Η ΟΥΣΙΑ ΚΑΙ ΟΙ ΕΝΕΡΓΕΙΕΣ ΤΟΥ ΘΕΟΥ
Ο Θεός
μπορεί να είναι άπειρος και ασύλληπτος με το νου και τις αισθήσεις μας, ωστόσο
η άπειρη αγάπη του δεν άφησε να πλανιόμαστε μέσα στο σκοτάδι της άγνοιας. Ο
Θεός δεν άφησε τον εαυτό του άγνωστο και κρυμμένο. Όλος ο ορατός κόσμος που μας περιβάλλει
αποτελεί ένα πρώτης τάξεως καθρέπτη μέσα από τον οποίο μπορούμε να πάρουμε μια
πρώτη γεύση του θεϊκού μεγαλείου.
Εκτός από τη
φυσική αυτή οδό γνώσεως του Θεού, εμείς οι Χριστιανοί έχουμε και την αποκάλυψη
που μας έκανε ο ίδιος ο Υιός του με την Ενανθρώπηση του. Όμως και οι
δύο αυτοί τρόποι (φυσικός και εξ αποκαλύψεως) γνώσεως του Θεού είναι ατελείς,
αφού η ουσία του Θεού είναι απρόσιτη.
Γι' αυτό οι
Πατέρες της Εκκλησίας μας λένε ότι η ουσία του Θεού είναι άγνωστη
και άρρητη (δε λέγεται) και μόνο «τα περί τον Θεόν» μπορούμε να γνωρίσουμε. Για
περισσότερη κατανόηση του θέματος ο Πατέρες της Εκκλησίας κάνουν διάκριση
ανάμεσα στην ουσία και τις ενέργειες του Θεού. Και η μεν ουσία είναι
ακατάληπτη, ενώ οιενέργειές του για τον κόσμο και ιδιαίτερα για τον άνθρωπο
είναι «μεθεκτές» (κατανοητές) από την αντιληπτική ικανότητα του ανθρώπου, αρκεί
βέβαια αυτός να φτάσει σε
κάποιο βαθμό
τελειότητας.
Τη «μέθεξη»
αυτή των ενεργειών του Θεού μπορούν να την πετύχουν όλοι οι πιστοί. Όταν η
μέθεξη των ενεργειών του Θεού φτάσει στο ύψιστο σημείο της (τελείωση, τότε
έχουμε τη «θέωση» του ανθρώπου, η οποία βέβαια δε σημαίνει ότι προσεγγίζουμε
και την ουσία του Θεού. Απλώς γινόμαστε «θεοειδείς», όχι όμως και θεοί.
http://users.sch.gr/aiasgr/Agia_Triada/Theologia/H_ousia_kai_h_energeies_tou_Theou.htm