Δευτέρα 10 Μαρτίου 2025

ΑΝΟΙΧΤΗ ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΟΡΘΟΔΟΞΩΝ ΧΡΙΣΤΙΑΝΩΝ ΠΡΟΣ ΕΠΙΣΚΟΠΟ ΦΛΩΡΙΝΗΣ, ΠΡΕΣΠΩΝ ΚΑΙ ΕΟΡΔΑΙΑΣ κ.κ. ΕΙΡΗΝΑΙΟ: Σας παρακαλούμε θερμά, Να επέμβετε Πατρικά ελέγχοντας τους υπεύθυνους ιερείς ώστε να επαναφέρουν τον Εσταυρωμένο στην αρχική του θέση ...

σ.σ. Αδελφοί, λάβαμε την παρακάτω ΑΝΟΙΧΤΗ ΕΠΙΣΤΟΛΗ στο e-mail του ιστολογίου μας. Αν συμφωνείτε με το περιεχόμενο της επιστολής,

1. Διαδώστε αυτήν σε άλλους αδελφούς μας,

2. Στείλτε αυτήν στην Μητρόπολη, από το προσωπικό σας e-mail

3. Υπογράψτε αυτήν με δύο ή περισσότερα ονοματεπώνυμα και δημοσιεύστε την στα τοπικά αλλά και σε χριστιανικά ιστολόγια - ΜΜΕ.

Ευχαριστούμε για την κατανόηση! 

Υ.Γ.

ΚΑΛΟ ΕΙΝΑΙ Η ΕΝ ΛΟΓΩ ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΝΑ ΑΠΟΣΤΑΛΕΙ ΑΠ’ ΟΛΟΥΣ ΤΟΥΣ ΠΙΣΤΟΥΣ ΠΡΟΣ ΟΛΟΥΣ ΤΟΥΣ ΕΠΙΣΚΟΠΟΥΣ, ΔΙΟΤΙ…

 «ΣΙΩΠΗ = ΠΡΟΔΟΣΙΑ        

Η εμφάνισις του Αρείου μεγάλον σάλον προεκάλεσεν εις την Εκκλησίαν του Χριστού… Αλλ' ο Άρειος δεν έμεινεν απολέμητος. Επίσκοπος Αλεξανδρείας ήτο τότε μία σεβάσμια μορφή, ο άγιος Αλέξανδρος…  Ανησύχησε δια το ποίμνιόν του.  Δεν ήτο δυνατόν να παρίδη το γεγονός· δεν ήτο δυνατόν να σιωπήση… Την αγωνίαν και ανησυχίαν του δεικνύουν δύο επιστολαί του…

            Εις τας πρώτας λέξεις της (Β’) επιστολής διαφαίνεται το καθολικόν πνεύμα, υπό του οποίου διεπνέετο ο Αλέξανδρος.  Δεν έβλεπε την υπόθεσιν του Αρείου ως υπόθεσιν της «παροικίας» του μόνον. Είχε την συνείδησιν, ότι η τοπική Εκκλησία, της οποίας προΐστατο, ήτο μέλος της καθολικής Εκκλησίας, η οποία αποτελεί εν σώμα, το μυστικόν σώμα του Χριστού. Η επιστολή του είναι δείγμα της επιθυμίας του να τηρή «τον σύνδεσμον της ομονοίας και ειρήνης» μετά των απανταχού της γης τοπικών Εκκλησιών.  Είναι μία τρόπον τινά αναφορά προς όλους τους ορθοδόξους Επισκόπους.» (Αρχιμ.  Δανιήλ  Γ.  Αεράκης,«ΣΤΑΥΡΟΣ», ΠΕΡΙΟΔΙΚΟΝ, ΟΡΓΑΝΟΝ ΟΜΩΝΥΜΟΥ ΟΡΘΟΔΟΞΟΥ ΙΕΡΑΠΟΣΤΟΛΙΚΗΣ ΑΔΕΛΦΟΤΗΤΟΣ, ΕΤΟΣ ΙΘ', ΑΘΗΝΑΙ - ΙΟΥΛΙΟΣ 1971, ΑΡΙΘΜ. 125


                                                    ..........................................................................................




ΑΝΟΙΧΤΗ ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΟΡΘΟΔΟΞΩΝ ΧΡΙΣΤΙΑΝΩΝ 

ΠΡΟΣ ΕΠΙΣΚΟΠΟ ΦΛΩΡΙΝΗΣ, ΠΡΕΣΠΩΝ ΚΑΙ ΕΟΡΔΑΙΑΣ κ.κ. ΕΙΡΗΝΑΙΟ,

 ΠΡΩΤΟΣΥΓΓΕΛΟ ΚΑΙ ΗΓΟΥΜΕΝΟ ΙΕΡΑ ΜΟΝΗΣ ΑΓΙΟΥ ΚΟΣΜΑ ΤΟΥ ΑΙΤΩΛΟΥ π. ΝΙΚΗΦΟΡΟ ΜΑΝΑΔΗ ΚΑΙ ΑΡΧΙΕΡΑΤΙΚΟ ΕΠΙΤΡΟΠΟ ΕΟΡΔΑΙΑΣ π. ΑΥΓΟΥΣΤΙΝΟ ΑΥΞΩΝΙΔΗ.

 

Θέμα: «Η ακαταστασία είναι εκτός Εκκλησίας, ο Θεός είναι Θεός τάξης και αρμονίας. Έτσι πρέπει να είμαστε και εμείς…»

  

Αγαπητοί εν Χριστώ αδελφοί και Πατέρες, Σεβασμιώτατε κ. Ειρηναίε και αγαπητοί μας πατέρα Νικηφόρε και πατέρα Αυγουστίνε,

Αισθανόμενοι το μεγάλο και ιερό χρέος προς τον Εσταυρωμένο Χριστό, του Οποίου τα πάθη πλησιάζουν –βρισκόμαστε ήδη στην Α’ Κυριακή της Μεγάλης Τεσσαρακοστής, Κυριακή της Ορθοδοξίας–, επιθυμούμε να αναφέρουμε, στην αγάπη σας, τον μέγα σκανδαλισμό μας ένεκεν της απομακρύνσεως-μεταθέσεως του Εσταυρωμένου της Μεγάλης Παρασκευής, όπως ονομάζεται, από την οικεία θέση Αυτού.

Οι περισσότεροι από τους υπογράφοντες είμαστε με άσπρα μαλλιά και αυτό που θυμόμαστε, αλλά και διδασκόμαστε από τους εν ζωή γέροντες γονείς μας είναι ότι ποτέ και κανείς μέχρι σήμερα από τους νεοφανείς Αγίους μας (19ου και 20ου αιώνα) δεν υποστήριξε γραπτώς ή προφορικώς απόψεις του τύπου:

«Η θέση του Εσταυρωμένου δεν είναι εκεί στο ιερό», εννοείται ακριβώς πίσω και κολλητά με την Αγία Τράπεζα.

«Η θέση του Εσταυρωμένου είναι πάνω στο τέμπλο», εννοείται αποκλειστική-μοναδική.

«Είναι μια παράδοση εδώ και κάποια χρόνια», εννοείται περίπου 120 με 150 χρόνια, και επιπλέον ότι «δεν είναι η παλιά παράδοση».

Τέλος, ότι η απομάκρυνση του Εσταυρωμένου γίνεται «Απλώς λειτουργικά, να αποκατασταθεί κάτι».

Από μία μικρή έρευνά μας, αυτό που μπορούμε να πούμε μετά βεβαιότητας είναι ότι ο Πατήρ Αυγουστίνος Καντιώτης* αναφέρθηκε στον Εσταυρωμένο της Μεγάλης Παρασκευής και ταυτόχρονα στο Σύνθρονο (που κάποτε υπήρχε στην αρχαία Εκκλησία, στο μέσο της κόγχης του ιερού Βήματος). Άξιο λόγου είναι το ότι ο Πατήρ Αυγουστίνος ποτέ του δεν έθεσε θέμα απομάκρυνσης ή μετατόπισης του Εσταυρωμένου, αλλ’ αντίθετα, έθεσε θέμα και εξέφρασε «κρίση» υπέρ της μη επαναφοράς του Συνθρόνου, για να μην προκληθούν διαιρέσεις και σχίσματα. Συγκεκριμένα έγραφε:  «Στην αρχαία εποχή στην κόγχη του ιερού βήματος, εκεί όπου εμείς σήμερα τοποθετούμε τον Εσταυρωμένο, υπήρχε το λεγόμενο σύνθρονο». Και χωρίς να βάζει θέμα αλλά και καμία υποψία περί «αλλαγής», προσθέτει και παράλληλα ελέγχει-«καταδικάζει» όλους εκείνους τους Επισκόπους που έχουν επαναφέρει το «παλαιό» αυτό έθιμο της Εκκλησίας άνευ Συνοδικής αποφάσεως, και μάλιστα με Πανορθόδοξο κύρος. Λέγει σχετικά τα εξής: «Μακάρι να ξαναγυρίζαμε στην αρχαία εποχή που υπήρχε το σύνθρονο. Αλλά για να γίνη αυτή η μεταβολή στην Εκκλησία, πρέπει να γίνη κανονικά, με απόφασι μιας Πανορθοδόξου Συνόδου, γιατί αν γίνη με απόφασι μίας μόνο Συνόδου, π.χ. της Εκκλησίας της Ελλάδος, θα δημιουργηθούν σκάνδαλα και φιλονικίες. Προτιμότερο, εφ’ όσον δεν πρόκειται για ζητήματα πίστεως αλλά πρόκειται για ζητήματα τάξεως, να μείνουν όπως είναι τα πράγματα και να ’μαστε ενωμένοι, παρά να κάνουμε μεταβολές και μεταρρυθμίσεις, που μπορεί μεν να ’ναι σύμφωνες με την Ιερά Παράδοσι, αλλ’ όταν δεν γίνωνται με τη συμφωνία όλων των ορθοδόξων λαών, μπορούν να μας χωρίσουν, όπως συνέβη με το παλαιοημερολογιτικό ζήτημα» [1].

Επιμένουμε στο σημείο αυτό, προκειμένου να εννοήσουμε, μικροί και μεγάλοι ότι το κακό στην υπόθεσή μας είναι διπλό. Αφενός χωρίς Πανορθόδοξη απόφαση –αλλά με απόφαση ενός μόνο ιερέα– βγάζουμε ή μεταθέτουμε τον Εσταυρωμένο, και αφετέρου επαναφέρουμε μία «σκιά του νόμου», δηλ. το Σύνθρονο, δηλαδή μία πρακτική την οποία η Εκκλησία έχει εγκαταλείψει προ πολλών εκατονταετιών. Και απομακρύνουμε τον Εσταυρωμένο χωρίς Συνοδική ή Οικουμενική απόφαση, αλλά με απόφαση απλή του οικείου Επισκόπου ή ενός ιερέα! Είναι δυνατόν να γίνονται τέτοια πράγματα και να μην σκανδαλιστεί κάποια ψυχή;...

Σεβασμιώτατε, αγαπητοί και σεβαστοί πατέρες,

1ον: Επειδή είναι γραμμένο –εντός της Αγίας Γραφής και ως σχήμα καθ’ υπερβολή– ότι συμφέρει να κρεμάσει κάποιος μυλόπετρα στο λαιμό του και να πέσει από ψηλό γκρεμό εντός της θαλάσσης, παρά να σκανδαλίσει έστω και μία ψυχή,

2ον: Επειδή αποκλειστικά στην πόλη της Πτολεμαΐδας, δύο ιερείς αυτοβούλως (όπως οι ίδιοι ομολογούν δημοσίως: «Ούτε Σύνοδος μας το είπε, ούτε ο Δεσπότης μας το είπε, κανένας δεν μας το είπε.» [2]) προέβησαν σε «μεταβολές και μεταρρυθμίσεις» σκανδαλίζοντας αγνούς και απλούς ανθρώπους, ένεκεν απομάκρυνσης-μετάθεσης του Εσταυρωμένου.

3ον: Επειδή, και σύμφωνα με τα παρακάτω λόγια του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Κυθήρων κ.κ. Σεραφείμ αποδεικνύεται ότι το θέμα του Εσταυρωμένου δεν είναι απλό, αλλά αντίθετα πολύ σοβαρό! Πρώτον, γιατί είναι θέμα άκρως θεολογικό και δεύτερον επειδή έχει σκανδαλίσει πολύ λαό.  Ιδού τρεις «κρίσεις-σχόλια» του Σεβασμιωτάτου (από ανοιχτή επιστολή του προς τον Σεβασμιώτατο Περιστερίου κ.κ. Γρηγόριο):

 Α)  «Ἐπειδή τό καίριο αὐτό θεολογικό ζήτημα εὑρίσκεται σέ ἔξαρσιν, καί κατέστη “σημεῖον ἀντιλεγόμενον”, μέ ἀπρόβλεπτες διαστάσεις, ἐθεώρησα καλόν νά δημοσιεύσω τήν ταπεινήν αὐτήν θεολογικήν μελέτην, ὡς μία μικρή συμβολή καί μαρτυρία, διά τήν ἐπίλυσιν τοῦ ἄκρως θεολογικοῦ αὐτοῦ ζητήματος εἰς δόξαν Θεοῦ καί εἰρήνευσιν τοῦ Χριστεπωνύμου Πληρώματος.».

Β) «Ὁμολογῶ εἱλικρινῶς καί ἀπό καρδίας ὅτι ἀφ’ ἧς ἡμέρας ἐθέσατε ἐπισήμως τό θέμα αὐτό, ὡς μή ὤφελε, καί τό ὁποῖον ἀπέβη καί ἀποβαίνει διαρκῶς εἰς σκανδαλισμόν τοῦ Λαοῦ τοῦ Θεοῦ, ἡ καρδία μου θλίβεται ὑπερβαλλόντως, ὅταν μάλιστα πληροφορούμεθα ὁμαδικάς ἀντιδράσεις τοῦ Ποιμνίου σας. Λυποῦμαι πολύ διότι ἕνας Σεβασμιώτατος Ἀδελφός μέ φυσικά καί ἐπίκτητα προσόντα καί χαρίσματα οὐ τά τυχόντα φθείρεται διαρκῶς μέ ἕνα θέμα, τό ὁποῖο ἀποτελεῖ πλέον Πανορθόδοξον Παράδοσιν».

Γ) «Ταπεινή μου γνώμη, ἅγιε Ἀδελφέ, εἶναι ὅτι ὄχι μόνον δέν πρέπει νά ἀφαιρεθῇ ἐκ τοῦ ὄπισθεν  τῆς Ἁγίας Τραπέζης τόπου ὁ Ἐσταυρωμένος, ἀλλ’ ἄν ἦτο δυνατόν καί εἰς προσκυνητάριον τῆς κεντρικῆς εἰσόδου τοῦ Ἱεροῦ Ναοῦ νά ἐτίθετο μονίμως ἡ εἰκονογραφική παράστασις τοῦ Τιμίου Σταυροῦ εἰς τήν σύγχρονον ἐποχήν μας, καθ’ ἥν ἡ Ἑλληνορθόδοξος Πατρίδα μας εἶναι ἐσταυρωμένη καί ἡ Ἁγία μας Ἐκκλησία διωκομένη ἐπισήμως καί ἀνεπισήμως αἴρει τόν βαρύτατον Σταυρόν της» [3]. Τέλος,

4ον: Επειδή, αυτό που δημοσίως αποκάλυψε ο Μητροπολίτης Ναυπάκτου κ. Ιερόθεος είναι ότι: «η πρόταση του Μητροπολίτη Περιστερίου συζητείται στην Ιερά Σύνοδο», και επιπλέον επεσήμανε, με ιδιαίτερη έμφαση ότι «δεν πρέπει να διασπούμε το μυστήριο του Σταυρού από το μυστήριο της Αναστάσεως και από το μυστήριο της εσχατολογίας, [και ότι] αυτή η διάσπαση δημιουργεί πρόβλημα» [4],

 

Σας παρακαλούμε θερμά,

Να επέμβετε Πατρικά ελέγχοντας τους υπεύθυνους ιερείς ώστε να επαναφέρουν τον Εσταυρωμένο στην αρχική του θέση έως ότου, η Σύνοδος της Ελλάδος ή καλύτερα μία Πανορθόδοξη Σύνοδος επιληφθεί του (διπλού) αυτού ζητήματος. Μια τέτοια απόφαση θα χαροποιήσει όλους τους πιστούς, μικρούς και μεγάλους.  

Η Μεγάλη Εβδομάδα πλησιάζει. Δώστε μας αυτή τη Μεγάλη Χαρά, χάριν ειρήνης και ομόνοιας ημών και υμών, γιατί πράγματι «η ακαταστασία είναι εκτός Εκκλησίας, ο Θεός είναι Θεός τάξης και αρμονίας. Έτσι πρέπει να είμαστε και εμείς…» (Λόγος του αγαπητού μας π. Αυγουστίνου Αυξωνίδη)!

ΑΝΤΙ ΕΠΙΛΟΓΟΥ

«Μέ ἁγίαν τόλμην καί ἀρετήν ἐπαναφέρατε, Σεβασμιώτατε, “ἕως ἡμέρα ἐστίν” τόν Ἐσταυρωμένον εἰς τόν Θρόνον Του, ὄπισθεν τῆς Ἁγίας Τραπέζης, εἰς ἀπέραντον χαράν καί εὐφροσύνην τῶν Ὀρθοδόξων καί εἰς ἀπογοήτευσιν καί καταισχύνην τῶν κακοδόξων (καί δή τῶν «μαρτύρων τοῦ Ἰεχωβᾶ», οἱ ὁποῖοι τώρα τρίβουν τάς χεῖρας των ἀπό δαιμονικήν χαράν, καί λοιπῶν πεπλανημένων).» (Φωνή του ειρηνοποιού και σεβαστού Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Κυθήρων κ.κ. Σεραφείμ από την εν λόγω ανοιχτή επιστολή)

ΠΡΟΣ ΔΟΞΑ ΘΕΟΥ ΜΕΤΑ ΦΟΒΟΥ ΘΕΟΥ, ΠΙΣΤΕΩΣ ΚΑΙ ΑΓΑΠΗΣ

ΟΙ ΥΠΟΓΡΑΦΟΝΤΕΣ

 

Παραπομπές:

[*] «Διότι νά ᾿χουμε τὸν νοῦ μας· ἐὰν ἐμεῖς οἱ Χριστιανοὶ καὶ Ἕλληνες δὲν σηκωθοῦμε ὅλοι καὶ δὲν κινηθοῦμε ἐγκαίρως, ὅ,τι ἔγινε στὴν Ἀθήνα, ποὺ τίναξαν τὸν Σταυρὸ στὸν ἀέρα, ―νὰ τὸ θυμᾶστε― θὰ γίνῃ κ᾿ ἐδῶ. Ἐγὼ γέρος ἄνθρωπος εἶμαι, θὰ πεθάνω, ἀλλὰ νὰ ξέρετε πολὺ καλά, ὅτι ἔρχονται χρόνια σκοτεινὰ καὶ ἀπαίσια στὴ φυλή μας· καὶ ἂν κυριαρχήσουν οἱ σκοτεινὲς δυνάμεις, θὰ δῆτε ὅτι θὰ ζητοῦν νὰ διώξουν τὸν Σταυρὸ ἀπὸ παντοῦ·» († ἐπίσκοπος Αὐγουστῖνος, ἱ. ναὸς Ἁγίας Παρασκευῆς πόλεως Φλωρίνης 14-9-1975)

[1] «ΟΡΘΟΔΟΞΟΣ ΝΑΟΣ», ΒΙΒΛΙΟ ΤΟΥ ΕΠΙΣΚΟΠΟΥ ΑΥΓΟΥΣΤΙΝΟΥ ΚΑΝΤΙΩΤΗ, ΣΕΛ. 147

[2] (15.1.2025) ΚΑΤΗΧΗΣΗ ΕΝΗΛΙΚΩΝ 36 Θεία Αποκάλυψη02

[3] https://analogion.gr/logos/liturgical-renewal/345-kythirwn-stavros-peristeriou

[4] Η δήλωση αυτή του σεβ. Ναυπάκτου έγινε στο πλαίσιο των εργασιών του Διεθνούς Συνεδρίου «Η Ορθόδοξη Θεολογία στον 21ο αιώνα. Προκλήσεις και προοπτικές» https://eeod.gr/news/82612-apoklypsi-to-thma-tou-estauromnou-syzitetai-stin-ier-snodo

[5] «Ούτε Σύνοδος μας το είπε, ούτε ο Δεσπότης μας το είπε, κανένας δεν μας το είπε.  …Ξέρω τι κάνω και γιατί το κάνω. Δεν τον έβγαλα. Αν και εδώ που τα λέμε, η θέση του Εσταυρωμένου δεν είναι εκεί στο ιερό. Η θέση του Εσταυρωμένου είναι πάνω στο τέμπλο. …Αλλά η θέση του Εσταυρωμένου είναι πάνω στο τέμπλο ακριβώς·  …Είναι μια παράδοση εδώ και κάποια χρόνια! δεν είναι όμως η παλιά παράδοση! ούτε τώρα θυμηθήκαμε να τα βάλουμε με τον Εσταυρωμένο! εγώ, ο παπάς, που τον έχω απέναντί μου στην Αγία Τράπεζα, τον θέλω να τον διώξω, γιατί; Απλώς λειτουργικά να αποκατασταθεί κάτι! κι αν κάνω λάθος, να με συγχωρέσει ο Θεός!  Ούτε το αλάθητο αξιώνω.» https://www.youtube.com/watch?v=s_J_BdUq9Xs