Σάββατο 8 Μαρτίου 2025

ΛΙΤΙΝΑΣ ΙΩΑΝΝΗΣ, Τὸ ὑπό ἔλεγχο σύγγραμμα ἀποτελεῖ ἴσως μοναδικὴ περίπτωση ἐκκλησιαστικῆς Ἐγκυκλίου ποὺ προσπαθεῖ νὰ πείση τὸ ποίμνιο, ἐναντιούμενο στὴν δογματικὴ του συνείδηση

 

Ἰωάννης Λίτινας

Ἔλεγχος καὶ ἀναίρεση ἐπιχειρημάτων Ἐγκυκλίου 1-2024 τοῦ Μητροπολίτου Περιστερίου καὶ τοῦ Συνοδευτικοῦ Μηνύματος.

(μικρά συμβολὴ στὸ ἔργο τῆς Συνοδικῆς Ἐπιτροπῆς Νομοκανονικῶν καὶ Δογματικῶν Ζητημάτων)

Α΄ ΜΕΡΟΣ

[ΑΠΟΣΠΑΣΜΑ]

Πρός μεγάλη μας λύπη, συναντοῦμε τήν ἴδια βλάσφημη θέση ἐπανειλημμένως (ad nauseam) μέσα στό κείμενο: 

(«ἐκμηδενίζει τήν νοητή καί ἀόρατη παρουσία τῆς Ἁγίας Τριάδος πίσω ἀπό τήν Ἁγία Τράπεζα», «ἐκμηδενίσαμε καί “ἐκθρονίσαμε”  τήν ἀόρατη παρουσία τῶν Τριῶν Προσώπων τῆς Ἁγίας Τριάδος πίσω ἀπό τήν Ἁγία Τράπεζα»«ἐκμηδενίζει τήν νοητή καί πραγματική παρουσία τῆς Βασιλείας τοῦ Θεού…», «καταργεῖ παντελῶς τήν φανέρωση καί παρουσία τῆς Βασιλείας τοῦ Θεοῦ μέσα στήν Ἱστορία»).[39] 


Θέση, πού καταγγέλθηκε ἐπιπλέον ὡς αἱρετική ἀπό τόν Μητροπολίτη Κυθήρων κ.Σεραφείμ: «Ὁ Ἐσταυρωμένος Χριστός, λοιπόν, τοποθετημένος ὄπισθεν τῆς Ἁγίας Τραπέζης, ἡ ὁποία εἶναι ὁ Τάφος τοῦ Χριστοῦ καί ὁ Σταυρός εἰς τήν ἀνατολικήν πλευράν τοῦ τάφου, ὅπως συνηθίζεται εἰς ὅλα τά μνήματα τῶν κεκοιμημένων, κατ’ οὐδένα τρόπον δέν παρακωλύει, δέν «ἐκμηδενίζει» καί δέν «ἐκθρονίζει τήν ἀόρατη παρουσία τῶν Τριῶν Προσώπων τῆς Ἁγίας Τριάδος πίσω ἀπό τήν Ἁγία Τράπεζα», τήν Βασιλεία τοῦ Πατρός καί τοῦ Υἱοῦ καί τοῦ Ἁγίου Πνεύματος, ἀφοῦ ἀποτελεῖ τόν Θρόνον τοῦ δευτέρου Προσώπου τῆς Ἁγίας Τριάδος. Ὁ λογικός αὐτός ἰσχυρισμός προσψαύει, δυστυχῶς, τά κράσπεδα συγχρόνου αἱρέσεως καί συνιστᾶ αἱρετικήν διδασκαλίαν».[40]


[39]. Ἐγκύκλιος Ι.Μ.Περιστερίου… σελ.11,13, 14, 15, 17, 31, 32.


Ἰωάννης Λίτινας

Ἔλεγχος καὶ ἀναίρεση ἐπιχειρημάτων Ἐγκυκλίου 1-2024 τοῦ Μητροπολίτου Περιστερίου καὶ τοῦ Συνοδευτικοῦ Μηνύματος.

(μικρά συμβολὴ στὸ ἔργο τῆς Συνοδικῆς Ἐπιτροπῆς Νομοκανονικῶν καὶ Δογματικῶν Ζητημάτων)

Α΄ ΜΕΡΟΣ   ΔΕΙΤΕ ΕΔΩ ΤΟ Β΄ΜΕΡΟΣ

Εἰσαγωγικὸ σημείωμα

Δεδομένου τοῦ ἐκτεταμένου σκανδαλισμοῦ ποὺ ἔχει προκαλέσει, ὄχι μόνο ἡ ἀδιόρθωτη πράξη τῆς ἀποβολῆς τοῦ Ἐσταυρωμένου καὶ τοῦ Σταυροῦ λιτανειῶν ἀπὸ τὸ Ἱερὸ Βῆμα τῶν ναῶν τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως Περιστερίου, ἀλλὰ καὶ ἡ συνοδεύουσα, γυμνῇ τῇ κεφαλῇ, διδασκόμενη κακόδοξη θεολογία, μετὰ βλασφήμων ἀναφορῶν ἀπέναντι στὸν Κύριό μας Ἰησοῦ Χριστὸ καὶ ψευδῶν ἐπιχειρημάτων πρὸς ὑποστήριξη τῶν θεολογικῶς ἀστηρίκτων θέσεων τῆς Ἐγκυκλίου 1-2024, με τίτλο: «Ἡ λανθασμένη θεολογικὰ καὶ αὐθαίρετα μόνιμη τοποθέτηση τοῦ “Ἐσταυρωμένου τῆς Μ. Παρασκευῆς” μέσα στὸ Ἱερὸ Βῆμα καὶ πίσω ἀπὸ τὴν Ἁγία Τράπεζα», καὶ τοῦ «Συνοδευτικοῦ Προσκλητικοῦ Μηνύματος», προβαίνουμε σὺν Θεῷ, σὲ σειρά τριῶν (3) μερῶν, ἀπολογητικῆς μελέτης πρὸς ἀναίρεση τῶν διδασκαλιῶν αὐτῶν καὶ πρὸς διαφύλαξη ἔστω καὶ ἑνὸς ἀδελφοῦ ποὺ ἀπὸ ἄγνοια θὰ δεχθεῖ ὡς «ὀρθόδοξα» τὰ ψυχοφθόρα αὐτὰ διδάγματα.

Τὸ ὑπό ἔλεγχο σύγγραμμα ἀποτελεῖ ἴσως μοναδικὴ περίπτωση ἐκκλησιαστικῆς Ἐγκυκλίου ποὺ προσπαθεῖ νὰ πείση τὸ ποίμνιο, ἐναντιούμενο στὴν δογματικὴ του συνείδηση, κάνοντας χρήση βαρυτάτων κατηγοριῶν, ὅτι ἡ -κληρονομημένη ἀπὸ ἁγίους Πατέρες- τοποθέτηση τοῦ Ἐσταυρωμένου πίσω ἀπὸ τὴν Ἁγία Τράπεζα εἶναι μία θεολογικῶς πολυδιάστατη βλαπτικὴ πρακτικὴ στὴν Λατρεία ποὺ «ταλαιπωρεῖ τὴν Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία μόνον στὴν Ἑλλάδα».

Σ’ αὐτὸν ἀκριβῶς τὸν λόγο νομίζουμε ὅτι βρίσκεται ἡ αἰτία ποὺ ἡ Ἐγκύκλιος εἶναι ὀρφανὴ ἀπὸ Πατερικὲς ἀναφορές. Ἀφοῦ δόγμα καὶ ἦθος, ὀρθοδοξία καὶ ὀρθοπραξία συμβαδίζουν ἄριστα καὶ θεάρεστα σὲ ὅλες τὶς πτυχὲς τοῦ βίου τῶν ἁγίων, πολὺ δὲ περισσότερο συμβαίνει αὐτὸ στὴν ἄσκηση τῆς Θείας Λατρείας, τὴν μυστηριακὴ ἔκφραση τῆς Ἐκκλησίας.

Ἀφ’ ὅτου κανείς ἀπὸ αὐτοὺς δὲν ἐξέφρασε ποτέ τὸν παραμικρὸ ἐνδοιασμὸ ἢ προβληματισμὸ σχετικά μὲ τὸν Ἐσταυρωμένο στὸ Ἱερὸ Βῆμα, ἐπικύρωσαν ἀλληλοδιαδόχως διὰ τῆς πράξεως (de facto) τὴν θέση Του πίσω ἀπὸ τὴν Ἁγία Τράπεζα καὶ τὴν ἐκκλησιαστικὴ Του χρήση. Αὐτὸ πάλι ἦταν ἑπόμενο, ὡς φυσικὴ ἀπόληξη τῆς ὀρθῆς τους πίστεως, δεδομένου ὅτι ἡ διαχρονικὴ διδασκαλία τῆς Ἐκκλησίας σχετικά μὲ τὶς ἱερὲς εἰκόνες (μάλιστα δὲ τοῦ Ἐσταυρωμένου Χριστοῦ), τὸ χριστολογικὸ δόγμα τῆς Ἐνανθρωπίσεως ποὺ συνδέεται μὲ αὐτές, ἡ πεποίθηση τοῦ Σώματος ὅτι ὁ Χριστὸς εἶναι ἡ Κεφαλὴ τῆς Ἐκκλησίας καὶ τὸ κέντρο τῆς λατρείας, τὰ τελούμενα στὴν Θεία Λειτουργία καὶ τὶς ἀκολουθίες, βιώνονται ὑπαρξιακῶς καὶ χαρισματικῶς σὲ αὐτοὺς, ἐνῶ ταυτόχρονα ἡ ἔκδηλη ἀγάπη τους πρὸς τὴν ἱερὰ εἰκόνα τοῦ Ἐσταυρωμένου,[1] ἐπιβεβαιώνει τὴν θεολογικὴ καὶ ἐκκλησιαστικὴ Του ὀρθότητα.

Ἐπιπλέον, κοινὰ χαρακτηριστικὰ τῶν ἁγίων, ὁ θεῖος φωτισμός, ἡ ἐπίγνωση, ὁ ἐντοπισμὸς καὶ ἡ ἀπόρριψη κάθε νόθου καὶ ἐπιλήψιμου θεολογικὰ στοιχείου, ἡ εὐλάβεια στὴν τήρηση τῆς κληροδοτημένης σὲ αὐτοὺς λειτουργικῆς παράδοσης καὶ ἡ μετὰ δέους μεταλαμπάδευση στοὺς ἑπομένους, δὲν ἀφήνουν κανένα περιθώριο ἀμφισβήτησης.

Αὐτὸ, μὲ τὸ ὁποῖο ἁγίασαν οἱ προγενέστεροι Πατέρες, δέχονται, ἐφαρμόζουν καὶ παραδίδουν μὲ τὴν σειρά τους στοὺς ἑπόμενους. Ὅπως ἄλλωστε νουθετοῦσε σχετικά τοὺς ἱερεῖς καὶ ὁ Ὅσιος Ἰάκωβος ὁ ἐν Εὐβοίᾳ: «Ἐμεῖς, πάτερ μου, ὅ,τι βρήκαμε θὰ τηρήσουμε».

Εὐελπιστοῦμε μέσα ἀπὸ τὸ μελέτημα αὐτό, νὰ μεταδοθῇ στὸν καλόπιστο ἀδελφὸ τὸ εὐῶδες θυμίαμα τῆς Ἱερᾶς Παραδόσεως καὶ τῶν Πατερικῶν διδαχῶν, ἐνῶ παράλληλα διὰ τῶν λογικῶν ἀντεπιχειρημάτων ἐλπίζουμε νὰ ἀποκτήση κατάλληλο κριτήριο τοποθετούμενος ἐλεύθερα ἐπάνω στὸ ζήτημα. Τελικός σκοπὸς ὁ στηριγμὸς τῆς πίστεωςἡ ἄρση τῆς ὑποτίμησης τοῦ Ἐσταυρωμένου, ἡ διόρθωση τῆς ἐσφαλμένης γνώμης καί ἡ ἐπιστροφή τῶν πεπλανημένων. Εὐχόμεθα δέ, νὰ συμβάλει ἐλάχιστα στὸ σχετικὸ ἔργο ἐξέτασης τῆς Ἐγκυκλίου ἀπὸ τὴν Συνοδικὴ Ἐπιτροπὴ Νομοκανονικῶν καὶ Δογματικῶν Ζητημάτων.

Συστοιχοῦμε ἀπόλυτα μέ το πνεύμα τοῦ ἱεροῦ Χρυσοστόμου, λέγοντα: «Δὲν πολεμῶ μὲ πράξεις βίας, ἀλλὰ μὲ τὸν λόγο. Δὲν καταδιώκω τὸν αἱρετικὸν ὡς πρόσωπο, ἀλλὰ τὴν αἵρεση ὡς ψευδῆ διδασκαλία. Δὲν ἀποστρέφομαι τὸν ἄνθρωπο, ἀλλὰ μισῶ τὴν πλάνη ποὺ τὸν παραπλάνησε. Ἐπιδιώκω νὰ τὸν φέρω πίσω στὴν ἀλήθεια. Δὲν ἔχω καμία ἔχθρα μὲ τὴν ἀνθρώπινη φύση, γιατὶ εἶναι ἔργο τοῦ Θεοῦ. Στόχος μου εἶναι νὰ διορθώσω τὴν γνώμη τοῦ ἀνθρώπου, ποὺ ἔχει διαφθαρεῖ ἀπὸ τὸν διάβολο».[2]

Σημείωση. Ὁπουδήποτε στὰ παρατιθέμενα ἀποσπάσματα ὑπάρχουν ὑπογραμμίσεις ἢ ἔντονες γραμματοσειρές, αὐτὲς ἔχουν προστεθεῖ ἀπὸ τὸν συγγραφέα τοῦ παρόντος πονήματος γιὰ διευκόλυνση τοῦ ἀναγνώστη. Προστέθηκε ἐπιπλέον καί πολυτονισμός ὅπου τὸ πρωτότυπο εἶναι μονοτονισμένο. Τά ὑπό ἔλεγχο κείμενα βρίσκονται ΕΔΩ καί ΕΔΩ

 Η ΣΥΝΕΧΕΙΑ ΕΔΩ: https://aktines.blogspot.com/2024/11/1-2024.html