επεξηγήσεις, προκειμένου να δικαιολογήση τα πεπραγμένα του, τα οποία πόρρω απέχουν από την Ορθοδοξίαν»._

Και ιδού η ΣΧΟΛΙΟ-ΑΠΑΝΤΗΣΗ μας:

«γώ (λέγει ο π. Μάξιμος) μπκα στ νενντα κα νθυμομαι τι στν κκλησία το χωριο μου πάντα πρχε σταυρωμένος πίσω π τν γία Τράπεζα. Κα ες τ μέσον του Συνθρόνου, λίγο κάτω π τ παράθυρο το ερο, ερίσκετο εκόνα τς γίας Τριάδος· χι τς παπικς, λλ τς ρθόδοξης μ τν φιλοξενία το βραάμ.».

Να, αδελφοί, που κοιτάζουν «οι έντοιχοι άγιοι Ιεράρχες της κόγχης του Ιερού Βήματος», «προς το κέντρο». Δηλαδή  «ες τ μέσον του Συνθρόνου, λίγο κάτω π τ παράθυρο το ερο, (εκεί όπου) ερίσκετο εκόνα τς γίας Τριάδος· χι τς παπικς, λλ τς ρθόδοξης μ τν φιλοξενία το βραάμ.»!

Ευχαριστώ πολύ!

Καλό Τριώδιο, καλόν αγώνα.

Δ.Β.Ε.

Υ.Γ.

«Όσοι πιστοί», παρασύρθηκαν από τις του Περιστερίου κακοδοξίες και σύρθηκαν έως του Ιερού Βήματος για να μεταθέσουν τον Εσταυρωμένο: «Προσέλθετε» εις τόπον μετανοίας... μετά δακρύων.