Σάββατο 8 Μαρτίου 2025

ΤΡΕΙΣ ΕΙΚΟΝΕΣ ΠΟΥ ΔΕΙΚΝΥΟΥΝ ΤΗΝ ΟΡΘΗ ΘΕΣΗ ΤΟΥ ΕΣΤΑΥΡΩΜΕΝΟΥ ΠΙΣΩ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΓΙΑ ΤΡΑΠΕΖΑ....! ΚΑΙ ΑΚΟΜΗ ΜΙΑ ΠΟΥ ΕΞΗΓΕΙ ΤΟ ΓΙΑΤΙ ΣΤΟ ΑΓΙΟΝ ΟΡΟΣ "ΒΓΑΖΟΥΝ" ΤΗΝ ΕΙΚΟΝΑ ΤΗΣ ΣΤΑΥΡΩΣΗΣ....!

 

Αγία Τράπεζα

Το ιερότερο σημείο του ναού και βρίσκεται στο κέντρο του Ιερού Βήματος. Συμβολίζει τον τόπο της ταφής του Χριστού. Πάνω στην Αγία Τράπεζα τοποθετούνται το Ευαγγέλιο, το Αντιμήνσιο, ο Σταυρός Ευλογίας, το Αρτοφόριο και τα κηροπήγιαhttps://engolpion.blogspot.com/2020/01/Agia-Trapeza.html





ΚΑΙ ΑΚΟΜΗ ΜΙΑ [ΕΙΚΟΝΑ] ΠΟΥ ΕΞΗΓΕΙ ΤΟ ΓΙΑΤΙ ΣΤΟ ΑΓΙΟΝ ΟΡΟΣ ΒΓΑΖΟΥΝ ΤΗΝ ΕΙΚΟΝΑ ΤΗΣ ΣΤΑΥΡΩΣΗΣ....! ΚΑΙ ΟΧΙ ΤΟΝ ΕΣΤΑΥΡΩΜΕΝΟ ΤΗΣ ΜΕΓΑΛΗΣ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗΣ... 

 

[μάλλον για δύο λόγους, πρώτον· γιατί εντός Αυτής εικονίζονται περισσότερα πρόσωπα και γεγονότα, π.χ. οι στρατιώτες του Καίσαρα που βάζουν κλήρο επί τον ιματισμό Του ! και που άλλος κεντά την Αγία Πλευρά με την Λόγχη… αλλά κι εκείνα τα πρόσωπα, των Αρχιερέων, Φαρισαίων και Γραμματέων που τότε εμπαίζαν και ύβριζαν τον Εσταυρωμένο Χριστό, κτλ.        Και δεύτερον· για να μην αποχωριστεί ούτε για μία στιγμή ούτε για μία ώρα ούτε για μία μέρα, ούτε για περισσότερες ο Εσταυρωμένος, δηλαδή ο Τίμιος Σταυρός από του ιερού Βήματος (που συμβολίζει τον Γολγοθά) ,αλλά και από αυτής της Αγίας Τραπέζης που συμβολίζει τον Τάφο όπου έθαψαν Αυτόν, δηλ. τον Εσταυρωμένο…!Όπως γνωρίζουμε ο Γολγοθάς με τον τάφο όπου έθηκαν Αυτόν ήταν δίπλα, κολλητά, και γι’ αυτό το λόγο σηκώνει ο ιερέας από την Πρόθεση το ιερό Δισκοπότηρο (εδώ η Πρόθεση έχει τον τύπο του Γολγοθά!) και βγαίνοντας από την Βόρεια πύλη κάνει την λεγομένη «Μεγάλη Είσοδο» και μπαίνει ξανά στο ιερό Βήμα για να τοποθετήσει Αυτόν πάνω στην Αγία Τράπεζα, που όπως είπαμε συμβολίζει τον Τάφο που ο Νικόδημος είχε ετοιμάσει για τον ίδιο… Κι ας λέγει ο π. Αυγουστίνος ότι δήθεν το Καντήλι πάνω στην Αγία Τράπεζα ότι δήθεν δεν «καίει» χάρη του Εσταυρωμένου αλλά για «άλλον» σκοπό… Ο νοών νοείτω!].

ΕΠΙΜΕΤΡΟ

"Η βυζαντινή αγιογραφία, δηλ. η ζωγραφική των εκκλησιαστικών εικόνων, είναι μια τέχνη συμβολική, όχι ρεαλιστική.

Δεν ενδιαφέρεται δηλαδή να απεικονίσει ένα πρόσωπο όπως πραγματικά ήταν ή ένα γεγονός όπως πραγματικά έγινε (ούτε, έστω, όπως το φαντάστηκε ο αγιογράφος), αλλά να εκφράσει το νόημα που έχει αυτό το γεγονός ή η ζωή αυτού του προσώπου στη θεολογία της Εκκλησίας και τα μηνύματα που έχει να προσφέρει για τη ζωή των ανθρώπων διαχρονικά.

Γι’ αυτό οι απεικονίσεις των αγίων και των γεγονότων, που ζωγραφίζονται στη βυζαντινή αγιογραφία, κατά βάσιν είναι όλες παρόμοιες, επειδή ο αγιογράφος δεν εκφράζει τον εαυτό του (τη φαντασία του ή τον ψυχισμό του), αλλά τη διδασκαλία της Εκκλησίας, την οποία με την τέχνη του μεταδίδει σ’ εμάς...." 

ΓΙΑ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΕΔΩ: https://euxh.gr/theologia/katixitika/ermineia-tis-eikonas-ton-xristougennon